Gå til innhold

Jubelgenseren, forslag til garn

Shneppi

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ganske fersk når det kommer til strikking, og har nå lagt min elsk på jubelgenseren. Jeg har handlet oppskriften, og der står det blant annet at jeg skal bruke puno, sterk alpakka, baby panda, pus og plum kid mohair. Er det noen som har forslag til én type garn jeg kan strikke hele genseren i? Gjerne ett som ikke koster allverdens! Kan jeg f.eks strikke hele genseren i drops air, og fremdeles bruke samme oppskrift og maskeantall? :)

Håper noen kan hjelpe :-)

Endret av Shneppi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det skal stå strikkefasthet og pinnenr i oppskriften. Hva står det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, Shneppi skrev:

Hei! Jeg er ganske fersk når det kommer til strikking, og har nå lagt min elsk på jubelgenseren. Jeg har handlet oppskriften, og der står det blant annet at jeg skal bruke puno, sterk alpakka, baby panda, pus og plum kid mohair. Er det noen som har forslag til én type garn jeg kan strikke hele genseren i? Gjerne ett som ikke koster allverdens! Kan jeg f.eks strikke hele genseren i drops air, og fremdeles bruke samme oppskrift og maskeantall? :)

Håper noen kan hjelpe :-)

Legg inn en link til bilde av genseren og gjerne til der du har fått oppskriften fra. Da er det lettere å uttale seg. 

Anonymkode: 74f3e...ad2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, strawberry skrev:

Det skal stå strikkefasthet og pinnenr i oppskriften. Hva står det? :)

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Legg inn en link til bilde av genseren og gjerne til der du har fått oppskriften fra. Da er det lettere å uttale seg. 

Her er link til genseren: http://www.hipknitshop.no/shop/jubelgenser-knitting-pattern/ :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, Shneppi skrev:

Takk for link. 

Jeg ser at den skal strikkes på pinner nummer 5 og 6. Jeg kjenner ikke oppskriften, men er det slik at de skal strikke med to eller flere trådersorter samtidig siden det er flere garnsorter? 

Jeg vil da tro at du kan få hjelp i en seriøs garnbutikk til å sette sammen alternativer garnsorter. 

Og et lite tips, Sterk alpakka og andre Sterk garn er det flere som har skrevet i koftegruppa på facebook at er elendig kvallitet på med mye nupping. Har du forresten sett om der finnes noen grupper for denne genseren på facebook? Det er gjerne bedre og lettere å få hjelp i strikkegruppene der enn her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at hele genseren er strikket med samme strikkefasthet (det skal også stå spesifisert i mønsteret, men det ser sånn ut fra bildet). Og da kan du jo bare velge en av garntypene, hvis du vil. Så lenge strikkefastheten stemmer og garnet har den egenskapen du ønsker (mtp. hvor varm eller hvor lett/tung den er, hvordan den holder fasongen og slike ting man kan ha preferanser på), kan du jo velge hva du vil av garn. Garntypene som står oppgitt er jo veldig forskjellige i tykkelse, men jeg antar noen av dem legges dobbelt. Men som sagt, hvis det ikke er noe spesielt uvanlig med strikkefastheten, kan du strikke hele genseren i Drops Air dersom Puno står oppgitt som et garnalternativ, siden de to ligner veldig. Og så er det jo alltid lurt å strikke prøvelapp før man går i gang med et så stort prosjekt, selv om det er kjedelig, men da risikerer du ikke å få en alt for stor eller liten genser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...