AnonymBruker Skrevet 27. mars 2018 #1 Skrevet 27. mars 2018 Hei! Jeg løper 5+ dager i uken, fordi jeg elsker å løpe. Jeg prøver å gå ned i vekt (+/-4kg) men jeg får det aldri til når jeg løper. Det kan nok være pga. vann i kroppen etter harde økter og karbohydrater, (og så klart at jeg ikke forbrenner mer enn jeg spiser, men det gjør jeg). Så lurte jeg på om det kanskje kunne være kortisol?? Man får jo mye kortisol i kroppen av løping, og kortisol kan jo hindre vektnedgang. Noen som har erfaringer?? Anonymkode: 61a47...b8b
Pringle Skrevet 27. mars 2018 #2 Skrevet 27. mars 2018 Man produserer ikke SÅ mye kortisol. Ellers hadde løping vært en effektiv løsning på hungersnød. Tipper at du spiser mer enn du tror. Eller at du ikke har holdt på lenge nok. Fokus på kalorier totalt, ikke bare karbohydrat. 4
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2018 #3 Skrevet 27. mars 2018 Jeg løper mye selv (7-10 økter per uke) og mye tøff intervalltrening (4 av øktene er intervalltrening i sone 3 og 4).Jeg har slitt (og sliter fremdeles) med mye uro og stress i kroppen og fikk målt kortisolverdier. Hadde altfor høyt, slet med søvn når jeg trente mye også. Kroppen var stressa når jeg skulle legge meg og pulsen gikk ikke ned. Det er rett og slett kjedelig at Løping og tøff trening øker kortisol, det stresser kroppen. Tøff fysisk aktivitet stresser kroppen på lik måte som annet stress, så det kan godt hende du sliter med høyt kortisolnivå i kroppen. For min del har jeg måtte være veldig bevist på å slappe av mellom øktene, sove godt og spise nok. Hvis du slanker deg i tillegg til løpingen stresses kroppen ytterligere. Har lest at slanking også kan øke kortisol. Jeg føler meg ofte mer stresset når jeg er sulten. Folk med anoreksi har også høyt kortisol. Rolig trening stresser kroppen mye mindre ift intervalltrening i sone 3 og 4 så hvis du skal slanke deg så fokuser på rolig løping i sone 1. Og mitt beste råd er å jobbe med å slappe mer av mellom øktene, restitusjonen er like viktig som selve treningen og får ikke kroppen nok hvile så brytes den ned. Kortisol bryter ned kroppen over tid. Jeg merket det veldig godt på kropp og psyke, men med større fokus på restitusjon har jeg blitt noe bedre selv om problemet fortsatt er tilstede. Anonymkode: 8350c...716 3
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2018 #4 Skrevet 28. mars 2018 Ja, jeg leste det så senest som i går i en bok om hormoner at løping gir forhøyet kortisol. Anonymkode: a0847...f07
BlendaSensitive Skrevet 31. mars 2018 #5 Skrevet 31. mars 2018 Om treningen blir for mye så opplever kroppen det som stress ja. Derfor veldig viktig med hvile også. Man må rett og slett kjenne på seg selv, gir treningen overskudd eller ikke?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå