AnonymBruker Skrevet 30. mars 2018 #1 Skrevet 30. mars 2018 Kjøpte min første leilighet i desember. Merket med en gang at jeg angret. Det er ekstremt gulvkaldt/dårlig isolert. Holdt på å fryyyse i hjel de første dagene fordi de to panelovnene som var her ikke varmet godt nok. Måtte kjøpe ekstra ovn, og ofte var ikke dette godt nok heller på de kaldeste dagene, fortsatt iskaldt på gulvet. Det trekker også fra vinduene. Gruer meg til sommeren, sola står rett på så det kommer sikkert til å bli badstu her. Er også mange andre småting, men dette visste jeg jo om før jeg flytta inn. Har jeg noen rettigheter eller krav på noe hjelp ang dette eller er jeg nødt å ordne opp i dette selv? Evt om noen har noeb gode råd for hva jeg kan gjøre. Gruer meg til å selge etterhvert også, tror ikke dette kommer til å bli et veldig ettertraktet objekt og redd for å tape penger. Anonymkode: c5ab2...a57
solmåneogstjerner Skrevet 30. mars 2018 #2 Skrevet 30. mars 2018 Isoler vinduene med slik gummikant (fås på jernia og byggevare). Legg tepper på gulvene. Det hjelper godt å gå med tynne ullsokker på under et par som er tykkere. Nei du har nok ikke noen rettigheter her, det er slike ting du må sjekke/spørre om selv. Ikke tenk på når du selger, de fleste andre tenker nok heller ikke på å sjekke slike ting. På sommeren lufter du hele tiden. Hvis du fortsatt mistrives fremover så selger du bare. Og da vet du hvilke ting du skal sjekke ekstra. 12
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2018 #3 Skrevet 30. mars 2018 Kjøp deg tøfler Anonymkode: 9fc4f...901 4
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2018 #4 Skrevet 30. mars 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjøpte min første leilighet i desember. Merket med en gang at jeg angret. Det er ekstremt gulvkaldt/dårlig isolert. Holdt på å fryyyse i hjel de første dagene fordi de to panelovnene som var her ikke varmet godt nok. Måtte kjøpe ekstra ovn, og ofte var ikke dette godt nok heller på de kaldeste dagene, fortsatt iskaldt på gulvet. Det trekker også fra vinduene. Gruer meg til sommeren, sola står rett på så det kommer sikkert til å bli badstu her. Er også mange andre småting, men dette visste jeg jo om før jeg flytta inn. Har jeg noen rettigheter eller krav på noe hjelp ang dette eller er jeg nødt å ordne opp i dette selv? Evt om noen har noeb gode råd for hva jeg kan gjøre. Gruer meg til å selge etterhvert også, tror ikke dette kommer til å bli et veldig ettertraktet objekt og redd for å tape penger. Anonymkode: c5ab2...a57 Åh, jeg føler med deg. Har også opplevd å kjøpe leilighet som jeg angret på med en gang. For min del gjaldt det at det var så sinnsykt lytt, vi hørte til og med helt vanlige samtaler hos naboen. Fikk ikke med oss hva de sa heldigvis. (gammel firemannsbolig i tre, og dårlig isolering mellom etasjene). Var veldig glad når jeg tre år senere solgte og flyttet Bor nå i murblokk, 1.etg. og veldig gulvkaldt. Det plager meg egentlig ikke, har tykt ullteppe i sofakroken og "labbetøfler" på bena. Men tror ikke det trenger å koste så vanvittig mye å få det varmere, for eksempel varmefolie og laminat. Anonymkode: 2f45e...5c9 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2018 #5 Skrevet 30. mars 2018 bor selv i en veldig gulvkald leilighet, i et gammelt trehus. har lest at det går an å blåse inn isolering i gulv - og da slipper man p bytte gulv. da sl Anonymkode: 63629...f38 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2018 #6 Skrevet 30. mars 2018 Gode gulvtepper hjelper mye. Anonymkode: 2f64d...cc7 1
Riiamm Skrevet 30. mars 2018 #7 Skrevet 30. mars 2018 Hei! Leit å høre at du ikke trives i leiligheten, å fryse i eget hjem er ikke noe særlig. Ser du har fått flere gode råd om gulvtepper og forbedring av gulv. Har du laminatgulv? Gamle laminatgulv er ofte kalde, men gulvtepper vil hjelpe. En mer kostbar investering er å legge parkett eller laminat med varme under. Ikke sikkert det behøver å bli så dyrt, og gulv er jo mulig å legge selv eller kanskje du kjenner noen som kan hjelpe deg. Bedre isolering / nytt gulv vil jo også heve verdien på leiligheten ved evt. salg. Er det gamle vinduer i borettslaget / sameiet? Kanskje styret har planer om å skifte vinduer i løpet av ikke alt for lang tid, du kan jo høre med dem. Til sommeren kan du henge opp innvendige persienner i tillegg til å lufte. En vifte for å sirkulere luften kan også være greit å ha. Om panelovnene som fulgte leilighetene er gamle, kan det være verdt å bytte dem ut i nyere ovner som varmer bedre og mer effektivt. Nå har det jo vært en kald vinter store deler av landet også, og kan jo håpe på litt mildere vær neste vinter. Jeg er usikker på hva slags rettigheter du har med tanke på kjøpers undersøkelsesplikt, men kanskje andre kan svare bedre på det. Håper du etterhvert kommer til å trives i leiligheten. 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2018 #8 Skrevet 30. mars 2018 Jeg har gratis oppvarming innbakt i fellesutgiftene og varmekabler på badet, parkett ellers. Et mykt teppe luner godt. Kjøpte et på Skeidar til 2500 kr. Jeg lufter mye på vinteren, ofte er det 18-19 grader inne, men kler på meg varme og komfortable klær, ullundertøy, sokker, tøfler. På sommeren drar jeg ned markisa og lufter kun tidlig på dagen eller sent når sola har gått ned. Da unngår jeg å slippe varmen inn. Har tenkt å få installert air-condition. Ikke tenk tanken på å selge før du har bodd der i ett år. Da må du skatte av evt. gevinst. Hvor gammelt er huset ditt? Er vinduslistene tette? Hvis du merker trekk et sted, forsøk å se om en fyrstikk slukkes når vinden står mot vinduet. Er det borettslag har de i de fleste tilfellene ansvar for å bytte lister. Ellers hjelper det å tenne stearinlys og ha par gode tepper. Lag deg varme drikker. Du har ikke bodd der lenge, og man trenger ofte tid for å bo seg inn. Hvor mange grader har du det inne når du synes det er kaldt? Anonymkode: 7ba2d...b99
T-Rex Skrevet 30. mars 2018 #9 Skrevet 30. mars 2018 3 hours ago, Riiamm said: Om panelovnene som fulgte leilighetene er gamle, kan det være verdt å bytte dem ut i nyere ovner som varmer bedre og mer effektivt. Dette stemmer ikke. En 1000W ovn gir 1000W enten den er gammel eller ny. Men det som kanskje kan lønne seg, er å ha en vifteovn som rettes mot der man sitter. Da blir det lokalt varmere akkurat der man er. 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2018 #10 Skrevet 30. mars 2018 9 timer siden, solmåneogstjerner skrev: Isoler vinduene med slik gummikant (fås på jernia og byggevare). Legg tepper på gulvene. Det hjelper godt å gå med tynne ullsokker på under et par som er tykkere. Det med tetningslist har jeg sett på litt dag faktisk, takk for godt tips! Skal undersøke det grundigere. Takk for svar og gode råd ellers:) Anonymkode: c5ab2...a57
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2018 #11 Skrevet 30. mars 2018 4 timer siden, T-Rex skrev: Dette stemmer ikke. En 1000W ovn gir 1000W enten den er gammel eller ny. Men det som kanskje kan lønne seg, er å ha en vifteovn som rettes mot der man sitter. Da blir det lokalt varmere akkurat der man er. Jeg har en panelovn som det ikke kommer varme opp på halvparten. Den gir vel ikke like mye varme pga det... Anonymkode: da475...7c8
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2018 #12 Skrevet 30. mars 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Åh, jeg føler med deg. Har også opplevd å kjøpe leilighet som jeg angret på med en gang. For min del gjaldt det at det var så sinnsykt lytt, vi hørte til og med helt vanlige samtaler hos naboen. Fikk ikke med oss hva de sa heldigvis. (gammel firemannsbolig i tre, og dårlig isolering mellom etasjene). Var veldig glad når jeg tre år senere solgte og flyttet Bor nå i murblokk, 1.etg. og veldig gulvkaldt. Det plager meg egentlig ikke, har tykt ullteppe i sofakroken og "labbetøfler" på bena. Men tror ikke det trenger å koste så vanvittig mye å få det varmere, for eksempel varmefolie og laminat. Anonymkode: 2f45e...5c9 Åå, tusen takk for medfølelse, så koselig 😘 Uff, det er no dritt! Er lytt her og🤣 Men heldigvis ikke helt ulevelig. Har parkett nå, har ikke peiling på hva som er lurt, men skal sjekke ut varmefolie! Bor i betongblokk, aldri igjen. Hilsen frysepinne Anonymkode: c5ab2...a57
T-Rex Skrevet 30. mars 2018 #13 Skrevet 30. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg har en panelovn som det ikke kommer varme opp på halvparten. Den gir vel ikke like mye varme pga det... Anonymkode: da475...7c8 Da er den i stykker, og det blir noe annet. Men ovnen trekker ikke mer strøm enn den avgir effekt i varme. En ovn som ikke virker, bør naturligvis byttes. 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2018 #14 Skrevet 30. mars 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: bor selv i en veldig gulvkald leilighet, i et gammelt trehus. har lest at det går an å blåse inn isolering i gulv - og da slipper man p bytte gulv. da sl Anonymkode: 63629...f38 Hmm, interessant! Mye jobb/dyrt da?😬 Skal sjekkes ut! Takk😊 Anonymkode: c5ab2...a57
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2018 #15 Skrevet 30. mars 2018 Blåse inn isolering virker jo lurt, men ikke så lurt å få 50+ hull i gulvet kanskje? Da må det jo byttes uansett? Anonymkode: aa7a6...33e 2
jabx Skrevet 30. mars 2018 #16 Skrevet 30. mars 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: bor selv i en veldig gulvkald leilighet, i et gammelt trehus. har lest at det går an å blåse inn isolering i gulv - og da slipper man p bytte gulv. da sl Anonymkode: 63629...f38 Hva skjer med hullene etterpå?
T-Rex Skrevet 30. mars 2018 #17 Skrevet 30. mars 2018 4 minutter siden, AnonymBruker said: Hmm, interessant! Mye jobb/dyrt da?😬 Skal sjekkes ut! Takk😊 Anonymkode: c5ab2...a57 I en betongblokk vil ikke dette være aktuelt, men metoden kan være brukbar i eldre bygg med et luftlag over isolasjonen i bjelkelaget. Hullene blir tettet med propper, men det må selvsagt legges nytt gulvbelegg over. 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2018 #18 Skrevet 30. mars 2018 8 timer siden, Riiamm skrev: Hei! Leit å høre at du ikke trives i leiligheten, å fryse i eget hjem er ikke noe særlig. Ser du har fått flere gode råd om gulvtepper og forbedring av gulv. Har du laminatgulv? Gamle laminatgulv er ofte kalde, men gulvtepper vil hjelpe. En mer kostbar investering er å legge parkett eller laminat med varme under. Ikke sikkert det behøver å bli så dyrt, og gulv er jo mulig å legge selv eller kanskje du kjenner noen som kan hjelpe deg. Bedre isolering / nytt gulv vil jo også heve verdien på leiligheten ved evt. salg. Er det gamle vinduer i borettslaget / sameiet? Kanskje styret har planer om å skifte vinduer i løpet av ikke alt for lang tid, du kan jo høre med dem. Til sommeren kan du henge opp innvendige persienner i tillegg til å lufte. En vifte for å sirkulere luften kan også være greit å ha. Om panelovnene som fulgte leilighetene er gamle, kan det være verdt å bytte dem ut i nyere ovner som varmer bedre og mer effektivt. Nå har det jo vært en kald vinter store deler av landet også, og kan jo håpe på litt mildere vær neste vinter. Jeg er usikker på hva slags rettigheter du har med tanke på kjøpers undersøkelsesplikt, men kanskje andre kan svare bedre på det. Håper du etterhvert kommer til å trives i leiligheten. Åå, tusen hjertelig millioner takk for svaret ditt😊😊 Nei, er parkett, men er i 1.etasje. Det som er litt merkelig er at det er ulik høyde på gulvet i stua kontra de andre rommene. Gulvet i stua er noen cm høyere opp, noe som kanskje tyder på at de har lagt noe isolering, uten særlig hell. Eller? Kan sikkert være andre ting og. Sant med nytt gulv/isolering som hever verdien av boligen. Har tenkt på å slipe gulvet faktisk siden det egentlig er fint, bare litt gulaktig i fargen. Jepp, det var lurt! Hører med borettslaget ang utskifting av vinduer. Har sikkert ingen rettigheter da jeg nok skulle sjekket dette selv. Selger står utrolig sterkt føler jeg, spesielt mtp "solgt som den er"-regelen. Tusen takk igjen for utfyllende og fint svar:)) Anonymkode: c5ab2...a57
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2018 #19 Skrevet 30. mars 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har gratis oppvarming innbakt i fellesutgiftene og varmekabler på badet, parkett ellers. Et mykt teppe luner godt. Kjøpte et på Skeidar til 2500 kr. Jeg lufter mye på vinteren, ofte er det 18-19 grader inne, men kler på meg varme og komfortable klær, ullundertøy, sokker, tøfler. På sommeren drar jeg ned markisa og lufter kun tidlig på dagen eller sent når sola har gått ned. Da unngår jeg å slippe varmen inn. Har tenkt å få installert air-condition. Ikke tenk tanken på å selge før du har bodd der i ett år. Da må du skatte av evt. gevinst. Hvor gammelt er huset ditt? Er vinduslistene tette? Hvis du merker trekk et sted, forsøk å se om en fyrstikk slukkes når vinden står mot vinduet. Er det borettslag har de i de fleste tilfellene ansvar for å bytte lister. Ellers hjelper det å tenne stearinlys og ha par gode tepper. Lag deg varme drikker. Du har ikke bodd der lenge, og man trenger ofte tid for å bo seg inn. Hvor mange grader har du det inne når du synes det er kaldt? Anonymkode: 7ba2d...b99 Søren, skrev det lange svaret til deg så mista jeg det😭😭 Tar kortversjonen: 18-19 er egentlig altfor kaldt for min del. Under 22-23 synes jeg ikke er spesielt behagelig. Det trekker fra vinduene når jeg tar hånda der, men med fyrstikk blr flammen værende. Skal prøve det igjen tror jeg, å høre med borettslaget. Blokka er 1966. Da verken estetikk eller energibruk stod veldig høyt;) Yes, sant. Har tenkt å holde ut minst 1 år. Så bare 8 mnd igjen nå🤣 Heldiggris som har oppvarming i fellesutgiftene, forresten! Misunnelig🙊 Tuusen takk for supert svar og gode råd😁😊 Anonymkode: c5ab2...a57 1
2shy Skrevet 31. mars 2018 #20 Skrevet 31. mars 2018 Det er ikke noe god følelse å angre på et boligkjøp, det har jeg opplevd selv. Opplever andre leiligheten din som veldig kald også? Kommer det fra gulv, eller kan det være dårlig isolasjon i vegger? 1 etasje, da antar jeg at det er kjeller under. Borettslag? Du kan snakke med nabo over gangen og høre om de har samme problem. Jeg hadde toppetasje en gang, hvor det var loft med masse boder over. Det var KALDT på det loftet, noe som gjorde at leiligheten min også ble kald. Jeg løste det med en oljeradiator. Mtp rettigheter, så har du selvsagt rettigheter hvis det viser seg at det er en vesentlig mangel ved leiligheten som gjør at leiligheten er unormalt kald. Mangelfull isolasjon, o.l. Det man må gjøre, er å kontakte en takstmann for å finne ut hva som er problemet, og ta det derfra. Du har fått gode råd om nye tetningslister i vinduer, det alene kan hjelpe godt. De fleste problemer kan løses, og jeg håper du får ordnet ting så du vil trives 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå