Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noe spesielt jeg må tenke på?

Sikkert et dumt spørsmål men det er min første gang. ;)

Anonymkode: 2159d...fc3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Husk å få info og strøm og vsnn etc, stoppekraner osv.

Hvis megler er seriøs så blir h*n med under overtagelsen og sørger for at alt som skal sjekkes og ordnes blir gjort :)

Grattis med leilighet!

Anonymkode: aba11...ce7

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Husk å få info og strøm og vsnn etc, stoppekraner osv.

Hvis megler er seriøs så blir h*n med under overtagelsen og sørger for at alt som skal sjekkes og ordnes blir gjort :)

Grattis med leilighet!

Anonymkode: aba11...ce7

Takk :)

Megler sa at det var standard å sende en sms med alt jeg og selger skal gå gjennom og så skal vi begge gå gjennom en liste og sende dette sammen... Noe sånt... 

AnonymBruker
Skrevet

Regler trenger absolutt ikke være med på overtakelse, men du burde spørre han/hun om det er noe du bør huske på 

Anonymkode: a95f5...2d9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det noe spesielt jeg må tenke på?

Sikkert et dumt spørsmål men det er min første gang. ;)

Overtakelse skal avtales når budet nlir akseptert og i god tid før kontraktsmøte. Overtakelse skal stå i kontrakten. Og kjøpekontrakt pleier meglerne å være raske med å få skrevet og signert i kontraktsmøte.

Anonymkode: 66481...6c9

AnonymBruker
Skrevet

Overtakelse skal avtales når budet nlir akseptert og i god tid før kontraktsmøte. Overtakelse skal stå i kontrakten. Og kjøpekontrakt pleier meglerne å være raske med å få skrevet og signert i kontraktsmøte.

Anonymkode: 66481...6c9

Ja dette gjort for lenge siden. :) Nå var det overtakelsen jeg tenkte på. Er redd det er dårlig utvask og jeg må kommentere det feks. Den slags ting.

Gjest Blondie65
Skrevet

Du skal få en sjekkliste. Denne går du og selger gjennom sammen. 

Spør selger om alt du lurer på:

* Hvordan virker XXX (apparat)

* Er det noe du som selger har lyst å tipse om

* Hvordan er det å varme opp leiligheten (gulvkaldt osv)

* Hvordan kontakter jeg styret

Gratulerer med leilighet!

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, Blondie65 skrev:

Du skal få en sjekkliste. Denne går du og selger gjennom sammen. 

Spør selger om alt du lurer på:

* Hvordan virker XXX (apparat)

* Er det noe du som selger har lyst å tipse om

* Hvordan er det å varme opp leiligheten (gulvkaldt osv)

* Hvordan kontakter jeg styret

Gratulerer med leilighet!

Det med å kontakte styret var lurt, det hadde jeg ikke tenkt på.:smilyblomst:

Skrevet (endret)

Det med å kontakte styret var lurt, det hadde jeg ikke tenkt på.:smilyblomst:

I min blokk der jeg har leilighet så henger det en liten oppslagstavle nede i gangen ved postkassene. Der står det diverse info, og blant annet et ark med alle nødvendige telefonnummere til styrefolk og f.eks lokal rørlegger og sånt. Se etter en slik oppslagstavle der du har kjøpt leilighet (hvis det er blokk da, med innendørs gang).

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet

En jeg kjenner jobber i et meglerfirma. Hun ser over før overtagelse sammen med leier /ny kjøper. Hun går alltid over lister. Og skap. Dra fingeren over og se om det er støv på den.

Anonymkode: 3e37b...d7b

Skrevet

Det pleier å være en liste over ting du bør sjekke ved overtagelse, og den skal vel egentlig megler gi deg, eller den er en del av prospektet/kontrakten. Viktige ting er bl a

- riktig antall nøkler

- avlesing av strømmåler, og at begge noterer ned samme målerstand

- er utvask ok ? Sjekk særlig bad, under vask osv.

- er det som skal være igjen i leiligheten der slik som avtalt, f eks dekoder, modem (borettslag), brannslukningsapparat, evnt lamper, gardinoppheng, ovner.

- kontroller at lys virker

Om noe ikke stemmer, skal dette noteres i overtagelsesprotokollen, og du kan holde tilbake et beløp frem til alt er ok.

Og husk at du er i din rett til å bruke den tiden du trenger ved overtagelse. Det er nå du har sjansen til å gi beskjed OG holde tilbake penger. Når sms om at alt er ok er sendt megler, er pengene på vei til selger, og det er mye vanskeligere å få igjennom en klage !

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

I dag har vel de aller fleste meglere elektronisk overtakelsesprotokoll også - det vil si at en av dere fyller den ut og begge signerer. Målerstanden dokumenteres med bilde. Eventuelle feil og mangler bør også dokumenteres med bilde.

AnonymBruker
Skrevet

Sjekk at vedkommende har vasket oppå kjøkkenskapene, spør om de har vasket bak kjøleskap, under komfyr og under kjøkkeninnredningen. Husk å lese av strøm, og husk å bestill ny strøm med en gang. Sjekk at lysbrytere OL fungerer. Spør gjerne hvor mye varmeovner og varmekablene bruker å stå på. 

Husk å meld flytting både hos posten og på  alltinn.no. 

Anonymkode: 22087...6fe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...