AnonymBruker Skrevet 29. mars 2018 #21 Skrevet 29. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kjøttet er blitt drept av naboen. Så at naboen er drapsmannen gjør det enklere å spise. Det er ikke som om livet til en ku eller gris sendt til slakterhuset er mer verdt enn dyrene naboene dine har Soyaen dreper ingen dyr, den alr ingen dyr bli sendt til slakterhuset. Fiskekroken i fisken drar den inn mens den lider. Hvordan tror du det ville vært å bli dradd etter leppen? Anonymkode: 3fefb...193 Mtp miljø er det jo kjempe viktig! Det utgjør jo hele forskjellen! Hva fisken føler er ikke grunnen til at jeg kuttet ut kjøtt. Det handler om langvarig lidelser og støtte til storindustrien. Jeg ville ikke støttet stor industri innen noe som helst egentlig. Og nå kommer det sikkert en ab og sier jeg ikje kan være vegetarianer siden jeg fisker og kjøper kjøtt til mannen 😂 Anonymkode: 81c76...b06
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2018 #22 Skrevet 29. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Mtp miljø er det jo kjempe viktig! Det utgjør jo hele forskjellen! Hva fisken føler er ikke grunnen til at jeg kuttet ut kjøtt. Det handler om langvarig lidelser og støtte til storindustrien. Jeg ville ikke støttet stor industri innen noe som helst egentlig. Og nå kommer det sikkert en ab og sier jeg ikje kan være vegetarianer siden jeg fisker og kjøper kjøtt til mannen 😂 Anonymkode: 81c76...b06 Hva mener du? Du bryr deg ikke om at fisken lider mens den blir dradd inn av en krok i munnen? Eller at den kveles av et nett? Hvorfor har du valgt livsstilen din? Anonymkode: 3fefb...193
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2018 #23 Skrevet 29. mars 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du? Du bryr deg ikke om at fisken lider mens den blir dradd inn av en krok i munnen? Eller at den kveles av et nett? Hvorfor har du valgt livsstilen din? Anonymkode: 3fefb...193 Å langsomt pines er noe helt annet enn å dra opp en fisk på stang. Den har tross alt levd lenge i fri natur, og har ikke bodd i byr eller opplevd å ikke leve fritt. Min livsstil har jeg hovedsakelig valgt av miljøårsaker, men jeg er imot storindustrien nettopp pga dyrevelferd. Men har prøvd å bli veganer, det er ikke mulig pga min blodtype i tillegg til medfødt sykdom. Det er ikke helsemessig forsvarlig at jeg spiser 100% plantebasert. Og å krangle om fiskens kortvarige smerte over min egen overlevelse har jeg ikke tenkt til. For alt du vet kunne fisken blitt bitt eller spist av annet dyr, og hadde pintes betydelig mer enn når jeg fisket den. Da blir det plutselig et barmhjertighetsdrap istedet om vi skal dra strikken helt ut. Anonymkode: 81c76...b06 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2018 #24 Skrevet 29. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Å langsomt pines er noe helt annet enn å dra opp en fisk på stang. Den har tross alt levd lenge i fri natur, og har ikke bodd i byr eller opplevd å ikke leve fritt. Min livsstil har jeg hovedsakelig valgt av miljøårsaker, men jeg er imot storindustrien nettopp pga dyrevelferd. Men har prøvd å bli veganer, det er ikke mulig pga min blodtype i tillegg til medfødt sykdom. Det er ikke helsemessig forsvarlig at jeg spiser 100% plantebasert. Og å krangle om fiskens kortvarige smerte over min egen overlevelse har jeg ikke tenkt til. For alt du vet kunne fisken blitt bitt eller spist av annet dyr, og hadde pintes betydelig mer enn når jeg fisket den. Da blir det plutselig et barmhjertighetsdrap istedet om vi skal dra strikken helt ut. Anonymkode: 81c76...b06 At fisken kan lide mer er ikke et argument. Jeg kan drepe at annet menneske og si at han uansett ville dø. Mennesker er rasjonelle vesener som kan la være å skade andre dyr og mennesker Du kan ta omega tilskudd, du kan ta b vitamin tilskudd. Hvilken medfødd sykdom har du? Anonymkode: 3fefb...193 1
FantasDick Skrevet 29. mars 2018 #25 Skrevet 29. mars 2018 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så det finnes ødeleggende soya og ikke ødeleggende soya?? 🤔 Og veganere bruker kun den miljømessig forsvarlige? Men den må vel også produseres og fraktes til Norge? Så da er den ødeleggende alikevel? Anonymkode: 81c76...b06 https://www.framtiden.no/rapporter/rapporter-2014/743-godt-brasiliansk-en-kartlegging-av-soyaforbruket-i-norsk-landbruk-og-oppdrettsnaering/file.html "Ferdigprodukter av soya, som tofu, soyasaus og soyamelk, er holdt utenfor importstatistikken. Importvolumene for disse kategoriene er marginale sammenlignet med kategoriene listet over. Disse varene importeres stort sett fra andre land enn Brasil."
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2018 #26 Skrevet 29. mars 2018 Akkurat nå, FantasDick skrev: https://www.framtiden.no/rapporter/rapporter-2014/743-godt-brasiliansk-en-kartlegging-av-soyaforbruket-i-norsk-landbruk-og-oppdrettsnaering/file.html "Ferdigprodukter av soya, som tofu, soyasaus og soyamelk, er holdt utenfor importstatistikken. Importvolumene for disse kategoriene er marginale sammenlignet med kategoriene listet over. Disse varene importeres stort sett fra andre land enn Brasil." Men frakt vil jo alltid forurense, samme hva en statistikk sier. Anonymkode: 81c76...b06
FantasDick Skrevet 29. mars 2018 #27 Skrevet 29. mars 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men frakt vil jo alltid forurense, samme hva en statistikk sier. Anonymkode: 81c76...b06 Du har ikke lest rapporten enda.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2018 #28 Skrevet 29. mars 2018 8 minutter siden, FantasDick skrev: Du har ikke lest rapporten enda. Med mindre de bærer varene over landegrensen trenger vi da ingen rapport! Selvfølgelig forurenser frakt 😂 Anonymkode: 81c76...b06 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2018 #29 Skrevet 29. mars 2018 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: At fisken kan lide mer er ikke et argument. Jeg kan drepe at annet menneske og si at han uansett ville dø. Mennesker er rasjonelle vesener som kan la være å skade andre dyr og mennesker Du kan ta omega tilskudd, du kan ta b vitamin tilskudd. Hvilken medfødd sykdom har du? Anonymkode: 3fefb...193 Kan ikke ta b12 analoger, dette kan blokkere for faktisk b12 og gi meg større mangel. Du kan lese om kolestrol samt blod type og veganisme på nettet 👍 Der står det godt forklart. Anonymkode: 81c76...b06
FantasDick Skrevet 29. mars 2018 #30 Skrevet 29. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Med mindre de bærer varene over landegrensen trenger vi da ingen rapport! Selvfølgelig forurenser frakt 😂 Anonymkode: 81c76...b06 Hvis vi skal gå ned på det nivået; hvor er hampen til jakka di dyrket? Jeg er veganer for dyrene hovedsakelig, så jeg tror jeg stopper denne rene miljødebatten her. 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2018 #31 Skrevet 29. mars 2018 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: At fisken kan lide mer er ikke et argument. Jeg kan drepe at annet menneske og si at han uansett ville dø. Mennesker er rasjonelle vesener som kan la være å skade andre dyr og mennesker Du kan ta omega tilskudd, du kan ta b vitamin tilskudd. Hvilken medfødd sykdom har du? Anonymkode: 3fefb...193 Godt poeng og jeg er enig, men jeg kan jo ikke bare slutte å spise? Ja det hadde vel vært best for både miljø og dyreliv, men veldig destruktivt da. Men planter da? Det er jo godt vitenskapelig bevist at de også kan føle til en viss grad. Og nettopp defor spiser buddhist munker kun døende planet 🙂 Synes ideen er fin, men vanskelig å gjennomføre. Hvordan forholder du deg til det? Anonymkode: 81c76...b06
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2018 #32 Skrevet 29. mars 2018 1 minutt siden, FantasDick skrev: Hvis vi skal gå ned på det nivået; hvor er hampen til jakka di dyrket? Jeg er veganer for dyrene hovedsakelig, så jeg tror jeg stopper denne rene miljødebatten her. Godt poeng! Hampen er selvfølgelig ikke dyrket i Norge den heller 👍 Men hamp er svært miljøvennlige å dyrke, og det har lang holdbarhet og da slipper man å kjøpe nye ytterklær hvert femte år 🙂 Anonymkode: 81c76...b06
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2018 #33 Skrevet 29. mars 2018 10 minutter siden, FantasDick skrev: Hvis vi skal gå ned på det nivået; hvor er hampen til jakka di dyrket? Jeg er veganer for dyrene hovedsakelig, så jeg tror jeg stopper denne rene miljødebatten her. - Du kan gjerne være vegetarianer, men det vil ikke hjelpe på ørkenspredning som er en av våre store utfordringer på kloden. Spesielt ikke om du velger å ernære deg på store mengder soya. https://www.harvestmagazine.no/artikkel/hva-skal-vi-spise Her var det et interessant syn på soya. Verdt å lese, spennende vinkling vi ikke ser så mye av i dagens media. Anonymkode: 81c76...b06
FantasDick Skrevet 29. mars 2018 #34 Skrevet 29. mars 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: - Du kan gjerne være vegetarianer, men det vil ikke hjelpe på ørkenspredning som er en av våre store utfordringer på kloden. Spesielt ikke om du velger å ernære deg på store mengder soya. https://www.harvestmagazine.no/artikkel/hva-skal-vi-spise Her var det et interessant syn på soya. Verdt å lese, spennende vinkling vi ikke ser så mye av i dagens media. Anonymkode: 81c76...b06 Her var det så mye å ta tak i at jeg orket ikke begynne engang. Ihvertfall ikke i dag. 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2018 #35 Skrevet 29. mars 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Kan ikke ta b12 analoger, dette kan blokkere for faktisk b12 og gi meg større mangel. Du kan lese om kolestrol samt blod type og veganisme på nettet 👍 Der står det godt forklart. Anonymkode: 81c76...b06 B12 kommer fra bakterier, B12 fra kjøtt kommer fra bakterier soim dyrene du spiser har fått i seg. B12 er et produkt fra bakterier, dyr lager ikke b12. Om du ikke tåler visse typer b12, så kan du prøve andre typer, det finnes mer enn 1. Men igjen, dyr kan ikke produsere b12, det er bare bakterier som kan lage b12. Grunnen til at mennesker får i seg for lite b12 er at all maten vår har blitt steril og går gjennom en renselse før den selges i butkken Vi dreper bakteriene slik at vi ikke har b12 i maten 1 hour ago, AnonymBruker said: Godt poeng og jeg er enig, men jeg kan jo ikke bare slutte å spise? Ja det hadde vel vært best for både miljø og dyreliv, men veldig destruktivt da. Men planter da? Det er jo godt vitenskapelig bevist at de også kan føle til en viss grad. Og nettopp defor spiser buddhist munker kun døende planet 🙂 Synes ideen er fin, men vanskelig å gjennomføre. Hvordan forholder du deg til det? Anonymkode: 81c76...b06 Nei, det er ikke bevist at planter kan føle. Det er bevist at planter kan reagere på stimuli, men det er ikke det samme som å føle eller tenke. Planter har ikke hjerne eller nervesystem slik som kuer og sauer har Anonymkode: 3fefb...193 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2018 #36 Skrevet 29. mars 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: B12 kommer fra bakterier, B12 fra kjøtt kommer fra bakterier soim dyrene du spiser har fått i seg. B12 er et produkt fra bakterier, dyr lager ikke b12. Om du ikke tåler visse typer b12, så kan du prøve andre typer, det finnes mer enn 1. Men igjen, dyr kan ikke produsere b12, det er bare bakterier som kan lage b12. Grunnen til at mennesker får i seg for lite b12 er at all maten vår har blitt steril og går gjennom en renselse før den selges i butkken Vi dreper bakteriene slik at vi ikke har b12 i maten Nei, det er ikke bevist at planter kan føle. Det er bevist at planter kan reagere på stimuli, men det er ikke det samme som å føle eller tenke. Planter har ikke hjerne eller nervesystem slik som kuer og sauer har Anonymkode: 3fefb...193 Legen har vært ganske klar på at jeg må få nok b12 gjennom kosten. Det samme gjelder som sagt jern og vitamin a,d. Så hva annet du mener jeg kan prøve må du gjerne fortelle om 🙂 Men tviler på at jeg vil få i meg nok av det jeg tenger uansett. Legen ga meg en lang liste for seks år siden ang hva jeg måtte tenke på om jeg skulle kutte fisk ut av kostholdet. Så jeg tar ungen sjanser da heg kan bli syk av det. Blodtype har også mye å si ! Enkelte funksjoner i kroppen kan faktisk stoppe opp om man er veganer på feil blodtype!!! Og jeg er utifra det jeg har lest av både forskning og filosofi ganske sikker på at planter kan føle. Uansett, la oss si vi ikke vet. Som det meste innen veganisme så vet vi ikke nok. Derfor er jeg ikke fullverdig veganer. Vi aner ikke hvordan soya påvirker kroppen i det lange løp, og vi vet også lite om langtidseffekt av mineral og vitamin mangler. Og at du itillegg kan sitte på nett og anbefale «andre ting» kan være direkte helseskadelig. Jeg velger å høre på legene jeg, og ellers spise så miljøvennlig og dyrevennlig jeg kan og gar mulighet til. Anonymkode: 81c76...b06
Gjest Veganonym Skrevet 29. mars 2018 #37 Skrevet 29. mars 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker det kanskje er best at du ikke fikk veganisme tredd over ørene avandre veganere ig heller kunne konkludere og komme frem til hva som er riktig for deg. Jeg har valgt å IKKE bli veganer nettopp fordi alle veganere jeg kjenner er svært dømmende og liker å kommentere på alt andre gjør å spiser. (Jeg er lacto ovo). Den kjipe måten veganere prøver å nå inn til andre på blir helt feil for meg, og jeg kjenner jo flere som ikke liker veganere mem som elsker dyr gjerne spiser litt kjøttfritt. Avokado er forresten det verste man kan spise, samt soya mtp miljøet og utryddelse avmamge dyrearter. Mange veganere bryr seg desverre ikke om å skjekke slike varer. Noe jeg igjen føler blir selvmotsigende. Anonymkode: 81c76...b06 Uff, dette er frustrerende lesning.. Har du virkelig valgt å ikke bli veganer pga at veganere du har møtt er dømmende? Altså er du ikke et selvstendig tenkende individ? Så flere millioner dyr dør hvert år fordi du ikke liker veganere, synes du dette er rettferdig for dyrene? Så du vil egentlig bli veganer, men fordi andre veganere ikke er hyggelige mot deg så skal du la det gå utover uskyldige dyr? Dette er en merkelig tankegang! Dette såkalte soyaargumentet er forøvrig bullshit. Ca. 80-90% av soyaproduksjon blir brukt til å fore dyr, som blir slaktet fordi ikke-veganere absolutt må ha kjøtt. Hadde folk sluttet å spise kjøtt, ville ikke soya produksjon vært noe problem. Earthling Ed har forøvrig gode videoer hvor han bryter ned 'argumenter' som dette!
Gjest Veganonym Skrevet 29. mars 2018 #38 Skrevet 29. mars 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva skulle du ønske noen hadde fortalt deg da du var yngre? Jeg tenkte i flere år at å bli vegetarianer virket logisk og fornuftig, men ble det aldri. Det var en fjern tanke som jeg aldri gikk i dypden på. Kjente heller ingen som var veggis og det var ikke noe jeg ble konfrontert med i hverdagen Jeg kunne tenkt meg at noen spurte meg om hva jeg mente om at dyr ble drept og opplevde stress og smerte for at jeg skulle få spise noe som jeg likte smaken på. Jeg tror et så "enkelt" argument ville gjort at jeg gikk mer i dypden og fant ut at det var feil å drepe dyr for å spise dem. Kanskje det hadde vært spesialt enkelt i mitt tilfelle da jeg alltid har vært en stor dyreelsker, og når jeg fant ut at vi dreper dem unødig, så var det lite som skulle til for å ble veganer Om du er vegetarianer kan du svare også. Anonymkode: 3fefb...193 Hei! Så fint du er interessert i veganisme, måtte faktisk opprette en bruker bare for dette spørsmålet For å være helt ærlig med deg, så er jeg glad for at jeg klarte å komme til vegan-konklusjonen på egenhånd. Dessverre tror jeg at jeg hadde vært mer opptatt av 'å ha rett' i diskusjonen enn faktisk å høre på det som ble sagt. Jeg er selv veldig opptatt av rettferdighet, etikk og verdier og er veldig opptatt av de avgjørelsene jeg gjør hver dag for å gjøre verden litt bedre, så jeg kunne ikke lenger rettferdiggjøre mine handlinger om å spise animalske produkter. Jeg oppfordrer virkelig at du opplyser deg selv. Begynn med lett absorberende informasjon gjennom dokumentarer f.eks. Forks over knives eller What the health på Netflix. Ellers veldig mye info på youtube-kanaler. Lykke til! Jeg er tilgjengelig hvis du ønsker mer informasjon
wintergirl Skrevet 29. mars 2018 #39 Skrevet 29. mars 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker det kanskje er best at du ikke fikk veganisme tredd over ørene avandre veganere ig heller kunne konkludere og komme frem til hva som er riktig for deg. Jeg har valgt å IKKE bli veganer nettopp fordi alle veganere jeg kjenner er svært dømmende og liker å kommentere på alt andre gjør å spiser. (Jeg er lacto ovo). Den kjipe måten veganere prøver å nå inn til andre på blir helt feil for meg, og jeg kjenner jo flere som ikke liker veganere mem som elsker dyr gjerne spiser litt kjøttfritt. Avokado er forresten det verste man kan spise, samt soya mtp miljøet og utryddelse avmamge dyrearter. Mange veganere bryr seg desverre ikke om å skjekke slike varer. Noe jeg igjen føler blir selvmotsigende. Anonymkode: 81c76...b06 Det er mange kjøttetere som er full av fordommer og illsinte på dem som velger en annen livstil en dem også. Kjenner selv noen som er veganere og de er herlige de. Men ja, så har man de ekstreme som ikke kan spise noe, alt er farlig. Akkurat det kan være slitsomt å høre på
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2018 #40 Skrevet 29. mars 2018 Jeg er ikke veganer og må bare si at det ikke er en god ide å prøve å overbevise noen som ikke er veganer om å bli det, det er heller noe man må komme frem til selv. Spesielt siden mange veganere sprer feilinformasjon, som å bruke "fakta" de har funnet om amerikansk landbruk til å snakke om norsk landbruk (som er helt forskjellig) osv. Anonymkode: 4396d...7c8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå