Gå til innhold

Influensa/forkjølet - nå mistet smaks- og luktesans. Er det vanlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk influensa på mandag som gikk over i dag, men har det fremdeles i nesen og litt i halsen. Oppdaget NÅ at smaks- og luktesansen var borte! Hvor lang tid tar det før det kommer tilbake? Og er det noe man kan gjøre for å forhindre sånt? 

Jeg føler meg invalid :cry3: 

Anonymkode: c919f...4a6

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk influensa på mandag som gikk over i dag, men har det fremdeles i nesen og litt i halsen. Oppdaget NÅ at smaks- og luktesansen var borte! Hvor lang tid tar det før det kommer tilbake? Og er det noe man kan gjøre for å forhindre sånt? 

Når slimhinnene i munn og nese angripes av virus eller bakterier, så er det helt normalt at smaks og luktesansen forsvinner. Den er også temmelig redusert hos meg med kraftig øregangsbetennelse. 

Kommer tilbake når kroppen har reparert skaden virusene og bakteriene har stelt i stand. Tar den tiden kroppen trenger. 

Anonymkode: cc661...cce

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid mistet smaks-og luktesans i forbindelse med forkjølelse.

Du misforstår nok når du sier du har hatt influensa. Du har vært forkjølet :) Influensa varer i et par uker og er mye verre enn en forkjølelse. Det er dessverre utrolig mange som kaller forkjølelse for influensa.

Anonymkode: 99171...1b1

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har alltid mistet smaks-og luktesans i forbindelse med forkjølelse.

Du misforstår nok når du sier du har hatt influensa. Du har vært forkjølet :) Influensa varer i et par uker og er mye verre enn en forkjølelse. Det er dessverre utrolig mange som kaller forkjølelse for influensa.

Influensa varer absolutt ikke i et par uker, og trenger heller ikke være verre ennn forkjølelse, men den er ofte annerledes. Skulle tatt seg ut om influensa syke folk var syke i et par uker. Influensa kommer i type A, B eller C. Der A er verst og C er mindre plagsom for kroppen.

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt vanlig. Varer om du er heldig til bihulene har letnet (altså noen dager), men oftest varer det når du først får det en 1-8 mnd tid, med gradvis og sakte bedring. Så du skal altså ikke få panikk om ting smaker rart ut hele 2018. Kroppen tar den tiden den trenger. 

Anonymkode: 93755...64a

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Influensa varer absolutt ikke i et par uker, og trenger heller ikke være verre ennn forkjølelse, men den er ofte annerledes. Skulle tatt seg ut om influensa syke folk var syke i et par uker. Influensa kommer i type A, B eller C. Der A er verst og C er mindre plagsom for kroppen.

Haha.

Dette burde du nok lese litt mer om. Jeg antar du er sykepleier e.l?

Majoriteten av de som sier de har hatt influensa har hatt en forkjølelse, sånn er det bare.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

1-8 mndr?! :sjokkbla: 

Angående det jeg fikk: frysninger og skjelvinger, vondt i hele kroppen, hodepine, tett/rennende nese, tørrhoste og vond hals, høy feber (39,9). I dag forsvant feber og de andre tingene unntatt neseproblemene og halsondtet. Og så mistet jeg altså smaks- og luktesansen sånn helt plutselig. 

Skrevet

Varierer. Mistet den en uke her rett før vinterferien, var ikke noe kjekt!

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Haha.

Dette burde du nok lese litt mer om. Jeg antar du er sykepleier e.l?

Majoriteten av de som sier de har hatt influensa har hatt en forkjølelse, sånn er det bare.

Hvorfor skal jeg lese mer om noe som er vel kjent? 

Influens herjer i noen av landsdelene våre nå. Du kan jo ta turen innom fhi.no og gjøre det du anbefaler meg, nemlig lese litt om influensa? Sist men ikke minst se litt på ts sitt nyeste innlegg? Nemlig dette;

1 time siden, AnonymBruker skrev:

1-8 mndr?! :sjokkbla: 

Angående det jeg fikk: frysninger og skjelvinger, vondt i hele kroppen, hodepine, tett/rennende nese, tørrhoste og vond hals, høy feber (39,9). I dag forsvant feber og de andre tingene unntatt neseproblemene og halsondtet. Og så mistet jeg altså smaks- og luktesansen sånn helt plutselig. 

1 - 8 mnd. Er sludder og pølsevev. 

Skrevet

Influensa varer som regel 7-10 dager. Så om du ble syk på mandag og var så og si frisk i går så har du medt sannsynligvis ikke hatt influensa. Du har nok hatt en helt vanlig forkjølelse. Forkjølelse kan utvikle seg til en mild/moderat bihulebetennelse som du igrunn ikke merker så mye til, men tett nese/bihuler påvirker smaksansen din. Det går fort over 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det gikk fort over ja. Fikk tilbake i dag. 👀

Det som er rart er at på NHI om forkjølelse så står det: 

Sitat

Tilstanden er karakterisert ved sår hals, slapphet og eventuelt lavgradig feber i starten. Voksne har sjelden feber ved vanlig forkjølelse. De tidlige symptomene forsvinner i løpet av få dager og etterfølges av nesetetthet, snue og hoste i løpet av 24 til 48 timer etter symptomstart. Nesetetthet og snue blir de dominerende symptomene. Nesesekretet (snørret) kan etter hvert bli tykt og pussaktig (purulent) og mistolkes ofte som bihulebetennelse.

Symptomene er mest uttalte omkring dag 3-4 og begynner å forsvinne omkring dag 7.

Sjelden feber ved vanlig forkjølelse - og jeg hadde 39,8. Snørret er heller ikke tykt, om noe er det klart. Ikke har jeg symptomer på bihulebetennelse heller. 

Kan nevnes at jeg i perioden har brukt TheraFlu, ColdZyme, Strefen, Zyx og Otrivin. Jeg tok ikke influensavaksine nå i høst, men har tidligere tatt det. Sist gang jeg hadde over 39 i feber er over 15 år siden og da hadde jeg influensa. Har vært forkjølet før, men aldri med feber og frysninger og lukt- og smakssans var der. Jeg hadde ingen symptomer før mandag heller. Så hva dette var det vet jeg ikke. 👀

AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gikk fort over ja. Fikk tilbake i dag. 👀

Det som er rart er at på NHI om forkjølelse så står det: 

Sjelden feber ved vanlig forkjølelse - og jeg hadde 39,8. Snørret er heller ikke tykt, om noe er det klart. Ikke har jeg symptomer på bihulebetennelse heller. 

Kan nevnes at jeg i perioden har brukt TheraFlu, ColdZyme, Strefen, Zyx og Otrivin. Jeg tok ikke influensavaksine nå i høst, men har tidligere tatt det. Sist gang jeg hadde over 39 i feber er over 15 år siden og da hadde jeg influensa. Har vært forkjølet før, men aldri med feber og frysninger og lukt- og smakssans var der. Jeg hadde ingen symptomer før mandag heller. Så hva dette var det vet jeg ikke. 👀

Sjeldent betyr jo ikke aldri. Jeg har hatt feber ved forkjølelse en gang. Men ellers så sitter det i nese/bihuler og noen ganger bronkiene. 

Uansett hva det er, så er tap av smak og luktesans veldig vanlig. Og det er utrolig kjedelig. 

Anonymkode: 3b4e7...5ed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...