straamann Skrevet 27. mars 2018 #1 Skrevet 27. mars 2018 (endret) Jeg skal søke om studentbolig i en av de store byene til høsten. Jeg vet at det er altfor få studentboliger og sjansen for avslag er stor, så jeg søker privatmarkedet i tillegg. Jeg håper å få studentbolig alene, men regner ikke med å få det. Man får ikke svar på studentbolig før i august (?), så jeg er nødt til å sikre meg et kollektiv på privatmarkedet først. Hva gjør jeg dersom jeg har flaks og får tilslag på studentbolig, med det er 3 måneders oppsigelsestid i kollektivet? Det blir jo skamdyrt å betale dobbel leie...? Noen som har vært i lignende dilemma? Endret 27. mars 2018 av straamann
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2018 #2 Skrevet 27. mars 2018 Du slipper oppsigelsestiden om du finner ny leietaker som kan ta over. Anonymkode: d4403...5d8
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2018 #3 Skrevet 27. mars 2018 8 minutter siden, straamann skrev: Jeg skal søke om studentbolig i en av de store byene til høsten. Jeg vet at det er altfor få studentboliger og sjansen for avslag er stor, så jeg søker privatmarkedet i tillegg. Jeg håper å få studentbolig alene, men regner ikke med å få det. Man får ikke svar på studentbolig før i august (?), så jeg er nødt til å sikre meg et kollektiv på privatmarkedet først. Hva gjør jeg dersom jeg har flaks og får tilslag på studentbolig, med det er 3 måneders oppsigelsestid i kollektivet? Det blir jo skamdyrt å betale dobbel leie...? Noen som har vært i lignende dilemma? Trenger du studentbolig om du får bolig privat da? Anonymkode: d4403...5d8
straamann Skrevet 27. mars 2018 Forfatter #4 Skrevet 27. mars 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Trenger du studentbolig om du får bolig privat da? Anonymkode: d4403...5d8 Hvis jeg får tilslag på studentbolig alene med god standard og til god pris, ja selvsagt.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2018 #5 Skrevet 27. mars 2018 Om du nå snart får tilbud om plass privat, send dem en melding eller og gjerne ring dem, ai at du nå har bolig og ønsker å trenke din søknad på studentbolig da vil de kunne gi den plassen til en av de andre som har søkt. I mitt hode vil du da ikke måtte betale noe husleie for du aldri får tilbudet Du kan jo også kontakte dem nå og spør akkurat dette spm. Mulig det er såpass stor pågang ved starten av skoleåret at de ikke vil ha problem med å få noen andre til å ta over, og at du også i dette senarioet vil slippeå betale 3 mnd Anonymkode: e5f2e...fad
straamann Skrevet 27. mars 2018 Forfatter #6 Skrevet 27. mars 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om du nå snart får tilbud om plass privat, send dem en melding eller og gjerne ring dem, ai at du nå har bolig og ønsker å trenke din søknad på studentbolig da vil de kunne gi den plassen til en av de andre som har søkt. I mitt hode vil du da ikke måtte betale noe husleie for du aldri får tilbudet Du kan jo også kontakte dem nå og spør akkurat dette spm. Mulig det er såpass stor pågang ved starten av skoleåret at de ikke vil ha problem med å få noen andre til å ta over, og at du også i dette senarioet vil slippeå betale 3 mnd Anonymkode: e5f2e...fad Du misforstår. Problemet er hvordan man evt skal kunne si fra seg privat leieavtale dersom man får tilslag på studentbolig. Man får svar på studentbolig sent, men må være tidlig ute på privatmarkedet om man skal sikre seg noe bra. Og jeg ønsker å bo i studentbolig dersom jeg får den standarden og prisen jeg har søkt på. men kan ikke gamble på at jeg får tilslag, derfor må jeg også søke privat.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2018 #7 Skrevet 27. mars 2018 7 minutter siden, straamann skrev: Du misforstår. Problemet er hvordan man evt skal kunne si fra seg privat leieavtale dersom man får tilslag på studentbolig. Man får svar på studentbolig sent, men må være tidlig ute på privatmarkedet om man skal sikre seg noe bra. Og jeg ønsker å bo i studentbolig dersom jeg får den standarden og prisen jeg har søkt på. men kan ikke gamble på at jeg får tilslag, derfor må jeg også søke privat. Haha, omvendt vei ja... nei da har jeg ikke så mye å komme med desverre Anonymkode: e5f2e...fad
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2018 #8 Skrevet 27. mars 2018 20 minutter siden, straamann skrev: Du misforstår. Problemet er hvordan man evt skal kunne si fra seg privat leieavtale dersom man får tilslag på studentbolig. Man får svar på studentbolig sent, men må være tidlig ute på privatmarkedet om man skal sikre seg noe bra. Og jeg ønsker å bo i studentbolig dersom jeg får den standarden og prisen jeg har søkt på. men kan ikke gamble på at jeg får tilslag, derfor må jeg også søke privat. Hvis du ikke kan betale for det, så er du nok ikke i en posisjon hvor du kan velge og vrake slik😊 Anonymkode: d4403...5d8 1
missmcbeal Skrevet 27. mars 2018 #9 Skrevet 27. mars 2018 Jeg har vært ute for det samme selv. Jeg stilte meg litt bak i køen på studentboliger og var veldig usikker på om jeg fikk. Jeg var ikke førstepri fordi jeg var eldre og ikke førstegangsstudent, men kom litt lenger frem i rekken fordi jeg var førstegangsstudent på det aktuelle stedet og ikke fra denne aktuelle plassen, så var jeg "next in line". Jeg fikk ikke bolig på førsteopptaket til studentboligene, men da noen frasa seg plassen pga. skoleopptaket gjennom SO, fikk jeg plutselig tilbud med veldig kort svarfrist. Jeg hadde imidlertid akkurat sagt ja til en annen bolig gjennom mail og skulle få tilsendt kontrakten i posten og signere den, så alt var jo ikke formelt på plass, men hadde inngått en muntlig avtale. Da jeg fikk plass om studentbolig kontaktet jeg raskt hybeleieren og sa som var, at jeg hadde fått et tilbud fra studentbolig som jeg gjerne øsnket, og om det var mulig for meg å trekke meg. Det var greitt, han sa han hadde mange i kø så det var ikke noe problem. Så det ordna seg lett for meg, men jeg hadde jo ikke signert noen formell kontrakt enda, så det gjorde vel prosessen noe lettere. Som noen sier, kan det hende, dersom du har signert kontrakt, at du er nødt til å ordne opp selv med å finne ny leietager. Det er jo ganske stress da. Uansett har du jo svarfrist om du får tilbud om studentbolig, min var veldig krot, men jeg rakk likevel å forhøre meg deg om mulighet for trekke deg fra kontrakten/få noen andre til å ta over før du svarer ja til studentbolig. Men det er en risiko for å ikke få studentbolig, så å skaffe seg et midlertidig bosted i mellomtiden er nok veldig lurt.
straamann Skrevet 27. mars 2018 Forfatter #10 Skrevet 27. mars 2018 15 minutter siden, missmcbeal skrev: Jeg har vært ute for det samme selv. Jeg stilte meg litt bak i køen på studentboliger og var veldig usikker på om jeg fikk. Jeg var ikke førstepri fordi jeg var eldre og ikke førstegangsstudent, men kom litt lenger frem i rekken fordi jeg var førstegangsstudent på det aktuelle stedet og ikke fra denne aktuelle plassen, så var jeg "next in line". Jeg fikk ikke bolig på førsteopptaket til studentboligene, men da noen frasa seg plassen pga. skoleopptaket gjennom SO, fikk jeg plutselig tilbud med veldig kort svarfrist. Jeg hadde imidlertid akkurat sagt ja til en annen bolig gjennom mail og skulle få tilsendt kontrakten i posten og signere den, så alt var jo ikke formelt på plass, men hadde inngått en muntlig avtale. Da jeg fikk plass om studentbolig kontaktet jeg raskt hybeleieren og sa som var, at jeg hadde fått et tilbud fra studentbolig som jeg gjerne øsnket, og om det var mulig for meg å trekke meg. Det var greitt, han sa han hadde mange i kø så det var ikke noe problem. Så det ordna seg lett for meg, men jeg hadde jo ikke signert noen formell kontrakt enda, så det gjorde vel prosessen noe lettere. Som noen sier, kan det hende, dersom du har signert kontrakt, at du er nødt til å ordne opp selv med å finne ny leietager. Det er jo ganske stress da. Uansett har du jo svarfrist om du får tilbud om studentbolig, min var veldig krot, men jeg rakk likevel å forhøre meg deg om mulighet for trekke deg fra kontrakten/få noen andre til å ta over før du svarer ja til studentbolig. Men det er en risiko for å ikke få studentbolig, så å skaffe seg et midlertidig bosted i mellomtiden er nok veldig lurt. Ja, man kan ikke gamble på å få studentbolig, med mindre man tør risikere å bo i gymsal og på diverse sofaer første månedene. Prioriterer de førsteårssøkere og folk utenbys fra altså? Jeg føler de holder kortene veldig tett ang hvordan de prioriterer. I mitt tilfelle kan jeg ha rett på medisinsk prioritering også, men jeg antar at de har en kvote for dette som med alt annet. Skulle nesten tro at det skulle gå greit å få inn en evt ny leietaker på kort varsle i starten av året? Folk er jo desperate etter bolig. Men det skal jo være greit og klaffe med de andre som bor i et evt kollektiv også.
missmcbeal Skrevet 27. mars 2018 #11 Skrevet 27. mars 2018 1 minutt siden, straamann skrev: Ja, man kan ikke gamble på å få studentbolig, med mindre man tør risikere å bo i gymsal og på diverse sofaer første månedene. Prioriterer de førsteårssøkere og folk utenbys fra altså? Jeg føler de holder kortene veldig tett ang hvordan de prioriterer. I mitt tilfelle kan jeg ha rett på medisinsk prioritering også, men jeg antar at de har en kvote for dette som med alt annet. Skulle nesten tro at det skulle gå greit å få inn en evt ny leietaker på kort varsle i starten av året? Folk er jo desperate etter bolig. Men det skal jo være greit og klaffe med de andre som bor i et evt kollektiv også. Hos min studentskipnad stod det iallfall hvordan de priorterte søkerne, men det praktiseres nok ulikt fra plass til plass. Det kan nok hende at noen velger å ikke dele. Men jeg vil tro de praktiserer det ganske likt overalt, det virker på en måte logisk at de som er helt ferske studenter og yngst får tilbud først, siden det blir sett på som mest vanskelig å finne boliger når man er det og utenbysfra (fordi det er vanskelig å gå på mange visninger). Jeg tror f.eks. at dersom du kommer fra samme by/sted, har studert i samme område før, så kan du bare glemme å få studentbolig. Tror egentlig du skal være ganske heldig å få studentbolig også om du kommer fra Oslo og søker i Oslo. Hos oss er det sånn at det NÅ står tomme mange studentboliger, fordi det er så mange som hopper av underveis og fordi mange studentboligene er reservert utvekslingsstudenter som kommer om høsten og drar til jul igjen. Så her får man seg lett studentbolig om man kan flytte inn på kort frist, men for de fleste er det ikke så lett i praksis pga. kontrakter. Dersom du har medisinsk kvote kan det jo være du er good kanskje? 1
straamann Skrevet 27. mars 2018 Forfatter #12 Skrevet 27. mars 2018 @missmcbeal Ja vi får se. Jeg kommer utenbys fra og er førsteårsstudent på aktuell studie, men har studert noe annet tidligere. Har imdilertid medisinske begrunnelse, og har heller ikke mulighet til å dra på visninger i utgangspunktet. så vi får se hva de tenker. Samtidig er det et ganske begrenset utvalg studentboliger som passer for meg og mine behov. Hadde vært greit om man kunne flytte inn på kort varsel nå ja. Men man skal jo ha studieplass også .
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2018 #13 Skrevet 28. mars 2018 11 timer siden, straamann skrev: @missmcbeal Ja vi får se. Jeg kommer utenbys fra og er førsteårsstudent på aktuell studie, men har studert noe annet tidligere. Har imdilertid medisinske begrunnelse, og har heller ikke mulighet til å dra på visninger i utgangspunktet. så vi får se hva de tenker. Samtidig er det et ganske begrenset utvalg studentboliger som passer for meg og mine behov. Hadde vært greit om man kunne flytte inn på kort varsel nå ja. Men man skal jo ha studieplass også . Men hvis du trenger tilrettelagt bolig så regner jeg med at du stiller ganske godt femme i køen så lenge kapasiteten er dekkende? Anonymkode: d4403...5d8
straamann Skrevet 28. mars 2018 Forfatter #14 Skrevet 28. mars 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men hvis du trenger tilrettelagt bolig så regner jeg med at du stiller ganske godt femme i køen så lenge kapasiteten er dekkende? Anonymkode: d4403...5d8 Trenger ikke HC-bolig, men har andre medisinske behov som ikke fungerer så godt i et kollektiv. Jeg har spurt de som driver med bolig i studentsamskipnaden om hvilke sjansjer jeg har og hvor mange med spesielle behov de kan prioritere, men de vil ikke gi ut noen slik informasjon. må vente på svar som alle andre, men kan sende inn det jeg har av dokumentasjon sier de. (Men de vil heller ikke si hvilken type dokumentasjon de foretrekker. Tipper det er er legeerklæring, men de ville ikke bekrefte det) Er trolig mange som prøver å snike til seg studentbolig, derfor holder samskipnaden kanskje tett om opplysninger som enkelte kan manipulere med.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2018 #15 Skrevet 28. mars 2018 17 minutter siden, straamann skrev: Trenger ikke HC-bolig, men har andre medisinske behov som ikke fungerer så godt i et kollektiv. Jeg har spurt de som driver med bolig i studentsamskipnaden om hvilke sjansjer jeg har og hvor mange med spesielle behov de kan prioritere, men de vil ikke gi ut noen slik informasjon. må vente på svar som alle andre, men kan sende inn det jeg har av dokumentasjon sier de. (Men de vil heller ikke si hvilken type dokumentasjon de foretrekker. Tipper det er er legeerklæring, men de ville ikke bekrefte det) Er trolig mange som prøver å snike til seg studentbolig, derfor holder samskipnaden kanskje tett om opplysninger som enkelte kan manipulere med. Da ville jeg sendt inn legeerklæring👍 Anonymkode: d4403...5d8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå