Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråd

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I den andre tråden er det mer lagt opp til vektoppdateringer. Jeg tenkte at vi kunne ha en egen tråd for å diskutere hvordan det egentlig går med vektnedgangen, utveksle oppskrifter, gode tips, hjertesukk eller gledesutbrudd.

:trene:

Jeg prøver å gå ned i vekt, men det går tregt. Er ikke bare-bare... i morgen må jeg få inn en skikkelig treningsøkt! 

Anonymkode: 0135d...f53

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei :vinke: Lykke til med vektnedgang og trening :blomst:Håper at du får en flott treningsøkt i morgen. Det er lurt å trene 2-3 dager pr uke. 2 ganger pr uke til å begynne med er veldig bra :)
Jeg skal også ned i vekt, men har ikke helse til å trene. Jeg endrer kostholdet mitt for å gå ned i vekt. I dag greide jeg (igjen) å la være å kjøpe sjokolade  :)

Anonymkode: 72888...3c7

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei :vinke: Lykke til med vektnedgang og trening :blomst:Håper at du får en flott treningsøkt i morgen. Det er lurt å trene 2-3 dager pr uke. 2 ganger pr uke til å begynne med er veldig bra :)
Jeg skal også ned i vekt, men har ikke helse til å trene. Jeg endrer kostholdet mitt for å gå ned i vekt. I dag greide jeg (igjen) å la være å kjøpe sjokolade  :)

Tusen takk for oppmuntring og gode tips! :) 

Tror det skal gå fint å gå ned i vekt kun ved å endre kostholdet. Har hørt flere solskinnshistorier om folk som har vært flinke med kosten og gått ned mange kilo. Da er det fint å gå forbi sjokolade-hylla på butikken, slik du klarte i dag igjen. Bra jobba, hihi!!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for oppmuntring og gode tips! :) 

Tror det skal gå fint å gå ned i vekt kun ved å endre kostholdet. Har hørt flere solskinnshistorier om folk som har vært flinke med kosten og gått ned mange kilo. Da er det fint å gå forbi sjokolade-hylla på butikken, slik du klarte i dag igjen. Bra jobba, hihi!!

Tusen takk for oppmuntring :blomst::klemmer:

Skrevet

Jeg går alltid opp å ned de samme 4-5 kiloene hvert år. Man skulle tro at jeg var vant til dette, men nei da. Like tungt hver gang. Så på han igjen. Jeg fikk hormonspiral istede for kobberspiral innsatt for halv annen mnd siden. Den køddet veldig til appetitten min, men det har jeg regulert ned med hunger buddy.🤗 Søtsuget mitt har gått ned pga spiralen. Noe som er herlig. Men har ikke enda gått ned i vekt. Håper å se det på vekta ganske snart og bli motivert. Det som er frustrerende er at kroppen samler vann litt nå å da slik at man ikke kan stole helt på den🧐 Jeg blir så frustrert over altfor trange bukser så noe må skje snart😰 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid følt jeg måtte virkelig tyne meg ned hvert eneste gram, og uansett hvor jeg forsøkte å finjustere på kaloriinntaket, så ble det enten for mye slik at jeg gikk opp, eller for lite slik at jeg stagnerte:P Men nå har jeg gått ned mer enn målet mitt de siste 4 ukene, uten å være spesielt streng på kaloriene, så er tett før jeg lurer på om jeg har fått bendelorm :fnise: Det går liksom så lett. Bank i bordet... :P

Anonymkode: 4f813...23e

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg må nesten le av meg selv. Jeg går på en lav kalori/moderat karbodiett og setter opp hva jeg skal spise hver morgen. Men nå innser jeg at uten kveldssjokoladen og alt det andre jeg har tillatt meg selv før, så går jeg å legger meg så mye før enn tidligere. Jaja. Nå kan jeg ikke spise mer, så da går jeg å legger meg klokken ti. Et ikke sulten liksom, bare ser ikke noe poeng  i å være våken når jeg ikke kan "kose" meg. Håper denne tankegangen endret seg 😂

Endret av Kim91
  • Liker 4
Skrevet

Så festli , vurdere akkurat å starte en slik tråd ! Da jeg har «meldt» meg på vi som skal ned i vekt til sommeren 🤗🤗

Som hmmmm skrev slanker/legger jeg på meg det samme 3-4 kg.. Dvs det er lenge siden vekten har vært så høgt oppe 😩 målet er 62-63 , men det er muligens ikke realistisk til sommeren ... vekten viste vel 75/76 her i forrige uke.. 

Har vært flink i en uke nå..Jhuu 😂 

Har gått vekk i fra allverdens dietter å ja og nei mat. Prøver heller å begrense meg litt 😆

Hva er planen deres ?

AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg i vedlikeholdsmodus, og det har jeg vært siden jeg lykkes å gå ned 12 kg for 8 år siden. Før det så var livet mitt enten slankekur eller/gi f og spise det jeg ville. Var liksom ikke noen mellomting. Mitt absolutt beste råd når dere når målet er å ta tak i all vektoppgang med en gang. Ellers vil det fort skli ut. Jeg teller ikke kalorier lengre, men veier meg en gang i uken for å sjekke tingenes tilstand. Har jeg gått opp en kilo så strammer jeg inn med en gang og gjør enkle grep som å droppe lørdagssnopet eller spise salat til lunsj. Det skal veldig lite til når det er snakk om 1-2 kg, og ved neste veiing er jeg der jeg vil være igjen.

Slankekurer er slitsomme, og jeg orker ikke tanken på det igjen, så jeg velger å følge litt ekstra med på vekten og ikke la det skli ut. 

Anonymkode: d4afc...75f

• Liker 8
Skrevet

Jeg har gått ned 7,3 kg siden desember. Har ikke endret drastisk på så mange ting. Har prøvd å gjøre det på en måte jeg vet jeg kan leve med når vektnedgangen er oppnådd. Har kuttet i alle porsjoner og spist lite godteri. I tillegg har jeg ikke spist ris, brød eller poteter, men det gjorde jeg heller ikke før jeg begynte med slankingen. Utenom det har jeg trent 4 ganger i uken, men kostholdet betyr jo ca. 80 % for vektnedgang, så det har nok ikke vært så utslagsgivende. Jeg har ikke troen på slankekurer der en spiser mye rart i en periode, for så å gå over til vanlig kosthold igjen etterpå. Det er bedre å gå ned i vekt sakte, men sikkert og spise vanlig mat. Bare mindre porsjoner. :) Det er mitt råd.

Skrevet

Det vanskelige i påsken er kanskje å takke nei til all den usunne maten som blir tilbydd og som kommer på bordet. Folk forventer nesten at man skal forsyne seg av alt mulig rart uten å tenke på vekta. Mange kan sikkert det, men for oss som prøver å passe litt på sukkerinntaket, kan det være greit å begrense seg... :dry: ikke alltid full forståelse for det. Heldigvis er påsken kort, haha.

Skrevet

Jeg ønsker å gå ned noen kilo, hvertfall 5. Hadde vært fantastisk å få det til før sommeren! Har alltid vært slank, men de siste årene har de ekstra kiloene kommet grunnet graviditeter og litt dårlig psykisk helse. Mitt største problem er nok sjokoladen. Har prøvd å kutte den ut tidligere, men jeg syns det er så forferdelig vanskelig, pluss at det går utover humøret. Noen som har noen tips? 

Skrevet

Er det noen som vet hvordan man får "satt i gang" forbrenningen igjen på en effektiv måte? Jeg har kommet til et vektplatå, og føler det er ikke så mange realistiske kilo til jeg trenger å gå ned, så derfor er jeg ekstra frustrert nå.

Edit: ønsker ikke oppgi høyde og vekt når jeg ikke er anonym - mann, 31 år.

Skrevet

Jeg prøver fortsatt å bli kvitt de siste gravidkiloene, 14 måneder etter at jeg fikk barn :sukk:og er håpløs.

Har hatt noen runder tidligere der jeg har hatt noen kilo for mye, men det har alltid vært etter "spesielle" perioder med f.eks. mye stress, liten tid til trening og lettvindte løsninger i matveien. Og så har jeg lett kommet tilbake til trivselsvekt når jeg har gått tilbake til normal-livet igjen. Null problem liksom. Men nå er jo mamma-livet den nye normalen, og jeg strever med å finne min balanse på trening og mat i kombo med familielivet. Har vært med i begge de siste "vi som skal ned i vekt før..."- trådene, men ikke klart å gå ned mer enn 4 kg totalt. 

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, Severin skrev:

Er det noen som vet hvordan man får "satt i gang" forbrenningen igjen på en effektiv måte? Jeg har kommet til et vektplatå, og føler det er ikke så mange realistiske kilo til jeg trenger å gå ned, så derfor er jeg ekstra frustrert nå.

Edit: ønsker ikke oppgi høyde og vekt når jeg ikke er anonym - mann, 31 år.

For meg fungerer det bare å øke treningsmengden + matinntaket. Pleier som regel å trene noen økter flere i løpet av en uke enn jeg vanligvis gjør. Med mer trening øker også sultfølelsen, spiser litt mer, men holder meg til sunn mat og ikke noe junkfood eller tomme kalorier. Trener også mer variert enn bare styrketrening. F.eks. en del kardio (gjerne utetrening) + styrke.

• Liker 1
Gjest mayash24
Skrevet (endret)

Vil bare dele dette her med dere, nesten som tips da til dere som ønsker å gå ned i vekt.

Gikk fra 72kg til 54kg på 5-6 måneder. Er 165cm. Veier nå 58kg, måtte gå opp litt fordi jeg ble veldig dårlig av å gå mindre i kg.

Har egentlig alltid vært en overvektig jente siden jeg var 12 år. Er nå 18 år, og er endelig fornøyd med resultatet. 

Letteste måten å gå ned i vekt på for meg var å sitte ned og tenke på hva slags mat jeg spiser ofte som gjør at jeg legger på meg. Jeg spiste utrolig mye kjøtt og fett mat hele tiden. Jeg hadde et mål og gå ned minst 5kg på en måned, og det klarte jeg. Hvordan? Jo jeg kuttet ned all fett mat og de rettene som gjorde at jeg gikk ned i vekt, altså spise mindre kalorier. Kuttet vekk all kjøtt unntatt kylling. 

Mat som jeg spiste om morgenen var to knekkebrød(rugsprø knekkebrød) med makrell i tomat/kylling postei eller kyllingfilet. Lunsj spiste jeg to klementiner. Middag spiste jeg det mamma lagde hjemme som var ris og stekt kylling. Middag spiste jeg så mye jeg orka og om kvelden spiste jeg sjeldent fordi jeg ble så mett av middagen så det var sjeldent at jeg ble sulten, men de gangene jeg var sulten så spiste jeg enten klementin eller knekkebrød. Jeg kuttet ned en del dessert også, det kan friste som bare det men jeg tvang meg selv og prøvde. Var noen ganger jeg ikke klarte og holde meg men da startet jeg bare på nytt.

Sånn fortsatte jeg helt til jeg nådde målet. Jeg satte ned småe mål om gangen som å gå ned 5kg om gangen til jeg var fornøyd. 

Jeg trente ikke noe særlig da jeg går hver hver eneste dag frem og tilbake fra skolen.

Anbefaler å ha et skjema på mobil eller ark der du kan notere vekten din, hva du skal spise og hva du skal unngå. 

Jeg veide meg hver morgen og noterte det.

Håper dere får resultatet dere ønsker :) 

Endret av mayash24
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, mayash24 skrev:

Vil bare dele dette her med dere, nesten som tips da til dere som ønsker å gå ned i vekt.

Gikk fra 72kg til 54kg på 5-6 måneder. Er 165cm. Veier nå 58kg, måtte gå opp litt fordi jeg ble veldig dårlig av å gå mindre i kg.

Har egentlig alltid vært en overvektig jente siden jeg var 12 år. Er nå 18 år, og er endelig fornøyd med resultatet. 

Letteste måten å gå ned i vekt på for meg var å sitte ned og tenke på hva slags mat jeg spiser ofte som gjør at jeg legger på meg. Jeg spiste utrolig mye kjøtt og fett mat hele tiden. Jeg hadde et mål og gå ned minst 5kg på en måned, og det klarte jeg. Hvordan? Jo jeg kuttet ned all fett mat og de rettene som gjorde at jeg gikk ned i vekt, altså spise mindre kalorier. Kuttet vekk all kjøtt unntatt kylling. 

Mat som jeg spiste om morgenen var to knekkebrød(rugsprø knekkebrød) med makrell i tomat/kylling postei eller kyllingfilet. Lunsj spiste jeg to klementiner. Middag spiste jeg det mamma lagde hjemme som var ris og stekt kylling. Middag spiste jeg så mye jeg orka og om kvelden spiste jeg sjeldent fordi jeg ble så mett av middagen så det var sjeldent at jeg ble sulten, men de gangene jeg var sulten så spiste jeg enten klementin eller knekkebrød. Jeg kuttet ned en del dessert også, det kan friste som bare det men jeg tvang meg selv og prøvde. Var noen ganger jeg ikke klarte og holde meg men da startet jeg bare på nytt.

Sånn fortsatte jeg helt til jeg nådde målet. Jeg satte ned småe mål om gangen som å gå ned 5kg om gangen til jeg var fornøyd. 

Jeg trente ikke noe særlig da jeg går hver hver eneste dag frem og tilbake fra skolen.

Anbefaler å ha et skjema på mobil eller ark der du kan notere vekten din, hva du skal spise og hva du skal unngå. 

Jeg veide meg hver morgen og noterte det.

Håper dere får resultatet dere ønsker :) 

Fint å høre at du er fornøyd med vekten nå:) men jeg syns ikke dette hørtes ut som en veldig sunn måte å gjøre det på, det gikk kanskje litt fort og ble litt lite mat? Dette kan fort utvikle seg til en spiseforstyrrelse, og tro meg, det vil du ikke ha! Har du noen å prate med?

Anonymkode: d2e94...b8c

• Liker 3
Gjest mayash24
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fint å høre at du er fornøyd med vekten nå:) men jeg syns ikke dette hørtes ut som en veldig sunn måte å gjøre det på, det gikk kanskje litt fort og ble litt lite mat? Dette kan fort utvikle seg til en spiseforstyrrelse, og tro meg, det vil du ikke ha! Har du noen å prate med?

Anonymkode: d2e94...b8c

Glemte også nevne at jeg har slitt litt med spiseforstyrrelse en stund men jeg klarte å komme over det fort. Har nevnt om dette til legen og han var sånn litt glad på mine vegne at jeg klarte å gå ned i vekt men han ville at jeg skulle spise mer og det gjør jeg :) Har en kjæreste som også hjelper meg så jeg spiser mye nå haha!

Men dette var en av de letteste måtene jeg klarte å gå ned i vekt, klarte ikke å gå ned i vekt med trening osv.

Skrevet
På 29.3.2018 den 16.36, Warum skrev:

Jeg ønsker å gå ned noen kilo, hvertfall 5. Hadde vært fantastisk å få det til før sommeren! Har alltid vært slank, men de siste årene har de ekstra kiloene kommet grunnet graviditeter og litt dårlig psykisk helse. Mitt største problem er nok sjokoladen. Har prøvd å kutte den ut tidligere, men jeg syns det er så forferdelig vanskelig, pluss at det går utover humøret. Noen som har noen tips? 

Sliter med det samme! Det er denne forbaska sjokoladen som jeg ikke klarer meg uten..

Skrevet

Jeg melder meg her også, og uten å bruke AB. Noe som i seg selv er langt utenfor komfortsonen min! 

Men jeg trenger å forplikte meg litt, siden jeg vet at det vil motivere meg. 

Jeg har i år allerede gått ned 6-7 kilo, pluss noen kilo i fjor. Nå er jeg vel ca 10-12 kilo lettere enn for et par år siden.  

Det jeg har gått ned, skyldes kun kutt av tomme kalorier. Jeg har alltid trent, men det kan ingen se på meg :)  Jeg har vært mer eller mindre på slank i hele mitt voksne liv, mer eller mindre motivert. 

Nå er jeg veldig motivert, da vekten har begynt å gå ut over helsen min :( 

Påsken har egentlig gitt meg anledning til mye aktivitet, men også mange tomme kalorier. Kaloriregnskapet går forhåpentligvis opp i opp :) 

Min motivasjon for å droppe godteri, er å tenke at jeg er voksen, og det bare er småunger som fråtser i snop! Det hjelper 8 av 10 ganger :) 

I morgen, 1. april, skal jeg prøve meg på to uker uten snop, for å bekrefte for meg selv at jeg kan klare det :) 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...