Gå til innhold

Naboer som gir blaffen i helligdager

Anbefalte innlegg

Skrevet

Regler sier at på søndager og helligdager skal det ikke bråkes i nabolaget. I dag er det skjærtorsdag, og naboene har holdt på en time med en ekstremt bråkete høytrykkspyler. Det er ikke første gang. Det har også skjedd på sene kvelder på søndager, hvor både motordrevet gressklipper og nevnte spyler er flittig i bruk. Tydeligvis brukes fridager da alt er stengt til å gjøre noe rundt huset. Det er helt greit for meg, så lenge det ikke bråker. Men bråk på slike dager er dobbelt irriterende, da bråket i seg selv er plagsomt, og vissheten om at de bryter reglene med bråket sitt. De er muslimer, så kanskje de mener at skjærtorsdag og lignende ikke betyr noe for dem. Men dette er ikke et spørsmål om religion, men vedtatte regler man har med å respektere. Tviler på at de ikke er klar over dette, de ignorerer det bare.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har selv en samboer som ikke bryr seg. Synes selv man tar enzym disse dagene og at det er en grei lov. Vi klarer faktisk å gjøre bråkete ting andre dager. Men hjelper faktisk ikke at jeg ser i fra. Så håper på at men ringer politi slik han får innføring på loven av andre enn meg, siden hva et forteller tydeligvis ikke betyr noe.

Anonymkode: 40331...d07

• Liker 5
Skrevet

Er det spesielle grunner til at trenger å ha det stille denne torsdagen, eller er det rødfargen på kalenderen som får frem irritasjonen?

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Må da være lov til å bruke fridagen til noe fornuftig. At det er en røddag er ikke noe argument, det er 17 mai og kvelden på nyttårsaften også.

Anonymkode: c8cd2...786

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Må da være lov til å bruke fridagen til noe fornuftig. 

Her har du egentlig svaret ditt TS, de fleste vet at det ikke er lov, men gjør det fordi de synes de burde hatt lov. De bryr seg med andre ord ikke om å følge enkle regler. Her i nabolaget har vi også mange sånne som synes søndager og helligdager egner seg perfekt til oppussing, med det resultat at det aldri noen gang blir ro. 

Anonymkode: bd18a...44d

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Kan være at dine naboer ikke er kristne og feirer påske. Man skal likevel vise hensyn. Det kan også hende de jobber, og ikke har tid til å bruke høytrykkspyleren ellers. Jeg synes det er en tullete regel. Det er torsdag, og de færreste feirer påsken fordi de er kristne. De fleste feirer fordi de får påskeegg og kan dra på hytta. 

Anonymkode: 3566e...4ac

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Det mye som ikke er greit med islam, men det går an å holde disse argumentene til de tilfellene hvor islam faktisk har noe med saken å gjøre. Å trekke "islam-kortet" i tide og utide er bare ødeleggende.

Det har altså neppe noe med at de er muslimer å gjøre. Reglene om helligdagsfred er vanskelig å skjønne for mange, nordmenn og muslimer. Hva er liksom "utilbørlig larm"? 

Jeg tror neppe du vet hvor grensen her går. 

Anonymkode: d9900...286

• Liker 6
Skrevet
4 minutter siden, applestories skrev:

Er det spesielle grunner til at trenger å ha det stille denne torsdagen, eller er det rødfargen på kalenderen som får frem irritasjonen?

Spesielle grunner? Ja, det er helligdag, det er faktisk grunn nok. Synes uansett det var en uhøflig respons.

• Liker 13
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må da være lov til å bruke fridagen til noe fornuftig. At det er en røddag er ikke noe argument, det er 17 mai og kvelden på nyttårsaften også.

Det er ikke et argument, det er i strid med norsk lov. Å bruke 17. mai og nyttårsaften som argument er såpass tåpelig at det ikke fortjener ytterligere kommentarer.

• Liker 6
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her har du egentlig svaret ditt TS, de fleste vet at det ikke er lov, men gjør det fordi de synes de burde hatt lov. De bryr seg med andre ord ikke om å følge enkle regler. Her i nabolaget har vi også mange sånne som synes søndager og helligdager egner seg perfekt til oppussing, med det resultat at det aldri noen gang blir ro. 

Anonymkode: bd18a...44d

Ja, de har sannsynligvis visse personlighetstrekk til felles, og ikke av det gode slaget.

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan være at dine naboer ikke er kristne og feirer påske. Man skal likevel vise hensyn. Det kan også hende de jobber, og ikke har tid til å bruke høytrykkspyleren ellers. Jeg synes det er en tullete regel. Det er torsdag, og de færreste feirer påsken fordi de er kristne. De fleste feirer fordi de får påskeegg og kan dra på hytta. 

Leste du innlegget? Jeg skrev at de er muslimer. Norsk lov gjelder like fullt om man er kristen, muslim, ateist, buddhist osv. Ingen jobber så mye at de ikke har tid til å spyle på andre dager enn helligdager. Hvorvidt du synes det er en tullete regel er irrelevant. Helligdagen har sin bakgrunn i kristendommen, men er i dag blitt en for lengst etablert tradisjon som skal respekteres uansett livssyn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal man bare drite i de lover an selv finner tullete?  Jeg er agnostiker men ta da hensyn til Norske lover. 

Anonymkode: 40331...d07

• Liker 6
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det mye som ikke er greit med islam, men det går an å holde disse argumentene til de tilfellene hvor islam faktisk har noe med saken å gjøre. Å trekke "islam-kortet" i tide og utide er bare ødeleggende.

Det har altså neppe noe med at de er muslimer å gjøre. Reglene om helligdagsfred er vanskelig å skjønne for mange, nordmenn og muslimer. Hva er liksom "utilbørlig larm"? 

Nå lager du storm i et vannglass. Om det var en gjeng festglade ungdommer som bodde alene for første gang og derfor ønsket å teste grenser ville jeg presisert dette i innlegget. Om det var en småbarnsfamilie med ekstremt bråkte barn ville jeg presisert dette. Og er den muslimer presiserer jeg dette. Hva du selv legger i det får bli opp til deg.

Reglene om helligdagsfred er lette å forstå for enhver med tenkeevne. Dette er voksne folk og burde vite bedre.

Og ja, jeg vet utmerket godt selv hvor grensen går.

Legger merke til at når man kommenterer andres oppførsel, som i dette tilfellet hvor man støyer på en helligdag, så er det en selv som blir gjenstand for kritikk for manges vedkommende (fortrinnsvis anonyme).

• Liker 2
Gjest chisandra
Skrevet

Her bruker naboene disse dagene til hva de vil, helt uten innblanding fra andre naboer. Livet er for kort til å irritere seg så mye, selv på en rød-dag.

- både med muslimsk og ikke-muslimsk bakgrunn 🍺🍫❣️

AnonymBruker
Skrevet

Er dette årets første "Naboen bråker utendørs på en helligdag"-tråd? 

Våren er her! :nordvesta:

Anonymkode: 82cd5...363

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dette årets første "Naboen bråker utendørs på en helligdag"-tråd? 

Våren er her! :nordvesta:

Og med våren kommer lyder 😍

Anonymkode: 317d7...6c6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Faktisk aldri hørt om noen som har brydd seg om helligdagsfred. Har vel ikke gjort det selv heller. Hadde jeg fått beskjed om å holde fred eller lbitt påminnet at det ikke er lov hadde jeg selvfølgelig respektert det, og jeg skjønner at det egentlig ikke er lov. Men jeg tror nå dette i beste fall varierer veldig fra sted til sted eller miljø til miljø, for jeg personlig har aldri sett eller hørt noen bry seg i det virkelige liv. 

Så jeg hadde i så fall gitt en beskjed om det fremfor å bare sitte og irritere meg. Selv om man i prinsippet bør innrette seg etter lover og regler på eget initiativ trenger det akkurat ikke være (v)ond vilje bak det.

Anonymkode: cc08e...999

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og med våren kommer lyder 😍

Anonymkode: 317d7...6c6

Jepp! Klagetråder om naboer som driver med støyende aktiviteter er et like sikkert vårtegn som hestehov i veikanten og krokus i bedet! :nori:

• Liker 2
Gjest making.a.mess
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har så rett. Å bruke høytrykkspyler på en røddag er vel ikke den mest islamistiske handlingen man kan gjøre... 

Jeg gir blaffen i røddager selv, men syntes det skal være ro etter en viss tid på kvelden av respekt for dem som trenger hvile. Skjærtorsdag.. jeg vet ikke hva som skjedde den dagen, men hva en støvete oppdiktet gammel bok sier om det er ikke interessant. Dog deilig med påskeferie, lammestek og påskeegg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...