AnonymBruker Skrevet 30. mars 2018 #1 Del Skrevet 30. mars 2018 Er utdannet sykepleier, men ønsker flere bein å stå på. Altså flere muligheter i arbeidslivet. Ønsker å ta en mastergrad eller videreutdanning som gir meg jobbmuligheter utenom klassiske sykepleierjobber. Føler jeg er ikke interessert i å dykke dypere inn i sykepleien, men heller noe som er litt på siden. Jeg vurderer disse: PPU- har jobbet litt i skole og liker å undervise. Men skulle gjerne hatt mer kunnskap, utdannelse innen helse. Logopedi- jobbet litt på slagavdeling og med eldre, syntes logopedens jobb virker veldig interessant og passer min natur. Kunne også jobbet med barn med en slik utdannelse. Men er det dumt med sykepleier bakgrunn?? Farmasi- synes det virker som en grei og trygg jobb å være farmasøyt, og jeg synes farmakologi er veldig interessant. Ironisk nok så var jeg slapp student da vi gikk gjennom dette på sykepleien og alltid angret på at jeg ikke gjorde det bedre i faget. Så blir jo på en måte relevant kunnskap for sykepleien dette studiet og. Men blir fem år.. Klarer ikke å velge, noen som har gode innspill som kan hjelpe meg å ta et valg? Anonymkode: 26c9b...a7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2018 #2 Del Skrevet 30. mars 2018 Tror ikke det blir lett å få jobb som sykepleier med ped og ikke noe mer. Du kommer vel ikke inn på ped heller? Eller er dette siste året før masterkrav blir innført? Anonymkode: a5c17...9fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2018 #3 Del Skrevet 30. mars 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror ikke det blir lett å få jobb som sykepleier med ped og ikke noe mer. Du kommer vel ikke inn på ped heller? Eller er dette siste året før masterkrav blir innført? Anonymkode: a5c17...9fc Ja det er siste året. Jeg kjenner en sykepleier som tok PPU, hun fikk jobb som lærer på vgs i helsefag. Hvorfor skulle det være vanskelig mener du, å få jobb som lærer? Det kan jo selvsagt være det er mange om beinet, det vet jeg jo ikke. Anonymkode: 26c9b...a7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2018 #4 Del Skrevet 30. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja det er siste året. Jeg kjenner en sykepleier som tok PPU, hun fikk jobb som lærer på vgs i helsefag. Hvorfor skulle det være vanskelig mener du, å få jobb som lærer? Det kan jo selvsagt være det er mange om beinet, det vet jeg jo ikke. Anonymkode: 26c9b...a7b Forskjell på PPU og ped. Jeg har to sykepleievenninner som har tatt ppu og forsøkt å få jobb på helsefag på vgs, og det er kjempevanskelig. Det er nesten ingen stillinger, og de som har dem holder fast til pensjonsalder. Noe annet enn helse er du ikke kompetent til å undervise som spl, da må du enten ta flere fag eller lærerutdanning. Både logopedi og farmakologi krever jo at du tar ny utdannelse, så da spørs det hvor motivert du er. Du kan sikkert få jobb på apotek som sykepleier, men da blir det jo enten rådgivning på inkontinensutstyr og blodukkermålere eller å ekspedere. Anonymkode: 2defa...056 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2018 #5 Del Skrevet 30. mars 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Forskjell på PPU og ped. Jeg har to sykepleievenninner som har tatt ppu og forsøkt å få jobb på helsefag på vgs, og det er kjempevanskelig. Det er nesten ingen stillinger, og de som har dem holder fast til pensjonsalder. Noe annet enn helse er du ikke kompetent til å undervise som spl, da må du enten ta flere fag eller lærerutdanning. Både logopedi og farmakologi krever jo at du tar ny utdannelse, så da spørs det hvor motivert du er. Du kan sikkert få jobb på apotek som sykepleier, men da blir det jo enten rådgivning på inkontinensutstyr og blodukkermålere eller å ekspedere. Anonymkode: 2defa...056 Hvilken ped er det du mener jeg bør ta for å være mer attraktiv? Jeg trodde PPU var det som man måtte ta. Ved UiB så er sykepleien godkjent for opptak til master logopedi, så må ikke begynne på nytt der. Men må jo det ved farmasi. Takk for at du svarer forresten! Anonymkode: 26c9b...a7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2018 #6 Del Skrevet 30. mars 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja det er siste året. Jeg kjenner en sykepleier som tok PPU, hun fikk jobb som lærer på vgs i helsefag. Hvorfor skulle det være vanskelig mener du, å få jobb som lærer? Det kan jo selvsagt være det er mange om beinet, det vet jeg jo ikke. Anonymkode: 26c9b...a7b Fordi du vil få undervisningskompetanse i svært få fag - kanskje bare på helsefag i vgs? Da er det få jobber tilgjengelig. Det er ikke som å ha undervisningskompetanse i for eksempel norsk og engelsk, som alle skoler trenger. Det vil rett og slett være få stillinger du kan søke på. Anonymkode: a5c17...9fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2018 #7 Del Skrevet 30. mars 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi du vil få undervisningskompetanse i svært få fag - kanskje bare på helsefag i vgs? Da er det få jobber tilgjengelig. Det er ikke som å ha undervisningskompetanse i for eksempel norsk og engelsk, som alle skoler trenger. Det vil rett og slett være få stillinger du kan søke på. Anonymkode: a5c17...9fc Jeg vet at det kun er helsefag jeg kan undervise i, og det er helt greit, jeg ønsker ikke undervise i andre fag. Men du skriver om en annen pedagogikk enn PPU? Du skriver «forskjell på PPU og ped». Anonymkode: 26c9b...a7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2018 #8 Del Skrevet 31. mars 2018 Og hvorfor må du ta 5 årig farmasiutdanning? De fleste utdanningsstedene skal legges om til 3+2 ordning så man får ekspedisjonsrett etter 3 år, og realiteten er at i 90% av tilfellene jobber de fleste på masterutdanning som en reseptarfarmasøyt. Søk plass på 4 årig nettbasert samling for reseptarutdanning og søk på apotekerteknikkerjobb samtidig. Anonymkode: bc91d...652 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2018 #9 Del Skrevet 31. mars 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet at det kun er helsefag jeg kan undervise i, og det er helt greit, jeg ønsker ikke undervise i andre fag. Men du skriver om en annen pedagogikk enn PPU? Du skriver «forskjell på PPU og ped». Anonymkode: 26c9b...a7b Det var noen andre som skrev det. Vet ikke hva hen mente med det, jeg trodde det mange kaller ped i dagligtale er det samme som PPU. Greit nok at du ikke ønsker å undervise i andre fag, men du må virkelig sjekke arbeidsmarkedet først. Hjelper ikke hva du ønsker hvis du ikke får jobb. Anonymkode: a5c17...9fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2018 #10 Del Skrevet 31. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det var noen andre som skrev det. Vet ikke hva hen mente med det, jeg trodde det mange kaller ped i dagligtale er det samme som PPU. Greit nok at du ikke ønsker å undervise i andre fag, men du må virkelig sjekke arbeidsmarkedet først. Hjelper ikke hva du ønsker hvis du ikke får jobb. Anonymkode: a5c17...9fc Ok beklager, trodde det var deg. Takk for svar! Anonymkode: 26c9b...a7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2018 #11 Del Skrevet 31. mars 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Og hvorfor må du ta 5 årig farmasiutdanning? De fleste utdanningsstedene skal legges om til 3+2 ordning så man får ekspedisjonsrett etter 3 år, og realiteten er at i 90% av tilfellene jobber de fleste på masterutdanning som en reseptarfarmasøyt. Søk plass på 4 årig nettbasert samling for reseptarutdanning og søk på apotekerteknikkerjobb samtidig. Anonymkode: bc91d...652 Skal virkelig sjekke opp i det, visste ikke det fantes nettbasert reseptar utdanning! Ved UiB står det at farmasi er integrert mastergrad, altså ikke bachelor. Takk for tips! Anonymkode: 26c9b...a7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2018 #12 Del Skrevet 31. mars 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet at det kun er helsefag jeg kan undervise i, og det er helt greit, jeg ønsker ikke undervise i andre fag. Men du skriver om en annen pedagogikk enn PPU? Du skriver «forskjell på PPU og ped». Anonymkode: 26c9b...a7b Pedagogikk er jo et helt eget fagfelt, PPU er kun et fag som gir deg akkurat nok kunnskap om ped til å undervise + at du må ha relevant fagdidaktikk. Anonymkode: 2defa...056 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2018 #13 Del Skrevet 31. mars 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Pedagogikk er jo et helt eget fagfelt, PPU er kun et fag som gir deg akkurat nok kunnskap om ped til å undervise + at du må ha relevant fagdidaktikk. Anonymkode: 2defa...056 Ja dette vet jeg, men mitt spørsmål er hvorfor jeg skulle måtte ha mer pedagogikk enn PPU for å undervise? Anonymkode: 26c9b...a7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2018 #14 Del Skrevet 31. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja dette vet jeg, men mitt spørsmål er hvorfor jeg skulle måtte ha mer pedagogikk enn PPU for å undervise? Anonymkode: 26c9b...a7b Glem det, leste over en gang til og ser hva du mener! Anonymkode: 26c9b...a7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2018 #15 Del Skrevet 31. mars 2018 Har du tenkt på en videreutdanning i familieterapi? Kunne det være av interesse? Sykepleie gir mulighet til opptak på PPU uten master, også fra neste år, fordi det er en fagutdanning. Anonymkode: dcef6...b8d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2018 #16 Del Skrevet 31. mars 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Pedagogikk er jo et helt eget fagfelt, PPU er kun et fag som gir deg akkurat nok kunnskap om ped til å undervise + at du må ha relevant fagdidaktikk. Anonymkode: 2defa...056 Selvsagt er pedagogikk et helt eget fagfelt. Men i dagligtale opplever jeg at folk ofte bruker ped og PPU om hverandre. Hvis de har studert pedagogikk (bachelor/master) bruker de hele ordet, aldri «ped». Anonymkode: a5c17...9fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2018 #17 Del Skrevet 31. mars 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du tenkt på en videreutdanning i familieterapi? Kunne det være av interesse? Sykepleie gir mulighet til opptak på PPU uten master, også fra neste år, fordi det er en fagutdanning. Anonymkode: dcef6...b8d Takk for svar. Tror jeg søker PPU, vurderer om jeg skal begynne å studere norsk i tillegg. Kunne tenke meg å lære innvandrere norsk f eks, i tillegg til yrkeslærer. Jeg tror og logopedi kunne vært noe, men vil heller PPU i år. Jeg vet ikke helt om familieterapi er noe for meg, har litt familie-issues på mannen sin side, noe som tar endel energi innimellom. Tror ikke jeg vil ha så mye av den type problematikk på jobb. Men fint med innspill, har det i bakhodet. Anonymkode: 26c9b...a7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #18 Del Skrevet 6. april 2021 Mater i folkehelse for å jobbe med forebyggende helsearbeid i fylkeskommune/kommune/stat.. Anonymkode: 2990d...61f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sensi Skrevet 6. april 2021 #19 Del Skrevet 6. april 2021 AnonymBruker skrev (På 31.3.2018 den 15.55): Takk for svar. Tror jeg søker PPU, vurderer om jeg skal begynne å studere norsk i tillegg. Kunne tenke meg å lære innvandrere norsk f eks, i tillegg til yrkeslærer. Jeg tror og logopedi kunne vært noe, men vil heller PPU i år. Jeg vet ikke helt om familieterapi er noe for meg, har litt familie-issues på mannen sin side, noe som tar endel energi innimellom. Tror ikke jeg vil ha så mye av den type problematikk på jobb. Men fint med innspill, har det i bakhodet. Anonymkode: 26c9b...a7b Hvor bor du? Er det sykepleierutdanning i nærheten? Hva med master og begynne som lektor på sykepleierutdanningen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #20 Del Skrevet 6. april 2021 Sensi skrev (2 timer siden): Hvor bor du? Er det sykepleierutdanning i nærheten? Hva med master og begynne som lektor på sykepleierutdanningen? Altså jeg må bare kommentere denne fordi jeg ser det er en påstand som kommer i typisk sånn "sykepleier vil vekk fra pasientrelatert arbeid"-tråder. Men om man vil undervise på universitet/høyskole så er ikke master tilstrekkelig, det etterspørres førstekompetanse, altså doktorgrad. I tillegg foretrekkes de som har publikasjoner å vise til, og gjerne omfattende forskererfaring. Kun ved mangel på andre søkere kan en med master vurderes, men da forplikter man seg ofte til å skaffe førstekompetanse innen ett gitt antall år, og det er krevende arbeid. Anonymkode: 2defa...056 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå