Gå til innhold

Vanlig å vrenge søppelposer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner en som har fått «tilsnakk» av huseier, og beskjed om at søppelposene må vrenges før man bruker dem til å ha søppel i. 

Er det en ting eller er han klin kokkos ? 

Anonymkode: 963f7...693

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hæ?

Anonymkode: e7054...769

• Liker 4
Skrevet

Hæ? Da har jeg gjort feil hele livet. Tror jeg ville bedt om en forklaring.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spørs hvilken type poser det er

Anonymkode: 226fd...0f6

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, cleangal skrev:

Hæ? Da har jeg gjort feil hele livet. Tror jeg ville bedt om en forklaring.

Fikk bare beskjed om at sånn var det. 

Personen har flyttet derfra nå da. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvordan da?

Anonymkode: 17f61...63d

Skrevet

Pussig. Ga han noen forklaring på hvorfor? Og tenker han på type rema 1000 poser eller svarte søppelposer.

Her vrenger vi ikke søppelposene, det er jo tross alt søppel. :klo:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Rema, kiwi, prix poser 

Skrevet

Når jeg bodde i Alta gjorde jeg det til restavfall. Restavfall skulle ha hvite poser (=vrenge samtlige vanlige poser var godt nok) og så var det grønne poser til matavfall, blå til papp hvis jeg ikke husker feil og rød til plast tror jeg. Alt i samme dunk 🙊. Så hvis vedkommende bodde i Finnmark (usikker på om de har samme system i hele Finnmark da..) er det iallefall en reell mulighet. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, estrella skrev:

Når jeg bodde i Alta gjorde jeg det til restavfall. Restavfall skulle ha hvite poser (=vrenge samtlige vanlige poser var godt nok) og så var det grønne poser til matavfall, blå til papp hvis jeg ikke husker feil og rød til plast tror jeg. Alt i samme dunk 🙊. Så hvis vedkommende bodde i Finnmark (usikker på om de har samme system i hele Finnmark da..) er det iallefall en reell mulighet. 

Måtte dere kjøpe slike fargerike poser eller ble de delt ut gratis?

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, estrella skrev:

Nordland. Så kanskje det er noe lignede regler? Men uansett, hvorfor? Hva er grunnen ? 

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner en som har fått «tilsnakk» av huseier, og beskjed om at søppelposene må vrenges før man bruker dem til å ha søppel i. 

Er det en ting eller er han klin kokkos ? 

Why? Vrenge posene? Er det en greie, altså? :klo: Ok... (Alt man lærer på Kg.)

Skrevet (endret)
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Måtte dere kjøpe slike fargerike poser eller ble de delt ut gratis?

Delt ut. Jeg fikk de fra huseieren. 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nordland. Så kanskje det er noe lignede regler? Men uansett, hvorfor? Hva er grunnen ? 

Jeg har ikke kasta nok søppel i Nordland til at jeg vet om de har samme greia. De har ikke det i Steigen iallefall (nord for Bodø).

Men hvorfor? Er vel bare sånn de sorterer der. Her hjemme (Rogaland) har vi tre forskjellige dunker liksom..i Trondheim hadde vi ikke matavfall. Så er vel bare hvordan renovasjonssystemet er lagt opp i de ulike fylkene/kommunene som er forskjellig.

Endret av estrella
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I grenland må man også vrenge poser fra butikker. Det er fordi matorganisk har grønn pose, og plast har blå. Og alt blir sortert via optisk sortering, Altså det er en sensor som sjekker farge på hver pose for å få det til riktig sted. Posene med farge er gratis for den som spurte om det et annet sted

Anonymkode: 45673...450

• Liker 5
Skrevet (endret)

Alle posene kastes i samme dunk, så sorteres de automatisk på søppelanlegget ut fra fargekoder. Derfor vrenger man vanlige plastposer så de skal bli hvite.

Endret av Chenet
  • Liker 4
Gjest Bøff Eløff
Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Maskinell sortering av posene. De sorteres etter farger. Posene får man gratis.

Endret av Bøff Eløff
AnonymBruker
Skrevet

I grenland må man også vrenge poser fra butikker. Det er fordi matorganisk har grønn pose, og plast har blå. Og alt blir sortert via optisk sortering, Altså det er en sensor som sjekker farge på hver pose for å få det til riktig sted. Posene med farge er gratis for den som spurte om det et annet sted

Anonymkode: 45673...450

Takk. Da er det sikkert det som er grunnen da 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Tøytigern said:

Why? Vrenge posene? Er det en greie, altså? :klo: Ok... (Alt man lærer på Kg.)

Søppelet som havner på dynga blir sortert av maskiner, og maskiner tolker noen fargede poser som annet søppel enn det er. Nå husker jeg ikke hvordan det var. Men la oss si som eksempel at grønne kiwi poser blir tolket som matavfallsposer av maskinene som tar posene og legger dem sammen med matavfall. 

Anonymkode: 27f4e...39e

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når posene har ulike farger så sorteres de på mottaksanlegget (i automat).

Poser med andre farger på (typisk hvit pose, men med Rema tekst utenpå posen) lager hick up i sorteringsmaskinen.

Logikk ;)

Anonymkode: 8a706...6a4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen avfallsselskap har dette systemet, også noen i Nordland. Sjekk hjemmesidene til avfallsselskapet. Grunnen til at poser skal vrenges er at det er ulike farger for de ulike avfallstypene og at de sorteres automatisk i maskin. 

Anonymkode: dce23...c3c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...