Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leser mye om dette og synes det er feil å tro at alle Ex-mobbere ikke angrer seg senere i livet. 

Og hvor mange er selv flinke til å innrømme tidligere feil? Jeg tror en god del mennesker er flinke til å rette pekefinger mot andre, fordi det er kanskje lettere å kritisere andre for sine feil heller enn å se på sine egne? Synes dette virker ganske normalt uansett hva det dreier seg om. 

Faktisk er det heller ikke slik at de som har mobbet vil innse det i ettertid. Og dette fordi de har ikke emnen til å ta det innover seg. Eller er ikke engang klar over det, faktisk. En blogger skrev et innlegg 'var jeg selv en mobber?' Nå leser ikke jeg mange blogger, men jeg tror svaert mange mennesker glemmer fort mye av hva de har sagt og gjort tidligere i livet. Det er kanskje lettere å huske hva man har blitt utsatt for enn hva man har gjort. Hun ble selv kontaktet av en som hadde opplevd å bli mobbet av henne i ungdomstiden. Noe hun skrev om. 

Så her er mine tanker: Jeg tror noen av de gjoer det for å rense sin egen samvittighet som man sier. Man skal ikke se bort ifra at en del er opprikiktig ift hva de har gjort. Så er det offeret sin sak om hvorvidt man vil tilgi det man har vaert utsatt for. Det er kun de utsatte som kan svare på det selv

I tillegg er det en myte å tro at alle mobbeoffere er oedelagt for livet. Man er kanskje preget av det så lenge man lever, men det betyr ikke at det finnes noen fasit for hvordan man ender opp senere i livet. Noen blir varig ufoeretrygdet som foelge av mobbing, andre kommer seg videre ved å klatre oppover. Det er ikke noen regel at man har det jaevlig så lenge man lever fordi man har opplevd mobbing i oppveksten, men det er mer snakk om at det er med på å forme en ut resten av livet. På godt og vondt. 

Det er heller ikke så enkelt som at er man en mobber vil man vaere en mobber for resten av livet. Noen er mobbere så lenge de lever, andre er det ikke. Det finnes overhodet ingen regel på dette som betyr at man er den samme personen livet ut. Til og med ekstreme rasehatere kan endre atferd og holdninger. 

Samtidig er det heller ikke slik at man er enten mobber eller offer. Mange er ofte begge deler. 

Folk liker å klamre seg fast til hva man tror at er riktig. Virkeligheten er ofte mer sammensatt. Virkeligheten er at til og med du som leser dette, kan ha vaert en mobber i dine tidligere år, men selv uten å ha innsett det. Og det skader heller ikke å innse at mennesker kan forandre seg. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva poenget ditt er. Skal man ikke tro på de som angrer seg og ber om unnskylding i tilfelle angeren ikke er oppriktig, mener du? Og er det galt av eks-mobbere å ta avstand fra mobbing? 

Jeg ble mobbet en del selv som barn, og jeg tilgir alle som sier unnskyld og ikke lenger mobber noen. Mest for min egen del, faktisk. Man kan ikke bli stående fast i bitterhet og vonde minner for lenge hvis man vil ha et godt liv, og man motiverer heller ikke mobbere til å slutte hvis man får det til å virke som de fortjener å straffes til evig tid.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis en tenker over det som voksen og det gjelder oppveksten så er vel stikkordet barn.. Barn gjør ting de ikke vet konsekvensene av nettopp fordi de er barn.

Det er egentlig en unnskyldning i seg selv.

Anonymkode: cb6e8...a2f

Skrevet (endret)
1 time siden, hind skrev:

Jeg skjønner ikke helt hva poenget ditt er. Skal man ikke tro på de som angrer seg og ber om unnskylding i tilfelle angeren ikke er oppriktig, mener du? Og er det galt av eks-mobbere å ta avstand fra mobbing? 

Jeg ble mobbet en del selv som barn, og jeg tilgir alle som sier unnskyld og ikke lenger mobber noen. Mest for min egen del, faktisk. Man kan ikke bli stående fast i bitterhet og vonde minner for lenge hvis man vil ha et godt liv, og man motiverer heller ikke mobbere til å slutte hvis man får det til å virke som de fortjener å straffes til evig tid.

Det var hele poenget mitt. At mobberne forandrer seg. Jeg uttrykket meg kanskje litt uklart. Men det er ikke slik man ser på film, at den som mobber vil alltid vaere mobber og den som er offer vil vaere offer til evig tid.

Jeg mener at de som har en tendens til å kritisere dem for å staa frem og angre, boer tenke seg litt om litt hvorfor Dr gjoer det. Er det for å foele seg moralsk overlegen? Fordi det er lettere å kritisere andre for deres feil, fremfor å se sine egne? Ofte så er de aller fleste av oss enten vitne til mobbing eller delaktig eller ofre i loepet av livet. Man trenger ikke engang å anerkjenne at man har vaert delaktig i det, og det er ikke engang sikkert at det er noe man husker. Jeg synes det er veldig typisk at mennesker ofte ser på feil hos andre, fremfor å anerkjenne sine egne. 

Endret av Mari Y
AnonymBruker
Skrevet

Hadde vel en adferd som i ettertid, av noen, kan bli betraktet som mobbeadferd. Slik som jeg husker det handlet dette om:

* Reaksjon på avvikende adferd, (løgn/svik), eller personlig hygiene.

* Sosial posisjonering/hierarki, at jeg enten ble utfordret eller var i en situasjon hvor jeg måtte etablere meg, som ny, i en allerede etablert gruppe.

Ingen av disse forholdene hadde lang varighet, og en av de som ble "oppdratt" ifht. hygiene ble en god en venn i ettertid.

Mobbing er et ullent begrep, mange "mobbesaker" handler egentlig om å lære sosiale normer, og om livet generelt. 

Anonymkode: f204e...d64

AnonymBruker
Skrevet

Pga mobbing så er livet mitt ødelagt. Sånne innlegg som støtter mobbere provoserer meg! Jeg kommer ALDRI over mishandlingen jeg ble utsatt for og jeg har til og med fått voldsoffererstatning. Pga mobbingen så hater jeg norske menn og norske guttebarn. Var de som mishandlet meg. Hvis menn snakker til meg så trigger det PTSD'en min og jeg legger meg ned til en ball på bakken og skriker for jeg forventer å bli slått... er uføretrygdet og bor utenlands. Møter jeg nordmenn trigger det også PTSD'en min. Jeg HATER norske menn for det de har gjort mot meg. Nå har heldigvis ene mobberen min fått kreft og jeg er så glad :) 

Psykologen har sagt jeg bør dra til Norge innimellom men ofte ender jeg opp på DPS for jeg får sånn angst.. Har prøvd all slags terapi men ingenting hjelper. Har mistet kontakten med mine norske venninner for de er jo sammen med norske menn og jeg takler det dårlig. Forventer jo at de skal slå meg. Så du syns dette høres ut som et bra liv @Mari Y? Du syns jeg fortjente all vold og stygge ord? Og et ødelagt liv? 

Anonymkode: 88c42...ddd

• Liker 1
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Pga mobbing så er livet mitt ødelagt. Sånne innlegg som støtter mobbere provoserer meg! Jeg kommer ALDRI over mishandlingen jeg ble utsatt for og jeg har til og med fått voldsoffererstatning. Pga mobbingen så hater jeg norske menn og norske guttebarn. Var de som mishandlet meg. Hvis menn snakker til meg så trigger det PTSD'en min og jeg legger meg ned til en ball på bakken og skriker for jeg forventer å bli slått... er uføretrygdet og bor utenlands. Møter jeg nordmenn trigger det også PTSD'en min. Jeg HATER norske menn for det de har gjort mot meg. Nå har heldigvis ene mobberen min fått kreft og jeg er så glad :) 

Psykologen har sagt jeg bør dra til Norge innimellom men ofte ender jeg opp på DPS for jeg får sånn angst.. Har prøvd all slags terapi men ingenting hjelper. Har mistet kontakten med mine norske venninner for de er jo sammen med norske menn og jeg takler det dårlig. Forventer jo at de skal slå meg. Så du syns dette høres ut som et bra liv @Mari Y? Du syns jeg fortjente all vold og stygge ord? Og et ødelagt liv? 

Jeg stoetter ikke mobbere, jeg synes bare det er veldig på trynet å tro at fordi man engang har mobba så vil man vaere mobber til evig til. At du tolker det dithen at jeg stoetter mobbere blir bare din egen subjektive tolkning. Jeg har faktisk anmeldt mobbing til politiet ved ett tilfelle, så nei, jeg har ikke noedvendigvis ikke sympati med mobbere. Men etter å ha bodd årevis i omsorgsbolig, jobbe med utviklingshemmede, osv, så er det en ting jeg har laert og det er at mennesker er som regel en Blanding av mye forskjellig. Det handler ikke noedvendigvis om at mobberne er onde, men at de ikke alltid tar gode valg i livet. Ofte ser man kanskje det man har gjort foer i ettertid. Mennesker er sjeldent enten gode eller onde. 

Og når jeg skriver dette er det heller ikke fordi jeg mener mobbeofferet fortjener Bank. Jeg mener at man må gjoere det som skal til for å stoppe det. Snarere tvert imot: Forrige gang jeg var vitne til mobbing anmeldte jeg det til politiet. Men det betyr ikke at bildet mange har av mobbing er fullt så enkelt som det folk tror at det er. F eks det man tror om at mobbere vil alltid vaere mobbere eller at alle mobbeoffere er oedelagt for resten av livet. Ingen av delene er verken sant eller usant, fordi det varierer fra person til person. 

Jeg tror man boer innse at helt vanlige mennesker kan gjoere stygge ting mot hverandre om forholdene ligger til rette. Dessverre er det ofte en realitet, hvis du ser på historien. Til og med massive folkemord har faatt med seg massene. Se bare på 2 verdenskrig.  Derfor boer man ikke vaere så sikker på at mobberne gjoer det fordi de er onde. Sjansen kan også vaere at man gjoer det fordi man er 'lydig'. Og jeg er redd for at et bilde av mobberen som kun utelukkende ond, vil gjoere at man ikke klarer å fange de opp. Fordi mobberen ikke passer det bilde man ofte har. 

Ja, det er mennesker som har en alvorlig personlighetsforstyrrelse som gjoer at man mangler vesentlig empati. Jeg tror likevel ikke at det stemmer for alle som har mobba en gang i tiden. 

Endret av Mari Y
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Mari Y skrev:

Jeg stoetter ikke mobbere, jeg synes bare det er veldig på trynet å tro at fordi man engang har mobba så vil man vaere mobber til evig til. At du tolker det dithen at jeg stoetter mobbere blir bare din egen subjektive tolkning. Jeg har faktisk anmeldt mobbing til politiet ved ett tilfelle, så nei, jeg har ikke noedvendigvis ikke sympati med mobbere. Men etter å ha bodd årevis i omsorgsbolig, jobbe med utviklingshemmede, osv, så er det en ting jeg har laert og det er at mennesker er som regel en Blanding av mye forskjellig. Det handler ikke noedvendigvis om at mobberne er onde, men at de ikke alltid tar gode valg i livet. Ofte ser man kanskje det man har gjort foer i ettertid. Mennesker er sjeldent enten gode eller onde. 

Og når jeg skriver dette er det heller ikke fordi jeg mener mobbeofferet fortjener Bank. Jeg mener at man må gjoere det som skal til for å stoppe det. Snarere tvert imot: Forrige gang jeg var vitne til mobbing anmeldte jeg det til politiet. Men det betyr ikke at bildet mange har av mobbing er fullt så enkelt som det folk tror at det er. F eks det man tror om at mobbere vil alltid vaere mobbere eller at alle mobbeoffere er oedelagt for resten av livet. Ingen av delene er verken sant eller usant, fordi det varierer fra person til person. 

Jeg tror man boer innse at helt vanlige mennesker kan gjoere stygge ting mot hverandre om forholdene ligger til rette. Dessverre er det ofte en realitet, hvis du ser på historien. Til og med massive folkemord har faatt med seg massene. Se bare på 2 verdenskrig.  Derfor boer man ikke vaere så sikker på at mobberne gjoer det fordi de er onde. Sjansen kan også vaere at man gjoer det fordi man er 'lydig'. Og jeg er redd for at et bilde av mobberen som kun utelukkende ond, vil gjoere at man ikke klarer å fange de opp. Fordi mobberen ikke passer det bilde man ofte har. 

Ja, det er mennesker som har en alvorlig personlighetsforstyrrelse som gjoer at man mangler vesentlig empati. Jeg tror likevel ikke at det stemmer for alle som har mobba en gang i tiden. 

Ok, da misforstod jeg deg. Trodde du mente  å støtte mobbere med innlegget ditt så derfor ble jeg litt provosert. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, da misforstod jeg deg. Trodde du mente  å støtte mobbere med innlegget ditt så derfor ble jeg litt provosert. 

Skjoenner. Jeg bare synes noen mennesker kan vaere litt 'skinnhellige'. Og det gjelder spesielt i diverse kommentarfelt på nett. 'Hvilken rett har Ari Behn til å sutre'. Osv. 

Men for alt vi vet kan jo disse kritikerne som på liv og doed skal kritisere ex-mobbere som staar frem ha vaert akkurat det samme selv en gang i tiden. Bare at veldig få er villig til å innrømme det. Ikke at jeg vet. Men jeg har en anelse om at de som ofte hoylytt kritiserer andre i kommentarfeltet ofte gjoer det for å foele seg bedre selv. Man gjoer det for å foele seg bedre enn vedkommende, og det er nesten litt dobbeltmoralsk. 

Det mest dobbeltmoralske må jo vaere de som snakker om hvor mye de haater mobbing, men så gjoer de akkurat det samme selv. Jeg har i alle fall hoert om det, og vet ikke om noe mer dobbeltmoralsk enn akkurat der. 

Og noen ganger tenker jeg at kanskje de som er mest ivrige til å kritisere i kommentarfeltet er de som egentlig har minnst de skulle ha sagt. 

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, Mari Y skrev:

Jeg mener at de som har en tendens til å kritisere dem for å staa frem og angre, boer tenke seg litt om litt hvorfor Dr gjoer det.

Jeg synes det er flott at de står fram, og håper virkelig at de har blitt bedre mennesker. Men om de tror de skal få noen tilgivelse, har jeg ingen å gi, til det er arrene altfor store. Jeg har et komplett hull i empatien når det kommer til de.

Anonymkode: 1544d...225

Skrevet (endret)
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er flott at de står fram, og håper virkelig at de har blitt bedre mennesker. Men om de tror de skal få noen tilgivelse, har jeg ingen å gi, til det er arrene altfor store. Jeg har et komplett hull i empatien når det kommer til de.

Jeg mener det er mellom mobber og offer. 

Hvis man har store arr etter mobbingen er det jo forståelig. 

De jeg ikke skjoenner er folk som kommentererer i forskjellige kommentarfelt og som er raske til finne feil hos andre, og synser om alt. 

Jeg tror det er svaert mange mennesker som har enten staatt og sett på mobbing eller deltatt i det selv. Tror ikke jeg hadde blitt overrasket dersom en del av dem som kommentererer har gjort noe av det samme i oppveksten. Så får man gjerne kritisere de for at de står frem, men da boer man spoerre seg selv hvordan man selv var i ungdomsaarene. Dessverre gjoer mennesker av og til ting man ikke skulle ha gjort, men da er det bedre å laerere av det. Blir litt feil å rette pekefingeren dersom man selv ikke klarer å innrømme at man har tatt del i det. Og i tillegg så synes jeg det feil når noen stadig skal finne feil hos andre. Veldig typisk kommentarfelt. Man trenger ikke tilgi, men det er interressant hvor lett det er å finne feil hos andre. 

Endret av Mari Y
AnonymBruker
Skrevet

Mitt inntrykk er at mange av dem bare sier de angrer seg fordi de har forstått at det er sosialt uakseptabelt nå som de er eldre.
Men at de egentlig ikke angrer seg, hadde gjort det samme om igjen,og fortsatt er den samme personen i dag bare mobber litt mindre synlig enn høylydt midt i skolegården i ring.

Anonymkode: c6bd0...317

• Liker 1
Skrevet

Når det er sagt, så sier jeg ikke dette på vegne av mobberne. Men jeg tror ganske mange mennesker har på en eller annen måte har vaert vitne til mobbing eller deltatt i det. Mobbing er ikke 'de andre'. Man kan ha mobbet til og med uten å tenke over det. 

Mange snakker jo om at de har blitt mobba, men jeg synes det er mer interressant hvor mange som har deltatt i det men nekter for at de har gjort det. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mitt inntrykk er at mange av dem bare sier de angrer seg fordi de har forstått at det er sosialt uakseptabelt nå som de er eldre.
Men at de egentlig ikke angrer seg, hadde gjort det samme om igjen,og fortsatt er den samme personen i dag bare mobber litt mindre synlig enn høylydt midt i skolegården i ring.

Anonymkode: c6bd0...317

Det er jo baade ja og nei. Man er raskt ute til å antyde at de gjoer det bare for å få sympati. Men saken er at det kan man ikke alltid vite. 

Folk har forutinntatte ideer om så mye rart. 

F eks da jeg skrev om at jeg var redd for å fronte en uteligger her inne, så kommer det noen som mener at jeg skriver dette for at folk skal synes synd på meg. 

Noe jeg mener er fullstendig idiotisk, fordi det var ikke engang hensikten. 

Skrevet

Det er verste er at mobberne er ikke fremmede mennesker. De er samfunnet vi lever i. Se på Donald Trump, muslimhatet, holdninger man vokser opp med. Mobberne er ikke 'de andre'. Veldig sannsynlig har de fleste av oss vaert vitne til mobbing i skolen. Veldig ofte har vi kanskje til og med staatt og sett på at det skjer uten å gripe inn. Mobbing er ikke noe som gjelder 'de andre'. Mobberne er ikke noedvendigvis onde mennesker. Det er samfunnet rundt oss som må endres for at man skal få slutt på mobbingen. Faktum er at mobbing er ganske vanlig på ungdomsskolen osv. Og da hjelper det lite å snakke om mobberne som 'de andre'. 

Jeg har en anelse om at mange av de voksne som kommentererer kanskje har glemt sin egen fortid som tenaaring. Ingen unnskyldning. Men jeg liker på ingen måte at man snakker om mobbing som noe fremmex

AnonymBruker
Skrevet

De som mobbet meg som barn fortjener ikke en dritt...

Anonymkode: 1e802...c08

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

De som mobbet meg som barn fortjener ikke en dritt...

Anonymkode: 1e802...c08

Man er barn. Barn gjoer mye uten å tenke seg om, fordi barn skjoenner ikke konsekvensene av det de gjoer. Det er skolen og evt foreldrene du boer skylde på. At barn mobber andre barn er ikke greit, men barn skjoenner ikke noedvendigvis alltid rekkevidden av det de gjoer. Man kan ikke holde barn til samme moralske standard som man gjoer med voksne, fordi kognitivt er ikke barn ferdig utviklet. 

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri fått en eneste unnskyldning eller det minste et ord eller blikk fra noen som har gjort meg noe. De klikker bare enda mer når jeg viser at jeg er lei meg og at de har gjort meg noe. Og neglisjerer meg eller gjør vondt verre. Hva er feil med folk og hvorfor står de så hardt på sin urett og klarer å heve hodet og se seg selv i speilet hver dag når de ikke klarer å ta tak i seg selv og livet sitt. NEI tror ikke folk forandrer seg. Slemminger og søppel forblir det de er og mobbere.

Anonymkode: 94f2c...8d2

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri fått en eneste unnskyldning eller det minste et ord eller blikk fra noen som har gjort meg noe. De klikker bare enda mer når jeg viser at jeg er lei meg og at de har gjort meg noe. Og neglisjerer meg eller gjør vondt verre. Hva er feil med folk og hvorfor står de så hardt på sin urett og klarer å heve hodet og se seg selv i speilet hver dag når de ikke klarer å ta tak i seg selv og livet sitt. NEI tror ikke folk forandrer seg. Slemminger og søppel forblir det de er og mobbere.

Selv om det kanskje var eller er tilfellet for dine mobbere, så betyr det ikke at det er slik for alle mobbere. Det er egentlig ingen empiriske bevis på at man vil vaere mobber for alltid. Nå vet ikke jeg hvor gammel du er, men du kan vaere der hvor du fortsatt blir mobba, og da er det viktig at du snakker med noen om det. 

AnonymBruker
Skrevet
På 29.3.2018 den 14.25, AnonymBruker skrev:

Det er fint for de. Men hvis de står fram og ber om unnskyldning så har de ikke vært så fæle 😉 da er de bare vanlige folk som gjør feil og var litt umodne og frekke.

Jeg har vært borti den verste dritten som finnes og tro meg de viser aldri et snev av anger, empati, grenser, samvittighet og unnskyld er et fremmedord. De Vet akkurat åssen man skal knekke noen og få deg til å bli forbanna og føle deg så dårlig. Kan ikke forklare det. 

Men de viser aldri anger eller forandrer seg på en prikk. Og de kan begå et overgrep og fortsatt mene at du fortjener det og ikke ofre deg en tanke enda det var grusomt og grenseløst. Også leke lykkelige og få all suksess i livet. Det som både skremmer og irriterer meg mest er at de får barn. Jævla glad for at vi har et barnevern.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...