AnonymBruker Skrevet 28. mars 2018 #1 Skrevet 28. mars 2018 Jeg ser en del tråder som gjerne begynner med "Hva synes du om folk som ..... " / "Hva tenker dere om at .... " Svarene som kommer i tråden er da typisk stort sett i kategorien "FOLK MÅ DA FÅ GJØRE SOM DE SELV VIL!!!!!", mens bare et fåtall er konstruktive og saklige. Min klare mening om dette er at, JA, folk må få gjøre som de vil, MEN, de bør også ta i mot innspill fra de som har bedre peiling før de virkelig bestemmer seg. For det er ikke sikkert at det de i utgangspunktet ønsker å gjøre, er den beste løsningen, eller rettere sagt, det er ikke sikkert at det er dette de faktisk VIL, når de bare får tenkt seg om. Grunnen til at jeg sier det, er at noen har mer kunnskap og erfaring enn andre innen et bestemt emne, og når man har jobbet med et fag, så ser man fort hvilke typiske tabber "vanlige amatører" gjør når de skal prøve å ta tak i ting selv. Det vil si, skal folk spise ute så bestiller de seg ofte hamburger på Egon. Skal de pusse opp kjøkkenet så kommer de gjerne med en løsning som ikke er effektiv eller optimal. Skal folk spise som de vil så er det gjerne ikke sunt, og skal folk ta en økonomisk avgjørelse som de tror er gunstig, så er det ikke sikkert at de egentlig har regnet ordentlig på det eller tenkt langsiktig nok. Det er ikke en gang sikkert at de vet at det finnes vitenskapelig forskning og regnestykker på hva som er best, og mange ender opp med å finne opp hjulet på nytt innen allerede godt utprøvde emner. Det er da andre folk bør få lov til å komme inn og veilede ved å si det at "Hei Ola Nordmann, du velger selv hva du gjør, MEN, har du tenkt over sånn og sånn ved løsningen din? Er du helt sikker på at det er dette du ønsker?". Uten at man skal bli flådd av alle på KG for at man har lagt seg opp i andres saker. Folk som kjøper mat, kjøper gjerne det de føler seg trygg på og har prøvd før, men det er ikke nødvendigvis god mat. Det er da de mer matvante kan komme med anbefalinger. Folk som skal pusse opp kjøkkenet har gjerne ikke valgt en effektiv løsning, og er gjerne ikke klar over at det finnes kunnskap om hvordan et kjøkken bør utformes for å være effektivt. Hvis oppvaskmaskinen ikke står i nærheten av vasken og man må løpe på kryss og tvers og kollisjonskurs med andre, så vil en kjøkkendesigner kunne påpeke dette. Økonomi er det veldig mange som ikke har kontroll over, men også her finnes det mange rådgivere som vet å regne både kortsiktig, langsiktig, ta med risiko ved et valg, regne på når den bedre avkastningen veier opp for risikoen, eller når risikoen er for stor å ta osv. Med andre ord, for å få et mer effektivt og bedre samfunn, er det viktig at man lar andre komme med sine innspill, så velger hvert menneske selv hvilke innspill de ønsker å høre på. Så, vær så snill og slutt med disse "FOLK MÅ FÅ GJØRE SOM DE VIL!!!"-svarene. Om så trådstartere av disse emnene høres ut som bedrevitere eller belærende, så bryr de seg faktisk om andre mennesker i motsetning til de som "driter i dem" ved å la dem "gjøre som de selv vil!!" Anonymkode: 148db...e3c
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2018 #2 Skrevet 28. mars 2018 Jeg misliker også det svaret sterkt. Fordi det å komme med en mening betyr ikke at folk ikke får gjøre som de vil. Om jeg er uenig i noens valg eller mening og ytrer min mening om saken med mine argumenter, så betyr ikke det at jeg tvinger folk til å gjøre som jeg vil. Setningen gir egentlig ingen mening. Anonymkode: 10562...6b9 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2018 #3 Skrevet 28. mars 2018 I grunnen enig. Spesielt synes jeg det er trist å se slike svar i tråder hvor temaet potensielt sårer andre mennesker. Joda, det er mulig å gjøre som man vil men det er lov å tenke litt også. Anonymkode: f21cc...69c
Gjest chisandra Skrevet 28. mars 2018 #4 Skrevet 28. mars 2018 Jeg er en av de som synes folk må få gjøre som de vil, så lenge de ikke plager andre. Er tilhenger av kardemommeloven, og er på generell basis imot at man skal gi råd som folk ikke har bedt om.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2018 #5 Skrevet 28. mars 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg misliker også det svaret sterkt. Fordi det å komme med en mening betyr ikke at folk ikke får gjøre som de vil. Om jeg er uenig i noens valg eller mening og ytrer min mening om saken med mine argumenter, så betyr ikke det at jeg tvinger folk til å gjøre som jeg vil. Setningen gir egentlig ingen mening. Anonymkode: 10562...6b9 At du har en mening og ytrer deg om den er greit det, men om noen har en mening som går imot din så er det også greit at de ytrer seg om det. Anonymkode: d428e...a7a 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2018 #6 Skrevet 28. mars 2018 Jeg gadd ikke lese hele innlegget. Men du nevner at folk har mer erfaring og at disse bør få komme med sin uttalelse først. Dette kommer selvfølgelig helt annen på hvilken situasjon det er og hva det gjelder. Men folk "som har erfaring" kan være utrolig irriterende med at de tror /ønsker ting skal gå minst like dårlig for andre fordi det ikke gikk bra for dem. Anonymkode: 81c41...2b0 3
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2018 #7 Skrevet 28. mars 2018 7 minutter siden, AnonymBruker said: At du har en mening og ytrer deg om den er greit det, men om noen har en mening som går imot din så er det også greit at de ytrer seg om det. Anonymkode: d428e...a7a Det sier seg jo selv. Anonymkode: 10562...6b9
Hedy Lamarr Skrevet 28. mars 2018 #8 Skrevet 28. mars 2018 (endret) Jo, men folk må jo få gjøre som de vil. Stort sett, iallfall. Hvis noen spør om råd ang. seg selv / til eget bruk er det kanskje ikke så konstruktivt å skrive "gjør som du vil." Spør hun om hjelp til å finne den beste hekksaksa er det selvsagt bare tullete å skrive "du gjør som du vil". På den annen side kan jo det være en helt korrekt melding, om ts'en spør om det er ok å bruke blå neglelakk, hun elsker det, men tror det er såå 2017. Og de som starter en tråd med at "Den personen gjorde sånn og sånn, og det synes jeg er heeelt feil", så er det jo svært ofte riktig å skrive at folk må få gjøre som de vil. (Ikke hvis det de gjør er kriminelt eller helt på trynet moralsk sett, selvsagt, det finnes skrevne og uskrevne lover vi må ha for at samfunnet skal fungere.) Men i tråder av typen "Det sårer meg at faren min ikke bruker skjorta jeg ga ham til jul" eller "Tante kommer ikke i bursdagen min, hun prioriterer sydenferie" (osv) synes jeg det er helt på sin plass å skrive at både far og tante må få gjøre akkurat som de vil. Erfaring, som du etterlyser, kan jo nettopp være at man har lært at 1) det ofte er best å følge sin egen magefølelse, og 2) ha raushet nok til la andre gjøre det samme, selv om det kanskje føles krenkende eller sårende for meg edit: man kan jo likevel støtte ts'en, om man tenker som henne, men likevel si at det er best å la det fare, folk må få gjøre som de vil. Endret 28. mars 2018 av Amawhatsnot 1
herzeleid Skrevet 28. mars 2018 #9 Skrevet 28. mars 2018 Det blir litt som argumentet "det er ingen menneskerett å...". Begge deler er lite nyttige innspill i diskusjoner der en ikke diskuterer hvorvidt en skal få lov til å gjøre noe eller om det er en menneskerett. Det virker som en del som kanskje ikke har så veldig god forståelse for situasjonene har hørt denne typen utsagn, syntes det hørtes skikkelig smart ut, og så gjentar derfor disse uten å egentlig forstå hvor lite smart det fremstår. 1
Arkana Skrevet 29. mars 2018 #10 Skrevet 29. mars 2018 (endret) Jeg er helt uenig med deg og synes ikke noe om å blande seg inn i andres valg om det er aldri så velmente (eller det du innbiller deg er velmente) råd. Hvis noen spør så kommer man selvsagt med sin mening, men å ubedt foreslå andre løsninger synes jeg man skal holde seg for god til. Folk må få gjøre som de vil, faktisk. Hva så om noen vil spise på Egon når det finnes (det du mener er) bedre mat)? Hva så om de pusser opp kjøkkenet sitt på (det du mener er) en lite effektiv måte? La nå folk få gjøre sine egne erfaringer. Det er faktisk ikke sånn at din løsning er den beste. Hvis man ikke liker å høre "la folk få gjøre som de selv vil" får man heller slutte å blande seg inn i saker man ikke har noe med, for slike svar kommer gjerne nettopp i tråder hvor trådstarterne har meninger om ting som ikke angår dem. Endret 29. mars 2018 av Arkana 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2018 #11 Skrevet 29. mars 2018 Så å lære av egen erfaring bør vi bare slutte med? Tenk så usikre vi blir som mennesker om vi skal høre på eksperter og velmenende råd innen alt i livet? Da blir det lite tid til egen utvikling. Anonymkode: e88cf...6cf 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå