Gå til innhold

Halsbrann - trenger tips

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er plaget med halsbrann pga en noe svekket lukkemuskel. Fått medisin som skal tas om kvelden i en periode. 

Men dette hjelper ikke. Har mye halsbrann i kveld. Huff!  Noe som kan hjelpe mot dette? 

Vet om melk, men jeg liker ikke ren melk. Drikker det hvis jeg absolutt må, men tar gjerne mot andre råd hvis noen har det. 

Anonymkode: 7cdff...b86

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1180499-halsbrann-trenger-tips/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er plaget med halsbrann pga en noe svekket lukkemuskel. Fått medisin som skal tas om kvelden i en periode. 

Men dette hjelper ikke. Har mye halsbrann i kveld. Huff!  Noe som kan hjelpe mot dette? 

Vet om melk, men jeg liker ikke ren melk. Drikker det hvis jeg absolutt må, men tar gjerne mot andre råd hvis noen har det. 

Fungerer ikke medisinen så bør du dra tilbake til legen som gav deg medisinen. Det finnes flere ulike medisiner mot dårlig fungerende lukkemuskel. Zantac (fabrikken eksploderte så den medisinen lages ikke lengre) eller nå Ranitidin fungerer best for meg. 

Du kan få ulike ting på apoteket som fungerer bedre enn melk, men om det hjelper bedre enn de beste medisinene det må du prøve og snakke med apotek og lege med. (Syrenøytraliserende Novaluzid el). Norwegia ost aynes jeg og hjelper.

Hvilken medisin fikk du hos legen? 

Anonymkode: 3a660...170

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

DET hjelper jo i kveld....

Har du love hearts?

Anonymkode: b4e0e...d9b

Har faktisk love hearts. Ligger i påskeegget som jeg skulle spare til lørdag 😉

Men hjelper det da? Innbiller meg at det vil gjøre det verre... Men kanskje ikke. Er jo myyye bedre å spise det enn melk. 😊

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjapt virkning: en halv teskje natron i vann. Natron er syrenøytraliserende, og finnes i slike medisiner allerede. :)

Anonymkode: dda75...3a3

Bare for å legge ved kilde også:
https://no.wikipedia.org/wiki/Natron
" ...er et hvitt pulver som brukes som hevemiddel ved baking, som syrenøytraliserende middel i medisin..."

Halv teskje i et glass med vann. Fungerer innen 2 min for min del.

Masse lykke til! <3

Anonymkode: dda75...3a3

AnonymBruker

Hva slags medisin har du fått?

Om det ikke virker så må du dra tilbake til legen. Hvis du har fått påvist en svak lukkemuskel så skal du ha skikkelige medisiner. 

Men i påska så får du tygge loveharts og drikke natronvann. :) 

Anonymkode: 29cd8...80d

AnonymBruker

Min mor har hele livet slitt med halsbrann og gastroøsofageal reflux, og måtte tilslutt ta kikkhullskirurgi for å kunne leve relativt normalt. Jeg har slitt med kraftig halsbrann siden barndommen, noe som også hos meg utviklet seg til at lukkemuskelen mellom magesekk og spiserør ble ødelagt, og tror du faen ikke datra mi også sliter med samme driten.. :(  Har med andre ord en del erfaring med problemet.

Believe me.... du ska IKKE lindre plagene med melk. Det er rett og slett HELT fullstendig feilinformasjon!!  Melk kan lindre symptomene en liiiten stund, men meieriprodukter øker til syvende og sist produksjon av magesyre. Hold. deg. unna. 

Love hearts har selvsagt heller ikke noe som helst funksjon siden det er 100% sukker. Det funker kun på samme måte som alt annet man spiser - altså at det lindrer symptomene før fordøyelsen setter i gang og bryter det ned. 

De som sliter med overproduksjon av magesyre får ofte medisin som skal brukes over lang tid, som for eksempel losec eller nexium, men det tar ofte en stund før man merker effekt av dette.  Som akutt lindring funker gaviscon, samarin eller titralac ganske greit, men det viktigste er å tenke over hva du putter i deg av mat.  Store måltider vil selvfølgelig føre til mer produksjon av magesyre, så spis små måltider.  Lite fett, sukker, kaffe, alkohol - ja alt som man VIL putte i seg :\  min personlige erfaring er at brødmat også trigger magesyreproduksjonen noe enormt, men det kan sikkert variere. 

Anonymkode: 62041...457

• Liker 2

Annonse

AnonymBruker

Som flere har nevt. Spis natron, eller rør det ut i vann. Natron får du kjøpt i alle dagligvatebutikker. Virker i løpet av et par sekunder. Rør ut en halv spiseskje og ha alltid med deg nagron som du tar når du føler ubehag. 

Slet med det samme i 20år, før jeg oppdaget natron. 

Anonymkode: 6360d...186

AnonymBruker
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som flere har nevt. Spis natron, eller rør det ut i vann. Natron får du kjøpt i alle dagligvatebutikker. Virker i løpet av et par sekunder. Rør ut en halv spiseskje og ha alltid med deg nagron som du tar når du føler ubehag. 

Slet med det samme i 20år, før jeg oppdaget natron. 

Anonymkode: 6360d...186

Natron er skadelig å spise. Det ble nylig opplyst om på nyhetene. Det skal brukes til baking, slik at man inntar det i små mengder i forhold til det som anbefales her. 

Anonymkode: 3a660...170

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Min mor har hele livet slitt med halsbrann og gastroøsofageal reflux, og måtte tilslutt ta kikkhullskirurgi for å kunne leve relativt normalt. Jeg har slitt med kraftig halsbrann siden barndommen, noe som også hos meg utviklet seg til at lukkemuskelen mellom magesekk og spiserør ble ødelagt, og tror du faen ikke datra mi også sliter med samme driten.. :(  Har med andre ord en del erfaring med problemet.

Believe me.... du ska IKKE lindre plagene med melk. Det er rett og slett HELT fullstendig feilinformasjon!!  Melk kan lindre symptomene en liiiten stund, men meieriprodukter øker til syvende og sist produksjon av magesyre. Hold. deg. unna. 

Love hearts har selvsagt heller ikke noe som helst funksjon siden det er 100% sukker. Det funker kun på samme måte som alt annet man spiser - altså at det lindrer symptomene før fordøyelsen setter i gang og bryter det ned. 

De som sliter med overproduksjon av magesyre får ofte medisin som skal brukes over lang tid, som for eksempel losec eller nexium, men det tar ofte en stund før man merker effekt av dette.  Som akutt lindring funker gaviscon, samarin eller titralac ganske greit, men det viktigste er å tenke over hva du putter i deg av mat.  Store måltider vil selvfølgelig føre til mer produksjon av magesyre, så spis små måltider.  Lite fett, sukker, kaffe, alkohol - ja alt som man VIL putte i seg :\  min personlige erfaring er at brødmat også trigger magesyreproduksjonen noe enormt, men det kan sikkert variere. 

Gastriøsofagal reflukssykdom er det samme som halsbrann. GØRS er ikke en spesifikk sykdom, men heller et symptom. Lukkemuskelproblem kan være en årsak, men også spiserørsbrokk og svangerskap f.eks

Anonymkode: 67a54...dbe

Annonse
AnonymBruker

Hva spiser du i hverdag og i helger? Hvilken matvare/drikke er verst for deg? Hvilken medisin vil du si er best og som gir minst bivirkninger?

Anonymkode: 31cd2...0dc

AnonymBruker

Gastriøsofagal reflukssykdom er det samme som halsbrann. GØRS er ikke en spesifikk sykdom, men heller et symptom. Lukkemuskelproblem kan være en årsak, men også spiserørsbrokk og svangerskap f.eks

Anonymkode: 67a54...dbe

Ja, dette har du helt rett i. Gikk litt fort i svingene. I mors- og mitt tilfelle førte GØRS til betennelse og betydelig svekkelse i lukkemuskelen, noe som videre første til det jeg mener de kalte for glidebrokk?  Ubeskrivelig smertefull var det uansett. 

AnonymBruker

Hva spiser du i hverdag og i helger? Hvilken matvare/drikke er verst for deg? Hvilken medisin vil du si er best og som gir minst bivirkninger?

Anonymkode: 31cd2...0dc

Jeg spiser som regel det jeg vil, men prøver å spise små mengder.  De verste matvarene for min del er søt bakst, typ hvetebolle o.l, og meieriprodukter.  Det absolutt verste jeg kan spise av vanlig mat er smeltet ost av alle ting. Kaffe og alkohol er også sikre triggere her.

I de tilfellene det "bare" er halsbrann som plager meg så spiser jeg gaviscon.  Effekten varierer litt, og det er vel ingen bivirkninger så vidt jeg vet (all medisin kan vel strengt tatt ha bivirkninger, men gaviscon er veldig skånsomt).   Hold deg unna tips som natron, melk og love hearts iallefall. Er bare dumt når det finnes et stort utvalg billige apotekvarer laget spesifikt for nettopp dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...