Gå til innhold

Skuffet over venninne som avlyste middag i siste øyeblikk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For noen måneder siden tok en venninne av meg fra barndommen kontakt og inviterte meg og en tredje venninne til middag. Vi hadde det hyggelig sammen og for en måneds tid sendte jeg dem invitasjon til middag hos meg nå i påsken, i dag, langfredag. Hun ene svarte ganske fort at hun og familien skulle reise bort og takket nei. Hun andre svarte derimot positivt siden hun og mannen skulle være hjemme i påsken og jeg sa at han også er velkommen om han har lyst til å være med. Hun svarte at hun kommer nok, men mannen var hun mer usikker på. Hun skulle gi nærmere beskjed "når det nærmer seg".

Siden jeg ikke hadde hørt noe fra henne på mandag etterlyste jeg svar og hun svarte at hun fortsatt var innstilt på å komme, måtte sjekke med mannen og lovet å gi meg beskjed raskt. Siden jeg ikke hadde hørt noe på onsdag handlet jeg inn mat og vin til tre, for å være på den sikre siden siden det er helligdager nå.  Torsdag kveld sendte hun melding at de fikk ha det til gode, mannen har hadde nemlig bestilt et par hotellnetter i Göteborg i helga, så de reiser i formiddag og kan ikke komme til meg på kvelden.

Jeg kjenner at jeg er skikkelig irritert nå. Greit nok at hun aldri har svart 100% sikkert at hun skulle komme, men hun har gitt positive signaler hele veien og det har vært mannen hennes som har vært det store usikkerhetsmomentet. At ingen av dem kommer ble jeg veldig overrasket og skuffet over. Særlig fordi jeg har vanskelig for å tro at de først skjærtorsdag bestemte seg for å reise til Göteborg fredag til søndag.

Bør jeg si noe eller la det gå?

Anonymkode: f7b8e...2e3

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kunne fint ha funnet på hopppåtur på kort varsel. Er noe jeg gjør ofte. Så her hadde jeg unnet de en flott tur og tenkt at det er gøy med impulsive folk. Så lenge planene ikke var spikret så har du ingen grunn til å bli sur.

Anonymkode: 74fe4...758

• Liker 9
Skrevet

Tror bare jeg ville latt det gå, da det ikke virker som dere har et nært forhold i utgangspunktet. Ville sagt noe hvis det var en tett venninne eller hvis det gjentok seg. Her tror jeg at jeg ville sett an situasjonen litt. Men det ville nok ikke vært meg som inviterte henne på middag igjen med det første. Hvis hun har lyst på kontakt, så inviterer hun neste gang, tenker jeg. Synes egentlig det er ufint å ikke kunne gi en klar beskjed, og så å avlyse i siste øyeblikk på den måten.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Folk gidder ikke lenger holde avtaler. Dukker det opp noe mer spennende, så velger de det. 

Anonymkode: a2ca6...ccb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

må jeg vite alt dette i kvinneguiden? kan ikke noe bli holdt for seg selv. 

Anonymkode: 4b2f3...03e

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er privligert siden du tross alt ikke må lese på KG.

Anonymkode: 74fe4...758

• Liker 19
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Folk gidder ikke lenger holde avtaler. Dukker det opp noe mer spennende, så velger de det. 

Det er litt mitt inntrykk og

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nå hadde strengt tatt ikke TS og venninnen noen dpikret avtale, da venninnen hver gang TS snakket om kvelden enten svarte «kommer nok» eller «må sjekke med mannen først». Typiske måter konfliktsky mennesker prøver å vri seg ut av situasjoner de ikke ønsjer å være i uten at det blir pes (noe det stort sett alltid gjør, så den strategien fungerer sjeldent dårlig).

Anonymkode: dc48e...b5b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

skal vi komme med teorier til hvorfor hun ikke kom? for det første regner jeg med du bor i Oslo eller nært Oslo iallfall. Østlandet er ikke et godt sted å bo, og det er nettopp der den holdningen florerer. Og da er iallfall ikke jeg i det minste overasket at det kommer fra det holdet. Og siden en østlending må skrive på KG det så betyr du er svak som person, du mangler venninner generelt, og har ikke annet sted enn å skrive din fortvilelse på KG, selv om det ikke trenges å nevnes her. Og dessuten blir det spennende når det blir lest av venninnen din her. Ja, da har vi fått iallfall en drama. 

Gjest Snø_fnugg
Skrevet (endret)

I påske blir familien prioritert foran alt. En venninne skulle komme til meg og, men fikk mulighet til å reise på fjellet så er ikke sikkert vi får det til. Hadde ingen fast dato, så vi ble enige om å ta det senere. Og det går helt fint for min del. Får vært sammen med mannen og stå på ski med han og familien. Nå er dette en nær venninne som tidligere har avlyst rett før en spesifikk dato, med mat innkjøpt og alt, så jeg har lært meg å bare ta avtaler med henne, som det kommer. Og det er ingen vond vilje fra hennes side, hun har små barn og mye å tenke på. Noen folk er sånn og når man blir kjent med dem så skjønner man det. Så får man velge om man gidder å fortsette vennskapet eller la vær. Jeg tenker iallefall at man bør ha lave forventninger evt bare møte de for kaffe, litt mer low-key.

Endret av Snø_fnugg
Gjest Snø_fnugg
Skrevet

En annen ting. De føler de kanskje ikke kjenner deg nok til å være sammen med deg i påsken. Vennskap fra fortiden er ikke alltid vellykket mange år etter, det kan være kleint og virke påtvunget. Kanskje man ikke passer sammen så godt som man trodde, selv om det var hyggelig når dere møttes. Det kan hende hun venninnen var nysgjerrig siden hun møtte opp forrige gang, men at hun har bestemt seg for å la det være med det, uten å tørre å si det til deg. Jeg ville iallefall ikke tatt kontakt på nytt før hun gjør det og heller prioritert nære venner.

Skrevet

skal vi komme med teorier til hvorfor hun ikke kom? for det første regner jeg med du bor i Oslo eller nært Oslo iallfall. Østlandet er ikke et godt sted å bo, og det er nettopp der den holdningen florerer. Og da er iallfall ikke jeg i det minste overasket at det kommer fra det holdet. Og siden en østlending må skrive på KG det så betyr du er svak som person, du mangler venninner generelt, og har ikke annet sted enn å skrive din fortvilelse på KG, selv om det ikke trenges å nevnes her. Og dessuten blir det spennende når det blir lest av venninnen din her. Ja, da har vi fått iallfall en drama. 

Oj her var det mange antagelser som ble tatt ut av løse lufta! 

Og er man virkelig en mislykket person dersom man ikke har en haug med venner og alt går perfekt hele tiden? 

Kanskje du sitter og svarer på slike innlegg fordi DU er mislykket som person da? 

Dette er jo bare veldig merkelig... 

• Liker 7
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei det har du rett i at ikke du må. Du er i din fulle rett til å la vær å lese innlegg. Du er også i din fulle rett til å la være å bruke KG. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

:overrasket:

Anonymkode: 0f965...948

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Dårlig gjort. Når man blir invitert, svarer man ja eller nei. Med mindre det er typ "stikker kanskje innom, så kan vi bestille noe sushi" avtale. Ser man seg nødt til å avlyse bør det være med bedre forklaringer enn "dukket opp noe mer spennende". 

Jeg har noen venninner som bare er slik. De kan være kjempepositive, og svarer ja til alt. Men i deres verden er alt tentativt, det vil si at de ser an hva de føler for der og da. Jeg konfronterer ikke, det hadde jeg heller ikke gjort i ditt tilfelle, for i deres verden er dette naturlig oppførsel. Men jeg innretter meg jo selvfølgelig etter det. Det er disse venninnene jeg møter ute, i stedet for å diske opp med treretters middag som må være kjøpt og planlagt i god tid. Og jeg har alltid med i beregningen at kanskje blir det noe av, kanskje ikke. 

Anonymkode: 8f402...e87

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Synes du er hårsår. Det er påske og ferie, og hun har en partner. Klart hun prioriterer en partner som gir henne en overraskelsestur. Synes du legger litt for mye i en middag. Ikke jordas undergang at du brukte litt penger på noe mat som du sikkert får spist opp senere.

Anonymkode: c752c...2df

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det var litt korttenkt av deg å invitere dem på langfredag, men samtidig var det dårlig gjort å ikke si i fra før.

Anonymkode: 2f287...e65

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor i all verden er det bare østlendinger som er svake?😂 Det er ingenting som trengs å nevnes på KG, men allikevel er det tusenvis av tråder her🙈For en ufyselig holdning du har!

Anonymkode: 6e1df...4d9

• Liker 1
Gjest Peanut
Skrevet

Jeg synes kanskje det var litt :blink: å invitere én måned i forveien. Det hadde vel holdt med 1 uke eller noe sånt. 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svarene.

Jeg forstår at det var korttenkt å be dem i påsken, siden det er en tid der mange har tradisjoner som involverer familien og ikke venner. Jeg tenkte bare ikke på det, siden min familie aldri har hatt særlig med påsketradisjoner, bortsett fra å spise lam 1. påskedag. 

Jeg har ikke så mange venner her i Norge, da jeg har bodd utenlands i mange år og flyttet hjem i fjor, og det å bygge nye relasjoner i voksen alder er ikke bare lett. Arbeidsplassen min er ikke veldig "sosialt anlagt", vi har aldri lønningspils e.l., eneste sosiale sammenkomsten er julebordet. Jeg havner nok også litt utenfor fordi jeg er singel og barnløs, mens de fleste på min alder er "etablert" med både partner og familie.  Derfor ble jeg veldig glad da den ene barndomsvenninna mi tok initiativ og jeg har lyst til å bygge videre på det, men det er mulig jeg bare bør droppe hele greia, siden vi er i så forskjellige livssituasjoner.

Grunnen til at jeg ba inn i god tid var at de begge har mange jern i ilden, så å be dem en uke før, det er nærmest som å be om et "nei takk, det passer ikke".  

Jeg skal ikke gjøre noe stort nummer ut av dette, vi hadde jo ikke en 100% spikret plan.

TS

Anonymkode: f7b8e...2e3

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...