AnonymBruker Skrevet 29. mars 2018 #1 Skrevet 29. mars 2018 Hei dere, Jeg er så fryktelig lei meg da jeg gang på gang er vant til å bli skuffet av familien min. Føler bare for å fortelle noen hva som virkelig skjer...og ja, jeg vet at jeg nok burde oppsøke psykolog for dette. Jeg (35) og min bror (34) har hatt en barndom preget av neglekt, lite empati og isolasjon. Vi ble slått av far hvis vi gjorde noe galt, og faren vår var aldri en ordentlig omsorgsperson som jeg følte at jeg kunne komme til med dårlige nyheter/problemer uten at han ble skremmende og sint. Han var lite empatisk overfor oss og sloss ofte med naboer. Jeg var ofte vitne til at han slo min bror om morgenen fordi broren min hadde oppført seg dårlig kvelden før når han hadde vært på jobb og moren min hadde fortalt hvordan kvelden hadde vært til min far. Det virket ikke som at hun syntes det var noe galt i måten han håndterte dette på. Jeg vet ikke om det var her det startet eller om broren min var et forferdelig vanskelig barn som gjorde at lunten til faren min gikk titt og ofte. Likevel har han under hele min oppvekst likt å snoke i mine dagbøker (som han fikk klar beskjed om at han ikke fikk lov til), han likte å plage meg når jeg ville være i fred. Han var misunnelig på meg gjennom hele oppveksten min, fordi faren min favoriserte meg og fordi jeg er den karrieremessige "vellykkede" i familien. Da jeg kom i tenårene tok han meg på brystene selv om jeg sa at jeg ikke likte det. Han bryr seg bare om seg selv og eier ikke empati for andre. I dag blir han sint hvis han må tilpasse seg andre feks. at noen kommer 5 minutter for sent til å møte han eller hvis man avlyser et møte med han. Han forventer at jeg skal diske opp med masse god mat til han hvis han kommer og bryr seg ikke hvis han selv avlyser avtaler med meg i siste liten. Jeg mistenker likevel at han har veldig dårlig selvtillit fordi han ikke liker det hvis jeg inviterer andre venner av meg samtidig med ham og han liker ikke å sitte inne på kafe med meg fordi han ikke liker at andre mennesker er der og "ser ham"... Sånn...huff det er så mye mer å fortelle om ham og min dysfunksjonelle familie, men jeg måtte bare sette ord på dette nå. Mannen min vet ingenting av dette og jeg ønsker heller ikke å snakke så mye om det med ham fordi jeg skammer meg og fordi jeg ikke vil belaste ham med det, så vær vennlig å ikke be meg om det er dere snille.. Hilsen meg.. Anonymkode: 553b6...3f5
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2018 #2 Skrevet 29. mars 2018 Skjønte ingenting av dette. Anonymkode: 61abb...649 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2018 #3 Skrevet 29. mars 2018 Fikk egentlig vondt av broren din, jeg. Anonymkode: b3ffb...8f9 6
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2018 #4 Skrevet 29. mars 2018 Jeg syns det er rart at mannen din ikke vet noe. Min samboer har en narsissisk mor, og det har preget han veldig, akuratt som deres far og den dysfunksjonelle oppveksten har preget deg og din bror. Det hjelper å snakke med sine nærmeste jeg tenker at din bror har blitt sånn pågrunn av oppvekst. Men det er ikke greit at han oppfører seg sånn uansett. Han er egentlig ett offer av sin far og sin mor, og har samtidig blitt som sin far. Fordi han har ikke lært annet enn at det er greit å oppføre seg sånn. Samtidig har han lært at deres mor har akseptert at det er sånn. Håper ikke din bror har familie. Hvis han har det, ville jeg hjulpet dem vekk fra han. Jeg ville advart eventuelle kjærester også... det er vanlig for en narsissist å ha ett favorittbarn, då kan hende deres far er narsissist også. Jeg tenker at det er sant når din bror føler at dere e urettferdig behandlet, og at han ofte fikk støyten som barn. Hva med å prøve å snakke med din bror om oppveksten deres, og anerkjenn hans følelser, ting han har opplevd i oppveksten osv.. har dere kontakt med deres foreldre? Min samboers mor favoritisete det ene barnet sitt, mens samboeren min var det svarte fåret som fikk skylden for alt(selv ting han ikke hadde gjort). Han ble omtalt som vanskelig og utagerende, men sannheten er det at han hadde det vanskelig og var utagerende pågrunn av sin mor og familiedynanikken. Han hadde ingen trygg base å gå til, fikk juling og kjeft hjemme. Jeg kan forstå hvorfor din bror sliter med sinne og aggresjon Anonymkode: 139ce...e7c 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2018 #5 Skrevet 29. mars 2018 Leit å høre om en vanskelig oppvekst. Jeg tenker broren din har arvet din fars personlighet. Han kommer ikke til å forandre seg mye og det er i alle fall lite du kan gjøre. Hold deg så mye unna som du kan. Jeg har også et litt lignende søsken som har lagt meg for han fordi jeg har tatt henne igjen utdanningsmessig. Hun bryter meg ned og jeg vil se henne minst mulig resten av livet. Ta vare på deg selv. Anonymkode: a1d84...fd3 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2018 #6 Skrevet 29. mars 2018 Jeg tenker at du ikke kan gjøre noe med at broren din er slik nå. Han kan ikke forandres uten at han selv ønsker det, og han er et produkt av en dårlig barndom. Men jeg synes det er veldig synd at du ikke vil fortelle noe til mannen din om hvordan du har hatt det. Jeg tenker at jeg ville likt å vite dette om min partner. Jeg ville følt mye sympati og omtanke overfor en partner som hadde hatt en slik barndom. Du fortjener å ha det godt. Anonymkode: ead9b...b93
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2018 #7 Skrevet 29. mars 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns det er rart at mannen din ikke vet noe. Min samboer har en narsissisk mor, og det har preget han veldig, akuratt som deres far og den dysfunksjonelle oppveksten har preget deg og din bror. Det hjelper å snakke med sine nærmeste jeg tenker at din bror har blitt sånn pågrunn av oppvekst. Men det er ikke greit at han oppfører seg sånn uansett. Han er egentlig ett offer av sin far og sin mor, og har samtidig blitt som sin far. Fordi han har ikke lært annet enn at det er greit å oppføre seg sånn. Samtidig har han lært at deres mor har akseptert at det er sånn. Håper ikke din bror har familie. Hvis han har det, ville jeg hjulpet dem vekk fra han. Jeg ville advart eventuelle kjærester også... det er vanlig for en narsissist å ha ett favorittbarn, då kan hende deres far er narsissist også. Jeg tenker at det er sant når din bror føler at dere e urettferdig behandlet, og at han ofte fikk støyten som barn. Hva med å prøve å snakke med din bror om oppveksten deres, og anerkjenn hans følelser, ting han har opplevd i oppveksten osv.. har dere kontakt med deres foreldre? Min samboers mor favoritisete det ene barnet sitt, mens samboeren min var det svarte fåret som fikk skylden for alt(selv ting han ikke hadde gjort). Han ble omtalt som vanskelig og utagerende, men sannheten er det at han hadde det vanskelig og var utagerende pågrunn av sin mor og familiedynanikken. Han hadde ingen trygg base å gå til, fikk juling og kjeft hjemme. Jeg kan forstå hvorfor din bror sliter med sinne og aggresjon Anonymkode: 139ce...e7c Hei Anonymbruker, Det virker som du forstod mye av det på tross av at jeg ikke har skrevet så mye enda - så jeg ble veldig overrasket! Mannen min har selv skjønt at broren min sliter med noe og at han har veldig dårlig selvtillit.- Men han forstår nok ikke hvor narcisistisk min bror er og at broren min bare lurer han hele tiden i jakten på å få noe ute av mannen min. Min kjære mann har ikke skjønt dette enda og mener feilaktig at løsningen er å være mer gavmild og snill med ham. Problemet er at, slik jeg kjenner min bror kommer han bare til å utnytte dette på det groveste. Jeg tror også at han er blitt sånn pga. min far men at man ikke har rett til å oppføre seg sånn likevel. Det nytter ikke å snakke med ham om det for det har jeg gjort, og fungerer dårlig. Han sier bare at vi ble misbrukt som barn og at faren vår er en psykopat. Selv tror han at hans måte å være på er smartest og best. Han har nok MYE aggresjon og fiendtlighet overfor andre mennesker ja. Han har en kjæreste. Anonymkode: 553b6...3f5 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2018 #8 Skrevet 29. mars 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at du ikke kan gjøre noe med at broren din er slik nå. Han kan ikke forandres uten at han selv ønsker det, og han er et produkt av en dårlig barndom. Men jeg synes det er veldig synd at du ikke vil fortelle noe til mannen din om hvordan du har hatt det. Jeg tenker at jeg ville likt å vite dette om min partner. Jeg ville følt mye sympati og omtanke overfor en partner som hadde hatt en slik barndom. Du fortjener å ha det godt. Anonymkode: ead9b...b93 Takk for svar:) Jeg fortalte dette til min eks for noen år siden mens vi fortsatt var sammen. Det tok lang tid før han forstod alvoret av hvordan det hadde vært og det endte med at han ble redd for at jeg skulle behandle våre barn på samme måten når vi fikk det. Vi er ikke sammen lenger. Jeg er veldig redd for at min mann skal tenke det samme og alltid tolke hver ting jeg gjør og sier mtp min bakgunn. Anonymkode: 553b6...3f5
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2018 #9 Skrevet 29. mars 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar:) Jeg fortalte dette til min eks for noen år siden mens vi fortsatt var sammen. Det tok lang tid før han forstod alvoret av hvordan det hadde vært og det endte med at han ble redd for at jeg skulle behandle våre barn på samme måten når vi fikk det. Vi er ikke sammen lenger. Jeg er veldig redd for at min mann skal tenke det samme og alltid tolke hver ting jeg gjør og sier mtp min bakgunn. Anonymkode: 553b6...3f5 For en drittsekk den eksen din var. Skjønner at du er engstelig for å oppleve det samme på nytt. Men dette er kanskje en test mannen din må gjennom? Du bør jo være sammen med en som ikke vil dømme deg for din barndom, men heller vil vise deg ekstra med empati og omtanke. Anonymkode: ead9b...b93 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2018 #10 Skrevet 29. mars 2018 Hva er neglekt for noe? Anonymkode: db3ef...a1e
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2018 #11 Skrevet 29. mars 2018 Kanskje du skal skrive et brev til mannen din for at han skal få en større forståelse for hvordan det oppleves for deg? Det er mye lettere å skrive enn å snakke om man synes det er vanskelig å prate ansikt til ansikt eller bare det å formulere seg. Anonymkode: caf50...4b1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2018 #12 Skrevet 29. mars 2018 Det første du bør gjøre er å sette deg ned å fortelle mannen din alt fra oppveksten og hvordan din bror er. Dette fordi det er mannen din og han fortjener å vite det. Han elsker deg, og bør også vite om hvordan dette er ettersom det påvirker deg og livet ditt. Det at du er redd pga en tidligere kjæreste som var en drittsekk, forstår jeg. Men dette kan nok kanskje føre til at du og mannen din kommer enda nærmere hverandre. Det andre er, selv om broren din ikke har hatt en god oppvekst, så er ikke det noen unnskyldning for hvordan han oppfører seg nå. Det er noe han velger selv. Selv hadde jeg ikke en god oppvekst med mye alkohol og familievold. Min far var en psykopat. Men det er ingen unnskyldning for å ikke oppføre seg pent overfor andre. Man tar ett valg om hvordan person man selv ønsker å være. Anonymkode: 64860...387 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2018 #13 Skrevet 29. mars 2018 Tusen takk for svar! Det er så godt å få støtte for dette i og med at det er en av mine mørkeste hemmeligheter...men jeg er redd mannen min ikke vil forstå siden han er rake motsetningen til broren min. Mannen min ser det gode i alle -også i personer som ikke fortjener slik tillit. Jeg skammer meg sånn over både faren, broren og moren min....I perioder går det greit med foreldrene mine. Jeg har faktisk fått et relativt greit forhold til faren min de siste årene, men jeg ser ofte at han ikke kan skjule sin gamle personlighet. Han kan bli anklagene hvis det ikke passer at jeg kommer som avtalt fordi vi er syke etc. Han viser de gamle egoistiske trekkene en gang innimellom så jeg stoler ikke 100% på han...selv om jeg drømmer om et godt og normalt familieliv. Min mor er veldig asosial og hver gang jeg forsøker å si til henne at jeg ønsker å treffe henne mer, sier hun at hun ikke har tid. Jeg må så og si mase meg til å få komme på middag til henne fordi hun heller vil koble av i fred...jeg er redd dette kan bli et stort problem den dagen jeg får barn og besteforeldrene aldri er der når vi trenger dem. Jeg tror heller uansett ikke at jeg ville latt de passe de alene...hva tror dere? Selv om de har myknet litt med årene, har jeg selv sett at de gamle trekkene til min far kommer tilbake. Jeg vet ikke hva jeg skulle gjort hvis han hadde slått de eller neglisjert de når de trengte omsorg og sosial omgang. Anonymkode: 553b6...3f5
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2018 #14 Skrevet 31. mars 2018 Nei de passer ikke som barnevakter ts. Beklager kort svar (mobil) Anonymkode: f2c83...15c 2
KillerKitty Skrevet 31. mars 2018 #15 Skrevet 31. mars 2018 Han hørtes riktig nok ikke helt god ut, men narsissistisk? Bortsett fra det med at han tok deg på brystene (noe som selvsagt er fullsteding bak mål) så er vel dette bare typisk "drittsekk" oppførsel? Om faren hans ofte slo ham og du ble favorisert så har det vel gjort noe med ham.
Kvalitet Skrevet 1. april 2018 #16 Skrevet 1. april 2018 Ser ingen narsissistiske trekk i beskrivelsen, bare en gutt som har hatt en vanskelig barndom og som har utviklet en negativ personlighet som følge av det
AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #17 Skrevet 3. april 2018 Du må så klart fortelle det til din mann,dette kan jo ikke du noe for at har hendt deg.og ta en prat med din bror. Anonymkode: 65bfb...acf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå