AnonymBruker Skrevet 30. mars 2018 #1 Del Skrevet 30. mars 2018 Skal snart igang med å lage middag, og det er kalvestek på menyen. I oppskriften står det at kjernetemperaturen skal være 65 grader når steken er ferdig. Jeg er gravid. Må jeg dermed øke kjernetemperaturen? Anonymkode: 256a5...8c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2018 #2 Del Skrevet 30. mars 2018 65 på kalv er da godt stekt. Men listeria dør jo først ved 70 grader. Ville normalt aldri stekt kalv til 65 grader, og i alle fall ikke høyere. Da dette gjaldt meg, gjorde jeg som følger. Enten stekte jeg som normalt, til rosa, så spiste jeg endestykkene for å ikke ødelegge steken for resten av selskapet, eventuelt etterstekte et-par stykker litt i panne. Ellers gir langtidssteking, i 7-8 timer, saftig stek selv ved høyere temperatur. Anonymkode: 4a4d4...cd6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2018 #3 Del Skrevet 30. mars 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: 65 på kalv er da godt stekt. Men listeria dør jo først ved 70 grader. Ville normalt aldri stekt kalv til 65 grader, og i alle fall ikke høyere. Da dette gjaldt meg, gjorde jeg som følger. Enten stekte jeg som normalt, til rosa, så spiste jeg endestykkene for å ikke ødelegge steken for resten av selskapet, eventuelt etterstekte et-par stykker litt i panne. Ellers gir langtidssteking, i 7-8 timer, saftig stek selv ved høyere temperatur. Anonymkode: 4a4d4...cd6 Helt enig i dette. Ville stekt steken som normalt for at resten kunne spise en grei steik, og så selv steke bitene jeg skulle spise i panna. Anonymkode: 2f392...5d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2018 #4 Del Skrevet 30. mars 2018 Takk for svar, da må hverfall min kjernetemperatur opp til over 70 Anonymkode: 256a5...8c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2018 #5 Del Skrevet 30. mars 2018 Listeria bakterien kommer vel ikke inn i kjøttet, ligger de ikke evn på overflaten av kjøttet? Anonymkode: 2ca5b...595 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2018 #6 Del Skrevet 30. mars 2018 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Listeria bakterien kommer vel ikke inn i kjøttet, ligger de ikke evn på overflaten av kjøttet? Anonymkode: 2ca5b...595 Jeg har aldri vært så god på den delen.... Men offisielle kostholdsråd er at kjøtt skal være gjennomstekt, blant annet er en blodig biff no-go, selv om overflatene er godt stekt. Så mulig jeg blander sammen listeria og annen sykdom her? Begynner å bli noen år siden. Anonymkode: 4a4d4...cd6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2018 #7 Del Skrevet 30. mars 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg har aldri vært så god på den delen.... Men offisielle kostholdsråd er at kjøtt skal være gjennomstekt, blant annet er en blodig biff no-go, selv om overflatene er godt stekt. Så mulig jeg blander sammen listeria og annen sykdom her? Begynner å bli noen år siden. Anonymkode: 4a4d4...cd6 Tror det er toxo som er grunnen til at det skal være gjennomstekt. Anonymkode: c9b85...f08 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2018 #8 Del Skrevet 30. mars 2018 Vel det er listeria i Norsk melk. Om et par år er nok disse elendige gravid reglene forandret godt på. Norge har litt for mange snåle regler for gravide som ikke gir mening. Det er ikke ofte man finner hverken toxoplasmose eller listeria i kjøttprodukter i Norge. I andre fersk produkter forekommer det oftere, men finnes ingen advarsler på det uansett. Anonymkode: fc37e...048 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2018 #9 Del Skrevet 30. mars 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Vel det er listeria i Norsk melk. Om et par år er nok disse elendige gravid reglene forandret godt på. Norge har litt for mange snåle regler for gravide som ikke gir mening. Det er ikke ofte man finner hverken toxoplasmose eller listeria i kjøttprodukter i Norge. I andre fersk produkter forekommer det oftere, men finnes ingen advarsler på det uansett. Anonymkode: fc37e...048 Ofte nok. Husker jeg tok sjansen da jeg gikk gravid og akkurat den dagen ble det oppdaget listeria og mye mat trukket tilbake. Det er ca 1 år siden Anonymkode: c9b85...f08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2018 #10 Del Skrevet 30. mars 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Tror det er toxo som er grunnen til at det skal være gjennomstekt. Anonymkode: c9b85...f08 Både toxo og listeria er grunnen til at kjøtt skal gjennomstekes. Anonymkode: a5ca3...839 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2018 #11 Del Skrevet 30. mars 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Både toxo og listeria er grunnen til at kjøtt skal gjennomstekes. Anonymkode: a5ca3...839 Jeg mener varme ikke tar listeria, kun toxo? For å drepe listeria må man vel fryse kjøttet først?? Anonymkode: fc37e...048 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2018 #12 Del Skrevet 30. mars 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ofte nok. Husker jeg tok sjansen da jeg gikk gravid og akkurat den dagen ble det oppdaget listeria og mye mat trukket tilbake. Det er ca 1 år siden Anonymkode: c9b85...f08 Men det hjelper jo som sagt lite når man drikker melk. Mener det tilogmed er funnet i vanlig hvitost 🤔 Anonymkode: fc37e...048 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå