AnonymBruker Skrevet 31. mars 2018 #21 Skrevet 31. mars 2018 Fikk høre av noen jeg var på et kurs med en gang, at det å holde knærne varme hjelper mye om det er kaldt ellers, og det er derfor det hjelper å ha et pledd over knærne. Kombinèr dette med en varmeflaske og du har redningen på de kaldeste dagene. Anonymkode: 11a65...15b 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2018 #22 Skrevet 31. mars 2018 5 timer siden, 2shy skrev: Det er ikke noe god følelse å angre på et boligkjøp, det har jeg opplevd selv. Opplever andre leiligheten din som veldig kald også? Kommer det fra gulv, eller kan det være dårlig isolasjon i vegger? 1 etasje, da antar jeg at det er kjeller under. Borettslag? Du kan snakke med nabo over gangen og høre om de har samme problem. Jeg hadde toppetasje en gang, hvor det var loft med masse boder over. Det var KALDT på det loftet, noe som gjorde at leiligheten min også ble kald. Jeg løste det med en oljeradiator. Mtp rettigheter, så har du selvsagt rettigheter hvis det viser seg at det er en vesentlig mangel ved leiligheten som gjør at leiligheten er unormalt kald. Mangelfull isolasjon, o.l. Det man må gjøre, er å kontakte en takstmann for å finne ut hva som er problemet, og ta det derfra. Du har fått gode råd om nye tetningslister i vinduer, det alene kan hjelpe godt. De fleste problemer kan løses, og jeg håper du får ordnet ting så du vil trives Hei! Tusen takk for fint og optimistisk svar 😊 Å, så kjipt! Man regner liksom ikke med at toppetasjen skal være kald. Godt det løste seg da:) Ja, alle som er her synes det er gulvkaldt (minus et par barske mannfolk 🤣). Har tøfler jeg deler ut til gjester. Umulig å gå på gulvet uten å merke det. Ofte er jeg iskald på beina og varm ellers - blir en grei temperatur her ellers, men gulvet er alltid kaldt. Så dusjer en god del kan du si. Heldigvis varmtvann inkludert🙊 Ja, er en kjeller under som er like kald som en fryser, så hjelper vel ikke det heller akkurat. Borettslag, ja! Men litt usikker på hvor flinke/interessert styret er i å hjelpe meg. God idé med å høre med naboene! Takstmann var et supert tips! Yes! Tusen takk igjen for gode og oppløftende ord 😊 Anonymkode: c5ab2...a57
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2018 #23 Skrevet 31. mars 2018 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Tusen takk for fint og optimistisk svar 😊 Å, så kjipt! Man regner liksom ikke med at toppetasjen skal være kald. Godt det løste seg da:) Ja, alle som er her synes det er gulvkaldt (minus et par barske mannfolk 🤣). Har tøfler jeg deler ut til gjester. Umulig å gå på gulvet uten å merke det. Ofte er jeg iskald på beina og varm ellers - blir en grei temperatur her ellers, men gulvet er alltid kaldt. Så dusjer en god del kan du si. Heldigvis varmtvann inkludert🙊 Ja, er en kjeller under som er like kald som en fryser, så hjelper vel ikke det heller akkurat. Borettslag, ja! Men litt usikker på hvor flinke/interessert styret er i å hjelpe meg. God idé med å høre med naboene! Takstmann var et supert tips! Yes! Tusen takk igjen for gode og oppløftende ord 😊 Anonymkode: c5ab2...a57 Ikke kontakt takstmann med en gang. I et borettslag har styret oversikt over byggemåte, isolasjon osv. Snakk med dem. Er det en gammel bygning vil det kanskje være aktuelt for borettslaget å etterisolere bygningen, da er det veldig dumt å ha brukt masse penger på egne tiltak. Dette er også noe du kan komme med forslag om som andelseier. PS. Første etasje i en gammel bygning er svært ofte plaget med kalde gulv. Dårlig isolasjon i en gammel bygning er ikke en mangel, med mindre selger har oppgitt at leiligheten har god isolasjon. Anonymkode: 2f45e...5c9 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2018 #24 Skrevet 31. mars 2018 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke kontakt takstmann med en gang. I et borettslag har styret oversikt over byggemåte, isolasjon osv. Snakk med dem. Er det en gammel bygning vil det kanskje være aktuelt for borettslaget å etterisolere bygningen, da er det veldig dumt å ha brukt masse penger på egne tiltak. Dette er også noe du kan komme med forslag om som andelseier. PS. Første etasje i en gammel bygning er svært ofte plaget med kalde gulv. Dårlig isolasjon i en gammel bygning er ikke en mangel, med mindre selger har oppgitt at leiligheten har god isolasjon. Anonymkode: 2f45e...5c9 Hva kan jeg spesifikt spørre borettslaget om? Har tidligere spurt de om tegninger av leiligheten, informasjon om bærevegger osv, som de sa de ikke hadde. Synes det var litt rart. De må vel ha info om dette? Derfor lurer jeg på hvordan/hva jeg bør skrive siden de virker litt restriktive på å gi ut informasjon. Okei, har vært veldig usikker selv på om det er en mangel eller ikke. Stod ingenting om isolasjon. Anonymkode: c5ab2...a57
Hulderen Skrevet 31. mars 2018 #25 Skrevet 31. mars 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva kan jeg spesifikt spørre borettslaget om? Har tidligere spurt de om tegninger av leiligheten, informasjon om bærevegger osv, som de sa de ikke hadde. Synes det var litt rart. De må vel ha info om dette? Derfor lurer jeg på hvordan/hva jeg bør skrive siden de virker litt restriktive på å gi ut informasjon. Okei, har vært veldig usikker selv på om det er en mangel eller ikke. Stod ingenting om isolasjon. Anonymkode: c5ab2...a57 En takstmann vil også kunne fortelle deg om manglende isolasjon er en mangel du må godta, og gi deg råd angående ulike måter å etterisolere på. Så jeg støtter også det forslaget. Om takstmannen sier at du ikke har en sak, så vet du at det ikke er vits å gå videre med det overfor selger eller boretslag. En takstmann har kjennskap til byggemetoder og skal kunne hjelpe deg med spørsmål om bærevegger. Når det gjelder tegninger, så kontakt kommunen du bor i. De har arkiv med tegninger.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2018 #26 Skrevet 31. mars 2018 37 minutter siden, Hulderen skrev: En takstmann vil også kunne fortelle deg om manglende isolasjon er en mangel du må godta, og gi deg råd angående ulike måter å etterisolere på. Så jeg støtter også det forslaget. Om takstmannen sier at du ikke har en sak, så vet du at det ikke er vits å gå videre med det overfor selger eller boretslag. En takstmann har kjennskap til byggemetoder og skal kunne hjelpe deg med spørsmål om bærevegger. Når det gjelder tegninger, så kontakt kommunen du bor i. De har arkiv med tegninger. Okei, ja, jeg også tenker at det ikke skader å høre med en takstmann. Så lenge det ikke koster skjorta;) Kontakta noen istad faktisk. Har snakka med kommunen om tegninger, fikk bare overflødig tegninger med mål og noe annet som ikke var så relevant. Men ikke med materialer, bærevegger osv. Takk for svar 😁 Anonymkode: c5ab2...a57
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2018 #27 Skrevet 31. mars 2018 46 minutter siden, Hulderen skrev: En takstmann vil også kunne fortelle deg om manglende isolasjon er en mangel du må godta, og gi deg råd angående ulike måter å etterisolere på. Så jeg støtter også det forslaget. Om takstmannen sier at du ikke har en sak, så vet du at det ikke er vits å gå videre med det overfor selger eller boretslag. En takstmann har kjennskap til byggemetoder og skal kunne hjelpe deg med spørsmål om bærevegger. Når det gjelder tegninger, så kontakt kommunen du bor i. De har arkiv med tegninger. Jeg hadde ikke brukt penger på takstmann da dette ikke er en sak du kommer noen vei med, dessverre. Som du sier, selger står sterkt og det skal være større saker enn kaldt gulv i en gammel blokk dersom du har en sak overfor selger. Prøv heller å finne gode løsninger for deg, som gjør det bedre å bo der. Anonymkode: b16bd...70d 4
Pikeliten Skrevet 1. april 2018 #28 Skrevet 1. april 2018 Ring til takstmannen som var der ifbm salget og spør han. Han husker kanskje godt, kan slå opp i notater og har kanskje vært i samme borettslag tidligere. Utrolig hva takstmenn kan Ellers tenker jeg ikke at det er en mangel at det er kaldt. Med mindre selger har visst at det mangler isolasjon og har solgt den som en godt isolert/oppgradert leilighet. Godt tips å høre med naboene! 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #29 Skrevet 1. april 2018 Men er det en annen grunn til at du mistrives enn at det er kaldt? Det blir jo kaldt på kalde dager, og man må rett og slett bare ha mer varme på. Skaff noen flere ovner og skru opp varmen så du ikke fryser, så skal du se :-) Da jeg flyttet inn i min leilighet en sen høst oppdaget jeg også at det ble en del kaldere enn jeg trodde det skulle bli. Det var ingen ovner montert fra før, men jeg hadde en vifteovn som jeg trodde ville gjøre susen. Den slet med å holde det varmt om kvelden. Så jeg måtte ha noen ekstra ovner og etterhvert investerte jeg i varmepumpe. Har hatt det godt og varmt også gjennom kuldebølgen som var og den bruker lite strøm. Fordelen med varmepumpe er at de er mest effektive på å vedlikeholde temperatur og kan/bør derfor stå på hele døgnet istedenfor å skrues av om natten og når man ikke er hjemme. Når det er varme på hele tiden så blir også veggene og isolasjonen til slutt varmet opp og ikke bare luften i rommet. Kanskje det kan hjelpe litt på gulvet også. Da merker man mye mindre til trekk eller at veggene virker å "stråle kulde". Hvis varmen bare er sporadisk på så rekker bygningen aldri å bli skikkelig varm. Varmepumpe koster litt, men er fortsatt billigere enn å flytte, og når du selger igjen så vil neste kjøper tenke det er fordel at det er varmepumpe montert der. Anonymkode: 55d0f...12f 2
2shy Skrevet 2. april 2018 #30 Skrevet 2. april 2018 Det er veldig viktig at du bruker en uavhengig og dyktig takstmann her. Selger sin takstmann er i all hovedsak inhabil. Meld deg inn i Stopp boligsvindel på facebook, og be om tips til takstmann i området du bor. Du kan regne med rundt ca 2000 kr for en slik befaring, litt ettersom. Når er bygget fra? Naboer i samme etasje bør ha samme problem, og det dreier seg nok om mangelfull isolasjon. Det er lurt å finne ut hva det vil koste å få det utbedret, og ta det derfra. Det at selger ikke har opplyst om dette betyr ikke at h*n ikke har vært kjent med det. Boligselgere unngår å opplyse om alt som kan svekke et salg.
AnonymBruker Skrevet 2. april 2018 #31 Skrevet 2. april 2018 24 minutter siden, 2shy skrev: Det er veldig viktig at du bruker en uavhengig og dyktig takstmann her. Selger sin takstmann er i all hovedsak inhabil. Meld deg inn i Stopp boligsvindel på facebook, og be om tips til takstmann i området du bor. Du kan regne med rundt ca 2000 kr for en slik befaring, litt ettersom. Når er bygget fra? Naboer i samme etasje bør ha samme problem, og det dreier seg nok om mangelfull isolasjon. Det er lurt å finne ut hva det vil koste å få det utbedret, og ta det derfra. Det at selger ikke har opplyst om dette betyr ikke at h*n ikke har vært kjent med det. Boligselgere unngår å opplyse om alt som kan svekke et salg. Å, takk! Blokka er fra 1966. Ja, selvfølgelig var han klar over det. Det er dette jeg synes var vanskelig med boligjakten også. Hadde ingen til å hjelpe meg og ikke så veldig god på slike ting og merket at det sjelden stod negative ting eller utfyllende info i tilstandsrapporten fra takstmann. Føler alle er på selgers side og at man må kunne en del for å finne ut hva som faktisk er feil og mangler ved boligen. Hva er poenget med takstmann når det står nesten på hvert punkt "dette krever spesiell kompetanse", "dette er ikke taktmannens kompetanseområde" blabla. I tilstandsrapporten her har leiligheten TG1 på ALT. Og det er jo tull. 1. Blandebatteri på kjøkken fungerer ikke som det skal - enten glovarmt eller iskaldt, og for å få lunka vann må man tukle med krana i evigheter. 2. Kjøkkenvifta full av fett/møkk og trakk ikke noe damp. Vifta i seg selv fungerer greit, men selve filteret var skittent. Vifta bråker når den er avslått. 3.Vinduene har fått "ikke avvik uten normal slitasje. Vinduer fra 2007. TG 1". Og det trekker big time fra vinduene. Så TG 1 er jo ren løgn. Forresten så har luftbehandling fått TG2. Men der står det bare noe generelt piss om at det er så strenge krav til dagens ventilasjon. Lurer på hvordan man skal finne ut riktig info om en leilighet når både megler og takstmann er på selgers side. Kjenner det her provoserer meg! Anonymkode: c5ab2...a57
2shy Skrevet 2. april 2018 #32 Skrevet 2. april 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å, takk! Blokka er fra 1966. Ja, selvfølgelig var han klar over det. Det er dette jeg synes var vanskelig med boligjakten også. Hadde ingen til å hjelpe meg og ikke så veldig god på slike ting og merket at det sjelden stod negative ting eller utfyllende info i tilstandsrapporten fra takstmann. Føler alle er på selgers side og at man må kunne en del for å finne ut hva som faktisk er feil og mangler ved boligen. Hva er poenget med takstmann når det står nesten på hvert punkt "dette krever spesiell kompetanse", "dette er ikke taktmannens kompetanseområde" blabla. I tilstandsrapporten her har leiligheten TG1 på ALT. Og det er jo tull. 1. Blandebatteri på kjøkken fungerer ikke som det skal - enten glovarmt eller iskaldt, og for å få lunka vann må man tukle med krana i evigheter. 2. Kjøkkenvifta full av fett/møkk og trakk ikke noe damp. Vifta i seg selv fungerer greit, men selve filteret var skittent. Vifta bråker når den er avslått. 3.Vinduene har fått "ikke avvik uten normal slitasje. Vinduer fra 2007. TG 1". Og det trekker big time fra vinduene. Så TG 1 er jo ren løgn. Forresten så har luftbehandling fått TG2. Men der står det bare noe generelt piss om at det er så strenge krav til dagens ventilasjon. Lurer på hvordan man skal finne ut riktig info om en leilighet når både megler og takstmann er på selgers side. Kjenner det her provoserer meg! Anonymkode: c5ab2...a57 Bank på hos naboen(e) i morgen, og forhør deg om de har samme problem, evnt om de vet om det har vært snakk om problemer med isolasjon. Hvor i boligen har ventilasjon fått TG2? Badet har størst behov for ventilasjon i forhold til mekanisk avtrekk, størst fuktbelastning her. I resten av boligen må det være lufteluker i vegg/vinduer som skal stå åpent hele tiden. Trolig har du mekanisk avtrekk på kjøkkenet også, som er i regi av borettslaget. Denne skal stå på hele tiden, for å forebygge fukt/kondens. Selger skulle såklart ha rengjort filteret før overtakelse, men så lenge du har signert overtakelsesprotokoll, har du også godkjent rengjøringen. Hvis vinduene ble skiftet i regi av borettslaget, ville jeg kontaktet styret og bedt de ta en titt på det. Meld deg inn i gruppa på facebook, og etterspør takstmann i området ditt. Ring og gjør avtale, og noter alle punkter med mangler du har klart å bli kjent med hittil. Men før du bruker penger på takstmann, ville jeg kontaktet styret. Forhåpentligvis har du et velvillig styre/borettslag som løfter en finger for beboerne sine.
AnonymBruker Skrevet 2. april 2018 #33 Skrevet 2. april 2018 Jeg forstår at du kanskje er frustrert og at det føles som at "mye" er feil. Men noen av tingene virker jo å være bagateller. Jeg tenker at du i utgangspunktet ønsker å bo der bare forutsett at alt virker som det skal? Isåfall, tenk heller med det som utgangspunkt og tenk heller at feilene lar seg fikse slik at det blir trivelig igjen. :-) Man vil nok aldri flytte inn et sted uten at man finner "noe" å pirke på. Da jeg flyttet inn oppdaget jeg også en del ting som var feil men som jeg etterhvert fikk ordnet, og jeg sitter fortsatt ikke med noe dårlig følelse av kjøpet. Problemene var: 1. En pakning i toalettet var dårlig slik at det hele tiden sildret litt vann fra sisternen. Denne tok jeg ut og rengjorde, og da fungerte dassen fint igjen. 2. Det var våtromskontroll med rørlegger i borettslaget, og de avdekket da litt forskjellig småplukk med trege kraner som måtte skiftes på vaskerom, løs vannslange på oppvask og vaskemaskin som ikke var festet opp, blandebatteriet på badet var opp-ned med omvendt varmt og kaldt vann, samt noen rørkoblinger som var "amatørmessig" utført. Rørleggeren fikset alt til ca. 4500kr. 3. Sikringene på kjøkkenet røk hele tiden fordi stekeovnen brukte samme sikringkurs som vannkoker, mikro mm. Jeg fikk da hentet strøm fra et annet sted til stekeovnen, og hadde elektriker til å forsterke den ene sikringkursen. Sikringene på vaskerommet røk fordi varmtvannstanken hadde blitt skiftet tidligere og stikkontakten som egentlig var ment for varmtvannstanken sto for langt vekke og de hadde derfor brukt stikkontakten til vaskemaskinen. Elektrikeren fikk koblet det tilbake. Betalte 3400kr for alt. 4. Jeg hadde også litt problemer med at det føltes kjølig og investerte derfor som nevnt i varmepumpe. Ingen problemer med varme og trekk nå. Så som du ser, vil det alltid være en del "småplukk" men som relativt greit kan la seg fikse hvis man bare gjør tiltak for å rette opp i det istedenfor å bruke krefter på å irritere seg og vurdere erstatning/heving av kjøp. Hvis du har betalt over 2 millioner, så blir jo noen små tusenlapper bare småbeløp hvis det er det som skal til for å trives igjen. Mulig du kan kreve noe av dette igjen av forrige eier, men spør deg selv heller om det er verdt "kampen" eller om du bare skal få det fikset. Blandebatteriet og viften er jo enkel sak. Filtrene har nok forrige eier bare glemt, og er bare å vaske i zalovann og eventuelt en runde i oppvask etter zalobad. Blandebatteriet kan skiftes av rørlegger uten at det trenger å bli veldig dyrt og eventuelt kan du se om temperaturen ut av varmtvannstanken er justert riktig. Hovedproblemet her virker å være vinduene og isolasjonen. Det ene jeg lurer på er hvilken type ventilasjon du har. Er det felles ventilasjonsanlegg hvor du har avsug på f.eks. kjøkkenet, vaskerom og bad? For at trekken skal komme inn et sted, må jo også luften forsvinne ut et annet sted. Kanskje du kan justere spjeldene på ventilasjonen slik at luftgjennomstrømmingen ikke blir like ille, og ellers kan du ha tettelister og slikt. Kan virke som at det kanskje kommer luft inn via kjøkkenviften også hvis den bråker. Anonymkode: 55d0f...12f 1
2shy Skrevet 2. april 2018 #34 Skrevet 2. april 2018 Jeg er enig med AB over, det her trenger ikke bli stort og dyrt i det hele tatt. Trekker det fra alle vinduene, eller bare noen? Ser tetningslistene gamle eller nyere og ok ut? Det kan være så enkelt som å bytte disse listene, og det kan også være at noe har gått galt under montering. Mine vinduer er bare et par år eldre, og trekker overhodet ikke. Man skal ikke forvente at en blokkleilighet fra -66 skal være iskald, tvert i mot er de ofte ofte godt isolert. Ta ting i èn ende, TS, dette løser seg! Få en rørlegger til å se på blandebatteri, kanskje det bare er en justering som skal til. Det er dessverre ofte litt overraskelser når man kjøper bolig Men, merket du ikke at det var kaldt på visning?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå