Gå til innhold

staving av hvis/viss

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det lov å skrive "viss du vil?"

Jeg har selv lært at man skal skrive spørreordet hvis, og en viss person, på skolen.

Nå ser jeg noen si at du kan skrive viss til alt.

Stemmer dette? (jeg lurer ikke på hva noen synes om det, men om det er lov!)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når jeg gikk på ungdomskolen, for ca eh...femten - tjue år siden , lærte vi at det var blitt lov å skrive både hvis og viss. :)

Bokmålsordboken

Skrevet

Hmmm. Jeg vet ikke om jeg skjønte den der.

I ordboka ser det ut som jeg ikke kan skrive "viss du vil". Og du har lært at man kan?

Det er bare10år siden jeg gikk på ungdomsskolen..

Skrevet

Jeg har aldri hørt at det er lov å skrive "viss" annet enn i "en viss person" - og jeg er rimelig ferskt lærerutdannet.

K

Skrevet

Det er noen jeg kjenner som mener det. Heldigvis ikke en norsklærer?

Skrevet

Joda, det går an. Men det er en sideform i bokmål. Og jeg foretrekker IKKE å bruke den (såfremt man ikke bruker mange av sideformene konsekvent, istedet for hovedformene i språket).

Skrevet

Jeg aner ikke, men jeg kan tenke meg at det er lov om man skriver på dialekt.

Syns IKKE noe om det. Der fikk jeg med det også...

Gjest Anonymous
Skrevet
Når jeg gikk på ungdomskolen, for ca eh...femten - tjue år siden , lærte vi at det var blitt lov å skrive både hvis og viss. :)

Det kan jeg levende forestille meg at dere gjorde, for dere lærte tydeligvis heller ikke forskjellen på da og når.

:wink:

Skrevet

ÆÆÆrgh! Jeg hater sånne lovlige sideformer, hvertfall!! For Guds skyld: skriv HVIS...

Gjest Anonymous
Skrevet
ÆÆÆrgh! Jeg hater sånne lovlige sideformer' date=' hvertfall!! For Guds skyld: skriv HVIS...[/quote']

Helt enig!!

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg aner ikke, men jeg kan tenke meg at det er lov om man skriver på dialekt.

Selvfølgelig er det lov om man skriver på dialekt. Det er ingen som normerer slikt. (Hvorvidt man burde skrive på dialekt, er dog en helt annen diskusjon.)

bokmål er "viss" en sideform, som nyibyen skriver. Det betyr at det ikke er lov til å skrive det i lærebøker i grunnskolen. Staten skal heller ikke bruke sideformer. Dersom du ikke skriver for staten eller i lærebøker, kan du med andre ord fråtse i "viss" så mye du vil!

nynorsk, derimot, er "viss" eneste tillatte skrivemåte. Såfremt man ikke velger å bruke "dersom", selvfølgelig... :wink:

Skrevet

Det kan jeg levende forestille meg at dere gjorde, for dere lærte tydeligvis heller ikke forskjellen på da og når.

:wink:

Å joda, vi lærte det også, Trøffel, ingen fare. Men noen ganger går det litt fort i svingene, eller tastene får en vel si.

Men det har jo ikke noe med hvis/viss å gjøre, for viss er en sideform av hvis, og kan altså brukes, ergo er det ikke underlig at vi lærte det. :wink:

Sånn ellers har jeg helt sikkert andre skrivefeil, men jeg velger likevell å kommentere ting jeg mener jeg vet. :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er journalist og veldig opptatt av språk.

Jeg - og ingen andre her jeg jobber - ville ha skrevet viss i betydningen dersom. Det heter HVIS du vil, men viss i betydningen en bestemt.

Skrevet

Oki... Da er det lov da, så lenge du ikke skriver ren bokmål?!

Skrevet

Siden "viss" er en sideform er det lov å bruke når du skriver bokmål (hvis du ikke, som Pepita påpeker, skriver lærebøker eller skriver for staten).

At "hvis" ser bedre ut og føles mer "rett" er en annen diskusjon. Du har lov å skrive "viss".

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg er journalist og veldig opptatt av språk.

Jeg - og ingen andre her jeg jobber - ville ha skrevet viss i betydningen dersom. Det heter HVIS du vil, men viss i betydningen en bestemt.

Mulig dere ikke ville ha gjort det, men det er fortsatt lov. Med mindre du jobber i statsforvaltningen, eller skriver lærebøker, men da ville du gjerne hatt en annen tittel enn journalist.

Så, miau: Det er lov. "Ren bokmål" er et litt diffust begrep, men om du det mener bokmål uten sideformer, skal du ikke bruke "viss". Det greieste er nok å holde seg til "hvis". Eller bruke "dersom".

Skrevet

Mulig det er lov, men vær så snill.....IKKE skriv det på den måten (viss) Det ser jo vanvittig dumt ut.

Gjest Anonymous
Skrevet

Får vondt i hodet av folk som skriver "viss" istedenfor "hvis" der det SKAL være hvis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...