Gå til innhold

Har veldig lyst på rotte. Noen spørsmål

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på et par ting og håper noen vil svare :)

1. Må jeg ha minst 2 rotter sammen? Jeg jobber 50% og er uføretrygdet. Så jeg er mye hjemme, men er det best at de er 2?

2.Jeg har søkt litt rundt og ikke mange opprettere fra her jeg bor. Men går det greit å kjøre med rotte i bur i 4 timer? 

3. Hvilket kjønn er best å ha. Gutt eller jente 

4. Noen som har eller har hatt rotter som vil forteller hvordan det er?

Takk på forhånd :)

Anonymkode: 7008a...813

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen? :)

AnonymBruker
Skrevet

Ja du MÅ ha to rotter! Det er utrolig viktig å tenke på at rotter er flokkdyr og trenger en venn de kan dele livet med, de trenger en å være med når du ikke er der. Det er viktig at disse er samme kjønn! Rotter parrer ekstremt fort og det kan være over på få sekunder. Det at du går hjemme kan ikke erstatte selskapet av en rotte. 

Noen mener jenter er roligere og mer kosete enn gutter, men jeg har møtt både jenter og gutter som alle er snille og gode, dette avhenger av om du finner en god oppdretter og hvor tamme de er :) 

Anonymkode: 177e1...5cc

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Om du bor i by, så trenger du ikke å dra langt for å finne en rotte eller to. 

Det er bare å lage en felle som de går inn i. Du må bare være oppmerksom på at de kan ha smitte av ekle sykdommer.

Anonymkode: 99ab7...87c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er bare å lage en felle som de går inn i. Du må bare være oppmerksom på at de kan ha smitte av ekle sykdommer.

Ååå morroklumpen! 

:ironi:

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hørt folk snakke godt om ørkenrotter. Det kan kanskje være noe.

Anonymkode: 65927...9aa

Skrevet

Å kjøre noen timer er ikke noe problem. 

Bruk mye tid på å gjøre dem tamme. 

Husk at de trenger en del stimuli; labyrinter, leker osv. 

Hold buret rent! 

Pass på at de har ting å gnage på. 

Pass på ledninger etc når de er løse. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Prøver du å være morsom? Dust!

Men takk for seriøse svsr. Da går jeg for to rotter :)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker best hannrotter mtp kos og personlighet, men de markerer en del og bæsjer «overalt». Det varierer jo fra individ til individ, men hunnene mine var ganske aktive i forhold til hannene.

Har også erfart at dumbovariantene er mer behagelige rotter å ha med å gjøre enn toppøret, men igjen så er vel det individuelt. 

Anonymkode: af3b9...1f5

• Liker 2
Skrevet

Kos deg med rottene dine! :) 

AnonymBruker
Skrevet

Nydelige dyr som kan læres til det meste. Når jeg hadde god tid hadde jeg rotter alene. De gikk løse foruten natt. Når tiden ikke strakk til med barn og full jobb hadde jeg to og to rotter. Var ikke fult så lett å lære de triks da siden de da hadde egen flokk. De er kjempesmarte og like lett å dressere som en  hund. 

Anonymkode: 1307f...6f2

• Liker 1
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nydelige dyr som kan læres til det meste. Når jeg hadde god tid hadde jeg rotter alene. De gikk løse foruten natt. Når tiden ikke strakk til med barn og full jobb hadde jeg to og to rotter. Var ikke fult så lett å lære de triks da siden de da hadde egen flokk. De er kjempesmarte og like lett å dressere som en  hund. 

Anonymkode: 1307f...6f2

Er det ikke skummelt å ha de gående løse, for vil de ikke da fort gnage på elektriske ledninger?

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Rosalie skrev:

Er det ikke skummelt å ha de gående løse, for vil de ikke da fort gnage på elektriske ledninger?

De må man jo sikre :) 

AnonymBruker
Skrevet

Hei, vi har noen i veggen du kan få gratis. :nigo:

Anonymkode: 92ffb...e0b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde to hetterotter en gang, gutter. Det er viktig at de er minst to sammen, selv om du er mye der med dem. Min ene var veldig nervøs og likte seg best i buret, mye mer forsiktig og var bare komfortabel med å være ute om broren var med. Den andre var mer leken og hoppet rundt. Begge likte godt å kose seg inne i genseren min eller noe. De bæsjer og tisser når de må, så om det er på gulvet, i buret eller på ryggen din så gjør de det. Ha et så stort bur som mulig med masse muligheter for å leke, sove, forskjellige ting å gnage på osv. Buret er deres private sted som de skal ha kontroll over og selv bestemme om de vil være der eller komme ut. Hadde besøk av flere som stakk hånda eller fingrene inn i buret eller mellom sprinklene, og de ble bitt. Åpnet bare buret når jeg var hjemme, så bestemte de selv om de ville komme ut eller ikke. 

Anonymkode: 745f0...9bd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 27.3.2018 at 4:42 PM, AnonymBruker said:

Jeg lurer på et par ting og håper noen vil svare :)

1. Må jeg ha minst 2 rotter sammen? Jeg jobber 50% og er uføretrygdet. Så jeg er mye hjemme, men er det best at de er 2?

Jeg hadde bare en, men han var med meg overalt, var bare alene noen timer når jeg jobbet /studerte. Ble også med når jeg f.eks. gikk ut og spiste sammen med en venn. Da satt han rolig innenfor jakka og ventet på matbiter. Han stakk ikke av når jeg gikk tur, selv om det var midt i sentrum. Satt gjerne på skulderen min og fikk litt positiv oppmerksomhet av de jeg kjente og som likte rotter.

2.Jeg har søkt litt rundt og ikke mange opprettere fra her jeg bor. Men går det greit å kjøre med rotte i bur i 4 timer? 

Det går helt fint. Men, skal du reise med fly så husk å gi info om at du har med et dyr i bur. Du får tak i praktiske reisebur.

3. Hvilket kjønn er best å ha. Gutt eller jente 

Jeg kjøpte en hann, en veldig ung rotte. Når han ble kjønnsmoden skvettet han litt mer enn jeg tror en hunn ville gjort. Men aldri på meg eller inni jakka.

4. Noen som har eller har hatt rotter som vil forteller hvordan det er?

Det var greit, men jeg ville ikke valgt å ha rotte i dag. Noen av venninnene mine syntes også det var litt ekkelt, men de fleste tok det med et smil, selv om ikke alle ville kose med den lille karen. Hadde heller aldri rotta løs uten oppsyn, de kan bite over ledninger. Heller ikke alle var like begistret for å passe han, spesielt ikke min mor, når jeg skulle på ferie eller en helgetur der det ikke passet å ha han med. De er svært sosiale, han kom på innkalling, nygjerrige og kloke. Men, det krever litt, spesielt det å få noen til å passe den når man reiser bort.

Takk på forhånd :)

Anonymkode: 78190...c76

AnonymBruker
Skrevet

Slett ikke alle flyselskap tillater gnagere, og ingen flyselskap tillater gnagere i kabinen. Så skal man fly med rotter, må man først sjekke om flyselskapet tillater gnagere. Når man så har bestilt billett, må man ringe flyselskapet og bestille plass til rotten(e) i cargo.

Denne bloggposten er fin vedt. å reise med rotter:  http://hildurs.blogg.no/1488113739_reise_med_rkenrotter.html

Anonymkode: 98db0...839

AnonymBruker
Skrevet

De blir ikke så veldig gamle.

Anonymkode: e5603...1bc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...