Gå til innhold

Er det noen her hvor arbeidsgiver er fritatt for arbeidsgiverperioden?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en kronisk sykdom. Jobber 100%. Har aldri hatt fravær utover egenmelding for sykdommen. Nå kjenner jeg at det er ufattelig tungt på jobb og jeg får ikke gjort det jeg skal innenfor 8-16. Da blir det ekstra jobbing i helger og nå i påsken uten at det betyr overtid. Dette blir en spiral som bare går nedover. Arbeidsgiver vet ikke om denne kroniske sykdommen. Det hadde vært lettere for meg å si at nå trenger jeg en pause dersom jeg visste at arbeidsgiver ble belastet økonomisk.

På hvilket grunnlag har du fått fritak for arbeidsgiverperioden og hva måtte til for at nav behandlet saken? Hvor lang tid?

Anonymkode: 17240...376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dersom jeg visste at arbeidsgiver IKKE ble belastet økonomisk skulle det stå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var mye syk, kortere fravær, men forholdsvis ofte. Fortalte legen min at sjefen var fortvilet, lite firma og stress med å få noen til å jobbe for meg, i tillegg til den økonomiske belastningen. 

Da sa legen han kunne søke nav om fritak for arbeidsgiverperioden. Det ble innvilget for en periode på to år mener jeg å huske. Sjefen ble mye gladere :) 

Anonymkode: 4e3c5...805

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var mye syk, kortere fravær, men forholdsvis ofte. Fortalte legen min at sjefen var fortvilet, lite firma og stress med å få noen til å jobbe for meg, i tillegg til den økonomiske belastningen. 

Da sa legen han kunne søke nav om fritak for arbeidsgiverperioden. Det ble innvilget for en periode på to år mener jeg å huske. Sjefen ble mye gladere :) 

Anonymkode: 4e3c5...805

Takk for svar. 

Hvor lang tid tok det fra du søkte til det ble innvilget?

Jeg har jo ikke noe sykefravær i forbindelse med den kroniske sykdommen. Jeg har heller lagt meg veldig tidlig, avstått fra sosial kontakt og forsømt mat og hjem. Ergo ikke synlig for arbeidsgiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. 

Hvor lang tid tok det fra du søkte til det ble innvilget?

Jeg har jo ikke noe sykefravær i forbindelse med den kroniske sykdommen. Jeg har heller lagt meg veldig tidlig, avstått fra sosial kontakt og forsømt mat og hjem. Ergo ikke synlig for arbeidsgiver.

Det behandles ganske fortløpende. Du må ha legeerklæring og helst søke sammen med arbeidsgiver for å få redegjort for hvordan dette går utover arbeidet. Uten sykdomshistorikk er arbeidsgivers vitnemål svært relevant.

Anonymkode: 5e5ec...6ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I jobben min har vi søkt på tre ansatte, og fikk innvilget på to.

Den ene hadde et handicap, og det var innvilget før jeg begynte. Jeg antar de så en relasjon mellom handicapet og høyt fravær.

Den andre søkte jeg på selv, og der var det snakk om stadig små-fravær på grunn av vond hals, bihuler og lignende. Det var ingen klar diagnose, bare høyt egenmeldt fravær. Det ble innvilget for ett år.

Den tredje var det også jeg som søkte på. Vi søkte egentlig bare for å prøve oss, da personen hadde vært langtidssykemeldt og vi mente det kunne bidra til en mykere start. Tanken var at vedkommende da kunne bruke egenmelding etter behov, uten å tenke på kostnaden for arb. giver. Det ble avslått.

.................

Hadde jeg vært i din situasjon, så hadde jeg tatt turen til Nav og snakket med de om dette. Fortell saksbehandleren din hvordan du har det, og at presset du opplever forverrer helsesituasjonen din. Har du en løsningsorientert saksbehandler, så ser den at dette kan være nøkkelen for å unngå langtidssykemelding og til slutt ufør for deg.

Jeg ble i siste svangerskap sykemeldt veldig tidlig, og siden jeg er den som følger opp sykemeldte, så ble hele situasjonen veldig rar. Jeg tok da turen til Nav og snakket med min saksbehandler. Det gjorde at hun hadde all informasjonen hun trengte om min helse, og vi slapp oppfølgingsplan, purrebrev osv. Det føltes veldig godt for meg å slippe å ha alle Nav-fristene hengende over meg, i tillegg til alle plagene jeg hadde :) 

Anonymkode: f6737...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Arbeidsgiver søkte for meg, det tok ca 2 mnd før det kom svar, og da hadde saken vært en tur innom fastlegen. Er mye småsyk pga kronisk sykdom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Personalsjefen kom til meg å informerte om at hun hadde søkt om dette, da jeg fikk diagnose som kronisk syk

Anonymkode: cc6c9...315

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søkte selv, og har funnet ut av nav.no er en grei side hvor man finner mye informasjon. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg søkte om det fra arbeidsgivers side for en ansatt nylig, det gikk greit igjennom. Fylte ut et skjema, hadde en legeerklæring tror jeg, eller legen fylte inn i samme skjema, jeg redegjorde oppsummeringsmessig for sykefraværet foregående år (noe ala 25 hele dager og 8 halve, fordelt på 18 enkeltfravær, hvorav 7 var med sykemelding, de andre egenmelding). Det var ikke et komplisert skjema. 

Anonymkode: bb009...90b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Meg over, jeg ville snakket med arbeidsplassen din, så de kan søke.

Anonymkode: bb009...90b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har behandlet 500+ slike §8-20 saker. 

Du bør oppfylle dette: 

"Sykefraværet i arbeidsgiverperioder bør likevel være på minst 25 dager, fordelt på minst fem fraværstilfeller."

Fyller du ikke dette kravet bør du få en god legeerklæring. 

Anonymkode: 23e1c...5c4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...