Gå til innhold

Bucuresti

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen her som har vært i Bucuresti? Tips og råd? :)

Anonymkode: b9a37...8d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen her som har vært i Bucuresti? Tips og råd? :)

Jeg har vært i Bucuresti. Hotell og shopping meget billig. Reiste om sommeren, så var nydelig varmt vær.

Anonymkode: 8ebc3...5c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS her. Var det ikke utrolig varmt om sommeren? Hvordan kom du deg fra flyplassen til sentrum? Følte du deg noen gang utrygg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Var det ikke utrolig varmt om sommeren? Hvordan kom du deg fra flyplassen til sentrum? Følte du deg noen gang utrygg? 

Det er noen år siden jeg var der, men regner med at vi tok taxi fra flyplass til hotell. Vi reiste vel i slutten av august, det var varmt og deilig men ikke uutholdelig. Jeg følte meg aldri utrygg, men venninnene mine som er litt mer sensitive når det kommer til hva de synes er skummelt, var litt redde da vi var på et " sigøyner-marked" rett ved sentrum. De var ikke redde for å bli slått ned eller antastet, men passet ekstra på lommeboken da vi gikk der. Ps, opplevde aldri noe som gjorde meg redd. Det er en storby, og vi fikk gå i fred, ingen som ropte eller maste på oss. Ang priser, meget billig.

Anonymkode: 8ebc3...5c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bukarest er ingen pen eller sjarmerende by: den er stor, og bygningene er mørke, trauste kommunist-tid bygninger. Det er altså en type by hvor du må lete litt etter perlene, du blir ikke umiddelbart betatt av den slik som for eksempel gamlebyen i Praha. Opplevelser (innganger til attraksjoner etc) samt mat og drikke er veldig billig, man kan leve svært godt på lite. Den tradisjonelle Rumenske kosten er av typen husmannskost, med kraftige supper, mye kjøtt og vegetar, ikke så mye fisk. Prøv feks de fylte bakverkene du får overalt, noen er fylt med søt eller salt ost, noen med syltetøy.  Mens jeg snakker om ost: Rumensk ost er helt fantastisk god, den minner om feta i konsistens og lages på både sau, ku og geitemelk. 

Transport er generelt billig (buss, tog, taxi), det enkleste er å ta taxi fra flyplassen og til sentrum. Du trekker en kølapp på en maskin i terminalbygget for taxiene, som stopper rett utenfor. 

Liker du å gå på byen så er det gamlebyen som gjelder: hele området er smekkfullt med barer, diskoteker og spisesteder. Selv om man ikke er party-typen er det en opplevelse bare å gå igjennom der på kveldstid.

Jeg har aldri følt meg utrykk et sekund i Romania, men har blitt anbefalt ikke å henge rundt på hovedtogstasjonen på kveldstid. Som i alle andre byer er det gode og dårlige strøk, men jeg har ingenting å bemerke, hverken fra Bukarest eller andre steder i landet.

Avhengig av hvor mange dager du har tilgjengelig finnes det guidede dagsturer til steder lengre nord i landet, mot Transylvania , for eksempel det såkalte "Dracula's slott" (Bran heter området og slåttet), Peles slottet er også veldig fint. 

Dette er det største kjøpesenteret i byen: https://www.en.aficotroceni.ro/

Besøk for eksempel gjerne bondemuseet (det som ligger utendørs), det ligger ved/i en park og er utrolig hyggelig å rusle rundt, og man kan se hvordan folk levde før i tiden i ulike deler av Romania. I tillegg er det mange håndtverkere rundt omkring som lager varer som honning, vever tepper, maler egg, rumenske godterier, lærvarer etc som man kan kjøpe. 

Jeg kommer ikke på noe mer i farten men spør gjerne :)

Anonymkode: d2729...cb4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

TS her igjen.

Jeg leste at det ikke var helt ok å ta taxi i Bucuresti pga "taximafiaen" som krevde høyere priser og prøvde å lure deg osv. 

Men det er kanskje noen år siden det var slik? 

Har veldig lyst til å dra på tur til Bran Castle så det er en del av planen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...