Gå til innhold

Naboer som gir blaffen i helligdager

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Lov om helligdagsfred: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1995-02-24-12 

Anonymkode: d204f...800

Vi skjønner alle at det er ulovlig - poenget er at de fleste av oss synes det er en idiotisk lov.

Anonymkode: f8e8a...312

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet
8 minutter siden, chisandra skrev:

Her bruker naboene disse dagene til hva de vil, helt uten innblanding fra andre naboer. Livet er for kort til å irritere seg så mye, selv på en rød-dag.

- både med muslimsk og ikke-muslimsk bakgrunn 🍺🍫❣️

Hva som foregår i ditt eget nabolag er irrelevant i denne sammenheng. Og vær så snill, ikke skriv en av disse "livet er for kort til å..." kommentarene. Den slags kommentarer er faktisk fryktelig irriterende.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare å ringe politiet, så får naboen din bot. 

Anonymkode: a74af...d40

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Flip skrev:

Hva som foregår i ditt eget nabolag er irrelevant i denne sammenheng. Og vær så snill, ikke skriv en av disse "livet er for kort til å..." kommentarene. Den slags kommentarer er faktisk fryktelig irriterende.

Hatt en dårlig dag i dag? :fnise:

Anonymkode: 893ef...376

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må da være lov til å bruke fridagen til noe fornuftig. At det er en røddag er ikke noe argument, det er 17 mai og kvelden på nyttårsaften også.

Anonymkode: c8cd2...786

Hvis du mener det, da bør du sjekke ut dette litt bedre. Det er faktisk ikke greit. 

Anonymkode: 04e76...689

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hatt en dårlig dag i dag? :fnise:

Anonymkode: 893ef...376

Hvorfor det? Ingen grunn til unødvendig sukring av kommentarer eller forsøke å fremstå som sprudlende. Sier det som det, og er faktisk langt mer respektfull enn visse andre debattanter her.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis du mener det, da bør du sjekke ut dette litt bedre. Det er faktisk ikke greit. 

Anonymkode: 04e76...689

Igjen - vi vet at dette er ulovlig. Det dette handler om er at mange av oss synes det er en idiotisk lov.

• Liker 5
Gjest chisandra
Skrevet
12 minutter siden, Flip skrev:

Hvis du har brukt hele dagen til å irritere deg over den timen, så er det bortkastet tid. 

Prøvd å si fra til de da?

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi skjønner alle at det er ulovlig - poenget er at de fleste av oss synes det er en idiotisk lov.

Har du dokumentasjon på dette? Vi er mange som synes lov om helligdagsfred er en fin ting, og det helt uten å ha religiøse grunner til det.

Anonymkode: 82cd5...363

• Liker 6
Gjest padawan
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Igjen - vi vet at dette er ulovlig. Det dette handler om er at mange av oss synes det er en idiotisk lov.

Selv om enkelte synes det er en idiotisk lov er det likevel en lov som regulerer dette. er det greit å bryte fartsgrensen i nærheten av skoler bare fordi noen synes faregrenser er idiotisk?

AnonymBruker
Skrevet

Er idag alt for lite stillhet i hverdagen. De få helligdager/ søndager vi se vært år hadde jeg synes det hadde vært deilig med fred. Men noen mennesker er hevet over loven. Hvilke flere lover føler folk seg hevet over?   Man an mene en lov er tullete, men så lenge loven finnes må vi følge en. De som mener de er hevet over lover får faktisk da røve å omgjøre de utseende å bryte de.

Anonymkode: 40331...d07

• Liker 7
Skrevet

Jeg synes helligdagsfreden er utrolig fin. Her har halve nabolaget (stort nabolag forøvrig) dratt på påskeferie, og resten av de som er igjen er stille. Og det er så godt å bare ha det helt stille i rundt seg. 

Her hvor det ellers er trafikk, kjøpesenter og leilighetsbygging like ved, så er det nesten som å være på fjellet om jeg lukker øynene nå i påsken. 

Jeg har full forståelse for at naboer må bruke ettermiddager/kvelder/helger på å sage og bråke. Men det er så fint med den stillheten vi har rundt oss nå, og jeg setter veldig stor pris på det i en ellers bråkete og travel hverdag :) 

• Liker 11
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om de fleste faktisk syns det er en idiotisk lov så får de lobbyere for å få den fjernet/endret

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mitt inntrykk er at de fleste synes dette er helt greit, men alle nabolag har 1-2 grinete hustander som alle andre må ta hennsyn til. Jeg håper dette ligger i generasjonsskiftet, og at hele denne tøysete regelen snart er borte! 

Kan du ikke bare være glad for at jeg klipper gresset og trimmer hekkene, så du slipper å ha utsikt til en uflid hage? 

Det er jo faktisk ikke lov å henge ut klesvask på søndag heller, men er det like viktig for deg at denne loven overholdes?

Anonymkode: 4a04e...87e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Helt ærlig så bryr det meg ikke noe særlig. Har jobb som er "åpen" 24/7, er alltid noen på jobb, skal selv jobbe nå i helgen, 3x12 timersskift. Så for meg eksisterer ikke egentlig røde dager lengre 😅

Folk liker å gjøre ting rundt huset når de har fri, og da er det som oftest røde dager.

Vi har ikke noe statskirke lengre så hvorfor skal vi fortsette med slike regler som legger opp til et kristent samfunn...? 

Anonymkode: 630d5...d15

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo faktisk ikke lov å henge ut klesvask på søndag heller, men er det like viktig for deg at denne loven overholdes?

Kan du vise meg hvor i lovteksten dette står? Jeg finner det nemlig ikke.

Anonymkode: 23935...6e9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt ærlig så bryr det meg ikke noe særlig. Har jobb som er "åpen" 24/7, er alltid noen på jobb, skal selv jobbe nå i helgen, 3x12 timersskift. Så for meg eksisterer ikke egentlig røde dager lengre 😅

Folk liker å gjøre ting rundt huset når de har fri, og da er det som oftest røde dager.

Vi har ikke noe statskirke lengre så hvorfor skal vi fortsette med slike regler som legger opp til et kristent samfunn...? 

Anonymkode: 630d5...d15

Fordi de aller fleste trenger og har godt av at det er noen dager at det ikke er høylydt larm fra naboene.

Anonymkode: 7d6fd...17f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Bor i blokk. En nabo for mange år siden mente at 17 mai var en fin dag og pusse opp leiligheten med bråk og ståk. Fordi det var nordmenns helligdag ikke hans. For og si det sånn, han ble kraftig informert om lover og regler i borettslaget samt hellidager i Norge. 

Anonymkode: 8756e...fce

• Liker 5
Skrevet (endret)
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mitt inntrykk er at de fleste synes dette er helt greit, men alle nabolag har 1-2 grinete hustander som alle andre må ta hennsyn til. Jeg håper dette ligger i generasjonsskiftet, og at hele denne tøysete regelen snart er borte! 

Kan du ikke bare være glad for at jeg klipper gresset og trimmer hekkene, så du slipper å ha utsikt til en uflid hage? 

Bare fordi folk er for høflige eller ikke tør å si fra betyr ikke at de synes det er "helt greit". At noen reagerer på at regler ikke overholdes er ikke å være "grinete". At du ønsker jeg er såpass gammel at jeg snart er død sier vel det meste om deg, og skjønner godt at du er anonym. Uansett må jeg skuffe deg da jeg enda har noen tiår igjen.

Nå klarer de aller, aller fleste å klippe hekken eller plenen på vanlige hverdager. Grunnen til dette ligger mer i evnen til å ta hensyn og alminnelig anstendighet enn at de skal ha bedre tid enn de som bryter reglene. 

Endret av Flip
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, Flip skrev:

Nå lager du storm i et vannglass. Om det var en gjeng festglade ungdommer som bodde alene for første gang og derfor ønsket å teste grenser ville jeg presisert dette i innlegget. Om det var en småbarnsfamilie med ekstremt bråkte barn ville jeg presisert dette. Og er den muslimer presiserer jeg dette. Hva du selv legger i det får bli opp til deg.

Reglene om helligdagsfred er lette å forstå for enhver med tenkeevne. Dette er voksne folk og burde vite bedre.

Og ja, jeg vet utmerket godt selv hvor grensen går.

Legger merke til at når man kommenterer andres oppførsel, som i dette tilfellet hvor man støyer på en helligdag, så er det en selv som blir gjenstand for kritikk for manges vedkommende (fortrinnsvis anonyme).

hundrevis av advokater og dommere har har i tiår på tiår kranglet så busta fyker i domstolene om hvor grensen for "utilbørlig larm" går. Men du derimot, du vet. Bedre alle andre. :sarkasme:

Anonymkode: d9900...286

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...