Gjest Anonymous Skrevet 19. februar 2005 #21 Skrevet 19. februar 2005 Eg skriv "viss". Men det er jo fordi eg skriv nynorsk, då. Når eg må skrive bokmål, held eg meg unna heile problematikken ved å skrive "dersom". Forøvrig synest eg at viss ein skal skrive "viss" på bokmål, bør ein også nytte dei fleste andre sideformene. Og viss ein vil skrive "hvis", bør ein nytte hovudformene av dei andre orda også. Eg har lært at dette heiter h.h.v. radikal og konservativ målform. Min norsklærar var nynorskfanatikar og meinte at vi burde skrive konservativt nynorsk og radikalt bokmål (sidan det omtrent kan gjerast om til nynorsk viss ein brukar alle sideformene..., t.d. "viss".....)
Annie Skrevet 19. februar 2005 #22 Skrevet 19. februar 2005 Jeg sliter med å ta folk seriøst om de har for mange skrivefeil. Deriblandt viss/hvis feilen. Dyslektikerene er unnskyldt, men slurv blir for dumt.
Gjest Anonymous Skrevet 19. februar 2005 #23 Skrevet 19. februar 2005 Jeg sliter med å ta folk seriøst om de har for mange skrivefeil. Deriblandt viss/hvis feilen. Dyslektikerene er unnskyldt, men slurv blir for dumt. joda, men her er det ikke nødvendigvis slurvefeil - men en i noen tilfelle lovlig sideform. Selv om det altså som andre påpeker ser feil ut om man bruker sideformer helt vilkårlig. (glad jeg er fra Oslo...) Ellers skrives vel (deri)blant uten d, eller er dette (også) valgfritt?
Annie Skrevet 19. februar 2005 #24 Skrevet 19. februar 2005 Ellers skrives vel (deri)blant uten d, eller er dette (også) valgfritt? :oops: Der gikk jeg rett i min egen felle gitt!!
Gjest Anonymous Skrevet 19. februar 2005 #25 Skrevet 19. februar 2005 Jeg har aldri hørt at det er lov å skrive "viss" annet enn i "en viss person" - og jeg er rimelig ferskt lærerutdannet. K Men, er det riktig å skrive ferskt lærerutdannet, da? Lærte på skolen at det ikke skulle være t i slutten av intetkjønnsord, jeg... Så det heter norsk - ikke norskt og fersk - ikke ferskt... Eller?
Gjest Anonymous Skrevet 19. februar 2005 #26 Skrevet 19. februar 2005 Sånn ellers har jeg helt sikkert andre skrivefeil, men jeg velger likevell ... Koselig med all blunkingen, men det er ikke nødvendig å anstrenge seg så hardt for å understreke poenget...
Gjest gjesta Skrevet 19. februar 2005 #27 Skrevet 19. februar 2005 Koselig med all blunkingen, men det er ikke nødvendig å anstrenge seg så hardt for å understreke poenget...
Gjest Anonymous Skrevet 19. februar 2005 #28 Skrevet 19. februar 2005 Her var det mye tull... Den korrekte bruken i bokmål er "hvis". På nynorsk skrives det "viss". På bokmål betyr "viss" "En viss person" / henviser til en helt bestemt ting/person/situasjon: "I visse tilfeller".
Gjest Bellatrix Skrevet 19. februar 2005 #29 Skrevet 19. februar 2005 Begge deler er lov på bokmål. Ordboka
Gjest Gjesta Skrevet 20. februar 2005 #30 Skrevet 20. februar 2005 Jeg synes det er mye finere å skrive hvis.....passer så mye bedre... :o
ivanka Skrevet 21. februar 2005 #31 Skrevet 21. februar 2005 Men, er det riktig å skrive ferskt lærerutdannet, da? Lærte på skolen at det ikke skulle være t i slutten av intetkjønnsord, jeg... Så det heter norsk - ikke norskt og fersk - ikke ferskt... Eller? men du, har adjektiv kjønn på norsk? ferskt er ok. fersk brød for eksempel, blir galt. da må man bruke ferskt. når det gjelder hvis og viss: ville aldri bruke viss annet enn når viss er synonym for bestemt eller sikker/overbevist.
Gjest Anonymous Skrevet 21. februar 2005 #32 Skrevet 21. februar 2005 Enig med Ivanka. Og du, nyutdannet lærer: Nå vet vi jo hvordan det står til med norske læreres kompetanse..Kanskje ikke for mye å stole på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå