AnonymBruker Skrevet 30. mars 2018 #1 Del Skrevet 30. mars 2018 Hvordan kan vi skjule disse best og enkelt? Noen av flisene er allerede falt av og veggen er i gips. Noe som betyr at vi helst ikke vil begynne med noe riving. I tillegg er det bare halve lengden av veggen som har vært fliset (det er en liten hybelleilighet der det tidligere var kombi kjøkken). Og det er veldig rotete utført med halve fliser delvis på langs øverst. Resten av kjøkkenet skal ikke røres da det er blitt noe modernisert. Vi har sett på ulike løsninger for å få en glatt vegg der flisene er, men hvordan få det pent? Er det best å fore ut vegg med plate og lister videre i samme høyde som de eksisterende flisene for å få en slags basis for rent og glatt inntrykk? Ser for oss en slags utforing som deretter blir malt eller kledd med vann/varmemotstandige plater. Ikke glass eller fliser. Slik det er nå så ser det håpløst ut med fliser som stopper midt på benkeplate etter vasken. Noen som har noen gode tips? Og hvem er best til å bruke her? Snekker? Anonymkode: 81c13...1b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mippi Skrevet 30. mars 2018 #2 Del Skrevet 30. mars 2018 (endret) Bilde? Uansett; flisene faller av veggen fordi det er brukt vanlig flislim rett på gips (mest sannsynlig). Dette er slett arbeid og flere fliser sitter antagelig løst. Det betyr at underlaget bak det dere velger å sette opp er løst. Det må dere ta hensyn til ved valget av bekledning. Dere vil ha slett vegg? Det klarer dere nok (billig) selv. Jeg hadde prøvd å dra av de fleste flisene før jeg hadde murt igjen med sparkel. Det finnes mange forskjellige sparkeltyper, og det gir en slett og fin overflate hvis dere gjør det pent. Dette vil bygge ut veggen der det ikke er fliser slik at nivåforskjellene forsvinner, og det trenger bare å ligge som et tynt lag oppå de flisene dere ikke fikk dratt av. Øverst må dere være litt flinke å lage en pen kant slik at det blir pent. Puss til jevn overflate. Gå så over og tett luftboblehull og ujevnheter. Puss igjen. Så maler du med kvalitetsmaling som tåler både varme og vann og du har en vegg som tåler "alt". Når du sparkler/murer veggen, pass på å unngå å gå helt ned til benkeplaten. La det være en glipe på en-to millimeter nederst. Fug deretter med silikon i passende farge mot benkeplaten. Da unngår du sprekker i overgangen mellom vegg og benkeplate. Bruk maskeringstape når du fuger. Lykke til! Tilslutt tenker jeg det vil se noe ala slik ut, bare at det er mur/sparkelmur istedenfor fliser/glass. https://www.google.no/search?q=vegg+benkeplate+slett&client=ms-android-sonymobile&prmd=ivn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiy4--iupTaAhWEhaYKHZiOApQQ_AUIESgB&biw=360&bih=512&dpr=2#imgrc=ET1ts2RA30nGhM: Endret 30. mars 2018 av Mippi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2018 #3 Del Skrevet 30. mars 2018 1 minutt siden, Mippi skrev: Bilde? Uansett; flisene faller av veggen fordi det er brukt vanlig flislim rett på gips (mest sannsynlig). Dette er slett arbeid og flere fliser sitter antagelig løst. Det betyr at underlaget bak det dere velger å sette opp er løst. Det må dere ta hensyn til ved valget av bekledning. Dere vil ha slett vegg? Jeg hadde prøvd å dra av de fleste flisene før jeg hadde murt igjen med sparkel. Det finnes mange forskjellige sparkeltyper, og det gir en slett og fin overflate hvis dere gjør det pent. Dette vil bygge ut veggen der det ikke er fliser slik at nivåforskjellene forsvinner, og det trenger bare å ligge som et tynt lag oppå de flisene dere ikke fikk dratt av. Puss til jevn overflate. Gå så over og tett luftboblehull og ujevnheter. Puss igjen. Så maler du med kvalitetsmaling som tåler både varme og vann og du har en vegg som tåler "alt". Når du sparkler/murer veggen, pass på å unngå å gå helt ned til benkeplaten. La det være en glipe på en-to millimeter nederst. Fug deretter med silikon i passende farge mot benkeplaten. Da unngår du sprekker i overgangen mellom vegg og benkeplate. Bruk maskeringstape når du fuger. Lykke til! En av flisene løsnet da overskapet ble fjernet, og det er grå masse bak. Takk for tips. Er det mulig å fore opp den delen av veggen som ikke har fliser slik at det blir likt langs hele benken? Ser for meg at det ikke blir bra med tykt lag med mørtel for å bygge ut. De eksisterende flisene er ca 1 cm tykke så å dekke kun flisene blir for synlig? Anonymkode: 81c13...1b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mippi Skrevet 30. mars 2018 #4 Del Skrevet 30. mars 2018 (endret) Ja, da fôrer dere med plater som bygger like mye som flisene. Jeg har sett slik "mørtelutbygging" i nyere leiligheter faktisk, men da har det vært litt av "stilen" i leiligheten. Vanskelig å gi tips når jeg kanskje ikke helt skjønner hva som er problemet. Løsningen slik jeg tenker er veldig enkel, uansett hva dere velger. Om du ikke vil legge ut bilde, ta bilde med mobilen og dra til f.eks Maxbo for tips. Endret 30. mars 2018 av Mippi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2018 #5 Del Skrevet 30. mars 2018 5 minutter siden, Mippi skrev: Ja, da fôrer dere med plater som bygger like mye som flisene. Jeg har sett slik "mørtelutbygging" i nyere leiligheter faktisk, men da har det vært litt av "stilen" i leiligheten. Vanskelig å gi tips når jeg kanskje ikke helt skjønner hva som er problemet. Løsningen slik jeg tenker er veldig enkel, uansett hva dere velger. Om du ikke vil legge ut bilde, ta bilde med mobilen og dra til f.eks Maxbo for tips. Jeg skal innom Maxbo etter påske og få tips ☺. Tror jeg må forhøre meg med en murmester også. Takk! ☺ Anonymkode: 81c13...1b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå