Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

.

Endret av louisandsteve
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må jo bare fortelle om det, vise at du angrer. Og håpe på det beste. De kan jo ansette deg uansett. Men det er dessverre også mulighet for at de ikke gjør det. Og de har rett til å trekke tilbudet i dette tilfellet. 

Tenker du på en karriere innenfor helse/andre steder som krever politiattest? Da kommer du isåfall til å få dette problemet flere ganger. Vet ikke hvor lang tid før slike saker 'forsvinner', men det er nok en god del år. 

AnonymBruker
Skrevet

Du får bare levere politiattesten å ta det derfra.

på en utvidet politiattest så vil dette aldri forsvinne. Litt å tenke på til senere i livet....

Anonymkode: bbfcb...3c3

Skrevet

Jeg tror dette går helt fint:)

Det de er ute etter er hendelser som har med andre mennesker å gjøre, mener jeg å huske (overgrep etc.)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, visp skrev:

Det de er ute etter er hendelser som har med andre mennesker å gjøre, mener jeg å huske (overgrep etc.)

Dersom de kun er ute etter spesifikke hendelser, så ber de som regel om en politiattest som kun omfatter disse paragrafene (begrenset politiattest). Har de bedt om en utvidet attest, så er det fordi de skal ha alt dette dekket.

Man ber ikke om en bredere attest enn man trenger, og det er et regelverk rundt dette også - arbeidsgiver skal ikke grave i informasjon som ikke er relevant. 

TS jeg forstår godt at du gruer deg, men du får bare hoppe i det. Og forbered deg mentalt på at du kanskje må begynne å se etter andre jobber. 

Anonymkode: 89270...858

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, visp skrev:

Det kan  ødelegge for henne.. 

Hvis de kun var ute etter overgrep etc hadde ikke politiet gitt attest der boten på hasj stod. 

Slik som når man søker jobb i barnehage legger man kun ved begrenset politiattest,  da om du har blitt dømt for tyveri er uten betydning

Anonymkode: 25912...46d

AnonymBruker
Skrevet

Narkotikalovbrudd kan bli et problem på et legekontor. Du skal jo håndtere resepter på litt av hvert.

Anonymkode: 9996b...69d

• Liker 7
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom de kun er ute etter spesifikke hendelser, så ber de som regel om en politiattest som kun omfatter disse paragrafene (begrenset politiattest). Har de bedt om en utvidet attest, så er det fordi de skal ha alt dette dekket.

Man ber ikke om en bredere attest enn man trenger, og det er et regelverk rundt dette også - arbeidsgiver skal ikke grave i informasjon som ikke er relevant. 

TS jeg forstår godt at du gruer deg, men du får bare hoppe i det. Og forbered deg mentalt på at du kanskje må begynne å se etter andre jobber. 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan  ødelegge for henne.. 

Hvis de kun var ute etter overgrep etc hadde ikke politiet gitt attest der boten på hasj stod. 

Slik som når man søker jobb i barnehage legger man kun ved begrenset politiattest,  da om du har blitt dømt for tyveri er uten betydning

Anonymkode: 25912...46d

Ok, er ikke helt inni det der, skjønner jeg. Har bare hørt fra venner som må levere i forbindelse med jobb.

Uansett: å røyke litt hasj på hjørnet som tenåring er neppe noe de vil bry seg med. Det hadde iallefall ikke jeg gjort.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, visp skrev:

Ok, er ikke helt inni det der, skjønner jeg. Har bare hørt fra venner som må levere i forbindelse med jobb.

Uansett: å røyke litt hasj på hjørnet som tenåring er neppe noe de vil bry seg med. Det hadde iallefall ikke jeg gjort.

Det er snakk om 1 år tilbake.

Anonymkode: 8eab7...305

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dessverre er det alltid en grunn til at man skal levere politiattest, og en grunn til at den dekker punktene den dekker. 

Det er jo heller ikke bare en person som sitter der og sier "pytt", en ansettelse skal gjennom flere og HR har jo retningslinjer å forholde seg til. 

AnonymBruker
Skrevet

Dette vil ødelegge for deg. 

Narkotikadom og jobbe på legekontor er som å sette hesten til å vokte havresekken i følge endel. 

Anonymkode: 4a655...265

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er snakk om 1 år tilbake.

Anonymkode: 8eab7...305

Ja, hun er nitten nå; altså var hun atten. Hvem har ikke levd litt i ungdommen?

Dessverre er det alltid en grunn til at man skal levere politiattest, og en grunn til at den dekker punktene den dekker. 

Det er jo heller ikke bare en person som sitter der og sier "pytt", en ansettelse skal gjennom flere og HR har jo retningslinjer å forholde seg til. 

Nei, men man kan være fornuftig og se at dette er en filleting.

Dette vil ødelegge for deg. 

Narkotikadom og jobbe på legekontor er som å sette hesten til å vokte havresekken i følge endel. 

Anonymkode: 4a655...265

Det er greit å ha litt fornuft oppi det hele. Det er ikke en tung narkoman vi snakker om.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, hun er nitten nå; altså var hun atten. Hvem har ikke levd litt i ungdommen?

Nei, men man kan være fornuftig og se at dette er en filleting.

Det er greit å ha litt fornuft oppi det hele. Det er ikke en tung narkoman vi snakker om.

Subjektive oppfatninger av loven skal heldigvis ikke regjere.

Kunne de det, så åpner vi jo for at en barnehage kan ansette noen som har lovbrudd relatert til barn fordi de selv mener det er ok, vedkommende er endret, sikkert uskyldig dømt osv.

Loven er gitt - den ER fornuft, ikke noe som du selv bestemmer hva du legger i.

AnonymBruker
Skrevet

Dette burde du jo tenkt på før du begikk en ulovlig handling

Anonymkode: 86ab4...c51

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener selv ikke at hasj er en stor greie, og ser det gjerne legalisert, men så lenge det er ulovlig skal det selvsagt få konsekvenser. 

Den gode nyheten er at du vil ikke slite med å få jobb generelt. De fleste arbeidsplasser krever ikke politiattest, og kun få krever en utvidet en. Legekontor, som f.eks. politiet, er naturlig nok blant de mest kresne.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette burde du jo tenkt på før du begikk en ulovlig handling

Det er fint at du kan gå foran med et så strålende eksempel da. Det er mye folk har gjort som de aldri har blitt tatt for. Jenta var litt uheldig bare.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, louisandsteve skrev:

Jente 19

Jeg har nå vært 1 måned i praksis på et legekontor der jeg ble tilbudt sommerjobb. Så spurte sjefen om politiattest, som jeg mottok nå nettopp. Der det står at jeg har brutt paragraf 231 første ledd..

Det som skjedde var at jeg og noen venner ble tilbudt hasj for ca 1 år siden når vi var ute på byen. Vi ville prøve det, så vi røykte på et hjørne. Men politie tok oss og vi alle fikk en bot på 3000kr hver. 

Jeg har jo allerede lovt at jeg kan jobbe der i sommer, så jeg kan ikke trekke meg unna nå...med mindre jeg finner på en unnskyldning. Eller tror dere at hun kanskje kan godta det? 

Jeg gruer meg sikkelig til å levere den å aner ikke hva jeg skal gjøre.. :( 

Angrer sikkelig på at jeg gjorde som jeg gjor

Uten politiattest ingen jobb, med politiattest heller ingen jobb. Det er et legekontor med tilgang til alt fra adrenalin til morfin. 

Når du har vært i praksis så skulle du faktisk levert politiattest før du begynte, og før du påbegynte en helsefaglig utdannelse, om det i den tilknytningen du har vært i praksis. Du skulle blitt stoppet for lenge siden.  

At det i følge deg er en gang, kan ingen vite. Det er en kjent sak at personer med misbrukerhistorikk søker seg til yrker der de får tilgang på det de misbruker enten det er dok og legemidler eller barn. 

Jeg savner forklaring på hvilken sammenheng du har vært i praksis. 

Anonymkode: c556e...738

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, visp skrev:

Det er fint at du kan gå foran med et så strålende eksempel da. Det er mye folk har gjort som de aldri har blitt tatt for. Jenta var litt uheldig bare.

Nå vet alle at narkotika er ulovlig, så da bør en jo kanskje holde seg borte fra det

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...