AnonymBruker Skrevet 29. mars 2018 #21 Skrevet 29. mars 2018 Akkurat nå, Perelandra skrev: Påskeharen! Jeg trodde det var allmennkunnskap. Takk Anonymkode: 1ebf1...c10
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2018 #22 Skrevet 29. mars 2018 29 minutter siden, Perelandra skrev: Påskeharen! Jeg trodde det var allmennkunnskap. Vet du hva, jeg fant haren som legger de eggene Se her: Anonymkode: 1ebf1...c10 2
Xmasclovn Skrevet 29. mars 2018 #24 Skrevet 29. mars 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Og hva heter de skapingene som legger veganegg? Anonymkode: 1ebf1...c10 Vagabondere, de flyr rundt fra sted til sted uten mål og mening for å legge egga sine litt sånn løst
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2018 #25 Skrevet 31. mars 2018 On 3/29/2018 at 11:02 PM, AnonymBruker said: Eggeerstatning er ment til baking ol, ikke til eggeretter. Jeg bruker det, akkurat hva det smaker vet jeg ikke, det er som et bindemiddel i bakst. Anonymkode: 6ad9d...923 Men man får kjøpt eggerstatning man kan lage eggerøre osv av også. Anonymkode: bb833...0a9 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2018 #26 Skrevet 31. mars 2018 De kommer av samme type høne som de lager veganske kyllingnuggets av vel. Jeg synes egentlig det bare er komisk at veganere og vegetarianere ofte prøver å etterligne kjøttmat istedenfor å sette sammen andre retter som ikke baserer seg på det typiske "Kjøttstykke, Ris eller potet, Brokkoli eller Gulrot, Saus eller rømme"-oppsettet som norsk mat "alltid" følger. Det aller meste av mat kommer jo faktisk fra planteriket, så hvorfor må de da etterligne kjøtt? Jeg hadde en tråd om nettopp dette for en tid tilbake. Hvor det var en god blanding av både konstruktive innlegg, bitre og sure veganere, og "herregud folk må få spise som de vil"-folk som deltok Anonymkode: 7be71...5c0 3
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2018 #27 Skrevet 31. mars 2018 Spiser du eggerøre på hotell, spesielt i utlandet, så inneholder den ofte ikke egg. Jeg er allergisk mot egg, men elsker det. Så er så glad de gangene jeg er på hotell, som har eggerøre uten egg. Vet og man kan lage eggerøre av kikertemel med svart salt på, svart salt lager smak av egg. Selv om man er veganer, eller vegetarianer, så er det jo ofte retter de savner. De fleste er ikke født veganer. Nå er jeg ikke veganer eller vegetarianer, men har da alltid spist mye vegetar mat, min favoritt ferdig pizza er jo vegetarisk. Anonymkode: d7c0f...dc1 3
SunnivaOslo Skrevet 31. mars 2018 #28 Skrevet 31. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: De kommer av samme type høne som de lager veganske kyllingnuggets av vel. Jeg synes egentlig det bare er komisk at veganere og vegetarianere ofte prøver å etterligne kjøttmat istedenfor å sette sammen andre retter som ikke baserer seg på det typiske "Kjøttstykke, Ris eller potet, Brokkoli eller Gulrot, Saus eller rømme"-oppsettet som norsk mat "alltid" følger. Det aller meste av mat kommer jo faktisk fra planteriket, så hvorfor må de da etterligne kjøtt? Jeg hadde en tråd om nettopp dette for en tid tilbake. Hvor det var en god blanding av både konstruktive innlegg, bitre og sure veganere, og "herregud folk må få spise som de vil"-folk som deltok Anonymkode: 7be71...5c0 Enig med deg. Hvorfor er det så ekstremt viktig å etterligne feks kjøtt? "Dette smaker akkurat som en vanlig burger!" sier de om en burger lagd av linser og krydder... Nei,det gjør ikke det. 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2018 #29 Skrevet 31. mars 2018 23 minutter siden, SunnivaOslo skrev: Enig med deg. Hvorfor er det så ekstremt viktig å etterligne feks kjøtt? "Dette smaker akkurat som en vanlig burger!" sier de om en burger lagd av linser og krydder... Nei,det gjør ikke det. Ja nettopp.. Jeg spiser ganske mye kjøtt, og tenker at et måltid uten kjøtt ikke er et fullkomment måltid. Jeg kan gjerne prøve noe vegetarisk eller vegansk mat, men dette må da være mat hvor det er tenkt helhetlig på en ny måte og det ikke er "kjøttet" som er hovedingrediensen. Som jeg tok opp i den gamle tråden min så er det alt for mange som prøver å etterligne typiske kjøttretter ved å erstatte kjøttstykket direkte med noe annet, enten det er en kjøttetterligning, eller f.eks. en vegetarkarbonade/røstiaktig klump til å erstatte kjøttstykket. F.eks. tar de utgangspunktet i et standard biffmåltid bestående av biff, fløtegratinerte poteter med ost og asparges. Så begynner de med å erstatte biffen med Oumph, fløten med f.eks. kokoskrem, osten med sånn falsk analog "pizzatopping", for deretter å ha "Oumph med kokossoyanerte poteter". Måltidet blir sikkert helt "greit nok", men likevel er det noe som ikke stemmer. Vanligvis er dette biffmåltidet satt sammen med tanke på å komplementere biffstykket. De andre smakene er milde for å ikke overdøve kjøttet og man har de fete gratinerte potetene til å juice opp den magre biffen. Da passer der ikke med oumph. Det hadde vært mye bedre å tenke nytt ved å lage noe helt annet hvor det ikke er en viss ingrediens som skal komplementeres, men hele sammensetningen blir en annen opplevelse. Hvor det fokuseres mer på å ha forskjellige grønnsaker, frukter, nøtter og korn med forskjellige konsistenser og smaker, krydder som er egnet slik at helheten av måltidet er bygget opp på et annet "prinsipp" enn det man gjør med et kjøttmåltid. Jeg tviler ikke på at det finnes mye god kjøttfri mat, men slik mange holder på (som med vegetarspeilegg og facon til å erstatte egg og bacon) så blir det bare feil. Anonymkode: 7be71...5c0 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #30 Skrevet 1. april 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: De kommer av samme type høne som de lager veganske kyllingnuggets av vel. Jeg synes egentlig det bare er komisk at veganere og vegetarianere ofte prøver å etterligne kjøttmat istedenfor å sette sammen andre retter som ikke baserer seg på det typiske "Kjøttstykke, Ris eller potet, Brokkoli eller Gulrot, Saus eller rømme"-oppsettet som norsk mat "alltid" følger. Det aller meste av mat kommer jo faktisk fra planteriket, så hvorfor må de da etterligne kjøtt? Jeg hadde en tråd om nettopp dette for en tid tilbake. Hvor det var en god blanding av både konstruktive innlegg, bitre og sure veganere, og "herregud folk må få spise som de vil"-folk som deltok Anonymkode: 7be71...5c0 Anonymkode: 3ef17...20a 6
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #31 Skrevet 1. april 2018 10 hours ago, AnonymBruker said: Spiser du eggerøre på hotell, spesielt i utlandet, så inneholder den ofte ikke egg. Jeg er allergisk mot egg, men elsker det. Så er så glad de gangene jeg er på hotell, som har eggerøre uten egg. Vet og man kan lage eggerøre av kikertemel med svart salt på, svart salt lager smak av egg. Selv om man er veganer, eller vegetarianer, så er det jo ofte retter de savner. De fleste er ikke født veganer. Nå er jeg ikke veganer eller vegetarianer, men har da alltid spist mye vegetar mat, min favoritt ferdig pizza er jo vegetarisk. Anonymkode: d7c0f...dc1 Men da er det jo ikke eggerøre, men kikertrøre. Hvorfor ikke bare kalle det det? Anonymkode: 4fbbf...3fc
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #32 Skrevet 1. april 2018 11 hours ago, AnonymBruker said: De kommer av samme type høne som de lager veganske kyllingnuggets av vel. Jeg synes egentlig det bare er komisk at veganere og vegetarianere ofte prøver å etterligne kjøttmat istedenfor å sette sammen andre retter som ikke baserer seg på det typiske "Kjøttstykke, Ris eller potet, Brokkoli eller Gulrot, Saus eller rømme"-oppsettet som norsk mat "alltid" følger. Det aller meste av mat kommer jo faktisk fra planteriket, så hvorfor må de da etterligne kjøtt? Jeg hadde en tråd om nettopp dette for en tid tilbake. Hvor det var en god blanding av både konstruktive innlegg, bitre og sure veganere, og "herregud folk må få spise som de vil"-folk som deltok Anonymkode: 7be71...5c0 Hvorfor tar du det personlig at noen vegetarianere liker erstatninger? Det virker som om dette er veldig provoserende for deg. Mat handler ofte om nostalgi, vaner og smaker, og de fleste som blir veggiser blir det fordi de ikke ønsker å drepe dyr, ikke fordi de ikke liker kjøtt osv. Synes det er så bisarr med mennesker som blir sure og triggered over andre mennesker som ikke ønsker å drepe eller skade dyr. Det er som å gå ut og klage over mennesker som gjør veldelighetsarbeid eller som har jobber der de ønsker hjelpe andre mennesker. Vi snakker om personer som ønsker et bedre liv for dyr, som er empatiske og snille. Jeg tenker at det at du er så provosert betyr at du innerst inne føler deg kritisert selv og at du er sint fordi du blir tvunget til å tenke over eget forhold til dyr og kjøtt. Om du ikke brydde deg, ville du heller ikke vært så sur som du er her. Så du går sterkt inn i "herregud så teit med erstaning", så du slipper å tenke over de etiske og moralske sidene ved kjøttspising. Det er som en alkoholiker som sier at alle andre er teite som ikke drikker, og som nekter å innse at han har et problem. Så lenge man får i seg alt man trenger av næring, spiller det ingen rolle om man spiser erstaninger eller ikke. Anonymkode: 28611...297 5
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #33 Skrevet 1. april 2018 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Anonymkode: 3ef17...20a Åhr, den der er så oppbrukt. Som å si "Hvorfor gjør brødspisere slik at brødet ikke ser ut som korn?" Eller hvorfor potetspisere endrer poteten så den ikke ser ut som en potet. De færreste råvarer spises uten å behandles først. Men spis for all del bananen med skall på :-) Anonymkode: 7be71...5c0 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #34 Skrevet 1. april 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Åhr, den der er så oppbrukt. Som å si "Hvorfor gjør brødspisere slik at brødet ikke ser ut som korn?" Eller hvorfor potetspisere endrer poteten så den ikke ser ut som en potet. De færreste råvarer spises uten å behandles først. Men spis for all del bananen med skall på :-) Anonymkode: 7be71...5c0 Poenget blir vel, hvorfor får alle lov til å endre alle typer mat på alle måter de måtte ønske, bortsett fra vegetarianere/veganere, som ikke skal få lov til å mose, hakke eller blande verken belgfrukter, nøtter, korn, frø eller grønnsaker og forme det i noen som helst fasong hjemme hos seg selv? Anonymkode: 7ddfb...9f6 5
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #35 Skrevet 1. april 2018 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor tar du det personlig at noen vegetarianere liker erstatninger? Det virker som om dette er veldig provoserende for deg. Mat handler ofte om nostalgi, vaner og smaker, og de fleste som blir veggiser blir det fordi de ikke ønsker å drepe dyr, ikke fordi de ikke liker kjøtt osv. Synes det er så bisarr med mennesker som blir sure og triggered over andre mennesker som ikke ønsker å drepe eller skade dyr. Det er som å gå ut og klage over mennesker som gjør veldelighetsarbeid eller som har jobber der de ønsker hjelpe andre mennesker. Vi snakker om personer som ønsker et bedre liv for dyr, som er empatiske og snille. Jeg tenker at det at du er så provosert betyr at du innerst inne føler deg kritisert selv og at du er sint fordi du blir tvunget til å tenke over eget forhold til dyr og kjøtt. Om du ikke brydde deg, ville du heller ikke vært så sur som du er her. Så du går sterkt inn i "herregud så teit med erstaning", så du slipper å tenke over de etiske og moralske sidene ved kjøttspising. Det er som en alkoholiker som sier at alle andre er teite som ikke drikker, og som nekter å innse at han har et problem. Så lenge man får i seg alt man trenger av næring, spiller det ingen rolle om man spiser erstaninger eller ikke. Anonymkode: 28611...297 Jeg har da aldri tatt det verken personlig eller blitt triggered og sur av det, det er noe du sier i ditt innlegg, ikke noe jeg sier i mitt. Greit nok at hovedfokuset er at dyr ikke skal slaktes og mishandles, men jeg er uenig i måten mange følger den retningen. Istedenfor å utforske horisonten av hva matverden har å by på av plantebasert kost og retter som ikke er ment å ha kjøtt, så går mye av vegansk kost ut på å "begrense" istedenfor å "utforske" ved at det lages falske etterligninger og erstatninger. Det viser bare at man ofrer noe istedenfor å vise til en alternativ livsstil som man genuint ønsker å leve uten å verken ha behov for, eller ønske om å søke tilbake. Det gjelder ikke bare de som er 100% veggis, men også de som kjøper vegetarnuggets og vegetarpølse og slikt til "kjøttfrie dager". Søker man opp vegansk mat så ser man at det mye pizza, burgere og tacoskjell ute og går. Og alt ser like kjedelig ut. Det eneste som frister er mer "genuine" retter som linsesupper, woker, couscous- og risbaserte retter med masse "nam", urter og krydder. Hvorfor går ikke heller veganere litt mer i den retningen? Jeg bare hinter og oppfordrer. Fordi jeg synes det er trist og tragikomisk at veggiser spiser mye middelmådig etterligningsmat. Anonymkode: 7be71...5c0
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #36 Skrevet 1. april 2018 8 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har da aldri tatt det verken personlig eller blitt triggered og sur av det, det er noe du sier i ditt innlegg, ikke noe jeg sier i mitt. Greit nok at hovedfokuset er at dyr ikke skal slaktes og mishandles, men jeg er uenig i måten mange følger den retningen. Istedenfor å utforske horisonten av hva matverden har å by på av plantebasert kost og retter som ikke er ment å ha kjøtt, så går mye av vegansk kost ut på å "begrense" istedenfor å "utforske" ved at det lages falske etterligninger og erstatninger. Det viser bare at man ofrer noe istedenfor å vise til en alternativ livsstil som man genuint ønsker å leve uten å verken ha behov for, eller ønske om å søke tilbake. Det gjelder ikke bare de som er 100% veggis, men også de som kjøper vegetarnuggets og vegetarpølse og slikt til "kjøttfrie dager". Når man føler for å latterliggjøre og inkludere fnisesmileyer, så er det ganske sterk indikasjon på at det ligger følelser under. De fleste mennesker generelt eksperimenterer da nesten ikke i matveien? Foreldrene mine har kanskje lagd tre nye retter de siste 10 årene, samme med søskene mine. Hele familien min unngår asiatiske spisesteder fordi de har "rar" og fremmend mat. De liker grandiosa og husmannskost. De har faktisk akseptert og spiser taco en gang iblant! Tror det er den eneste nye matretten de har spist de siste 15 årene som de har tatt inn i kostholdet. Om du ser i norske matbutikker er det veldig lite eksotisk mat i butikkhyllene. Selv om noen sosiale kretser har en høy andel mennesker som liker prøve ny mat, så tror jeg fortsatt majoriteten av nordmenn holder seg til kjente vaner. Jeg har en sosial sirkel som jeg mener representerer folk flest i større grad enn om du studerer/ har studert på universitet og har venner og familie derfra. Mine sosial sirkel er butikkarbeidere, sjåfører, industriarbeidere, selgere osv. Altså, "folk flest". Jeg ser ikke hvorfor det er mer viktig at veggiser skal utforske, enn folk generelt. Dette er et holdningsproblem i befolkningen, ikke et problem knyttet eksklusivt til veggiser 8 minutter siden, AnonymBruker said: Søker man opp vegansk mat så ser man at det mye pizza, burgere og tacoskjell ute og går. Og alt ser like kjedelig ut. Det eneste som frister er mer "genuine" retter som linsesupper, woker, couscous- og risbaserte retter med masse "nam", urter og krydder. Hvorfor går ikke heller veganere litt mer i den retningen? Jeg bare hinter og oppfordrer. Fordi jeg synes det er trist og tragikomisk at veggiser spiser mye middelmådig etterligningsmat. Anonymkode: 7be71...5c0 Dette handler vel mer om preferanser. Er falafel mer "ekte" veggismat enn bønneburger? De er jo begge deiger som er stekt og som består av plantemat, men den ene er inspirert av formen og sammensetniongen av en hamburger, mens den andre er opprinnelig plantebasert. Men i praksis er det samme prinsipp- stekt, plantebasert deig. Så lenge noe er næringsrikt og mettende, så synes jeg ikke det er et problem at veggismat er inspirert av kjøttmat. Jeg tror også at man gjør dette for å ikke skremme bort kjøttspisere fra plantemat. Som sagt, min familie unngår asiatiske steder fordi de er "skumle". Dette gjelder også veggismat. Om veggismat ser ut som noe de kjenner, er det mindre skummelt. Og ja, mennesker er enkle vesener, og noen ganger kan man lure på hvor mye smartere de egentlig er enn andre dyr. Når det er sagt, så lurer jeg på hvor mange veggiser som kjøper hovedsaklig eller bare erstatninger. For meg virker det som om de som var junk food kjøttspisere oftere blir junk food veggiser, og da handler det ikke om erstatninger eller manglende trang til å utforske, men ønsket om å spise den type mat og smak som junk food er og gir. Fett, sukker og salt kan være veldig avhengighetsskapende. Spiste du mye burger og drakk øl som kjøttspiser, gjør du godt mulig det samme som veganer. Anonymkode: 28611...297 3
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #37 Skrevet 1. april 2018 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når man føler for å latterliggjøre og inkludere fnisesmileyer, så er det ganske sterk indikasjon på at det ligger følelser under. De fleste mennesker generelt eksperimenterer da nesten ikke i matveien? Foreldrene mine har kanskje lagd tre nye retter de siste 10 årene, samme med søskene mine. Hele familien min unngår asiatiske spisesteder fordi de har "rar" og fremmend mat. De liker grandiosa og husmannskost. De har faktisk akseptert og spiser taco en gang iblant! Tror det er den eneste nye matretten de har spist de siste 15 årene som de har tatt inn i kostholdet. Om du ser i norske matbutikker er det veldig lite eksotisk mat i butikkhyllene. Selv om noen sosiale kretser har en høy andel mennesker som liker prøve ny mat, så tror jeg fortsatt majoriteten av nordmenn holder seg til kjente vaner. Jeg har en sosial sirkel som jeg mener representerer folk flest i større grad enn om du studerer/ har studert på universitet og har venner og familie derfra. Mine sosial sirkel er butikkarbeidere, sjåfører, industriarbeidere, selgere osv. Altså, "folk flest". Jeg liker da å ha en liten humoristisk tvist på ting, men jeg kan godt ta frem det alvorlige steinansiktet hvis det gjør diskusjonen bedre. Noen er veldig kjedelige ja, og jeg vet at på mange eksotiske turiststeder hvor det er mye nordmenn så kan man til og med få kjøpt raspeballer og fårikål bare for å være sikker, i tillegg til vanlig junk som burgere og pizza. 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er falafel mer "ekte" veggismat enn bønneburger? De er jo begge deiger som er stekt og som består av plantemat, men den ene er inspirert av formen og sammensetniongen av en hamburger, mens den andre er opprinnelig plantebasert. Men i praksis er det samme prinsipp- stekt, plantebasert deig. Så lenge noe er næringsrikt og mettende, så synes jeg ikke det er et problem at veggismat er inspirert av kjøttmat. Jeg tror også at man gjør dette for å ikke skremme bort kjøttspisere fra plantemat. Som sagt, min familie unngår asiatiske steder fordi de er "skumle". Dette gjelder også veggismat. Om veggismat ser ut som noe de kjenner, er det mindre skummelt. Og ja, mennesker er enkle vesener, og noen ganger kan man lure på hvor mye smartere de egentlig er enn andre dyr. Mat skal være både næringsrik og mettende, men også like viktig så skal den smake godt. Problemet er ikke hva som er "ekte" og "uekte" veggismat. Det er da ikke unikt for kjøtt at det kvernes opp, formes som en ball og stekes. Et rundstykke er jo ikke en etterligning av en kjøttkake. Selv liker jeg jo både røsti, falafel og andre slike grønnsakskaker basert på rødbeter, bønner, kikerter eller hva som helst. Men jeg snakker igjen om den totale sammensetningen av måltidet og spør meg selv om en vegetarburger virkelig er det beste man kan klare å få ut av det man har, eller om det ville vært bedre å anrette det på en tallerken med annet tilbehør enn burgerbrød. I motsetning til burgerkjøtt så har en slik vegetarkake en tendens til å føles litt "tørrere", tung og "kompakt" å spise, og det å putte det i et burgerbrød tilfører ikke retten noe som helst. Man trenger noe annet for å juice opp retten. Anonymkode: 7be71...5c0 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #38 Skrevet 1. april 2018 16 timer siden, AnonymBruker skrev: De kommer av samme type høne som de lager veganske kyllingnuggets av vel. Jeg synes egentlig det bare er komisk at veganere og vegetarianere ofte prøver å etterligne kjøttmat istedenfor å sette sammen andre retter som ikke baserer seg på det typiske "Kjøttstykke, Ris eller potet, Brokkoli eller Gulrot, Saus eller rømme"-oppsettet som norsk mat "alltid" følger. Det aller meste av mat kommer jo faktisk fra planteriket, så hvorfor må de da etterligne kjøtt? Jeg hadde en tråd om nettopp dette for en tid tilbake. Hvor det var en god blanding av både konstruktive innlegg, bitre og sure veganere, og "herregud folk må få spise som de vil"-folk som deltok Anonymkode: 7be71...5c0 Fordi selv om veganere spiser matretter som hovedsakelig består av planter uten å etterligne noe så har man av og til skikkelig lyst på grillpølse, eggerøre, et glass med melk, hamburger, og kyllingnuggets Man er ikke veganer fordi man ikke liker smaken av kjøtt hvis det er det enkelte tror. Anonymkode: fc6ff...a9a 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #39 Skrevet 1. april 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Når man føler for å latterliggjøre og inkludere fnisesmileyer, så er det ganske sterk indikasjon på at det ligger følelser under. De fleste mennesker generelt eksperimenterer da nesten ikke i matveien? Foreldrene mine har kanskje lagd tre nye retter de siste 10 årene, samme med søskene mine. Hele familien min unngår asiatiske spisesteder fordi de har "rar" og fremmend mat. De liker grandiosa og husmannskost. De har faktisk akseptert og spiser taco en gang iblant! Tror det er den eneste nye matretten de har spist de siste 15 årene som de har tatt inn i kostholdet. Om du ser i norske matbutikker er det veldig lite eksotisk mat i butikkhyllene. Selv om noen sosiale kretser har en høy andel mennesker som liker prøve ny mat, så tror jeg fortsatt majoriteten av nordmenn holder seg til kjente vaner. Jeg har en sosial sirkel som jeg mener representerer folk flest i større grad enn om du studerer/ har studert på universitet og har venner og familie derfra. Mine sosial sirkel er butikkarbeidere, sjåfører, industriarbeidere, selgere osv. Altså, "folk flest". Jeg ser ikke hvorfor det er mer viktig at veggiser skal utforske, enn folk generelt. Dette er et holdningsproblem i befolkningen, ikke et problem knyttet eksklusivt til veggiser Dette handler vel mer om preferanser. Er falafel mer "ekte" veggismat enn bønneburger? De er jo begge deiger som er stekt og som består av plantemat, men den ene er inspirert av formen og sammensetniongen av en hamburger, mens den andre er opprinnelig plantebasert. Men i praksis er det samme prinsipp- stekt, plantebasert deig. Så lenge noe er næringsrikt og mettende, så synes jeg ikke det er et problem at veggismat er inspirert av kjøttmat. Jeg tror også at man gjør dette for å ikke skremme bort kjøttspisere fra plantemat. Som sagt, min familie unngår asiatiske steder fordi de er "skumle". Dette gjelder også veggismat. Om veggismat ser ut som noe de kjenner, er det mindre skummelt. Og ja, mennesker er enkle vesener, og noen ganger kan man lure på hvor mye smartere de egentlig er enn andre dyr. Når det er sagt, så lurer jeg på hvor mange veggiser som kjøper hovedsaklig eller bare erstatninger. For meg virker det som om de som var junk food kjøttspisere oftere blir junk food veggiser, og da handler det ikke om erstatninger eller manglende trang til å utforske, men ønsket om å spise den type mat og smak som junk food er og gir. Fett, sukker og salt kan være veldig avhengighetsskapende. Spiste du mye burger og drakk øl som kjøttspiser, gjør du godt mulig det samme som veganer. Anonymkode: 28611...297 Dette! Jeg er veganer ene og alene for dyrene sin skyld,men så fort jeg nevner at jeg er veganer blir jeg møtt med en holding og forventning om at jeg spise kjempe sunt og er ekstremt opptatt av helse. Anonymkode: 3ef17...20a 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2018 #40 Skrevet 2. april 2018 On 4/1/2018 at 12:53 PM, AnonymBruker said: Jeg liker da å ha en liten humoristisk tvist på ting, men jeg kan godt ta frem det alvorlige steinansiktet hvis det gjør diskusjonen bedre. Noen er veldig kjedelige ja, og jeg vet at på mange eksotiske turiststeder hvor det er mye nordmenn så kan man til og med få kjøpt raspeballer og fårikål bare for å være sikker, i tillegg til vanlig junk som burgere og pizza. Bedre diskusjon og bedre diskusjon, fru blom. Om du går inn i en tråd der ingen kjenner deg og slår vitser om en gruppe mennesker med fnisesmileyer, så har du jo ikke gitt noen en sjans en gang. Du har allerede vist fordommen din og synet ditt på de menneskene. Når det er sagt, så blir gjerne en diskusjon bedre med et steinansikt, men mitt problem med innlegget ditt er at du ikke en gang var i en diskusjon med en person som mente det du sa. On 4/1/2018 at 12:53 PM, AnonymBruker said: Mat skal være både næringsrik og mettende, men også like viktig så skal den smake godt. Problemet er ikke hva som er "ekte" og "uekte" veggismat. Det er da ikke unikt for kjøtt at det kvernes opp, formes som en ball og stekes. Et rundstykke er jo ikke en etterligning av en kjøttkake. Selv liker jeg jo både røsti, falafel og andre slike grønnsakskaker basert på rødbeter, bønner, kikerter eller hva som helst. Men jeg snakker igjen om den totale sammensetningen av måltidet og spør meg selv om en vegetarburger virkelig er det beste man kan klare å få ut av det man har, eller om det ville vært bedre å anrette det på en tallerken med annet tilbehør enn burgerbrød. I motsetning til burgerkjøtt så har en slik vegetarkake en tendens til å føles litt "tørrere", tung og "kompakt" å spise, og det å putte det i et burgerbrød tilfører ikke retten noe som helst. Man trenger noe annet for å juice opp retten. Anonymkode: 7be71...5c0 En vegetarburger kan være veldig ernæringsmessig og sunn om hjemmelaget. Mange ferdigprodukter fra butikken er nok kanskje ikke så næringsrike, nei, men det e ren skepsis man burde ha mot ferdiglagede middager på butikken generelt. Tomat posesuppe er ikke like bra som den du lager selv, da man må ha i visse stoffer og lage den på visse måter for at den skal holde seg over lenger tid. Så nei, ferdigmat fra butikkene er ikke høyden av noen type form for matlagning. Men folk flest er heller ikke interessert i gorumet og perfekt mat. Jeg ser ikke at det skal være et argument imot erstatningsprodukter for de som ønsker det. Mitt problem med det du skrev er hovedsaklig hva du antar og hvordan du bruker dette som en latterliggjøring. Og selv om du ikke mener det, så fremstår det også som et argument mot veggiser, men å være veggis ikke handler om å ha et perfekt kosthold der du baker 5 timer hver dag. Flott for de som spiser nesten det perfekte kosthold, men vi trenger ikke forvente eller kreve at alle skal leve deretter så lenge de får i seg det de trenger og ikke med vilje spiser bare junk og ødelegger egen helse. Dette gjelder uansett hvilket kosthold du har Anonymkode: 28611...297
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå