AnonymBruker Skrevet 28. mars 2018 #1 Skrevet 28. mars 2018 Hei der, jeg er på jobbsøkeren og vurderer Vestli området i Oslo. Er det noen som har noen erfaringer fra dette området som kan deles, både på godt og vondt, hvor dere kan utdype hva dere tenker. Det har for eksempel vært en del om Romsås i det siste, er dette noe som gjennspeiler resten av området? Hvordan er det ellers å bo på Vestli/omkring Vestli? Hva kan anbefales/ikke anbefales? Setter pris på alle svar, tips og hjelp som kan tilbys. Anonymkode: ada63...66c
Juni15 Skrevet 28. mars 2018 #2 Skrevet 28. mars 2018 Vet ikke hvordan det er på Vestli, men det er nære Stovner, som jeg har hørt er noe av det veste på østkanten. Mye gjengoppgjør og opptøyer. Ikke et sted jeg hadde følt meg trygg hvis jeg bodde.
Gjest making.a.mess Skrevet 28. mars 2018 #3 Skrevet 28. mars 2018 Svært stor andel ikke vestlige innvandrere og ikke særlig bra oppvekstmiljø. Sikker billig, og av rett grunn... jeg anser holmlia for bedre faktisk.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2018 #4 Skrevet 28. mars 2018 Synes området er supert på mange måter. Store fine leiligheter med gode planløsninger, nærhet til marka. Men... har jobbet på en skole der og mistet totalt troen på menneskeheten. Tror likevel jeg kunne bodd der uten barn og jobbet et annet sted. Anonymkode: 0841a...1fb 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2018 #5 Skrevet 28. mars 2018 5 minutter siden, Juni15 skrev: Vet ikke hvordan det er på Vestli, men det er nære Stovner, som jeg har hørt er noe av det veste på østkanten. Mye gjengoppgjør og opptøyer. Ikke et sted jeg hadde følt meg trygg hvis jeg bodde. Vestli er verre enn Stovner. Anonymkode: 0841a...1fb 2
Anonym nr.1 Skrevet 28. mars 2018 #6 Skrevet 28. mars 2018 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes området er supert på mange måter. Store fine leiligheter med gode planløsninger, nærhet til marka. Men... har jobbet på en skole der og mistet totalt troen på menneskeheten. Tror likevel jeg kunne bodd der uten barn og jobbet et annet sted. Anonymkode: 0841a...1fb Kunne du utdypet noe på dette? hvilken skole jobbet du på/hva var det som gjorde at du "mistet trien på menneskeheten"?
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2018 #7 Skrevet 28. mars 2018 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes området er supert på mange måter. Store fine leiligheter med gode planløsninger, nærhet til marka. Men... har jobbet på en skole der og mistet totalt troen på menneskeheten. Tror likevel jeg kunne bodd der uten barn og jobbet et annet sted. Anonymkode: 0841a...1fb Kunne du ha utdypt noe om hva du har opplevd som har gitt deg slik en håpløs følelse av området? Var det skolen spesifikt, hvilken skole referer du til? Anonymkode: ada63...66c
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2018 #8 Skrevet 28. mars 2018 Tja, det er jo en del grønt, og det er sikkert litt forskjell på områdene. Personlig ville jeg likevel aldri bosatt meg der. Det er ordentlig langt fra sentrum. Det tar 26 minutter med T-banen ned til Jernbanetorget, mens ikke-melkerute-togene fra Lillestrøm til Oslo S bruker 10 minutter. Ikke er T-banen opp der det hyggeligste heller, og skal du kjøre bil mot sentrum er du godt utenfor bomringen også. Det som taler mest imot for meg er likevel miljøet. Jeg er ikke derfra, men kjæresten min har vokst opp i området, og det er stort sett samme greia som på Stovner, Romsås og Grorud. Kjæresten er klar på at å oppdra barn i området er uaktuelt, og en venn av meg som jobber med ungdom i bydel Stovner er også sjeleglad han slipper å bo der selv. Det samme med en jeg kjenner som jobber på Stovner politistasjon. Det finnes enkelte "lommer" som er hyggelige nok, og kommer du litt lengre ned til Høybråten og tildels Haugenstua er det noen flere hyggelige strøk med eneboliger. Men i det store og det hele er det et område som har få oppsider om du først skal bo i Oslo. Da tenker jeg ikke på innvandrertettheten i seg selv (jeg er selv av asiatisk opprinnelse), men det er et ganske utrivelig ungdomsmiljø. I norsk målestokk, selvfølgelig. Folk blir ikke drept for sport, og ungdommen blir ikke senket ned i et basseng av narkotika og våpen som et slags overgangsrite mens bydelsutvalget står og applauderer, men det er ikke et sted jeg blir lengre enn jeg må. Selv om Romsås kanskje har aller mest trøbbel for tiden er det, siden du først spør, helt klart noe som gjenspeiler resten av området. Opplever også at folk er seg selv og sine nærmest enda mer der oppe enn i Oslo forøvrig, kanskje særlig om du kommer flyttende som ung, enslig nordmann. Så er det klart ungdomsmiljøet ikke trenger å påvirke deg all verden hvis du skal flytte dit alene som voksen og ikke har tenkt å etablere deg der uansett, og selv de som vokser opp der blir nå stort sett ganske upåfallende folk. Selv om det er av de mer utrivelige stedene jeg kunne tenkt meg i Oslo er det selvfølgelig ikke kjempefarlig, og man blir nå vant til det meste. Høyst sannsynlig ville du bodd der, livet ville gått sin gang og du ville kommet inn i en grei rutine. Men jeg ser egentlig ingen fordeler med Vestli sammenlignet med å da, hvis man ikke skal bo særlig sentralt uansett, heller se etter noe på Lørenskog, på Lillestrøm, på Kolbotn eller for den saks skyld i Asker. De to sistnevnte stedene er jo festet i helt andre ender av Oslo, så er det en konkret jobb du tenker på i nordøst skjønner jeg at det kanskje ikke er så aktuelt, men alle de nevnte stedene er betraktelig hyggeligere og tar faktisk kortere tid å komme seg til fra Oslo sentrum enn det Vestli gjør. Vestli har alle ulempene ved å være langt borte og ingen av fordelene. Anonymkode: 3cc5e...f71 3
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2018 #9 Skrevet 28. mars 2018 Det er vel ganske uglamorøst, i følge de jeg kjenner derfra. Man risikerer tvangsfingring og stygge kommentarer fra utenlandske folk der. Mange som hater nordmenn og vestlig kultur. Har hørt om barn som blir mobbet for å ha skinke på brødskiven og fordi de ikke går med hijab. Nå vet jeg ikke hva slags jobb du vurderer, men jeg kjenner flere som har jobbet innen skoler på Vestli og det var et helvete med mye vold. Anonymkode: 8df31...d38
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2018 #10 Skrevet 28. mars 2018 2 timer siden, Anonym nr.1 skrev: Kunne du utdypet noe på dette? hvilken skole jobbet du på/hva var det som gjorde at du "mistet trien på menneskeheten"? Ikke lyst til å utdype. Vil ikke bli gjenkjent. Anonymkode: 0841a...1fb
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2018 #11 Skrevet 29. mars 2018 Det spørs om du har barn eller ikke. Uten barn er det helt kurant. Billig, grønt, t-banedekning, nært Nyoppussede Stovner senter. Ville dog aldri bodd der med barn. Anonymkode: a7e61...137 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå