Gå til innhold

Hundefolk, jeg trenger råd...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en flott og snill hannhund (Grand Danois) på 2 år. Alt går veldig bra, han er enkel å ha med å gjøre, men vi har ett problem... bilkjøring. Han er veldig pysete av seg (som mange GD’er er, akkurat som ScoobyDoo), og han hater å kjøre bil. Når vi først kjører, så sitter han bare og henger med hodet og furter, eller han peser og tidvis skjelver. Det største problemet er selvsagt å få dyret INN i bilen.. Vi har hatt ham på jevnlige bilturer fra han var 8 uker, for at han skulle bli vant, og vi har kjørt mest i distriktet, med unntak av noen få lengre turer. Jeg har alltid hatt hund og dette har aldri vært et problem før. Tidligere hunder har gledelig hoppet inn i bilen. Men dette 80 kilos beistet nekter... Jeg gir meg aldri, jeg får han inn hver gang, men for en kamp... Har prøvd alt. Pipeleke, godbiter, sitte i bagasjerommet selv, være hyggelig, være streng.... Jeg bruker nå strupehalsbånd for å få han inn, «løfter» han inn med det, og løfter så det ene bakbeinet hans inn i bagasjerommet når han da står med begge forbeina inn i bilen, mens jeg fysisk må sku resten av han inn. Det er en kamp og det tar flere minutter, og jeg blir så irritert på han. Han stritter, og nekter å flytte seg en cm. Dette er blitt et kjempeproblem og jeg kjenner at dette ikke går. Må ha noen tips og råd! 

Vennlig hilsen frustrert GD mor!

Anonymkode: 6afa7...178

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du skal venne han til bilen kan du ikke tvinge han inn i den. Forestill deg at du er livredd for edderkopper og hver dag tvinger noen deg til å holde en mens de prøver å kvele deg....

Det du gjør er å slutte helt med å kjøre bil med han mens du trener, så du aldri aldri må tvinge han inn igjen. 
Så åpner du døra til bilen og legger en godbit der du vil han skal hoppe inn, og slik gjør du det hyggelig å nærme seg bilen, hoppe inn i bilen, hoppe ut av bilen, gå bort fra bilen, gå bort til bilen, hoppe inn, hoppe ut etc etc. Du belønner for alt og gjør dette trygt og morsomt. Kanskje han nå har blitt så redd bilen at han ikke engang vil nærme seg den. Da legger du godbiter rundt bilen så nær som han er komfortabel med å gå og så bygger du fra det. Du skal ALDRI dra i båndet.
Etter hvert som han syns dette er kjempegøy, kan du lukke døra og sette deg inn, gi godbiter for det, og så neste trinn er å starte bilen, slukke den igjen, gå ut av bilen osv.
Så starter du bilen og kjører en meter frem og en tilbake, slukker, går ut, tar ut hunden.
Du må bruke så lang tid på hvert trinn at du aldri stresser hunden, jeg snakker om uker her, ikke timer. Han skal aldri presses, aldri vise ubehag, aldri pese, skjelve eller noe som ligner på det i det hele tatt, han skal være komfortabel gjennom hele treningen og syns at dette er gøy, han skal velge alt selv fordi han har lyst til det. Når du kjører den første turen kjører du veldig kort, og går en lang morsom tur.

Tenk også på at siden han er en stor rase kan han ha leddproblemer, legg merke til om han syns der er vanskelig eller ok å gå i trapper og andre ting som ligner på den høyden som er opp og ned fra bilen.

Regn uker og måneder på dette, lykke til :) 

Anonymkode: 898c3...1f8

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du skal venne han til bilen kan du ikke tvinge han inn i den. Forestill deg at du er livredd for edderkopper og hver dag tvinger noen deg til å holde en mens de prøver å kvele deg....

Det du gjør er å slutte helt med å kjøre bil med han mens du trener, så du aldri aldri må tvinge han inn igjen. 
Så åpner du døra til bilen og legger en godbit der du vil han skal hoppe inn, og slik gjør du det hyggelig å nærme seg bilen, hoppe inn i bilen, hoppe ut av bilen, gå bort fra bilen, gå bort til bilen, hoppe inn, hoppe ut etc etc. Du belønner for alt og gjør dette trygt og morsomt. Kanskje han nå har blitt så redd bilen at han ikke engang vil nærme seg den. Da legger du godbiter rundt bilen så nær som han er komfortabel med å gå og så bygger du fra det. Du skal ALDRI dra i båndet.
Etter hvert som han syns dette er kjempegøy, kan du lukke døra og sette deg inn, gi godbiter for det, og så neste trinn er å starte bilen, slukke den igjen, gå ut av bilen osv.
Så starter du bilen og kjører en meter frem og en tilbake, slukker, går ut, tar ut hunden.
Du må bruke så lang tid på hvert trinn at du aldri stresser hunden, jeg snakker om uker her, ikke timer. Han skal aldri presses, aldri vise ubehag, aldri pese, skjelve eller noe som ligner på det i det hele tatt, han skal være komfortabel gjennom hele treningen og syns at dette er gøy, han skal velge alt selv fordi han har lyst til det. Når du kjører den første turen kjører du veldig kort, og går en lang morsom tur.

Tenk også på at siden han er en stor rase kan han ha leddproblemer, legg merke til om han syns der er vanskelig eller ok å gå i trapper og andre ting som ligner på den høyden som er opp og ned fra bilen.

Regn uker og måneder på dette, lykke til :) 

Og det kan faktisk hende at det aldri blir bedre enn status quo.

Anonymkode: 9c245...d93

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og det kan faktisk hende at det aldri blir bedre enn status quo.

Anonymkode: 9c245...d93

Å neida, helt uenig med deg. Kommer man ikke videre i trening må man bare finne en annen måte å trene på, gå noen skritt tilbake eller starte på nytt.

Ts, rådene til ab var veldig gode! Enig i at det er lurt å la være å kjøre bil med hund inntil problemene har blitt bedre, og dropp alt av tvang. Er han så redd at han ikke nærmer seg bilen frivillig så ville jeg tatt med meg masse godbiter og f. eks. tatt kaffen ute ved bilen. Oppfør deg som om det er heelt naturlig å sitte i bagasjerommet og drikke en kopp kaffe, mens du kaster godbiter på bakken, nærmere og nærmere bilen og til slutt inni. Som ab sier, bruk goood tid, gå helt tilbake til start. Lykke til. :-)

Anonymkode: 3c749...a35

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det så mange som mener at eksponeringsterapi (som er en helt vanlig og anbefalt terapiform for mennesker som har fobier) ikke skal brukes på dyr?? :rolleyes:

Det blir jo ganske latterlig når man i et innlegg over her skriver «forestill deg at noen tvinger deg til å holde en edderkopp samtidig som de kveler deg...» Hvor kom kvelingen inn?? Det er ingen som har sagt at TS skal kvele hunden sin, og det er ingen som bruker kveling som et ledd i behandling av fobier. Men det å utsette seg for «faren», for TS’ hund å tas inn i bilen, og i edderkopp-eksempelet, og ta på edderkoppen, er jo den anbefalte måten å takle irrasjonelle fobier på.

Husker jeg for et par år siden ba om råd her inne fordi en av kattene mine fikk helt angst av å bli løftet opp/båret på. Omtrent alle svarte ting som «nei, hvis katten ikke vil bli løftet opp, skal du la den få slippe!» Herlighet, da har man jo nettopp bekreftet for katten at det er farlig, da :rolleyes:

Jeg hørte selvsagt ikke på alle tullingene her inne, så jeg begynte med eksponeringsterapi for katten. Løftet den flere ganger hver dag, og forsøkte å holde den fast en liten stund før den fikk hoppe ut av armene mine igjen. I løpet av en måneds tid greide katten å bæres stadig lenger- helt frem til den nå kan bæres og løftes når og hvor det skulle være- og han maler mens han ligger i armene mine og blir båret rundt.

Men neida, dette må man jo IKKE finne på å gjøre, å tilvenne dyr til ubehagelige situasjoner er selvsagt dyreplaging :rolleyes: 

Anonymkode: 56a07...0c2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det så mange som mener at eksponeringsterapi (som er en helt vanlig og anbefalt terapiform for mennesker som har fobier) ikke skal brukes på dyr?? :rolleyes:

Det blir jo ganske latterlig når man i et innlegg over her skriver «forestill deg at noen tvinger deg til å holde en edderkopp samtidig som de kveler deg...» Hvor kom kvelingen inn?? Det er ingen som har sagt at TS skal kvele hunden sin, og det er ingen som bruker kveling som et ledd i behandling av fobier. Men det å utsette seg for «faren», for TS’ hund å tas inn i bilen, og i edderkopp-eksempelet, og ta på edderkoppen, er jo den anbefalte måten å takle irrasjonelle fobier på.

Husker jeg for et par år siden ba om råd her inne fordi en av kattene mine fikk helt angst av å bli løftet opp/båret på. Omtrent alle svarte ting som «nei, hvis katten ikke vil bli løftet opp, skal du la den få slippe!» Herlighet, da har man jo nettopp bekreftet for katten at det er farlig, da :rolleyes:

Jeg hørte selvsagt ikke på alle tullingene her inne, så jeg begynte med eksponeringsterapi for katten. Løftet den flere ganger hver dag, og forsøkte å holde den fast en liten stund før den fikk hoppe ut av armene mine igjen. I løpet av en måneds tid greide katten å bæres stadig lenger- helt frem til den nå kan bæres og løftes når og hvor det skulle være- og han maler mens han ligger i armene mine og blir båret rundt.

Men neida, dette må man jo IKKE finne på å gjøre, å tilvenne dyr til ubehagelige situasjoner er selvsagt dyreplaging :rolleyes: 

Nå synes jeg du tolker rådene dit du vil. Rådene ts har fått er nettopp å eksponere hunden for det den er redd for, men rolig og uten tvang. 

Anonymkode: 3c749...a35

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode innspill her! :-) jeg er sikker på at dette kommer til å gå bra tilslutt. Må bare bruke god tid ja. Jeg er kommet til et (frustrert) punkt hvor jeg føler jeg står helt fast, samtidig som jeg jo føler at man bare går inn i en ond sirkel ved å tvinge han inn i bilen slik jeg har gjort, når han er så redd. Så nå går vi løs på nye metoder. Takk :-)

Skrevet

Hei TS, jeg går ut fra at du bruker bagasjerommet? Har du bur i bilen, hvis ikke - har du mulighet å prøve? Kan det være en mulighet å prøve baksete og sele for å se om det endrer noe for hundens opplevelse? Forøvrig syns jeg rådet du fikk om tolmodighet var et godt råd å ta med seg. Evt kan du jo søke råd i raseforum på nett da de fleste raser har slike, ngdk.no kanskje?

Noen hunder (som mennesker) blir faktisk bilsyk, og da er det ikke så mye å gjøre med. Vi hadde en periode på 12 år to groenendaels hvor den ene elsket bilen og den andre hatet den, det ble mye pistring og grining kombinert med oppkast før vi fikk hjelp hos veterinær. Den ble aldri superglad i bilen men med eget bur (som etter min mening var aaalt for lite så klart :fnise: men som hunden trivdes veldig godt med) kombinert med bilsyketabletter for hund fra veterinær ble det etterhvert levelig både for bikkja og oss andre selv om hunden aldri helt frivilling hoppet inn bak i bilen like glad og fornøyd som den andre bikkja..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker bagasjerommet ja. Bruker ikke bur, men selve bagasjerommet blir jo på en måte som et bur, da han fyller hele rommet (stor stasjonsvogn), og det er hundegitter mellom der og baksetene. Er nok ikke aktuelt å la han sitte i baksetene, han blir nok alt for høy hvis han skal sitte der og jeg ser for meg han kommer til å kave masse, og fordi vi har helt ny bil, så har mest lyst til å ha han bakerst☺️ Jeg har ikke hatt inntrykk av at han blir bilsyk, han har aldri kastet opp. Men man vet jo aldri. Jeg kjører og ganske rolig i svinger og alt. Vi må nok bare ta tilvenningen på nytt☺️

Ts.

AnonymBruker
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Da har du jo gjort det riktig. Du har ikke skremt katten så mye når du har løftet den opp at den har blitt mere traumatisert, og du har brukt lang tid! Det er stor forskjell på det du har gjort og det å dra en hund etter noe man faktisk kan kvele den med, inn i noe den er livredd for, for så å stenge den inne mens den peser og skjelver til man slipper den ut. I tillegg er man også sint og irritert når man gjør det! Det er litt sånn Cesar Millan-metode som bare gjør at hunden til slutt slutter å sloss og stenger av. La oss si du hadde tatt strupehalsbånd på katta da og dradd den bort til deg etter halsen, plukket den opp og bært den rundt mens den klorte og skrek som gal for å komme løs, jeg tror ikke katten hadde blitt kurert av det akkurat.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...