Gå til innhold

Fordele utgifter når den ene tjener veldig mye mer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Usikker på hvordan vi skal fordele utgifter når den ene parten i forholdet har inntekt fra jobb på godt over 2mill, i tillegg inntekt fra boligutleie. Utgifter i forhold til boliger og hytte, men ingen gjeld. 

Den andre parten inntekt fra jobb på 600 k og inntekt fra utleiebolig på 15000 pr Mnd. Gjeld på 800 000 men relativt lite driftsutgifter på bolig. 

Hilsen rådvill 

Anonymkode: 346f5...1bf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Begge har jo god råd. Synes det er rettferdig å dele utgifter 50/50 jeg da.

Anonymkode: c59d1...9ef

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Med mindre den med veldig god råd vil leve i luksus så syns jeg dere tjener såppas godt begge to at dere kan dele 50/50. 

Anonymkode: e7499...053

• Liker 5
Gjest GiftMann38
Skrevet

Vi har det på samme måte og deler 50/50. Så trår jeg heller til på ekstraordinære utgifter etter behov.

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan yrker og stillinger har dere? Hilsen oppriktig nysgjerrig og fascinert

Anonymkode: 15ff5...4a5

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes sikkert flere hundre tråder om det samme her inne. Les noen av de, så får du sikkert mange gode tips om det. 

Anonymkode: 43601...765

Skrevet

50/50 synes jeg er rimelig.

Skrevet

La mannen som tjener mest betale mest. Likt er ikke alltid rettferdig.

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker said:

Usikker på hvordan vi skal fordele utgifter når den ene parten i forholdet har inntekt fra jobb på godt over 2mill, i tillegg inntekt fra boligutleie. Utgifter i forhold til boliger og hytte, men ingen gjeld. 

Den andre parten inntekt fra jobb på 600 k og inntekt fra utleiebolig på 15000 pr Mnd. Gjeld på 800 000 men relativt lite driftsutgifter på bolig. 

Hilsen rådvill 

Anonymkode: 346f5...1bf

Med slike inntekter er dere vel i stand til å komme frem til noe selv, tenker jeg.

Anonymkode: 8c42a...31f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ettersom dere sitter såpass godt i det begge to, ser jeg ingen grunn til at han skal betale for maten din, det blir bare smålig.

Anonymkode: 047a1...b05

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare dere selv som kan bestemme hva dere syns er riktig. Flere par som har såpass forskjell i avvik velger å leve etter den med lavest inntekt. Da ser de på hva den med lavest inntekt kan betjene og er villig til å betale så matcher den andre det. Da lever de etter evne etter den med lavest inntekt. Da vil de begge to sitte igjen med penger etter at alle faste avgifter er betalt og ingen føler at de må "leve" på den andre. De deler da verdier 50/50. Personene jeg kjenner med denne ordningen sparer differansen. 

Et annet alternativ er at de betaler ulikt inn på f.eks huslånet. At personen med lavest inntekt betaler etter evne baser på sin lønn og at den andre parten gjør tilsvarende. Huslånet vil da deles i en annen brøk, f.eks 30/70. Det funker for dem. 

Et tredje alternativ er at den ene parten sponser den andre. I alle disse situasjonene er det viktig med kontrakt med skriftlig avtale om hvem som eier hvor mye. Om en person sponser den andre må dere avgjøre hvordan dere skal dele verdier ved et eventuelt brudd, for det kan bli stygt. Hva som er riktig for dere må dere selv finne ut av :)

Anonymkode: 1cbb2...0eb

AnonymBruker
Skrevet

Når begge tjener godt deler man 50/50, ellers er det utnytting. Jeg syns i utgangspunktet man bør dele 50/50 i alle tilfeller, da man uansett ikke bør snylte på andre. F.eks bør studenter ta ansvar for seg selv og ikke snylte på en kjæreste i jobb. Unntaket er hvis den ene er ufør og har veldig lav trygd, da bør den andre kunne bidra mer økonomisk. 

Anonymkode: 1b3be...7f9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...