Gå til innhold

Offentlig transport Paris


Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal noen dager til Paris, og leser meg tullete på info om offentlig transport. Stemmer det at jeg ikke kan ta metroen til en destinasjon, gå av, se, og ombord igjen på samme billett til tross for at jeg er innenfor gyldigheten på 1 1/2 time ? På meg virker transportssystemet ganske komplisert med tanke på hvordan man kan bruke samme billett. Kommer ikke til å kjøpe turistpass eller lignende, for ungdommen jeg reiser med har null interesse av å tråkke i museum. 

Anonymkode: ce7f7...e5b

Skrevet (endret)

En enkeltbillett gjelder for en enkelt reise. Fra A til B. Ferdig. Når du har gått ut av metrosystemet er den brukt og ikke gyldig igjen. (Du må mate billetten gjennom en leser ved portene både når du går inn på og ut av stasjonene.)

Kjøp en Paris Visite billett. Den kan kjøpes med varighet fra 1 til 5 dager. https://www.ratp.fr/en/titres-et-tarifs/paris-visite-travel-pass  Gjelder på all kollektivtransport i Paris, ubegrenset bruk. Funker supert! Det er ikke et turistpass som inkluderer inngang til museer etc, det er en kollektivbillett.

Endret av Christiane_W
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker dette blir veldig dyrt. Vi er to stykker, og liker for så vidt å gå. Tenkte å kjøpe en pakke med 10 enkeltbilletter, da koster hver reise 1,60 euro. Fordi om jeg evnt må bruke 2 - 3 av de hver dag, blir det uansett rimeligere. Jeg syns bare det var veldig rart at billetten var "oppbrukt" bare fordi jeg forlater metroen, men fortsetter på ny metro innen 1,5 time. 

Anonymkode: ce7f7...e5b

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg tenker dette blir veldig dyrt. Vi er to stykker, og liker for så vidt å gå. Tenkte å kjøpe en pakke med 10 enkeltbilletter, da koster hver reise 1,60 euro. Fordi om jeg evnt må bruke 2 - 3 av de hver dag, blir det uansett rimeligere. Jeg syns bare det var veldig rart at billetten var "oppbrukt" bare fordi jeg forlater metroen, men fortsetter på ny metro innen 1,5 time. 

Anonymkode: ce7f7...e5b

I Oslo har du overgang på billetten, uavhengig av om du har forlatt T-banesystemet. Til gjengjeld koster den dobbelt så mye som en i Paris.

Anonymkode: 48920...422

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I Oslo har du overgang på billetten, uavhengig av om du har forlatt T-banesystemet. Til gjengjeld koster den dobbelt så mye som en i Paris.

Anonymkode: 48920...422

Er vel en gjenganger i de fleste norske byer - å reise kollektivt er dyrt. Kommer du til utlandet, er prisene med en gang mye mer tilpasset myndighetenes ønske om at folk skal velge kollektivt fremfor bil. Men uansett syns jeg det er et rart system i Paris - for gå du ikke ut av metroen, men fortsetter til en ny metro, kan du kjøre i 1,5 time. Men altså ikke om du plinger deg ut av selve metrosystemet. For meg ble det litt inkonsekvent.

Anonymkode: ce7f7...e5b

Gjest Overrasket
Skrevet

Du betaler for å bli transportert fra et sted til et annet, ikke for å x antall minutter med reise. Tidsperspektivet er bare for at alle skal ha nok tid til å gjennomføre enkeltreisen de har betalt for. Men, det finnes en måte å oppnå det du vil på. 

t+-billetten gjør at du kan foreta en enkeltreise med bestemte kombinasjoner av transportmetoder innen 90 minutter eller 2 timer (avhengig av transportmetode). Dersom du f.eks. kan ta buss X fra sted A til sted B, og reise videre med buss Y eller trikk fra sted B til sted C, kan du i teorien gjøre det du sier innen 90 minutter.

Dog kan du f.eks. ikke dra fra A til B og returnere fra B til A. Det blir jo å foreta en retur-reise på en enkeltbillett, også kjent som sniking.

Heller ikke t+-billetten gir deg inngang/utgang/inngang til metro/RER-systemet på samme billett.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Er vel en gjenganger i de fleste norske byer - å reise kollektivt er dyrt. Kommer du til utlandet, er prisene med en gang mye mer tilpasset myndighetenes ønske om at folk skal velge kollektivt fremfor bil. Men uansett syns jeg det er et rart system i Paris - for gå du ikke ut av metroen, men fortsetter til en ny metro, kan du kjøre i 1,5 time. Men altså ikke om du plinger deg ut av selve metrosystemet. For meg ble det litt inkonsekvent.

Anonymkode: ce7f7...e5b

Uten at jeg skal si noe sikkert, tror jeg det handler om systemet rundt billetten. Når du går ut av metroen, må du putte billetten inn i en maskin, som gjør den ugyldig. Sånne maskiner kan du ikke ha på busser, for eksempel. Det er nok i hovedsak en praktisk ting.

Å ha maskiner som gjør dette, er vesentlig billigere enn å ha kontrollører. Det blir en avveining.

Anonymkode: 48920...422

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker dette blir veldig dyrt. Vi er to stykker, og liker for så vidt å gå. Tenkte å kjøpe en pakke med 10 enkeltbilletter, da koster hver reise 1,60 euro. Fordi om jeg evnt må bruke 2 - 3 av de hver dag, blir det uansett rimeligere. Jeg syns bare det var veldig rart at billetten var "oppbrukt" bare fordi jeg forlater metroen, men fortsetter på ny metro innen 1,5 time. 

Anonymkode: ce7f7...e5b

Er jo samme på t-banen i London hvis du har kjøpt vanlig enkeltbillett. Altså ikke oyster eller travelcard.

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, Kjetil E skrev:

Er jo samme på t-banen i London hvis du har kjøpt vanlig enkeltbillett. Altså ikke oyster eller travelcard.

Jeg svarte på forslaget om Travel Pass. Dette koster f eks 29,40 Euro for 3 dager. Det syns jeg er dyrt, sammenlignet med prisen på enkeltbilletter på 1,60 Euro (med 10 reiser). Jeg skal reise ganske mange reiser for at et slikt reisepass skal lønne seg. 

Anonymkode: ce7f7...e5b

Skrevet

Om TS bare planlegger 2-3 enkeltreiser per dag lønner det seg å kjøpe et hefte med 10 enkeltbilletter fremfor ParisVisite billett. Det var ikke meningen å gi et uøkonomisk/villedende råd, så beklager det. TS spesifiserte ikke noe rundt hvor mye/lite de planla å bruke metroen og jeg baserte derfor tipset mitt på egen erfaring/preferanse.  

Siden jeg bruker metroen ganske mye når jeg er i Paris kjøper jeg ParisVisite billett for de dagene jeg skal være der, så har jeg billetten og slipper å styre med å kjøpe flere billetter om jeg går tom for enkeltbilletter. Det er ikke sikkert det lønner seg økonomisk, men jeg synes rett og slett det er det mest praktiske. 

Jeg liker å gå, elsker å vandre gatelangs i Paris, men synes det greit å "jukse" litt og ta metroen noen strekninger - man blir jo ganske sliten i beina etterhvert når man er på storbyferie. :) 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Christiane_W skrev:

Om TS bare planlegger 2-3 enkeltreiser per dag lønner det seg å kjøpe et hefte med 10 enkeltbilletter fremfor ParisVisite billett. Det var ikke meningen å gi et uøkonomisk/villedende råd, så beklager det. TS spesifiserte ikke noe rundt hvor mye/lite de planla å bruke metroen og jeg baserte derfor tipset mitt på egen erfaring/preferanse.  

Siden jeg bruker metroen ganske mye når jeg er i Paris kjøper jeg ParisVisite billett for de dagene jeg skal være der, så har jeg billetten og slipper å styre med å kjøpe flere billetter om jeg går tom for enkeltbilletter. Det er ikke sikkert det lønner seg økonomisk, men jeg synes rett og slett det er det mest praktiske. 

Jeg liker å gå, elsker å vandre gatelangs i Paris, men synes det greit å "jukse" litt og ta metroen noen strekninger - man blir jo ganske sliten i beina etterhvert når man er på storbyferie. :) 

Og jeg takker for tipset. Har aldri vært i Paris før, så kan hende det blir mer offentlig transport enn jeg tror. Men utgangspunktet er 2 - 3 enkeltreiser daglig, så da er nok 10-klipps heftet ok for oss. Så får jeg se hva jeg gjør neste gang, når jeg er en erfaring rikere :) God påske ! TS.

Anonymkode: ce7f7...e5b

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg takker for tipset. Har aldri vært i Paris før, så kan hende det blir mer offentlig transport enn jeg tror. Men utgangspunktet er 2 - 3 enkeltreiser daglig, så da er nok 10-klipps heftet ok for oss. Så får jeg se hva jeg gjør neste gang, når jeg er en erfaring rikere :) God påske ! TS.

Anonymkode: ce7f7...e5b

Til info så er "heftet" med 10 billetter rett og slett 10 stk enkeltbilletter (til venstre på bildet nedenfor). Det er ikke et klippekort og billettene er ikke heftet sammen på noen måte. Greit å vite at du bør ha et sted å oppbevare dem om du vanligvis ikke har med deg lommebok, bare kartmappe e.l.   ParisVisite (til høyre) ser mer eller mindre ut som en vanlig enkeltbillett, men i motsetning til enkeltbillettene kan den brukes flere ganger.

God tur og god påske!🐣

IMG_0644.thumb.jpg.3f8210a657db1003a6989404dab48703.jpg

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 27.3.2018 den 11.43, AnonymBruker skrev:

Skal noen dager til Paris, og leser meg tullete på info om offentlig transport. Stemmer det at jeg ikke kan ta metroen til en destinasjon, gå av, se, og ombord igjen på samme billett til tross for at jeg er innenfor gyldigheten på 1 1/2 time ? På meg virker transportssystemet ganske komplisert med tanke på hvordan man kan bruke samme billett. Kommer ikke til å kjøpe turistpass eller lignende, for ungdommen jeg reiser med har null interesse av å tråkke i museum. 

Anonymkode: ce7f7...e5b

Du skal aldri bruke offentlig stransport i Parisområdet etter ordinær arbeidstid. Det rådet fikk jeg fra flere fastboende. 

Anonymkode: f7a5d...679

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du skal aldri bruke offentlig stransport i Parisområdet etter ordinær arbeidstid. Det rådet fikk jeg fra flere fastboende. 

Anonymkode: f7a5d...679

De tenkte kanskje på rushet i en time eller to etter ordinær arbeidstid ? Akkurat som her i Norge. Kan du unngå å ta buss når alle skal hjem fra jobb, så gjør du det.

Anonymkode: ce7f7...e5b

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, Christiane_W skrev:

Om TS bare planlegger 2-3 enkeltreiser per dag lønner det seg å kjøpe et hefte med 10 enkeltbilletter fremfor ParisVisite billett. Det var ikke meningen å gi et uøkonomisk/villedende råd, så beklager det. TS spesifiserte ikke noe rundt hvor mye/lite de planla å bruke metroen og jeg baserte derfor tipset mitt på egen erfaring/preferanse.  

Siden jeg bruker metroen ganske mye når jeg er i Paris kjøper jeg ParisVisite billett for de dagene jeg skal være der, så har jeg billetten og slipper å styre med å kjøpe flere billetter om jeg går tom for enkeltbilletter. Det er ikke sikkert det lønner seg økonomisk, men jeg synes rett og slett det er det mest praktiske. 

Jeg liker å gå, elsker å vandre gatelangs i Paris, men synes det greit å "jukse" litt og ta metroen noen strekninger - man blir jo ganske sliten i beina etterhvert når man er på storbyferie. :) 

Enig her. Såkalt "carnet" med 10 enkeltbilletter kjøpt i slengen er billigere og mer fleksibelt enn de mer fancy dags- og ukeskortene.

Minner ellers om at samme billetter kan brukes på buss. Det er minst like praktisk å bruke bussystemet, synes jeg - man ser mer, trenger ikke gå masse trapper opp og ned av metrostasjonene, og man kan ta bussen bare noen få stasjoner for å korte en distanse.

Anonymkode: 6e376...828

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig her. Såkalt "carnet" med 10 enkeltbilletter kjøpt i slengen er billigere og mer fleksibelt enn de mer fancy dags- og ukeskortene.

Minner ellers om at samme billetter kan brukes på buss. Det er minst like praktisk å bruke bussystemet, synes jeg - man ser mer, trenger ikke gå masse trapper opp og ned av metrostasjonene, og man kan ta bussen bare noen få stasjoner for å korte en distanse.

Anonymkode: 6e376...828

Jeg regner med at vi kjøper "carnet". Jeg har lest meg opp på dette nå, og syns det virker ganske greit. Har også forstått det slik at ubrukte billetter ikke går ut på dato, så om vi har noen til overs, kan de brukes neste gang. 

Anonymkode: ce7f7...e5b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...