AnonymBruker Skrevet 29. mars 2018 #1 Skrevet 29. mars 2018 Kjæresten skal flytte inn til meg. Han skal betale litt leie. Jeg eier en borettslagsleilighet. Hvordan er det ifht utleie når jeg selv bor der? Må jeg melde i fra? Hva med skatt av leieinntekt? Annet å tenke på? Anonymkode: 71403...1c2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2018 #2 Skrevet 29. mars 2018 Du trenger ikke melde fra. Anonymkode: 4e811...4de 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2018 #3 Skrevet 29. mars 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Kjæresten skal flytte inn til meg. Han skal betale litt leie. Jeg eier en borettslagsleilighet. Hvordan er det ifht utleie når jeg selv bor der? Må jeg melde i fra? Hva med skatt av leieinntekt? Annet å tenke på? Anonymkode: 71403...1c2 Les vedtektene for ditt brl. Vi kjenenr ikke til reglene for ditt ukjente brl. Så lenge du bor i boligen selv, så tar du samboer opp i din husstand. Skal han leie et rom i leiligheten eller dele seng og kjøleskap med deg? Anonymkode: 6d562...cf7 1
Leifern Skrevet 29. mars 2018 #4 Skrevet 29. mars 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Du trenger ikke melde fra. Anonymkode: 4e811...4de Dette er rett. Du trenger verken å melde fra til styret i borettslaget eller til skattemyndighetene.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2018 #5 Skrevet 29. mars 2018 Du bør informere styret slik at de vet hvor mange som bor i hustanden. Dette er bare pga sikkerheten hvis noe skal skje sånn at evnt helsepersonell/brannpersonell vet hvor mange som bor der. Du har lov og ha samboer, dere deler som du skriver husleie osv. Det har jo ingen konsekvens for deg skattemessig. Bare husk og tilføye navnet til vedkommende på postkassen :D Anonymkode: cae03...abd
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2018 #6 Skrevet 29. mars 2018 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du bør informere styret slik at de vet hvor mange som bor i hustanden. Dette er bare pga sikkerheten hvis noe skal skje sånn at evnt helsepersonell/brannpersonell vet hvor mange som bor der. Du har lov og ha samboer, dere deler som du skriver husleie osv. Det har jo ingen konsekvens for deg skattemessig. Bare husk og tilføye navnet til vedkommende på postkassen :D Anonymkode: cae03...abd Hallo? Det har styret ingenting med. Folketellingene fra 1800 tallet er ikke overtatt av styrene i borettslag og sameier, men styres av Folkeregisteret sortert under Skatteetaten. Det holder i mengder å melde adresse endring i Folkeregisteret for at politiet og brannvesenet skal kunne redde folk i en krisesituasjon. Helsepersonell bryr seg nada i hvem som bor i en leielighet i et brl. De oppsøker ikke folk med mindre det er psykiatri og noen driver med noe som setter liv og helse på spill, men da kommer ikke helsepersonell uten politiet. Anonymkode: 6d562...cf7
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2018 #7 Skrevet 30. mars 2018 Om jeg var deg, og du føler at dette er noe som kommer til å vare, ville jeg ha foreslått at han kjøper seg inn i leiligheten. Dvs at han f eks betaler deg halvparten av det du opprinnelig kjøpte for, og at dere eier 50/50. Om han bare bor der, er det du som står som ansvarlig om noe skulle skje, f eks vannlekkasje ned til naboen. Fordi om det er han som har glemt å skru av kranen. Det er også du som må betale eiendomsskatt osv. Og husk samboerkontrakt ! Hvem betaler for hva ? Hvem har kjøpt hva av verdi ? Hvem har betalt for oppussing ? Hvem skal arve om den ene dør ? Utrolig lite romantisk. Men utrolig viktig !!!!! Og husk for all del å ikke la han bruke gjesteparkeringen til fast plass for bilen sin. Undersøk om laget har utleieplasser som han kan leie. Utrolig irriterende når folk som bor fast opptar gjesteparkeringen. Anonymkode: ff527...12d
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2018 #8 Skrevet 30. mars 2018 Det er ikke lov å leie ut leilighet i vårt borettslag, det må søkes om. Man får nei hvis man ikke har spesiell grunn, eller utleie er kortvarig (men ikke korttidsleie) Anonymkode: 9c932...dc7
Snipa Skrevet 30. mars 2018 #9 Skrevet 30. mars 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke lov å leie ut leilighet i vårt borettslag, det må søkes om. Man får nei hvis man ikke har spesiell grunn, eller utleie er kortvarig (men ikke korttidsleie) Anonymkode: 9c932...dc7 Men dette er ikke utleie, det er at man får en samboer - en person til i husstanden sin. Fullt lovlig, trenger ikke rapporteres til styret. Hvordan de gjør det økonomisk mht deling av utgifter er (stort sett) kun mellom de to. 3
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2018 #10 Skrevet 30. mars 2018 47 minutter siden, Snipa skrev: Men dette er ikke utleie, det er at man får en samboer - en person til i husstanden sin. Fullt lovlig, trenger ikke rapporteres til styret. Hvordan de gjør det økonomisk mht deling av utgifter er (stort sett) kun mellom de to. Ja, her misforsto jeg visst. Da er jeg enig med deg. Anonymkode: 9c932...dc7 1
stan Skrevet 30. mars 2018 #11 Skrevet 30. mars 2018 Det som kan være ulovlig i enkelte borettslag er framleie. At man leier ut til noen andre og ikke bor der selv. Men det er noe annet det er snakk om her. I forhold til borettslaget har du ingen ekstra forpliktelser. I tillegg er det ikke skatt på dette. Men det er ikke så gunstig for ham om forholdet blir langvarig. Det er noe han bør sette seg inn i.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2018 #12 Skrevet 30. mars 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Om jeg var deg, og du føler at dette er noe som kommer til å vare, ville jeg ha foreslått at han kjøper seg inn i leiligheten. Dvs at han f eks betaler deg halvparten av det du opprinnelig kjøpte for, og at dere eier 50/50. Om han bare bor der, er det du som står som ansvarlig om noe skulle skje, f eks vannlekkasje ned til naboen. Fordi om det er han som har glemt å skru av kranen. Det er også du som må betale eiendomsskatt osv. Og husk samboerkontrakt ! Hvem betaler for hva ? Hvem har kjøpt hva av verdi ? Hvem har betalt for oppussing ? Hvem skal arve om den ene dør ? Utrolig lite romantisk. Men utrolig viktig !!!!! Og husk for all del å ikke la han bruke gjesteparkeringen til fast plass for bilen sin. Undersøk om laget har utleieplasser som han kan leie. Utrolig irriterende når folk som bor fast opptar gjesteparkeringen. Anonymkode: ff527...12d What? La han kjøpe seg inn for halvparten av hva ts ga for leiligheten opprinnelig? Det er da helt galskap. Man trenger ikke eie sammen bare fordi man tar forholdet til neste nivå. Det er da helt innafor at samboer leier en periode, og at man finner ut om man passer til å bo sammen. Samboerkontrakt er alltid greit å ha, men den vil ikke regulere hvem som arver hvem altså Anonymkode: 01e40...d0a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå