Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, Mari Y skrev:

Selv om det kanskje var eller er tilfellet for dine mobbere, så betyr det ikke at det er slik for alle mobbere. Det er egentlig ingen empiriske bevis på at man vil vaere mobber for alltid. Nå vet ikke jeg hvor gammel du er, men du kan vaere der hvor du fortsatt blir mobba, og da er det viktig at du snakker med noen om det. 

Ja det stemmer. Men bare fordi de ikke er mobbere lenger betyr ikke at de ber om tilgivelse. De gir f som de fleste.

Det har veldig mye å si hva slags mennesker de er og hvor ille det som skjedde var.

Sånne småting eller enkle mobbere forandrer seg ja.

Men ikke den verste sorten hvis du vet hva jeg mener. Har vært utsatt for ganske mye over lengre periode og måtte ta og tåle mye mer enn de fleste. Er voksen nå og opplevde ting oppi voksen alder også, men det er andre ting. 

Men mobbing og være ond må være to helt forskjellige ting. Vet ikke hva dere legger i det ?

Anonymkode: 94f2c...8d2

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
På 31.3.2018 den 0.34, AnonymBruker skrev:

Ja det stemmer. Men bare fordi de ikke er mobbere lenger betyr ikke at de ber om tilgivelse. De gir f som de fleste.

Det har veldig mye å si hva slags mennesker de er og hvor ille det som skjedde var.

Sånne småting eller enkle mobbere forandrer seg ja.

Men ikke den verste sorten hvis du vet hva jeg mener. Har vært utsatt for ganske mye over lengre periode og måtte ta og tåle mye mer enn de fleste. Er voksen nå og opplevde ting oppi voksen alder også, men det er andre ting. 

Men mobbing og være ond må være to helt forskjellige ting. Vet ikke hva dere legger i det ?

Anonymkode: 94f2c...8d2

Bevis? Folk reagerer forskjellig på hva man har gjort. Du boer huske på at selv om en del mobbere ikke angrer, så betyr ikke det at det er slik for absolutt alle. Man skal vaere forsiktig med å tro ting man overhodet ikke vet. 

Som menneske er man ikke noedvendigvis ond. Det har ofte veldig mye med oppdragelse, ikke minnst modenhet å gjoere. I tillegg har det også en del med holdninger man laerer å gjoere. Det også noe forskning som tyder på at de fleste kan bli mobbere om forholdene ligger til rette. Jeg vil ikke si at dette er rett eller feil, men historien viser at forholdsvis vanlige mennesker kan gjoere de verste handlinger mot hverandre om forholdene ligger til rette. Derfor tror jeg ikke de fleste mennesker er enten gode eller onde. Og hva er grunnen til at folk mobber? Jeg tror at for barns del handler det vel i en del tilfeller om generell umodenhet. Derfor synes jeg man skal vaere forsiktig med å klassifisere barn som onde. I mange tilfeller er det foreldrenes oppgave å ta ansvar om barnet mobber. Som forelder boer man vaere like mye opptatt av at ens eget barn ikke skal mobbe som at det ikke skal bli mobbet. Man boer ikke snakke stygt om andre naboer, innvandrere, osv, med barna til stede. Fordi barn ser på hva du gjoer ikke hva du sier. Dette viser at mobberne er ikke 'de andre'. Alt avhenger av hva man laeres opp til. Jeg tror de fleste egentlig har vaert vitne til mobbing på en eller annen måte på ungdomsskolen osv. Faktisk tror jeg man kan ha vaert en mobber uten å ha tenkt noe saerlig over det selv. Det som skjedde i USA under valget viser vel egentlig også at mobbing er et problem i selve samfunnet, foroevrig. Ofte handler det om holdninger som man har laert fra foreldrene og familien. Etter din egen logikk skulle man tro at folk kom til å vaere rasister og homofober osv for resten av livet også. Finnes ekstreme rasehatere som har endret holdninger, også, og da kan vel også en mobber forandre holdninger? Man skal vaere forsiktig med å antyde ting man ikke vet. 

Endret av Mari Y
AnonymBruker
Skrevet
På 30.3.2018 den 22.56, Mari Y skrev:

Man er barn. Barn gjoer mye uten å tenke seg om, fordi barn skjoenner ikke konsekvensene av det de gjoer. Det er skolen og evt foreldrene du boer skylde på. At barn mobber andre barn er ikke greit, men barn skjoenner ikke noedvendigvis alltid rekkevidden av det de gjoer. Man kan ikke holde barn til samme moralske standard som man gjoer med voksne, fordi kognitivt er ikke barn ferdig utviklet. 

Har aldri fått noen unnskyldning fra dem så dem kan bare brenne...

Anonymkode: 1e802...c08

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri fått noen unnskyldning fra dem så dem kan bare brenne...

Anonymkode: 1e802...c08

Det er dumt, men jeg synes likevel man må skille mellom hva barn gjoer og hva voksne gjoer. Barn er ikke ferdig utviklet mentalt. Men at de ikke ber om unnskyldning som voksne er ikke riktig. Man kan jo i det minste eie opp til sine tidligere feil

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Mari Y skrev:

Det er dumt, men jeg synes likevel man må skille mellom hva barn gjoer og hva voksne gjoer. Barn er ikke ferdig utviklet mentalt. Men at de ikke ber om unnskyldning som voksne er ikke riktig. Man kan jo i det minste eie opp til sine tidligere feil

Jeg blir matt av en slik holdning... De fleste barn vet hva som er rett og galt. De fleste barn vet godt at når de mobber er de slemme og gjør andre vondt. Nå er det slik at også ungdommer mobber. Sier du det samme om dem? Slike barn eller ungdommer manglet, eller hadde en svært underutviklet empati. Trolig har de det i voksen alder også.

Hvis noen av mine mobbere hadde i voksen bedt om unnskyldning og var oppriktige, hadde jeg godtatt det og håpet på at de ikke videreførte mobbing til sine egne barn.

Anonymkode: 72d48...db8

• Liker 1
Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir matt av en slik holdning... De fleste barn vet hva som er rett og galt. De fleste barn vet godt at når de mobber er de slemme og gjør andre vondt. Nå er det slik at også ungdommer mobber. Sier du det samme om dem? Slike barn eller ungdommer manglet, eller hadde en svært underutviklet empati. Trolig har de det i voksen alder også.

Hvis noen av mine mobbere hadde i voksen bedt om unnskyldning og var oppriktige, hadde jeg godtatt det og håpet på at de ikke videreførte mobbing til sine egne barn.

Gjoer de alltid det? Modning er under utvikling mentalt når man er barn. Dessuten har også foreldrenes holdninger mye å si. Hvordan forventer du at barn skal kunne forstå at det er galt om man ikke har foreldre som laerer de nettopp disse tingene? Hva man laerer er jo under utvikling hele tiden. Er det noe jeg blir oppgitt av så er det voksne som kaller barn for ondskapsfulle, når de fleste av oss vet at vi ikke putter barn i fengsel nettopp fordi barn ikke har samme emne til å forstå som det voksne har.

Dessuten er det ikke noedvendigvis pga ondskap at barnet mobber. Det er kanskje heller umodenhet, daarlig emne til å forstå.  Man kaller da ikke barn for ondskapsfulle? Poenget er at det må laeres og utvikles. Er det noe jeg blir Matt av så er det voksne som burde vite bedre enn å kalle barn ondsinnede. Man kan ikke forvente at barn skal skjoenne dette medmindre de laerer det hjemmefra! Det er jo de voksne som må laere opp barna slike holdninger, og da hjelper det lite å kalle dem for ondsinnede. 

Voksne som kaller barn ondsinnede synes jeg burde tenke seg kraftig om. Det er forskjell på barns og voksnes forståelse. 

Endret av Mari Y
AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, Mari Y skrev:

Gjoer de alltid det? Modning er under utvikling mentalt når man er barn. Dessuten har også foreldrenes holdninger mye å si. Hvordan forventer du at barn skal kunne forstå at det er galt om man ikke har foreldre som laerer de nettopp disse tingene? Hva man laerer er jo under utvikling hele tiden. Er det noe jeg blir oppgitt av så er det voksne som kaller barn for ondskapsfulle, når de fleste av oss vet at vi ikke putter barn i fengsel nettopp fordi barn ikke har samme emne til å forstå som det voksne har.

Dessuten er det ikke noedvendigvis pga ondskap at barnet mobber. Det er kanskje heller umodenhet, daarlig emne til å forstå.  Man kaller da ikke barn for ondskapsfulle? Poenget er at det må laeres og utvikles. Er det noe jeg blir Matt av så er det voksne som burde vite bedre enn å kalle barn ondsinnede. Man kan ikke forvente at barn skal skjoenne dette medmindre de laerer det hjemmefra! Det er jo de voksne som må laere opp barna slike holdninger, og da hjelper det lite å kalle dem for ondsinnede. 

Voksne som kaller barn ondsinnede synes jeg burde tenke seg kraftig om. Det er forskjell på barns og voksnes forståelse. 

Ja, de gjør alltid det. Klart har foreldrenes holdning noe å si. Noen barn og ungdommer ER onde! Slik holdning du har, dessverre, vil bare føre mobbing videre. Skal man kosemikkemose de stakkars mobberne også? Forstå de ihjel? Nei. Det er en blanding av foreldrenes oppførsel, oppdragelse og barnas underutviklende eller totalt manglende empati. Ingen mobbere har velutviklet empati så empati spiller likevel større rolle enn foreldrenes oppførsel. Mobbing og mobbere bør slåes hardt ned på, uansett alder.

• Liker 1
Skrevet (endret)
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, de gjør alltid det. Klart har foreldrenes holdning noe å si. Noen barn og ungdommer ER onde! Slik holdning du har, dessverre, vil bare føre mobbing videre. Skal man kosemikkemose de stakkars mobberne også? Forstå de ihjel? Nei. Det er en blanding av foreldrenes oppførsel, oppdragelse og barnas underutviklende eller totalt manglende empati. Ingen mobbere har velutviklet empati så empati spiller likevel større rolle enn foreldrenes oppførsel. Mobbing og mobbere bør slåes hardt ned på, uansett alder.

Hvordan vet du at de er det? Og ikke gjoer det ut av generell uvitenhet? Synes det er ganske lite gjennomtenkt av deg som voksen å beskrive barn som onde. Barn er ikke på samme utviklingsstadie som det voksne er. Synes det blir helt feil og veldig uansvarlig å omtale 10-åringer som ondskapsfulle. Mennesker er som regel en kombinasjon av mange ting. Om man ser et barn kun som ondsinnet hvordan skal man da få barnet til å endre holdning? 

Hva mener du med velutviklet empati? Du vet f eks at empati kommer i forskjellige stadier? Så hva er da 'velutviklet empati?' Det finnes veldig mange grader av empati. Hvis mennesker flest hadde hatt en velutviklet empati, hadde vi vel heller ikke sett så mye kriger og konflikter i Verden. Dette betyr at mennesker har ikke velutviklet empati til enhver tid, men det gjoer en ikke noedvendigvis ondskapsfull. Det betyr at mennesker flest er verken gode eller onde, men et sted i mellom. 

Og å slaa hardt ned på det skal man gjoere, men det nytter ikke dersom man kun ser personen som tvers igjennom ond. Dessuten skal straffe dem ved å fortelle de at de alltid vil vaere mobbere? Det eneste de da laerer er at de like gjerne kan fortsette siden de kommer ikke til å slutte uansett. 

Endret av Mari Y
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Mari Y skrev:

Hvordan vet du at de er det? Og ikke gjoer det ut av generell uvitenhet? Synes det er ganske lite gjennomtenkt av deg som voksen å beskrive barn som onde. Barn er ikke på samme utviklingsstadie som det voksne er. Synes det blir helt feil og veldig uansvarlig å omtale 10-åringer som ondskapsfulle. Mennesker er som regel en kombinasjon av mange ting. Om man ser et barn kun som ondsinnet hvordan skal man da få barnet til å endre holdning? 

Herregud. Det nytter ikke å diskutere med deg. Ha en fortsatt fin påske...

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud. Det nytter ikke å diskutere med deg. Ha en fortsatt fin påske...

Jeg er åpen for enhver diskusjon, men jeg toerr også å utfordre folk om jeg mener at det trengs. Om folk mener det er greit å kalle barn for ondsinnede synes jeg det er helt OK å snakke det imot. Om ikke noedvendig. 

Skrevet (endret)

Problemet med å se mennesker som enten/eller er at det i mange tilfeller er et tankesett som ofte ikke holder vann. Verden hadde jo vaert et mye fredeligere sted om det var så enkelt. 'Mobbing er noe onde mennesker gjoer'. Jeg er egentlig ikke så sikker på det, når alt kommer til alt. For det foerste er det noen mennesker som mangler alt av empati. De er gjerne psykopater. Men hvor mange er dette, egentlig? Folk flest er vel egentlig ikke psykopater. Hvor mange ville egentlig ha sluttet opp om nazismen eller andre totalitaere ideologier, menneskets empati var perfekt til enhver tid? Det var jo tilsynelatende normale mennesker som sluttet opp om Hitlers regime. Om man hevder at også tilsynelatende 'normalt fungerende barn' kan mobbe, så betyr ikke det at man forsvarer det. Men fremhever at også helt normale mennesker kan mobbe. 

Endret av Mari Y
Skrevet
På 28.3.2018 den 17.50, AnonymBruker skrev:

Hvis en tenker over det som voksen og det gjelder oppveksten så er vel stikkordet barn.. Barn gjør ting de ikke vet konsekvensene av nettopp fordi de er barn.

Det er egentlig en unnskyldning i seg selv.

Anonymkode: cb6e8...a2f

Det er ingen unnskyldning. Foreldre skal lære barna tidlig at mobbing ikke er greit og barn i skolealder har vett i hodet og bør vite at det ikke greit. 

Skrevet
4 minutter siden, Axl skrev:

Det er ingen unnskyldning. Foreldre skal lære barna tidlig at mobbing ikke er greit og barn i skolealder har vett i hodet og bør vite at det ikke greit. 

Har de alltid det? Det er nettopp der foreldrene kommer inn. Det betyr ikke at det er noen unnskyldning. Men det er ikke noedvendigvis noen generell regel at barn forstår det, tror jeg. Da er det ofte foreldre som svikter. Har ikke barnet laert det hjemmefra, så kan man heller ikke forvente at de skal skjoenne noe av dette. I tillegg så er man på et stadie der kognitiv mentalitet er i utvikling. Jeg er ikke så skraasikker på at dette noe f eks en 6-åring kan forstå på samme måte som det en voksen gjoer. Man kan ikke bare forvente at et barn skal skjoenne,slik jeg ser det. Det er en forståelse som må kunne laeres opp. Vi holder jo ikke barn til samme moralske standard som man gjoer med voksne, og det er kanskje fordi vi forventer at de ikke kan forstå på samme måte som voksne gjør. Den utviklingen kommer jo ikke av seg selv, og det er de voksne som må ta ansvar for å forebygge mobbing. Ofte så er det skoleledelsen og foreldrene som svikter i å ta tak i det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...