Gå til innhold

Noen her med marsvin/hamster/degus og "sånt"?

Anbefalte innlegg

Gjest Teletubbien
Skrevet

:wink: Siden vi har bestemt oss for å vente med katt, og siden jeg har så inderlig lyst på mange dyr.... så vurderer jeg litt å skaffe oss noen små gnagere :) Aner ikke mye om disse små vesener, men har hatt hamster mens jeg var 10-12 år og søsteren min hadde et marsvin idet jeg flytta ut hjemmefra...

Syns degus, dverghamster og angorahamster er kjempesøte, men er det noen her som har erfaring? Ønsket er jo at jeg skal finne noe som er litt tamt, og ikke veldig nervøs og engstelig da, og mitt inntrykk av dyr i dyrebutikker er jo at alle - utenom rottene, er redde alt og alle.....

Er det mye lukt og "griseri"???

Koster det mye med dyr og utstyr??

Takker for alle råd og tips :wink:

Videoannonse
Annonse
Gjest ~Bridezillah-killah~
Skrevet

Jeg har to marsvinbrødre. Tror absolutt det er en fordel å ha mer en ett, men vær klar over at hanner sloss dersom det er hunner i nærheten. Strengt tatt bør de ikke være i nærheten av hunner etter de er kjønnsmodne.

Hva marsvin koster aner jeg faktisk ikke, vi fikk våre av venner.

Bur, for, flis og utstyr er dyrt om du handler i dyrebutikker eller dagligvare. Gå heller på Felleskjøpet om de har butikk i nærheten av der du bor. Det største marsvinburet deres koster 550,- og er identisk med bur som koster 1300,- på dyrebutikken. En liten pose flis koster en femtilapp på dyrebutikken, mens du får 600 liter flis for en hundrelapp på felleskjøpet. Lignende prisforskjeller er det også på høy og tørrfor. Godbiter må du likevel kjøpe på durebutikken dersom du ikke bruker frisk frukt og grønt som "ekstra".

Det er generelt lite jobb og styr med marsvin:

Vi skifter på buret (og vasker det) to ganger i uka. Vann skiftes hver dag, og matskåla vaskes hver dag før vi forer. Når de fyker som verst rundt i buret går det så flisa fyker, men man har da både kost og støvsuger.

Langhåra marsvin bør børstes, og klørne må klippes dersom de ikke slites ned naturlig, og det gjør de sjelden når de står i bur. Pass også på å gi dem noe å gnage på slik at tennene ikke blir for lange.

Marsvin vil gjerne ha en tur på golvet (de liker å løpe) innimellom, men vær obs: De gnager på ledninger om de får tak i dem.

Marsvin liker ikke å bli løfta opp, men de liker seg på fanget. Mine protesterer vilt når jeg løfter dem, men storkoser seg så snart selve løftet er gjennomført.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har hatt marsvin, kanin og hamster, og synes absolutt marsvin er det koseligste og mest sosiale av disse dyra. Men de griser vel også mest. Mine marsvin gjorde fra seg utenfor buret, det gjorde aldri kaninen. De gjorde også fra seg i hele buret, mens kaninen holdt seg til et hjørne, noe som gjorde stellet lettere. Både kaninen og marsvinene ble "ordentlig" tamme, hamsteret bare løp rundt når det ble holdt.

Ellers enig i at det er verdt å sjekke prisforskjeller i butikk/annensteds. Flis er greit å få fra en stall e.l, vel og merke dersom det er ren, tørr flis - IKKE sagmugg. Høy bør man ikke ta "rett fra" stallen, da kvaliteten kan være for dårlig for gnageren. Men felleskjøpet og forleverandører har bra og billig høy. Pellets kjøpte vi i dyrebutikken i løsvekt.

Tror degus bør holdes i flokk, og tviler på at de blir særlig tamme. Dessuten er de svært nye kjæledyr, noe som medfører at ingen veterinærer har særlig peiling på dem. Noe av det samme gjelder for chinchilla (selv om disse er helt skjønne...). Alle gnagerne (evt haredyr - kaniner er ikke gnagere) er flokkdyr, så om man ikke kan gi dem daglig kos og oppmerksomhet bør man absolutt ha mer enn ett dyr.

Gjest Rimfrost
Skrevet

Jeg har hatt 5 marsvin tilsammen. Har også hatt rotte og kanin, samt passet hamstrene til div venner :P

Og må si meg HELT enig i de som mener at marsvin er koseligt. De søte lydene de lager og personligheten demmes... *sukke* :) Herlige små krabater !

Ting mange glemmer om marsvin:

-De bør få tilskudd av c-vitamin i drikkevannet

-De skal ikke få for mye kål og frukt (ikke bra for magen)

-De skal IKKE IKKE IKKE få unger etter at de har fylt ett år (ivhertfall ikke hvis de ikke har fått et kull før)

Tror prisene for marsvin ligger rundt 200-400 kr. Anbefaller ABSOLUTT å kjøpe fra oppdretter. Da får du er sunt friskt marsvin med stamtavle, og du får en god prat med en som KAN marsvin (de ansatte i dyrebutikkene vet ofte skremmende lite om dyra de selger)

Skrevet

*sukk* Jeg har så lyst på degus, de er knalltøffe!!!

:hjerter:

Men blir nok lite med det, siden vi har en katt som stivner til og får kulerunde øyne når en fugl flyr forbi...

Skrevet

Degus er søte de, men den jeg tror de er litt hyperaktive av seg. Det var ihvertfall den jeg hadde. Helt umulig å få noe kontakt med. Det endte med at den kom seg ut av buret og forsvant.

Marsvin har jeg aldri hatt, men de høres jo ålreite ut.

Skal du ha hamster vil jeg anbefale en hann. De er roligere og kan koses med.

Selv liker jeg best rotter. De er veldig sosiale og blir fort tamme.

Men akkurat nå er det ilder som er det store her i huset. Favorittdyret mitt!

Skrevet

For tiden har vi marsvin og degus, men vi har også hatt rotter (mange!)

Alle disse dyrene har sine sjarmerende sider, men jeg vil uten tvil anbefale marsvin på det sterkeste! Men ha to av samme kjønn - det er sosiale dyr som fortjener en venn :)

Jeg har hatt marsvin i over 20 år nå (fikk mitt første til 10-årsdagen min), og jeg er fortsatt like forelsket i disse små :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...