Gå til innhold

Hvor mye påskegodteri gir dere ungene? (2-5 år)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fått egg her, fått egg der. Blir mye etter hvert. Små egg; men fulle av godteri. Hva gjør dere med det hvis det blir veldig mye? Skulle jeg dosert det ut i "normale mengder",Hadde det holdt i månedsvis. Kanskje 4-5 måneder 

Anonymkode: 193a8...4b1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

La de kose seg.

Anonymkode: 5f2ab...413

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en på 10. Han får et egg med snop oppi. Sånn smågodt fra butikken. 

Så har jeg ei  på snart 2 år. Hun får 2 stk melkesjokoladefigurer i sånne nett fra Nille. Et kinderegg og 2-3 små sjokolader fra samme smågodtpose som broren. 

Anonymkode: d0493...e31

AnonymBruker
Skrevet

Vanlig lørdagsgodt på påskeaften, men «servert» i påskeegg. Ikke noe de andre dagene. Men vi har dessert på helligdager, og kake/vafler/boller om ettermiddagen. 

Anonymkode: 3b586...0b0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Lager en slags påskekalender. Et kjempestort egg som jeg putter noe nytt oppi hver dag. Feks en mariekjeks, et kinderegg og såpebobler/klistremerker/lego. Barnet er 3 år.

Anonymkode: 37902...1ad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Egentlig innmari slitsomt med at alle skal være så snille. Alle mener det godt, men når vi får påskeegg fra bestefar, mormor, tanter og onkler og naboer og alt mulig rart så blir det vanskelig for oss foreldre med små barn! Ja, vi sier nei og porsjonerer ut så godt vi kan, men ungen er jo til stede når de får gaven, og vet jo veldig godt at den finnes/hva det var.. 

Anonymkode: f077e...703

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Egentlig innmari slitsomt med at alle skal være så snille. Alle mener det godt, men når vi får påskeegg fra bestefar, mormor, tanter og onkler og naboer og alt mulig rart så blir det vanskelig for oss foreldre med små barn! Ja, vi sier nei og porsjonerer ut så godt vi kan, men ungen er jo til stede når de får gaven, og vet jo veldig godt at den finnes/hva det var.. 

Ja, huff.

Og så har du foreldre som ikke går gitt ungene påskeegg i det hele tatt.

Anonymkode: 574c3...76c

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, huff.

Og så har du foreldre som ikke går gitt ungene påskeegg i det hele tatt.

Anonymkode: 574c3...76c

Det blir en annen diskusjon, hva? For mye og for lite, ikke bra noen av delene. 

• Liker 2
Skrevet

Vi gir dobbelt mengde av lørdagsgodt ca. 5-6 sjokolader i høneform fra Nille, ca 10 smågodtbiter og en kjærlighet til 4 åringen. 2 sjokolader og 4 biter smågodt til 2 åringen. En av onklene kom med et påskeegg hver til de. Der var det en appelsin og noen sjokoladebiter. Det blir jo også en del mer søtsaker i form av kake nå. Jeg orker egentlig ikke stresse med det. Det er heldigvis ikke så ofte slike høytider kommer :) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det jeg synes er ekstra ille, er når barnehagen gir barna påskeegg,sjokolade og godteri uka gjennom før påsken! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg synes er ekstra ille, er når barnehagen gir barna påskeegg,sjokolade og godteri uka gjennom før påsken! 

Hæ?

Anonymkode: 3e28e...265

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dattera vår er snart 2. Faktisk ingen som har gitt henne påskeegg. Vi kommer ikke til å gi påskeegg, men hun får heller litt sjokolade når vi er ute på tur, eller litt sjokoladekake når vi andre spiser det. Vi prøver å ha ett avslappet, naturlig forhold til godis. Dvs hun får når det «passer sånn», og stresser ikke. Samtidig prøver vi selvsagt å begrense litt, for summen av litt her og litt der, blir nok til slutt.

uansett- merker det er vanskelig å være så streng som jeg hadde tenkt😅

Anonymkode: 80411...0f3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da min var to fikk han ingenting, året etter var det vel et par biter hjemmelaget marsipan. Ifjor fikk han kanskje 7-8 biter med hjemmelaget paleogodteri og i år blir det kanskje 10 biter (tilsvarende smågodt-str), med kvalitetsjokolade, kokoskarameller, sukkerfri og gelatinbasert vi gummi og lakris, samt hjemmelaget marsipan. Kjøper godteri på helsekost eller iherb.com, eller lager selv.

Han kommer til bli helt vill av glede, det er bare jul, bursdagen hans og påske han får så mye godteri på én gang. :)

Ellers i påsken går det mye i appelsiner, og god mat (lam! <3).

Anonymkode: b5cf1...71b

AnonymBruker
Skrevet

Her spør besteforeldre og andre om lov før de gir barna godteri - heldigvis! I år er første gangen de får påskeegg med bare godteri - de er 3 og 6. Tidligere har de fått rosiner, smoothiepose etc.

I år deler de et påskeegg som vi har fylt med det vi hadde i skapet (har mye rester liggende fra lotterigevinster fra skole/barnehage osv.). Kanskje 7-8 biter hver.

I tillegg spiser vi ekstra god mat, drikker juice til frokostene og har med noe godt på skitur i påska. Synes det går helt fint å justere sukkermengden. De får sjelden godteri ellers, så de synes det er stas med egget.

Anonymkode: 53542...777

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Litt ekstra lørdagsgodt som ble spist opp allerede søndag. Nå går det bare i masse frukt. Er kos det og. Har handlet inn mye vi ikke tar oss råd til til vanlig, som mango, ananas, melon, i tilegg til det vanlige. Viltig å lære barna at frukt og kan brukes til kos.

Anonymkode: 1b3ed...74a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt ekstra lørdagsgodt som ble spist opp allerede søndag. Nå går det bare i masse frukt. Er kos det og. Har handlet inn mye vi ikke tar oss råd til til vanlig, som mango, ananas, melon, i tilegg til det vanlige. Viltig å lære barna at frukt og kan brukes til kos.

Anonymkode: 1b3ed...74a

Men er det ikke i morgen, på påskeaften, man gir påskeegg da?

Anonymkode: ddb36...3d7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min får heldigvis bare påskeegg av meg, så jeg styrer det helt selv. Gir omtrent det dobbelte av en vanlig lørdag, så får han kose seg litt på søndag og evt mandag også.

Et år var vi hos svigers i påsken, da fikk han et egg av dem da vi kom dit. Fikk spise fritt av det mens vi var der, og da vi kom hjem hadde han glemt det selv om over halvparten var igjen, så da ble det gjemt bort. :P

Anonymkode: 26b59...a17

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri opplevd at andre har gitt barna påskeegg jeg. Hadde i så fall sakt at de faltisk bare får ett og at reaten kan spares til lørdagsgodt fremover. Det hadde ikke vært noe problem

Anonymkode: e6313...108

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han blir 4 om 2 mnd og har fått ett mellomstort egg med en liten pose ostepopp, en kjærlighet på pinne, mini pose med skittelz og en Gump dropseske. 

Anonymkode: 892ef...f09

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ungene mine har ganske store egg og de er stappfulle. Vi gir endel godteri, sikkert nok for hele påsken, også kommer tanter, onkler og besteforeldre med enda mer som vi har i egget. 

Eldste har vel spist mest siden søndag, men han spiser likevel ikke mye og glemmer at det er der. De to yngre har lekt mer med smarties og krokodiller enn de har spist. Det er endel godteri som er nytt for dem, endel de ikke liker også er det mest spennende første dagen. 

Når påsken er over så forsvinner det som er igjen (skyldige foreldre etter leggetid) og etter tidligere påsker å dømme, så er det mesteparten. 

Alle barn er forskjellige, dette ville ikke fungert for de som for eksempel ikke spiser mat så lenge de har godteri tilgjengelig, så jeg skjønner godt at noen foreldre porsjonerer ut. Men godteri har vi ofte, og sjelden med stort fokus. Vi hauser mer opp når vi lager fruktfat av skåret frukt :P Så sånt forsvinner fortere. 

Anonymkode: e7e6d...b73

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...