Gå til innhold

Flyplass | Eksklusiv Parfyme

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Hva er lovverket for å kjøpe parfyme på flyplassen, kun fordi det er der de har nisjeparfymene?

https://www.tax-free.no/5112/produkter/1198135/valentino-uomo-intense/

F.eks. på den måtte jeg krysse av på Oslo til innland, for de hadde den ikke på lager til Utland til Oslo. Det er tydeligvis flere forskjellige tax-free-butikker på Gardermoen?

Virker som at man må reise enten innenlands, eller utenlands for å handle der?

Ulempen er at de parfymene jeg har sett ut har de ikke på Kicks eller andre parfyme retailers i Oslo. De går kun an å få kjøpt via tvilsomme sider på nett og på flyplassen. Jeg er en parfymefreak, så merker fort forskjell mellom ''vanlige'' og unike parfymerer.

Har dere f.eks. hørt om Parfyme-Klikk.no som nettside for handel?

Vurderer jo nesten CDON.com som vil koste meg 300 kr. mer, men de er jo troverdig?

Anonymkode: 82b04...560

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For å få tilgang til travel value i Oslo (altså innland) må du gjennom sikkerhetskontrollen ja. For å komme deg gjennom sikkerhetskontrollen må du ha gyldig billett. 

Men hvorfor ikke be noen som skal reise kjøpe den for deg, eller kanskje du kjenner noen som jobber på Gardermoen? 

Anonymkode: feeee...b83

AnonymBruker
Skrevet

Men siden det står at enkelte kun er ledige på Oslo til Innland, så betyr det at det er en egen tax-free inngang for innenlandsreisende? At jeg må kjenne noen som tilfeldigvis skal reise ikke utenlandsk, men akkurat innenlandsk?

Er det sikrere å kjøpe fra Amazon/EBAY på nett generelt, da?

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det vel ekstremt lite nisjeparfyme de har på Gardermoen generelt, har de noen nisjemerker i det hele tatt? Valentino selges hos Kicks, har du sjekket der? Hvilke merker er det du ser etter? :) 

Anonymkode: 32242...7ee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Men siden det står at enkelte kun er ledige på Oslo til Innland, så betyr det at det er en egen tax-free inngang for innenlandsreisende? At jeg må kjenne noen som tilfeldigvis skal reise ikke utenlandsk, men akkurat innenlandsk?

Er det sikrere å kjøpe fra Amazon/EBAY på nett generelt, da?

En har vel ikke tilgang til tax-free som innelandsreisende? Det er vel kun for de som skal utenlands?

Anonymkode: 471fa...fb0

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Valentino selges hos Kicks. Men ikke Valentino Uomo Intense EdP. Kun EdT og Aqua-versjonen.

Bvlgari Aqva-serien selges hos Kicks. Men ikke Aqva Amara. Kun originalen, Atlantiqve og... alle andre enn Amara..

Carolina Herreras menn-serie selges ikke engang hos Kicks. CH - Men Privée selges kun over nett/flyplass.

Alfred Dunhill - Icon Racing selges ikke hverken på flyplass eller hos Kicks. Kun via nett.

Og når Douglas i Oslo har konkurssalg, så står man vel bare igjen med Kicks som monopol for parfymekjøp: Har ikke de er det next til Flyplass/e-handel...

-

Jeg er Parfyme-entusiast, så det er ikke ''barer å velge EdT-versjonen, da, i stedet for EdP, og spraye litt ekstra...'', som mange kanskje vil mene. Det er derfor jeg genuint lurer på dette:

Må man reise for å handle på Gardermoen?

Hvis det står tilgjengelighet på Oslo > Innland, men ikke f.eks. Utland > Oslo/Oslo > Utland osv., betyr det at man spesifikt må vite om folk som skal reise innenlands?

Jeg er der at hvis det eneste kravet er å bestille flybillett, så betaler jeg gjerne 700 kr. for en reise jeg ikke skal ta, for å få disse ''unike utgavene'', men derfor videre til spørsmålet:

Har dere god erfaring med å kjøpe parfyme via nett (parfyme-klikk, CDON, eBay, Amazon m.fl.)?

2 minutter siden, AnonymBruker said:

En har vel ikke tilgang til tax-free som innelandsreisende? Det er vel kun for de som skal utenlands?

Anonymkode: 471fa...fb0

Tydeligvis har de det.

Går du på Gardermoen sin hjemmeside og på produktsidene til butikken som selger parfyme, og velger å legge en i handlekurv vil du få opp forskjellige alternativer med tilgjengelighet:

Oslo til innland/innland til Oslo, Oslo til utland, eller Utland til Oslo; alle med egne statuser om tilgjengelighet på parfymen.

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Hva er lovverket for å kjøpe parfyme på flyplassen, kun fordi det er der de har nisjeparfymene?

F.eks. på den måtte jeg krysse av på Oslo til innland, for de hadde den ikke på lager til Utland til Oslo. Det er tydeligvis flere forskjellige tax-free-butikker på Gardermoen?

Ulempen er at de parfymene jeg har sett ut har de ikke på Kicks eller andre parfyme retailers i Oslo. De går kun an å få kjøpt via tvilsomme sider på nett og på flyplassen. Jeg er en parfymefreak, så merker fort forskjell mellom ''vanlige'' og unike parfymerer.

Vurderer jo nesten CDON.com som vil koste meg 300 kr. mer, men de er jo troverdig?

Du får ikke handlet Taxfree på en innenlandsreise. De har et utsalg på innland også, men ikke med taxfree-priser. 

Anonymkode: e3d70...e8c

• Liker 5
Gjest Blondie65
Skrevet

Etter sikkerhetskontrollen er det på de fleste flyplasser flere butikker å handle i. De som er beregnet for innenlands reisende er selvsagt ikke tax free, selv om de kan ha "påstått" eksklusivt utvalg og "påstått" beste priser. Selv om utvalget nok kan være spesielt tviler jeg på at prisene er spesielt rimelige.

Dersom man skal fly til utlandet må man gå videre til utenlandsavdelingen. Her må man kunne forevise gyldig billett som viser at en skal være i utlandet minst 24 timer for å få lov å handle. Her blir billettene sjekket elektronisk før man betaler så feil type billett betyr nok ingen handel.

AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Valentino selges hos Kicks. Men ikke Valentino Uomo Intense EdP. Kun EdT og Aqua-versjonen.

Bvlgari Aqva-serien selges hos Kicks. Men ikke Aqva Amara. Kun originalen, Atlantiqve og... alle andre enn Amara..

Carolina Herreras menn-serie selges ikke engang hos Kicks. CH - Men Privée selges kun over nett/flyplass.

Alfred Dunhill - Icon Racing selges ikke hverken på flyplass eller hos Kicks. Kun via nett.

Og når Douglas i Oslo har konkurssalg, så står man vel bare igjen med Kicks som monopol for parfymekjøp: Har ikke de er det next til Flyplass/e-handel...

-

Jeg er Parfyme-entusiast, så det er ikke ''barer å velge EdT-versjonen, da, i stedet for EdP, og spraye litt ekstra...'', som mange kanskje vil mene. Det er derfor jeg genuint lurer på dette:

Må man reise for å handle på Gardermoen?

Hvis det står tilgjengelighet på Oslo > Innland, men ikke f.eks. Utland > Oslo/Oslo > Utland osv., betyr det at man spesifikt må vite om folk som skal reise innenlands?

Jeg er der at hvis det eneste kravet er å bestille flybillett, så betaler jeg gjerne 700 kr. for en reise jeg ikke skal ta, for å få disse ''unike utgavene'', men derfor videre til spørsmålet:

Har dere god erfaring med å kjøpe parfyme via nett (parfyme-klikk, CDON, eBay, Amazon m.fl.)?

Tydeligvis har de det.

Går du på Gardermoen sin hjemmeside og på produktsidene til butikken som selger parfyme, og velger å legge en i handlekurv vil du få opp forskjellige alternativer med tilgjengelighet:

Oslo til innland/innland til Oslo, Oslo til utland, eller Utland til Oslo; alle med egne statuser om tilgjengelighet på parfymen.

Så lenge Kicks fører merket og versjonen ikke er utgått, høres det rart ut at de ikke har det inne. Har du sjekket i butikk, eller bare på nettsidene deres? Hør om de kan bestille for deg?

Ellers kan du jo bestille på fragranceX og lignende sider? :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må ha gyldig boardingkort for å passere sikkerhetskontrollen og dermed komme til tax-free butikkene på både innland og utland. Så det nytter ikke å reise til Gardermoen bare for å handle parfyme. 

Anonymkode: 1c834...b7d

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Så lenge Kicks fører merket og versjonen ikke er utgått, høres det rart ut at de ikke har det inne. Har du sjekket i butikk, eller bare på nettsidene deres? Hør om de kan bestille for deg?

Det er nettopp det som er problemet.

De som jobber på gulvet i Kicks har ingen kontroll på hva Head Office driver med.

Har spurt på flere Kicks-butikker i Oslo. Det meste utvalget deres har de på nett; ikke alle varer har de i butikk.

Hvis de ikke har det på nett, må jeg finne det andre steder.

Ellers kan du jo bestille på fragranceX og lignende sider? :) 

Det er nettopp det jeg lurer på: Hvis Flyplassen ikke går: Hvor kan man handle? Forslag til trygge sider?

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

FragranceX (veldig kjent discount forhandler, moms tilkommer)

Allbeauty (autorisert forhandler, står at de betaler tilbake moms)

Feelunique (autorisert forhandler, moms tilkommer)

:) 

AnonymBruker
Skrevet
På 28.3.2018 den 21.04, AnonymBruker skrev:

Hei,

Unike parfymer?

Vet du egentlig hva du betaler for?  Innpakningen.

Anonymkode: c0153...f8c

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må ha gyldig boardingkort for å passere sikkerhetskontrollen og dermed komme til tax-free butikkene på både innland og utland. Så det nytter ikke å reise til Gardermoen bare for å handle parfyme. 

Er man helt nøden for man kjøpe en full flex innenlands. Gå gjennom kontrollen og inn på travel-value og handle parfymen man ønsker. Gå så ut av airside og over til landside igjen og til flyselskapet man har kjøpt biletten av og si man ikke skal reise alikevel. Så får man pengene igjen hvis man har kjøpt full flex.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Kjetil E skrev:

Er man helt nøden for man kjøpe en full flex innenlands. Gå gjennom kontrollen og inn på travel-value og handle parfymen man ønsker. Gå så ut av airside og over til landside igjen og til flyselskapet man har kjøpt biletten av og si man ikke skal reise alikevel. Så får man pengene igjen hvis man har kjøpt full flex.

Det er selvsagt en mulighet, men man må uansett sjekke inn og ha boardingkort for å komme gjennom sikkerhetskontrollen og til airside. Det holder ikke å ha en billett. Fryktelig mye styr for å kjøpe en parfyme spør du meg. Men om TS er desperat nok og gidder er det jo bare å kjøre på.:danse:

AnonymBruker
Skrevet

Kunne du ikke tatt en dagstur til London eller Paris for eksempel? Da kan du få med deg enda flere "spesielle" parfymer. Hvis de du snakker om er de du regner som spesielle. 

Anonymkode: 3c347...728

Skrevet

Den på Innland er en "travel value" butikk som skal ha tax free lignende tilbud. Om du skal reise utenlands kan du fint først gå innom travel value butikken før du går videre inn til utenlandsdelen av flyplassen. Ellers kan du bestille på nett, men merk at merverdiavgift (25%) og pris for fortolling kommer i tillegg.

Gjest Blondie65
Skrevet

Man kan IKKE reise på dagstur for å handle taxfree lovlig. Man må være ute av landet i 24 timer. Og dermed kan du også bare glemme den morsomme ideen med fullflex billetten.

https://www.dinside.no/reise/taxfree-forbudt-pa-dagsreiser/61309449

Og JA, jeg vet at denne regelen brytes på daglig basis langs hele svenskegrensen. Den eneste grunnen til at det ikke skjer noe med det er mangel på betjening eller slapp sådan langs grensen. 

Jeg lurer også på når det skal gå opp for folk som kan få gjort noe med det hva slags skjev fordeling av goder de som bor nær grensen får av dette for ikke å snakke om hva det gjør med det norske næringslivet langs grensen. I det minste burde man hatt regelmessige grensekontroller for å hindre den mest åpenbare smuglingen.

AnonymBruker
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Unike parfymer?

Vet du egentlig hva du betaler for?  Innpakningen.

Anonymkode: c0153...f8c

Nei.

Det spørs helt hvor i mot kapitalisme du er da.

Men hvis du er en ''Fragrance Freak'' og veldig bevisst på hvilke topp 10-parfymer du skal rullere mellom basert på årstid, klokkeslett, setting, osv. så er du veldig bevisst på at du f.eks. skal bruke Bvlgari - Aqva Amara fremfor alle andre Bvlgari-parfymer (som alle er sommer/fresh/salty), fordi du merker differensen i ''verdi'' (komplimenter, longevity, sillage, ...).

13 hours ago, AnonymBruker said:

FragranceX (veldig kjent discount forhandler, moms tilkommer)

Allbeauty (autorisert forhandler, står at de betaler tilbake moms)

Feelunique (autorisert forhandler, moms tilkommer)

:) 

Erfaring med parfyme-klikk, Amazon, eBay, CDON?

12 hours ago, Kjetil E said:

Høres stress, men fungerende ut?

10 hours ago, AnonymBruker said:

Kunne du ikke tatt en dagstur til London eller Paris for eksempel? Da kan du få med deg enda flere "spesielle" parfymer. Hvis de du snakker om er de du regner som spesielle. 

Anonymkode: 3c347...728

De er ikke ''spesielle'' som i Nisje, men spesielle som i at du får de på nett, men ikke hos monopolisten Kicks.

Valentino Uomo Intense EdP f.eks. får du kun på Flyplassen, ikke på Kicks hvor du bare får EdT-versjonen.

1 hour ago, Blondie65 said:

Man kan IKKE reise på dagstur for å handle taxfree lovlig. Man må være ute av landet i 24 timer. Og dermed kan du også bare glemme den morsomme ideen med fullflex billetten.

Og JA, jeg vet at denne regelen brytes på daglig basis langs hele svenskegrensen. Den eneste grunnen til at det ikke skjer noe med det er mangel på betjening eller slapp sådan langs grensen. 

Jeg lurer også på når det skal gå opp for folk som kan få gjort noe med det hva slags skjev fordeling av goder de som bor nær grensen får av dette for ikke å snakke om hva det gjør med det norske næringslivet langs grensen. I det minste burde man hatt regelmessige grensekontroller for å hindre den mest åpenbare smuglingen.

Da er det vel bare å sende et forslagsbrev til noen lokalpolitikere som kan bringe dette opp i systemet.

Men god idé; dra til Sverige for å handle parfyme. Dit skal jo alle til sommeren uansett for det samme.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Blondie65 skrev:

Og hvordan fikk du for deg at varene som kjøpes på grensehandel er taxfree? :klo:

At normale utsalgspriser i butikkene i nabolandene er lavere enn normale butikkpriser i Norge er bare sånn det er. At det oppfattes urettferdig er trist, men da må du flytte.

Smugling er en helt annen sak, og til info så ha tollvesenet flere grensekontroller på Svinesund enn de ytters få timene de har åpne grenser. Så hva er problemet ditt egentlig?

Anonymkode: 29b8a...1ad

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...