Gå til innhold

Hva bruker du som tilbehør til fondue ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk plutselig så lyst på fondue, men det er ørten år siden sist jeg serverte det. Har egentlig glemt hva som passer best som tilbehør. 

Hva bruker du ?

Takker for tilbakemeldinger 😘

Og ønsker alle en God Påske ☀️

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags fondue da? Ostefondue eller kjøtt m.m. som stekes i olje i fonduegryta? 

Anonymkode: 98726...37b

Skrevet

Kjøtt (biffbiter av okse)

Stekes i Fondue gryte på bordet, - det er så koselig :) 

AnonymBruker
Skrevet

Godt er det også! :) Har ikke spist det siden 90-tallet faktisk, men det jeg klarer huske vi hadde på bordet var 2-3 typer kjøtt i  strimler eller biter, bacon, pickles, oliven, hjemmelagde rømmesauser (en med hakket løk og en med hakket paprika), HP-saus (tror jeg), hjemmebakt fletteloff med egg i deigen, og en eller annen form for poteter. Husker ikke om de kanskje var fløtegratinerte? Og sikkert mye mer, det er som sagt lenge siden.

Dessverre har jeg ikke lenger kontakt med den familien jeg pleide få det servert hos, så jeg får ikke frisket på hukommelsen. (Eller bedt om oppskriften på den deilige eggeloffen ...) :( 

AnonymBruker
Skrevet

Fleskepøls og loff 

Anonymkode: 3cc5c...fab

AnonymBruker
Skrevet

Kokte poteter i biter og biter av brød. Osten er det viktigste ved fondue. En enkel grønn salat gjør seg også.

Jeg ville ikke hatt verken rømmesauser eller fløtegratinerte poteter til fondue, det blir helt feil.

Anonymkode: cf13b...70e

• Liker 2
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kokte poteter i biter og biter av brød. Osten er det viktigste ved fondue. En enkel grønn salat gjør seg også.

Jeg ville ikke hatt verken rømmesauser eller fløtegratinerte poteter til fondue, det blir helt feil.

Hun skriver at hun skal steke kjøtt i fondue-gryta, så da synes også jeg at det må passe bra med rømmesaus/fløtegratinerte poteter. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Hanne67 said:

Hun skriver at hun skal steke kjøtt i fondue-gryta, så da synes også jeg at det må passe bra med rømmesaus/fløtegratinerte poteter. 

Det er jo vanlig å ha kjøttbitene i osten. 

• Liker 1
Skrevet

Pickles for og friske opp, om det er ostefondu. Ellers er selve osten det viktigste og godt brød med skorpe. Grønn salat med sitron/ vineddik til. Synes det godt med Moe som ikke er fett/ mektig. 

Noen ganger er det godt med gulrot, blomkål, brokkoli som er kjapt forvellet.

Musserende vin med en dråpe solbærsaft oppi til. Ååååj! Nå fikk jeg lyst på det😶. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde fondue var noe rennende sjokolade man kunne dyppe ting i jeg?

Hva er fondue med kjøtt?

Anonymkode: d4736...ff8

AnonymBruker
Skrevet

Vi har biff, mårrpølser, grillpølser og bacon i fonduen. Ved siden av har vi bakt potet, salat og hjemmelaget bernaise.

Anonymkode: 9a0bd...f1c

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde fondue var noe rennende sjokolade man kunne dyppe ting i jeg?

Hva er fondue med kjøtt?

Anonymkode: d4736...ff8

Kokende olje i ei gryte og så har man små spyd der man putter på div typer kjøtt, og så steker man det etterhvert.

• Liker 1
Skrevet

Rødbeter i biter, pickles, tomatbiter som kan freses i oljen, kokt potet eller pommes frittes, gode sterke sauser, små løkbiter som kan tres på gaffelen sammen med kjøttet. Hvis du ikke bruker poteter kan du ha brød til. Rømmebaserte sauser som nevnt over er også godt til. Egentlig kan du bruke alle slags grønnsaker som kan stekes i oljen på gaffelen. 

AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har biff, mårrpølser, grillpølser og bacon i fonduen. Ved siden av har vi bakt potet, salat og hjemmelaget bernaise.

Er frityrstekt pølse virkelig spiselig? Det høres så fettete ut. 

Anonymkode: 01e6c...82f

AnonymBruker
Skrevet

var ikke det veldig populært på 80-tallet? Lurer på om jeg også skal prøve det igjen :)

Anonymkode: 03173...4ed

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo vanlig å ha kjøttbitene i osten. 

2 timer siden, LittDiva skrev:

Pickles for og friske opp, om det er ostefondu. Ellers er selve osten det viktigste og godt brød med skorpe. Grønn salat med sitron/ vineddik til. Synes det godt med Moe som ikke er fett/ mektig. 

Noen ganger er det godt med gulrot, blomkål, brokkoli som er kjapt forvellet.

Musserende vin med en dråpe solbærsaft oppi til. Ååååj! Nå fikk jeg lyst på det😶. 

Nå har jo TS svart at det ikke er ostefondue hun spør om.  Jeg tror ikke noen ved sine fulle fem kunne finne på å foreslå fløtegratinerte poteter som tilbehør til ostefondue! (Ostefondue med kjøtt har jeg heller ikke hørt om.)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er frityrstekt pølse virkelig spiselig? Det høres så fettete ut. 

Anonymkode: 01e6c...82f

Absolutt. Fettet renner jo av

AnonymBruker
Skrevet

Eller man kan bruke god kjøttkraft i stedet for olja, Fondue Chinoise her jeg bor. Aner ikke hva det ev heter på norsk?

Anonymkode: 02674...fe3

Skrevet

MatPrat finner du ideer til hva man serverer med Fondue Bourguignonne. Jeg syns egentlig det er veldig godt, men har ikke spist det på mange år. Kanskje jeg også må finne gryta frem igjen. :)

AnonymBruker
Skrevet
On 4/5/2018 at 6:39 PM, AnonymBruker said:

Ostefondue med kjøtt har jeg heller ikke hørt om.

Det er jo den originale måten å ha fondue på. Merkelig.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...