GÃ¥ til innhold

Jenter og gutter leker likere

Fremhevede innlegg

Skrevet

Står det det i dagens aftenposten. Barnehagen er for preget av jentenes verdier. Gutter får ikke lov til å være gutter skriver lekeforskeren Jørn Steenhold, en dansk forsker og foredragsholder. - Barnehagene er veldig feministisk orienterte, nærmest "feminiserte". Det er kvinnelige pedagoger som har rangen, mannlige verdinormer er fraværende.

- Men generelt er det slik at kvinners forskning om barn i for stor grad blir preget av feministiske teorier, mener han.

Javel.

Er ikke dette jeg har advart om i lang tid... denne indikroteringen av kvinneværemåte. Jeg hater å ha rett. Men desverre så viser det seg gjentatte ganger at denne feministtrenden som allerede er svært synlig i barneårene ikke er annet enn farlig.

I flere århundrer har mennesker skilt kjønnene allerede ved fødselen, gutter og jenter fikk ulik oppdragelse.

Når skal dere forstå..... det ligger noe i det!!!!!!!

Flere gutter får spiseforstyrrelser, angst og andre kvinnesyndromer....

Nok er nok!

Jeg vil ikke ha det slik lengere... får jeg en sønn så skal jeg love dere at han ikke ender opp som en sutrede femigutt som griner hver gang han får et skrubbsår....

Lek og moro er barneoppdragelse.... all den "snakke-seg-i-ihjel-ved-den-minste-uoverstemmelse" er ikke sunn... småbarnsgutter trenger og gå i tottene på hverandre!

Waco

Dere forstår nå hvorfor resten av verdensbefolkning ler av vestenes feminiseringstrend?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her har mennene fraskrevet seg ansvaret. Da mennene sluttet å søke seg inn på førskoleutdanningen og lærerutdanningen, gravde de seg sin egen :blunke: grav. Dere har dere selv å takke.....................

Gjest Nathalie
Skrevet

Det er mye sant i det du skriver, waco, men som care sier så må faktisk mannfolkene selv ta en del av skylden, fordi det er så få mannfolk som søker seg til barnehager. Når barnehagen (dessverre!!) er en typisk kvinnearbeidsplass, så må man faktisk regne med at det blir mer feministiske trekk på guttene. Hvis mannfolkene vil ha en forandring på dette, så må mannfolkene søke seg til barnehagene selv!

Jeg jobber selv i barnehage, vi er så heldige å ha en mann jobbende hos oss. Men èn enslig assistent blant 13-14 andre kvinner, hva hjelper det? Vi ser at MIB (menn i barnehage) er så mye mer populære blant guttungene, så det ville ikke blitt slik det er blitt hvis flere menn arbeidet der!

Jeg er av den oppfatningen at alle barn, både gutter og jenter, trenger BÅDE mannlige og kvinnelige "forbilder". Det er sunt å ha rollemodeller av begge kjønn. Gutter som har bare kvinnelige rollemodeller i hverdagen (bortsett fra evnt far som de ser et par timer om kvelden), vil selvfølgelig bli mer feministiske og "sutrete" (som waco kaller det). Dette er egentlig en helt naturlig utvikling.

Jeg har ikke sansen for barnehager der de deler opp gutter og jenter for at de skal "lære hverandres leker", men jeg har hørt om det. Det blir for dumt. Gutter tvinges til å leke med dukker, mens jenter skal leke med spiker og hammer... Det blir feil.

La gutter være gutter, la dem krangle og slåss litt.

La jenter være jenter, la dem sutre og baksnakke.

Det er slik gutter og jenter er, de må få være seg selv. Dessverre blir det mindre og mindre forskjeller fordi det er flest kvinner i barnehager. Men hvis mannfolkene ikke liker dette, så får de begynne å jobbe hos oss de også, slik at de "gode, gamle" kjønnsmodellene blusser opp til liv igjen!!

Man kan faktisk IKKE gi kvinnfolkene skylda for dette her....

Skrevet

Hvorfor lar vi ikke utviklingen gå sin gang, bare??? Jenter er jenter, og gutter er gutter... det er sånn det skal være!

Hva er vitsen med å henge seg opp så veldig? Jeg tror, som Nathalie sa, at det er viktig med både kvinnelige og mannlige forbilder for både jenter og gutter. Da er det synd at det jobber stort sett bare kvinner i barnehage...

... derfor er min oppfordring: Bli barnehageonkel, Waco!!!

Skrevet

Hallo jenter....

Vel for å ta det første først. Alle "vet" at det er forskjell på gutter og jenter.... spesiellt kvinner er oppmerksomme på denne lille forskjellen, hvorfor er det nå plutselig mannens ansvar at guttebarn ikke får lov til å utvikle seg?

Jeg ser det som det aller største selvfølge at gutter og jenter er ulike. Hadde jeg vært barnehageonkel så ville jeg vært like bevisst på disse forskjellene!

Ergo jeg ville behandlet pikebarn som de skulle vært småjenter.

Men det er værre med dere ser det ut som.... kvinner prøver å overføre "kvinnetrender" til smågutter...

Ser dere forskjellen, eller må jeg forklare enda en gang til?

Waco

Gjest Nathalie
Skrevet

Det er ikke det at alle kvinner bevisst overfører "kvinnetrender" til guttene. Det er det at guttene læres opp fordi kvinnene er seg selv!

Hmm.. For å forklare, la meg bruke et eksempel...

Alle vet at kvinner er mer "prate-om-det"-typer istedenfor "slåss-og-bli-ferdig-med-det". Så når småguttene på 1år starter i barnehagen der hvor det er mest kvinner som jobber, så blir de opplært til at når de er uenige, så skal de "prate-om-det", i motsetning til at en mann kanskje ville sagt "slåss-og-bli-ferdig". You see?

Det er ikke kvinnene som VIL at guttene skal bli mer feminine nødvendigvis, det er kvinners NATURLIGE væremåte, og dermed er det naturlig for kvinnene å lære andre "slik-og-slik".

Alle kvinner er heller ikke slik. Jeg har sett mange forskjellige eksempler på de kvinnene som jobber i barnehage. Jeg har sett førskolelærere som "pedagoger-ihjel" alt, jeg har sett assistenter som "dikker-og-daller", jeg har sett barne og- ungdomsarbeidere som "prater-om-alt".... Og jeg ser meg selv som herjer med ungene til både dem og jeg er drivvåte av svette...

Det er stor forskjell på kvinnene.

Mange er slike som skal ta alt så rolig, og som bryter inn så snart et par unger (uansett om det er gutter eller jenter) begynner å krangle eller diskutere litt.

Andre igjen (deriblant meg) er av den oppfatningen av at både guttene og jentene skal sålangt det lar seg gjøre få prøve å ordne opp selv. Vi som voksne skal ikke blande oss inn i alt.

MEN... Det er noe som heter barnehageloven, virksomhetsplaner osv. som vi må følge. Vi har ikke lov til å la barna rive hverandre i filler (for å sette det på spissen) uten at vi voksne bryter inn.

Ikke for å påstå at jeg er noe bedre enn andre som jobber i barnehager, men jeg er blant de kvinnene som herjer med både guttene og jentene, og er litt mer "mann" enn alle de "dikke-dikk"-kvinnene. Det er kanskje derfor jeg er mer populær blant guttene i barnehagen enn noen av de andre kvinnene....??

Uansett, jeg er iallfall bevisst på at gutter og jenter IKKE er like, og dermed også skal få utvikle seg slik de gjør.

Men det er mange kvinner som skal prate om alt når det er noe kluss mellom barna, og det er derfor det må flere menn inn i barnehagene slik at dette kan "jevnes ut" mer... For guttene ser på rollemodellene i barnehagen, og ter seg deretter... De ser jo opp til oss som arbeider der, vi er forbilder for dem!

Vet ikke om jeg heeelt fikk fram det jeg ville (jeg er ikke så god til å forklare), men hvis man tenker litt over svaret mitt, så skjønner man kanskje hva jeg vil fram til...

Så jeg mener fortsatt at menn må ta litt av skylden for at guttene blir mer femi etter å ha vært i barnehagen i kanskje opptil 5år...

Skrevet

Gutter får da lov til å være gutter i barnehagen også. Men det mangler ofte et mannlig forbilde i hjemmet.

Mange skiller seg og hos de jeg kjenner til er moren som får hovedansvaret for barnet/barna.

Kjenner til et eksempel der barna bor hos faren, to små gutter. De er skikkelige gutter, selv om de går i barnehage med kvinnelige ansatte.

Det har vært flest kvinnelige ansatte i barnehager leeenge, så hvis guttene endrer adferd nå er det nok noe hjemme som gjør dette.

Mannfolk/fedre må ta mer ansvar!

Gjest Nathalie
Skrevet

Joda, Lea, noe av det kan du nok ha rett i. MEN jeg mener at det er ikke først nå det har blitt forandring, det har vært sånn lenge. Det er først nå det har kommet mer og mer fram.

Skrevet

Kan ikke være uenig i at det feminine kan prege både barnehagen og barneskolen - men hvor er dere menn som vil gjøre noe med det annet enn å sitte på gjerdet å klage??????

Vet at det fortsatt er plass og mulighet for modige menn å gå inn for å sette sitt preg på gutters oppvekstmiljø - men hvorfor i h... forsvinner dere til ungdomsskolen, politikken og andre "morsomme" steder der dere er nesten uten påvirkningsmuligheter på den oppvoksende slekt?

Slutt å sutre og ta tak sjøl!!!!!

Gjest indiangranny
Skrevet

Hei Dere :D

Først må lønna i barnehagene radikalt opp så mannfolkene kan leve av det. :D

Barnehagejobber blir sett på som kvinneyrker og derfor så lav lønn.Derfor synes heg at de skal gjøre jobben mer atraktiv og høyere lønn så kommer mennene etterhvert tror jeg.

hilsen

indianlady

Skrevet

Er enig i at lønna er for dårlig, men kanskje man skulle snu på flisa - få inn flere menn så et ikke blir et kvinneyrke (huff - for en betegnesle), så kanskje lønna ville stige av seg sjøl.....

Hvis menn sitter og venter på at lønna skal bli god nok før de kommer på banen, kan de skylde seg selv for kvinneinfluensen på mange områder. De får heller komme seg i posisjon til å gjøre noe med lønn og arbeidsforhold for å kunne få innflytelse der det er viktig - på framtida - som barn er.

Menn kan ikke tro de kan få innflytelse på framtida hvis de venter til ungene er ungdom - ungdom er allerede "preget".

Gjest Nathalie
Skrevet

Vet ikke riktig om det vil hjelpe med høyere lønn for å få flere menn inn i barnehagene...

Jeg tror at det ligger noen slags "fordommer" mot at menn ikke skal jobbe i barnehager, det er noe med at det å "passe barn" er typisk kvinnfolk. På samme vis som det tidligere mentes det at kvinners plass var på kjøkkenet og i senga...

Så jeg tror nok kanskje det er nødt til å gjøres mer enn å høyne lønn for at flere menn skal søke seg til barnehagene.

Jeg har dessverre ingen gode ideer på hva vi kan gjøre for å rekruttere flere menn, men jeg er veldig klar over at noe må gjøres snart!

Skrevet

Lønn er bare ett virkemiddel.

Vi har et samfunn som prissetter status. Jo høyere status, jo høyere lønn.

Derfor kan høy lønn virke tiltrekkende - også på menn.

Vi har også et samfunn som kobler ting med status og lønn.

"Menneskejobber" har dermed lavere status enn "saker- og ting-jobber".

Hvis man skal jobbe med mennesker - og oppnå status, må menneskene være ikke for unge og ikke for gamle, men sånn ca. "passe".

Egentlig er dette korttenkt, for det burde være høystatus å jobbe med små barn, der framtiden skapes. Når man er kommet i "passe alder", en det jo like før man tilhører historien og ikke framtiden.

Men - hvis menn ikke vil være med å skape framtiden, er det egentlig de som taper på det.....

Skrevet

Det ble en del debatt om menn i barnehager i kjølvannet av Bjugn-saken.

Menn ble uglesett på de rareste steder, også i barnehager.

Dermed var det en del menn som ga opp tanken på å jobbe med barn..

Gjest Nathalie
Skrevet

Nå begynner det jo å bli temmelig lenge siden den Bjugn-saken, så jeg tror ikke det hindrer menn i å søke seg til barnehager. Dessuten kan det finnes like mange pedofile kvinner som menn, det vet man bare ikke.

JA, det burde være høystatus å jobbe med barn, hallo det er våre nste statsministere, utenriksministere og fremtidens politikere vi har ansvar for hver dag når vi jobber i barnehage...

Men det er jo ingen vits i at menn søker seg dit bare pga det, de må faktisk ha interesse for å jobbe med barn også.

Men jeg trodde kanskje at folk hadde begynt å ikke bry seg om statusyrker eller ei nå, jeg.. Hallo, vi lever i 2002.... Men da er jeg kanskje naiv som trodde at det ikke var så veldig slik lenger...

Skrevet

Jepp, Nathalie, det er lenge siden den saken, men bølgene gikk i flere år etterpå.

Jeg leste en gang om noen menn som klaget på at de ikke fikk lov til å være menn, når de jobbet i barnehage.

De ble stadig kritisert for å leke for røft, ungene kunne skade seg.

Mennene ble stadig passet på, og fikk ikke være den rollefiguren de liksom skulle være.

Hvem som kritiserte og kjeftet? Deres kvinnelige kolleger.

Dette er også noen år siden, så om det er et holdbart argument nå, se det aner jeg ikke.

Jeg mener bare å si at dersom man ønsker å ha begge kjønns påvirkning i barnehager, da må begge kjønn få være der og være seg selv.

Dette med lønn er en annen side av saken. Er den for lav for en mann, da er den for lav for ei kvinne også. Mener jeg.

Jeg har aldri sett noe fornuft i at lønna skal være lavere for kvinner.

Gjest Nathalie
Skrevet

Jeg tror ikke det er så mye av at menn ikk får være menn når de jobber i banrehage i dag. Jeg har ikke sett noe til det iallfall. Men det kan jo godt hende det er slik noen steder. HVIS det skulle være slik, synes jeg det er utrolig tåpelig! Hvorfor skal ikke menn få herje og leke med ungene og være seg sel,v da? Det e rjo helt høl i huet!

Klart at begge kjønn må være der og være seg selv hvis man ønsker begge kjønns påvirkninger i barnehagene! Det e rjo det vi har prøvd å fortelle waco i hele denne tråden, at menn må jo være der de også hvis guttene skal få den mannlige påvirkningen!

Selvsagt at hvis lønnen er for lav for en mann så er den for lav for en kvinne også! Lønna skal ikke være lavere for kvinner, men det er vel kanskje en anen diskusjon vi kan bli enige på....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...