AnonymBruker Skrevet 29. mars 2018 #1 Skrevet 29. mars 2018 Det er ett så veldig vanskelig tema å snakke om, og jeg sliter med å finne de rette ordene slik at dere kan forstå.. men jeg håper at dere skjønner og kan komme med noen hjelpende ord!❤️ Vi har det siste halvåret hatt veldig lyst å stifte familie, men vi har bare 1 problem... jeg har ikke hatt verken mensen eller eggløsning på over 12mnd! Har tidligere vært hos gyn for dette, hvor jeg fikk resept på peovera (Som ga meg «fake» mensen), men som ikke hjelper på når vi vil ha barn. Dro derfor tilbake og fikk resept på metformin, som sku stabilisere hormonene mine osv, og forhåpentligvis gi meg tilbake eggløsning! De 2 siste mnd har jeg hatt noe som kan minnes en mens, men som bare består av brunt gørr? For det første så er det så liten mengde som kommer ut, at det minnes ikke mens overhode. Og for det andre så er det brunt enkelte ganger lyst rødt. Som ellers info så er jeg ca 1.77 høy og veier i underkant av 90kg. Før jeg mistet mensen så var den veldig regelmessig og presis. Sliter ikke spesielt med hårvekst annet enn at hårene på leggene vekser som ugress, men det har de gjort i alle år. Den siste prevansjonen jeg gikk på var p-plaster, men den sluttet jeg på for ca 1 år siden. Er det rart at gyn ikke har nevnt pcos? Er det noen som har vært borti noe lignende? HJELP MEG!!!’ Anonymkode: 5ecd6...d5a
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2018 #2 Skrevet 29. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er ett så veldig vanskelig tema å snakke om, og jeg sliter med å finne de rette ordene slik at dere kan forstå.. men jeg håper at dere skjønner og kan komme med noen hjelpende ord!❤️ Vi har det siste halvåret hatt veldig lyst å stifte familie, men vi har bare 1 problem... jeg har ikke hatt verken mensen eller eggløsning på over 12mnd! Har tidligere vært hos gyn for dette, hvor jeg fikk resept på peovera (Som ga meg «fake» mensen), men som ikke hjelper på når vi vil ha barn. Dro derfor tilbake og fikk resept på metformin, som sku stabilisere hormonene mine osv, og forhåpentligvis gi meg tilbake eggløsning! De 2 siste mnd har jeg hatt noe som kan minnes en mens, men som bare består av brunt gørr? For det første så er det så liten mengde som kommer ut, at det minnes ikke mens overhode. Og for det andre så er det brunt enkelte ganger lyst rødt. Som ellers info så er jeg ca 1.77 høy og veier i underkant av 90kg. Før jeg mistet mensen så var den veldig regelmessig og presis. Sliter ikke spesielt med hårvekst annet enn at hårene på leggene vekser som ugress, men det har de gjort i alle år. Den siste prevansjonen jeg gikk på var p-plaster, men den sluttet jeg på for ca 1 år siden. Er det rart at gyn ikke har nevnt pcos? Er det noen som har vært borti noe lignende? HJELP MEG!!!’ Anonymkode: 5ecd6...d5a Det første jeg tenkte var om du har prøvd å gå ned i vekt? Det kan være til hjelp for å stablisere syklusen og hjelpe for å bli gravid. Har du hatt stabil syklus tidligere? Det høres ut som kun spotting det du har. Skjønner at du er utolmodig😏 Anonymkode: eb02e...f43
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2018 #3 Skrevet 29. mars 2018 Hvorfor gir ikke gynekolog letrozol/Femar? For å stimulere EL. Høres rart ut å gi Metformin med mindre du er insulinresistent/har PCOS. Metformin i seg selv stimulerer ikke til EL, men kan bidra til mer effektiv utnyttelse av glukose og dermed hindre kroppen i å hemme EL. Er kompliserte greier men jeg ville vært skeptisk til en gynekolog som gir resept på Metformin uten ytterligere informasjon! Ville spurt om å få Letrozol. Husk å sjekke om EL finner sted vha. blodprøve eller UL. Lykke til! Hvis du går privat, bytt gynekolog. Anonymkode: 198e0...730 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #4 Skrevet 13. april 2018 Hei jeg har hørt at ved både p plaster og p sprøyte kan det ta laaang tid å komme tilbake i normal syklus igjen. jeg hadde målt hormonnivå østrogen, fsh , lh og profesteron og prolaktin på lab. PS man kam ta alle blodprøver på Furst laboratorie som privat person. Billigere og ingen ventetid! Anonymkode: d7959...af4
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #5 Skrevet 13. april 2018 Ville uten tvil kontaktet en annen gynekolog. Gjerne hørt litt rundt eller lest litt om gynekologer i nærheten som folk har positive erfaringer med i lignende situasjon. Anonymkode: a8233...7f2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2018 #6 Skrevet 14. april 2018 Hadde kontaktet en annen gynekolog, ja. Når det gjelder mensen så kan man fint bli gravid på det du beskriver. Jeg hadde normal syklus og mens før p-stav. Jeg hadde p-stav i fem år og så p-piller i et år etter det. Blødningene mine varer i 2 dager, og er bare veldig tynt og brunt. Ikke rødt. Det ser rett og slett ikke ut som mens. Men jeg ble gravid på femte forsøket likevel Anonymkode: 7bc68...535
Agitha Skrevet 14. april 2018 #7 Skrevet 14. april 2018 Du burde absolutt vurdert å bytte gynekolog, og tatt alle prøver som blir nevnt over her. Ingen vits i å proppe kroppen full av medikamenter uten å prøve å finne ut hva som egentlig er problemet. Det kan ta ganske lang tid før mensen kommer tilbake som normalt etter at man har gått på p-piller og p-stav, så det kan være at kroppen trenger litt mer tid og at det ikke er noe galt. Men bytt til en gynekolog som vet hva hun/han driver med, også bli henvist til fertilitetsklinikk dersom de ikke finner ut av det. Lykke til.
MammaLita87 Skrevet 16. april 2018 #8 Skrevet 16. april 2018 Må si meg enig med de over her. Har du hatt en innvendig UL for å se at ting ser greit ut? Jeg gikk på p-sprøyt og fikk problemer, men litt i andre retningen. Fikk "mens" annen hver uke som varte 1 uke, holdt på i ca 4mnd før jeg dro til privat gyn. Ble satt på Provera for å framprovosere blødning, og når TR da kom, startet jeg på Letrozol for å stimulere til EL. Ikke noen vits å provosere fram blødning om ikke legen gir deg noe som hjelper deg med å få EL. Ville ha spurt om ny runde med Provera og om å få Letrozol, og om blodprøver for å sjekke hormonnivåer og for å bekrefte EL. Vil h*n ikke, bytt lege. Håper ting ordner seg for deg. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå