AnonymBruker Skrevet 27. mars 2018 #1 Skrevet 27. mars 2018 Veganere mener at verden hadde blitt et mye bedre sted om alle var veganere. Supert for dyra, supert for helsen, supert for miljøet og naturen. Men er dette egentlig sant? Hvilke konsekvenser ville det fått om hele jordas befolkning skulle leve på plantebasert kost alene? Anonymkode: c7103...abe
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2018 #2 Skrevet 27. mars 2018 Hadde nok blitt nok av mangelsykdommer. Legene hadde fått nok å gjøre, iallefall. Anonymkode: dbd39...c52 3
spektralkatt Skrevet 27. mars 2018 #3 Skrevet 27. mars 2018 (endret) En måtte vel utryddet husdyrbestandene i verden. De hadde ikke noen funksjon lenger. Om vi ikke beholdt en del rene beitedyr som holdt vegetasjon nede, som ble for for rovdyr etterpå eller noe da.. Men tror mennesker hadde klart seg fint på plantekost, dersom alle hadde tilgang på riktig næring og kunnskap om kosthold. Endret 27. mars 2018 av spektralkatt 1
metempsychosis Skrevet 27. mars 2018 #4 Skrevet 27. mars 2018 Det første problemet jeg ser er soya... En stor del av proteinene i vegetarisk/vegansk kosthold er basert på soya, og når man vet at store deler av regnskogen blir rasert for å lage plass til disse planstasjonene... 5
Hoppetaujenta Skrevet 27. mars 2018 #5 Skrevet 27. mars 2018 Jeg leser dessverre "vaginisme" hver gang.... 5
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2018 #6 Skrevet 27. mars 2018 Planeten hadde nok fått det bedre. Transport av dyr og mat til dyr og all maten dyrene får som dyrkes (som heller mennesker kan få)... Kropp og helse får det bedre med mindre animalsk fett i kroppen. Dyrene, som du sier, får det veldig godt. Det som foregår på et slakteri er ikke særlig bra, hadde man sett dette hadde alle blitt veganere (fritt tatt fra Paul McCartney). https://www.framtiden.no/myteknusing/sju-myter-om-kjott.html Veganere er sjeldnere syke enn de som spiser kjøtt, mindre forekomst av hjerte kar sykdommer, osv. Oftest slankere og sunnere innvendig. Ingen mangelsykdommer, eneste de bør være obs på er B12, men her er det lavt på hele den norske befolkningen, ikke bare veganere og dette er fordi B12 er en bakterie og vi er blitt "for renslige" og ting vaskes og rengjøres så veldig i dag VS før i tiden. D-vitamin er også viktig for oss som ikke ser så mye sol, men her er det også likegyldig om man er veganer eller ei, D-vitaminet kommer fra sola, noe mat har det også i seg, men her er det like vanlig å tilsette i vegansk mat som animalske produkter. Det kommer mer og mer ikke-animalske produkter i butikkene, det har aldri vært lettere å bli miljø og dyrevennlig. Google litt og se, det er masse god informasjon på nettet. "Man har alltid gjort det slikt", "det er tradisjon", "det er så koselig å spise juleribbe", osv - alt kan endres. Kvinner har fått stemmerett og det var ikke noe som helst slags selvfølge - "kvinner har alltid vært på kjøkken, mannen har alltid vært sjefen, det har alltid vært sånn"... Slaver var en selvfølge "man har alltid hatt de her, de har alltid plukket bomull, de føler ikke som oss, de er lavere" - Se '12 years a slave', der ser de hvite på de mørke slavene sine som vi ser på dyr i dag, "de føler ikke som oss, ta fra dem ungene deres, de glemmer dem om noen dager". Det kan ikke skje over natten, men noe må skje, det er ikke en bærekrafitg verden slik vi lever i dag. Anonymkode: ea36f...d46 6
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2018 #7 Skrevet 27. mars 2018 12 minutter siden, metempsychosis skrev: Det første problemet jeg ser er soya... En stor del av proteinene i vegetarisk/vegansk kosthold er basert på soya, og når man vet at store deler av regnskogen blir rasert for å lage plass til disse planstasjonene... Dette mates til dyr... Anonymkode: ea36f...d46 3
prt90 Skrevet 27. mars 2018 #8 Skrevet 27. mars 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Veganere mener at verden hadde blitt et mye bedre sted om alle var veganere. Supert for dyra, supert for helsen, supert for miljøet og naturen. Men er dette egentlig sant? Hvilke konsekvenser ville det fått om hele jordas befolkning skulle leve på plantebasert kost alene? Anonymkode: c7103...abe Konsekvensen hadde blitt at vi kunne produsert all maten vi trengte på 10% av arealet vi bruker i dag. 3
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2018 #9 Skrevet 27. mars 2018 https://hepla.no/2017/03/05/er-et-mer-plantebasert-kosthold-baerekraftig-i-norske-forhold-ernaeringskonferanse-tine-sa-3-mars-2017/ Lege og leder Tanja Kalchenko som "eier" og driver denne siden hepla.no Viktig å ikke "låse" seg på veganisme som er en livsstil på flere områder enn hva man putter i munnen, men tenke mer plantebasert og sunt for kropp og planet. Anonymkode: ea36f...d46
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2018 #10 Skrevet 29. mars 2018 Vi hadde blitt slankere og andelen diabetes og hjerte- og karsykdommer hadde blitt redusert. Man ser at mennesker med diabetes 2 som blir satt på vegansk kosthold kan redusere bruk av medisinen sin etter noen uker, og at mennesker som er veganere har lavere forekomst av diabetes 2. Områdene vi bruker til fjøs og beite kunne blitt til områder der man dyrker planter. Nå har Norge en del fjellområder det kan være vanskelig å komme til, men vi kunne fortsatt hatt ville beitedyr, men spørs om vi kunne brukt vanlige husdyr som vi finner i Norge, da vi har ødelagt deres evne til å leve på egen hånd via måten menneske har avlet dem på. Vet ikke om de fleste sauer en gang kan overleve uten å bli barbert, fordi mennesker har avlet dem basert på for mye ull. Vi kan ogdå dyrke planter i "høyden" (skyskrapere) eller under jorden. Å dyrke bønner i Norge kunne man gjort mye mer, og det ville også gjort det lettere for nordmenn å være selvforsynt i matveien https://www.nrk.no/mr/xl/urban-bonde-brukar-bomberom-som-gartneri-1.13858169 On 3/27/2018 at 10:44 AM, metempsychosis said: Det første problemet jeg ser er soya... En stor del av proteinene i vegetarisk/vegansk kosthold er basert på soya, og når man vet at store deler av regnskogen blir rasert for å lage plass til disse planstasjonene... Stemmer ikke. Mange av soyaproduktene som er menneskemat i butikkene kommer fra Europa, Alpro sine soyaprodukter kommer hovedsaklig fra Frankrike. https://www.alpro.com/no/faq/detail/kjoper-alpro-bonner-fra-skog-i-amazonas Det stemmer heller ikke at man må spise soya som veganer, om man spiser linser, bønner, frø og nøtter kan man lett kutte soya. Soya er ganske næringsrikt da, så bra å spise om man ikke er allergisk. Anonymkode: cc544...80b 4
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2018 #11 Skrevet 29. mars 2018 Vi kunne fortsatt hatt beitedyr vi ikke dreper, mente jeg* Anonymkode: cc544...80b
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2018 #12 Skrevet 29. mars 2018 Det er langt fra miljø vennlig. Å dyrke en avokado krever for det første sinnsyke mengder vann. Mye av dette vannet skulle egentlig gått til de fastboende og durene i området. Så er du veganer og spiser avokado gjør du faktisk dyrene vondt!! 80% av det som spises i Norge kan ikke dyrkes her, og må derfor fraktes. Dvs ikke bra for miljøet. Anonymkode: 4d6e0...817 4
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2018 #13 Skrevet 29. mars 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er langt fra miljø vennlig. Å dyrke en avokado krever for det første sinnsyke mengder vann. Mye av dette vannet skulle egentlig gått til de fastboende og durene i området. Så er du veganer og spiser avokado gjør du faktisk dyrene vondt!! 80% av det som spises i Norge kan ikke dyrkes her, og må derfor fraktes. Dvs ikke bra for miljøet. Anonymkode: 4d6e0...817 Man MÅ jo ikke spise avokado da. Tror nok mesteparten av avokadoen spises av "kjøttetere" uansett. Anonymkode: 30673...791 5
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2018 #14 Skrevet 29. mars 2018 13 minutter siden, AnonymBruker said: Det er langt fra miljø vennlig. Å dyrke en avokado krever for det første sinnsyke mengder vann. Mye av dette vannet skulle egentlig gått til de fastboende og durene i området. Så er du veganer og spiser avokado gjør du faktisk dyrene vondt!! 80% av det som spises i Norge kan ikke dyrkes her, og må derfor fraktes. Dvs ikke bra for miljøet. Anonymkode: 4d6e0...817 Det er en matvare ett sted i verden. Du vet at mange dyreprodukter ikke er norske, og mye av dyrematen til norske industridyr ike kommer fra Norge? Ikke alle avokadoene er fra det området du sikter til heller. Selskapet Nestle har solgt vann fra områder der det har vært tørke, og du finner mange andre store selskaper som selger produkter med dyreinnhold og annet som har gjort og gjør det samme. Det er ikke et vegansk problem, det er et problem der mange synes det er ok å utnytte andre mennesker for profitt. Det er selvsagt ikke mer greit å gjøre det for å dyrke avokadoer eller andre grønnsaker, poenget mitt er at dette ikke er et vegansk problem, det er et problem der mennesker utnytter andre. Og ja, det burde bli mer fokus på disse temaene, og jeg tror faktisk at veganere flest bryr seg mer om disse temaene enn de som spiser kjøtt gjør. https://www.independent.co.uk/news/world/americas/nestle-water-selling-diverting-bottled-arrowhead-san-bernardino-forest-california-a8130686.html Anonymkode: cc544...80b 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2018 #15 Skrevet 29. mars 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man MÅ jo ikke spise avokado da. Tror nok mesteparten av avokadoen spises av "kjøttetere" uansett. Anonymkode: 30673...791 Avokado er jo den store popisen innen mat, og spesielt innen veganisme om dagen. Men poenget mitt er uansett ikke avokado i seg selv, men alle grønnsaker som må fraktes og vann og områder som taes fra dyr og andre mennesker fordi vi ikke gidder å spise sesong basert. Anonymkode: 4d6e0...817 3
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2018 #16 Skrevet 29. mars 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Avokado er jo den store popisen innen mat, og spesielt innen veganisme om dagen. Men poenget mitt er uansett ikke avokado i seg selv, men alle grønnsaker som må fraktes og vann og områder som taes fra dyr og andre mennesker fordi vi ikke gidder å spise sesong basert. Anonymkode: 4d6e0...817 Som sagt, dette er ikke et vegansk problem, det er et problem der mennesker utnytter en sårbar situasjon og som brukes mye innenfor industri knyttet til kjøtt og egg Anonymkode: cc544...80b 4
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2018 #17 Skrevet 29. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Som sagt, dette er ikke et vegansk problem, det er et problem der mennesker utnytter en sårbar situasjon og som brukes mye innenfor industri knyttet til kjøtt og egg Anonymkode: cc544...80b Vel da er jo dette problemet like mye veganere sitt ansvar? Jeg dyrker grønt selv og spiser sesong basert norsk mat! Kjøper aldri fisk og kjøtt på butikk. Kjøper det i nærområdet rett fra «kilden». Hadde alle både kjøttetere og veganere gjort dette ville vi spart miljøet mye! Og var det ikke miljø og bærekraftig kost som var tema her? Anonymkode: 4d6e0...817 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2018 #18 Skrevet 29. mars 2018 Just now, AnonymBruker said: Vel da er jo dette problemet like mye veganere sitt ansvar? Jeg dyrker grønt selv og spiser sesong basert norsk mat! Kjøper aldri fisk og kjøtt på butikk. Kjøper det i nærområdet rett fra «kilden». Hadde alle både kjøttetere og veganere gjort dette ville vi spart miljøet mye! Og var det ikke miljø og bærekraftig kost som var tema her? Anonymkode: 4d6e0...817 Jeg er veganer og jeg bryr meg om miljøet. Jeg er bevisst på hvor jeg kjøper klær og andre produkter. Jeg vet at det finnes slavearbeid og korrupsjon Når det er sagt, så mener jeg at et lite steg fremover er bedre enn å gi faen. Du trenger ike være perfekt, du trenger ikke gjøre alt riktig. Om du velger å være vegetarianer eller veganer gjør du en innsats og det er det viktige. Ingen kan være perfekt, vi kan bare gjøre små endringer for å forsøke være bedre mennesker. Det ironiske er at selv om veganere ikke er perfekte, så er de sannsynligvis mer bevisst på denne type problemstillinger enn andre, og de forsøker gjøre en forskjell Ikke bruk argumentet om at dersom man ikke er perfekt kan man like godt være en idiot som gjør som man vil. Ingen kan være perfekt, det eneste vi kan gjøre er å forsøke være bedre enn det vi er idag. Anonymkode: cc544...80b 6
Gjest N-Nøff Skrevet 29. mars 2018 #19 Skrevet 29. mars 2018 Men hvorfor skulle man blitt veganere? Veganere dreper billiarder av små pattedyr og insekter hver måned
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2018 #20 Skrevet 29. mars 2018 6 minutter siden, Neinøff said: Men hvorfor skulle man blitt veganere? Veganere dreper billiarder av små pattedyr og insekter hver måned Gisp, så dersom man ikke kan redde alle typer dyr og insekter, så kan man like gjerne drepe alle man ser. Anonymkode: cc544...80b 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå