Gå til innhold

Du som er veganer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva skulle du ønske noen hadde fortalt deg da du var yngre?

Jeg tenkte i flere år at å bli vegetarianer virket logisk og fornuftig, men ble det aldri. Det var en fjern tanke som jeg aldri gikk i dypden på. Kjente heller ingen som var veggis og det var ikke noe jeg ble konfrontert med i hverdagen

Jeg kunne tenkt meg at noen spurte meg om hva jeg mente om at dyr ble drept og opplevde stress og smerte for at jeg skulle få spise noe som jeg likte smaken på. Jeg tror et så "enkelt" argument ville gjort at jeg gikk mer i dypden og fant ut at det var feil å drepe dyr for å spise dem. Kanskje det hadde vært spesialt enkelt i mitt tilfelle da jeg alltid har vært en stor dyreelsker, og når jeg fant ut at vi dreper dem unødig, så var det lite som skulle til for å ble veganer

Om du er vegetarianer kan du svare også. 

Anonymkode: 3fefb...193

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det kanskje er best at du ikke fikk veganisme tredd over ørene avandre veganere ig heller kunne konkludere og komme frem til hva som er riktig for deg. Jeg har valgt å IKKE bli veganer nettopp fordi alle veganere jeg kjenner er svært dømmende og liker å kommentere på alt andre gjør å spiser. (Jeg er lacto ovo).

Den kjipe måten veganere prøver å nå inn til andre på blir helt feil for meg, og jeg kjenner jo flere som ikke liker veganere mem som elsker dyr gjerne spiser litt kjøttfritt. 

Avokado er forresten det verste man kan spise, samt soya mtp miljøet og utryddelse avmamge dyrearter. Mange veganere bryr seg desverre ikke om å skjekke slike varer. Noe jeg igjen føler blir selvmotsigende.

Anonymkode: 81c76...b06

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg tenker det kanskje er best at du ikke fikk veganisme tredd over ørene avandre veganere ig heller kunne konkludere og komme frem til hva som er riktig for deg. Jeg har valgt å IKKE bli veganer nettopp fordi alle veganere jeg kjenner er svært dømmende og liker å kommentere på alt andre gjør å spiser. (Jeg er lacto ovo).

Den kjipe måten veganere prøver å nå inn til andre på blir helt feil for meg, og jeg kjenner jo flere som ikke liker veganere mem som elsker dyr gjerne spiser litt kjøttfritt. 

Avokado er forresten det verste man kan spise, samt soya mtp miljøet og utryddelse avmamge dyrearter. Mange veganere bryr seg desverre ikke om å skjekke slike varer. Noe jeg igjen føler blir selvmotsigende.

Jeg fikk det ikke tredd over ørene. Jeg har vært mye på nett siden jeg var ung, og jeg leste en diskusjon og chat om veganisme da jeg var tidlig i 20-årene. Det var ikke noe som var tredd over ørene mine, det var noe som var fjernt borte, men som jeg innså var det mest rasjonelle og logiske valget.

Tvert imot er familien min imot kostholdet mitt, og jeg blir ofte kritisert selv om jeg aldri snakker om eget kosthold. I familieselskap spiser jeg egen mat, og jeg får ofte kommentarer. Det krever faktisk en del av meg psykisk å stå imot presset. Jeg står imot og aksepterer det fordi jeg vet at jeg gjør det riktige. Det er ok at jeg føler ubehag om jeg ikke bidrar til lidelse hos andre vesener. Mitt ubehag betyr ingenting om andre levende vesner ikke trenger lide. 

Ellers er det irrasjonelt av deg å gjøre viktige livsvalg basert på hva du opplever at andre mennesker er og mener. Jeg hadde fortsatt vært veganer om den eneste veganeren jeg kjente var en massemorder. At andre mennesker er dårlige mennesker betyr ikke at de alltid tar feil. Om noe er riktig gjør man det, uansett hvem som mener det samme eller det motsatte. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk det ikke tredd over ørene. Jeg har vært mye på nett siden jeg var ung, og jeg leste en diskusjon og chat om veganisme da jeg var tidlig i 20-årene. Det var ikke noe som var tredd over ørene mine, det var noe som var fjernt borte, men som jeg innså var det mest rasjonelle og logiske valget.

Tvert imot er familien min imot kostholdet mitt, og jeg blir ofte kritisert selv om jeg aldri snakker om eget kosthold. I familieselskap spiser jeg egen mat, og jeg får ofte kommentarer. Det krever faktisk en del av meg psykisk å stå imot presset. Jeg står imot og aksepterer det fordi jeg vet at jeg gjør det riktige. Det er ok at jeg føler ubehag om jeg ikke bidrar til lidelse hos andre vesener. Mitt ubehag betyr ingenting om andre levende vesner ikke trenger lide. 

Ellers er det irrasjonelt av deg å gjøre viktige livsvalg basert på hva du opplever at andre mennesker er og mener. Jeg hadde fortsatt vært veganer om den eneste veganeren jeg kjente var en massemorder. At andre mennesker er dårlige mennesker betyr ikke at de alltid tar feil. Om noe er riktig gjør man det, uansett hvem som mener det samme eller det motsatte. 

Tror du misforsto meg. Jeg er jo lacto ovo! Men jeg sier at mange veganere smakker så med på, og negativt om kjøttetere at man får faktisk lyst til å bare gi blanke til slutt. Selvfølgelig gjør jeg ikke det, jeg vet jo hva som er rett for meg, men jeg kunne blitt veggis for 20 år siden hadde det ikke vært for alle de selvmotsigende veggisene jeg har møtt 😛 nettopp derfor er det bra at DU fant ut av dette på egenhånd. Om du HADDE fått det tredd nedover ørene og hørt ditt og datt hadde du muligens heller tatt avstand fra alt som heter veganisme, noe mange desverre gjør. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror du misforsto meg. Jeg er jo lacto ovo! Men jeg sier at mange veganere smakker så med på, og negativt om kjøttetere at man får faktisk lyst til å bare gi blanke til slutt. Selvfølgelig gjør jeg ikke det, jeg vet jo hva som er rett for meg, men jeg kunne blitt veggis for 20 år siden hadde det ikke vært for alle de selvmotsigende veggisene jeg har møtt 😛 nettopp derfor er det bra at DU fant ut av dette på egenhånd. Om du HADDE fått det tredd nedover ørene og hørt ditt og datt hadde du muligens heller tatt avstand fra alt som heter veganisme, noe mange desverre gjør. 

Ok, det hørtes ut som du mente jeg hadde blitt hjernevasket

Jeg må si jeg aldri har møtt en veganer som har snakket om sitt syn på ting eller smo har snakket negativt om andre mennesker. Faktisk har de to veganerene jeg har møtt aldri baksnakket noen i det hele tatt. 

Jeg mener fortsatt at man kan lytte til andre sine mennesker sine meninger, selv de som har ekstreme meninger. Og jeg mener fortsatt at selv om et mennesker er vanskelig eller irriterende, så kan det menneske fortsatt være logisk konsistent eller ha et godt poeng på noen området. Jeg avfeier aldri et menneske eller mening fordi jeg synes han er irrasjonell, slem, kynisk eller ekstrem. Jeg hører alltid på meningen og vurderer den. 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ang soya bør du lese deg opp på nytt. Omtrent all soyaen som dyrkes i Brasil feks brukes til dyrefor.

Anonymkode: 1abbb...851

• Liker 2
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg sier at mange veganere smakker så med på, og negativt om kjøttetere at man får faktisk lyst til å bare gi blanke til slutt. 

Veldig spesielt. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ang soya bør du lese deg opp på nytt. Omtrent all soyaen som dyrkes i Brasil feks brukes til dyrefor.

Anonymkode: 1abbb...851

Så hvor produseres veggis soya?? 

Poenget er uansett at det viktigste er å spise sesong basert. Ikke motebevisst.

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hvor produseres veggis soya?? 

"Veggis soya", hva nå det er, produseres som regel i Europa, f.eks Frankrike. Alpro bruker også soya fra Canada. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, FantasDick skrev:

"Veggis soya", hva nå det er, produseres som regel i Europa, f.eks Frankrike. Alpro bruker også soya fra Canada. 

Og dette er en bærekraftig type? 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Mer bærekraftig enn de fleste produkter du bruker og den meste matern du spiser

Visste du at smarttelefoner er lagd av sjeldne metaller som risikerer utryddelse?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mer bærekraftig enn å spise kyr som skal fores med soya 😂 Regnskogen blir hugget ned for å klare å fore alle dyrene som skal slaktes, helt sykt. Bare se på Cowspiracy, Netflix. 

Anonymkode: 00967...d81

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mer bærekraftig enn de fleste produkter du bruker og den meste matern du spiser

Visste du at smarttelefoner er lagd av sjeldne metaller som risikerer utryddelse?

Haha. Artig at du vet så mye om meg da? 

Kjøttet mannen min spiser er fra naboen! Kjøper sjeldent fra butikk. 

Fisk fisker jeg stort sett selv eller kjøper hos små båtene. 

Mobilen min er faktisk bærekraftig og jeg kan bytte ut hver eneste del på den nesten!!! 😀

Ang klær er det meste jeg har bærekraftig da det er god kvalitet. Ytterjakker ol kjøper jeg kun i bærekraftig hamp!!

Så jeg tviler på at den soyaen er mer bærekraftig enn hva jeg spiser, beklager...

AnonymBruker
Skrevet

De veganerne du møter som er veldig «sinte» i mangel av et bedre ord, er nok de som akkurat har blitt veganere og akkurat har fått vite hva som faktisk foregår i kjøtt og melkeindustrien. Man blir litt sjokkert og pissed på at verden kan være så ignorant, men så går det over. Det er også ganske psykisk stressende å bli veganer med så mange fordommer som eksisterer og det hjelper ikke akkurat. 

Uansett, jeg er glad jeg ble veganer i det tempoet det skjedde. Det hjelper ikke å tvinge folk, man må bli interressert selv og så lese seg opp etter eget ønske. 

Og ja, den soyaen som ødelegger er den soyaen som brukes til dyrefor. At soyaen veganerne spiser er skadelig for miljøet er bare en av de tingene kjøttindustrien for oss til å tro for å skape tvil rundt plantebasert kosthold. Og tvil er alt de trenger. 

Anonymkode: 581c8...861

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mer bærekraftig enn å spise kyr som skal fores med soya 😂 Regnskogen blir hugget ned for å klare å fore alle dyrene som skal slaktes, helt sykt. Bare se på Cowspiracy, Netflix. 

Anonymkode: 00967...d81

Kommer bel litt ann på hvor man velger å handle det da? Når mannen spiser kjøtt kjøpes det på gården. Og utifra hva jeg vet så mates ikke reinsdyr?? De beiter kun utendørs, og da spiser de hvertfall ikke soya. Tviler på at bonden har råd å bruke soya han heller da vi bor så langt nord. Det blir kostbart så de lager nok det meste av dyrefôr selv. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så jeg tviler på at den soyaen er mer bærekraftig enn hva jeg spiser, beklager...

Du er lakto ovo vegetarianer.. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De veganerne du møter som er veldig «sinte» i mangel av et bedre ord, er nok de som akkurat har blitt veganere og akkurat har fått vite hva som faktisk foregår i kjøtt og melkeindustrien. Man blir litt sjokkert og pissed på at verden kan være så ignorant, men så går det over. Det er også ganske psykisk stressende å bli veganer med så mange fordommer som eksisterer og det hjelper ikke akkurat. 

Uansett, jeg er glad jeg ble veganer i det tempoet det skjedde. Det hjelper ikke å tvinge folk, man må bli interressert selv og så lese seg opp etter eget ønske. 

Og ja, den soyaen som ødelegger er den soyaen som brukes til dyrefor. At soyaen veganerne spiser er skadelig for miljøet er bare en av de tingene kjøttindustrien for oss til å tro for å skape tvil rundt plantebasert kosthold. Og tvil er alt de trenger. 

Anonymkode: 581c8...861

Så det finnes ødeleggende soya og ikke ødeleggende soya?? 🤔

Og veganere bruker kun den miljømessig forsvarlige? 

Men den må vel også produseres og fraktes til Norge? Så da er den ødeleggende alikevel?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, FantasDick skrev:

Du er lakto ovo vegetarianer.. 

Ja?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Haha. Artig at du vet så mye om meg da? 

Kjøttet mannen min spiser er fra naboen! Kjøper sjeldent fra butikk. 

Fisk fisker jeg stort sett selv eller kjøper hos små båtene. 

Mobilen min er faktisk bærekraftig og jeg kan bytte ut hver eneste del på den nesten!!! 😀

Ang klær er det meste jeg har bærekraftig da det er god kvalitet. Ytterjakker ol kjøper jeg kun i bærekraftig hamp!!

Kjøttet er blitt drept av naboen. Så at naboen er drapsmannen gjør det enklere å spise. Det er ikke som om livet til en ku eller gris sendt til slakterhuset er mer verdt enn dyrene naboene dine har

Soyaen dreper ingen dyr, den alr ingen dyr bli sendt til slakterhuset. 

Fiskekroken i fisken drar den inn mens den lider. Hvordan tror du det ville vært å bli dradd etter leppen? 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja?

Trenger ikke spise soya forde? Soya har jeg aldri sett på coopen uansett, så tviler på at de har det. 

Også spiser jeg kun sesong basert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...