Gå til innhold

Der Untergang - har noen sett den?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen sett Der Untergang

Om Nazienes siste dager med makten?

Er den bra? Er den for bra som noen kritikere hevder?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Det spesielle med denne filmen er vel da den er laget av tyskere. Første gang Hitler spilles av en tysker/østeriker. Skal se den.

Skrevet

Har ikke sett den enda, men skal gjøre det. Den har fått bra kritikk og er en viktig film. Kanskje mest for min generasjon som kanskje begynner å bli litt lei hele krigen. Dessverre.

Gjest nyibyen ikke innl.
Skrevet

Dette er fasktisk den eneste filmen jeg har hatt lyst til å se på kino på leeenge.

Gleder meg stort!

Gjest Valhalla
Skrevet

Den var svært bra. Synes det var en trist scene når fru Goebbless knekker giftpille i sine sovende barns munner.

Skrevet

Så den i går. Har nesten ikke fått den ut av tankene siden.

For det første var det utrolig bra spilt. Hovedpersonen er bare en blass skygge, en slags bakgrunn som gir filmen et alibi. Men du verden for noen personligheter rundt henne.

Ekteparet Goebbels er for meg mest fascinerende. Så er det interessant med lojalitetsforholdet til de forskjellige personene, hvem svikter, og hvorfor.

Synes det er litt rart at kritikerne sier at denne filmen er den første som portretterer Hitler og menneskene rundt. Har de glemt Moloch (regissert av A Sokurov) som handler om våren i Kelsteinhaus i Bayern-alpene i 1942? Her har vi til dels samme persongalleri, og det var flere likheter.

Skrevet

Skal se den. Hørt utrolig mye bra om den, og syntes den så vannvittig interessant ut når jeg så trailer på den tidligere i år.

Gjest Lille Solstråle
Skrevet

Jeg så den i går, og det var en opplevelse. Det beste (eller verste) var at den var så utrolig virkelighetsnær. Hitler er akkurat som man har forestilt seg at han var. Til tider var den ganske sterk, og som andre har kommentert var ekteparet Goebbels noe av det mest fascinerende/skremmende. Særlig når man vet at hele historien er sann. (Men det sto da i historiebøkene at fru Goebbels skjøt barna sine..?)

Det er lenge siden jeg så en film med så gode skuespillerprestasjoner, og bildene sitter fortsatt i hodet.

Skrevet

Var en utrolig bra film!

Goebbels må jeg si var noe av det mest fascinerende i hele filmen. Jeg likte også fremstillingen av Hitler i begynnelsen av filmen som en rolig, behersket og varm mann, mens han gjennom resen av filmen blir mer og mer psykotisk. En maktgal som mister grepet på sitt rike men ikke vil innse det er vel kanskje en korrekt beskrivelse. :wink:

Skrevet

Det er enkelte fakta som ikke stemmer, men det må man bare heve seg over.

For fru Goebbels ga barna sovemedisinen, men det var legen deres som til slutt ga dem giften, og ikke hun selv. (Har JEG lest da...)

Skrevet
Det er enkelte fakta som ikke stemmer, men det må man bare heve seg over.

For fru Goebbels ga barna sovemedisinen, men det var legen deres som til slutt ga dem giften, og ikke hun selv. (Har JEG lest da...)

Tror nok det er litt forskjellige historier rundt dette.. Filmskaperne valgte nok å bruke fru Goebbels som den personen som gav giften til barna for å få det til å virke mer "personlig" og "rørende".

Skrevet

Vi skal se filmen i kveld. Gleder meg. Tror jeg... på en måte.... :-?

• 2 uker senere...
Gjest Cerise
Skrevet

Har akkurat kommet hjem fra kino nå, en veldig sterk film.. Anbefales

Skrevet

Jeg så den i helgen, og syntes det var en sterk film som trygt kan anbefales. Eneste var at den varte såpass lenge, jeg blir rastløs av å sitte stille i et kinosete så lenge uansett hvor god filmen er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...