AnonymBruker Skrevet 26. mars 2018 #1 Skrevet 26. mars 2018 Får man trekk i stønad, eller ender man opp med ikke få penger, altså miste plass som jobbsøker på nav? Jeg har glemt å sende meldekort, frist var 18.3. Ofte glemmer jeg det, også husker jeg på det og da rekker jeg det akuratt. Grunnen til at jeg ofte glemmer det er fordi at jeg ikke egentlig er jobbsøker. Men jeg må være jobbsøker, hvis ikke får jeg ikke sosialstønad. Nav har funnet jobb til meg, et tiltakunder nav, en jobb. Men står i venteliste, så da glemmer jeg dette med meldekort, fordi jeg søker jo ikke jobber, men hva skjer nå?? Anonymkode: c5298...847
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2018 #3 Skrevet 26. mars 2018 Hvis du logger inn på din side så står det der. Da står det hvilken dato du må sende innen for å ikke få trekk i stønad. Dersom du er for sein i forhold til den fristen så får du trekk, jeg vet ikke hvor mye, det må du skrive brev eller ringe saksbehandler for å høre om. Hvis det er vanskelig for deg å huske å logge inn på nav.no annenhver lørdag for å levere meldekort så bør du kanskje sette opp en alarm på mobilen din slik at du husker det? Anonymkode: 609d5...6c9 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2018 #4 Skrevet 26. mars 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du logger inn på din side så står det der. Da står det hvilken dato du må sende innen for å ikke få trekk i stønad. Dersom du er for sein i forhold til den fristen så får du trekk, jeg vet ikke hvor mye, det må du skrive brev eller ringe saksbehandler for å høre om. Hvis det er vanskelig for deg å huske å logge inn på nav.no annenhver lørdag for å levere meldekort så bør du kanskje sette opp en alarm på mobilen din slik at du husker det? Anonymkode: 609d5...6c9 Ts: Det er jo veldig fælt å få trekk. Jeg får sosialstønad, og får dermed ikke mye. Jeg leverte allt.. for sent. Jeg får penger den 15.4 og deretter den 20.4. Så om jeg ikke får penger den 15. vil jeg est sannsynlig bli uten mat. Anonymkode: c5298...847
Titania Skrevet 27. mars 2018 #5 Skrevet 27. mars 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts: Det er jo veldig fælt å få trekk. Jeg får sosialstønad, og får dermed ikke mye. Jeg leverte allt.. for sent. Jeg får penger den 15.4 og deretter den 20.4. Så om jeg ikke får penger den 15. vil jeg est sannsynlig bli uten mat. Anonymkode: c5298...847 Men det er jo DITT ansvar å sende meldekort, ikke NAV sin skyld at du glemmer det. Sett på jevnlig kalendervarsel, så husker du det forhåpentigvis Og evt ta kontakt med saksbehandleren din og spør hva som skjer - kan jo være h*n er hyggelig. 5
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2018 #6 Skrevet 27. mars 2018 Du får sette på alarmer på telefonen sånn at du blir mint på det. Dersom det er så krise å ikke få pengene så er det rart du glemmer det hele tiden. Anonymkode: fddf3...156 1
Daria Skrevet 27. mars 2018 #7 Skrevet 27. mars 2018 Sender du ikke inn i tide, får du trekk i utbetalingen - så enkelt er det. Meldekortene er tilgjengelige i nesten en uke, det burde ikke være så vanskelig å huske på hvis du er så avhengig av de pengene at et trekk betyr full krise. Et minimum av ansvar bør man klare å ta, det er ikke et veldig uoverkommelig krav. Alarm på mobilen, lapp på kjøleskapsdøra... 2
SesameStreet Skrevet 27. mars 2018 #8 Skrevet 27. mars 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Får man trekk i stønad, eller ender man opp med ikke få penger, altså miste plass som jobbsøker på nav? Jeg har glemt å sende meldekort, frist var 18.3. Ofte glemmer jeg det, også husker jeg på det og da rekker jeg det akuratt. Grunnen til at jeg ofte glemmer det er fordi at jeg ikke egentlig er jobbsøker. Men jeg må være jobbsøker, hvis ikke får jeg ikke sosialstønad. Nav har funnet jobb til meg, et tiltakunder nav, en jobb. Men står i venteliste, så da glemmer jeg dette med meldekort, fordi jeg søker jo ikke jobber, men hva skjer nå?? Anonymkode: c5298...847 Trekk i stønad. Har du ikke en kalender du kan skrive det ned på? Hva med mobilen din? Har du en kalender der som du kan skrive det ned på annenhver uke? Den kan jo gi deg en varsel hver lørdag, den første dagen som meldekortene blir tilgjengelig, også evt. hver mandag. Jeg skal ikke uttale meg om hvordan sosialkontoret gjør det, og om de gir trekk i stønad fordi at du glemmer å sende inn meldekortet. De gir jo tross alt veldig lite fra før av, men de har en forventning at du overholder kravene som de setter som f.eks å sende inn meldekortet til riktig tid. Om du får trekk i stønaden så må du anse det som en sur lærepenge og du er nødt til å bli flinkere til å sende inn meldekortene. Om du ender opp med å bli uten mat så husk at det er mange organisasjoner som driver med utlevering av mat og som du kan henvende deg til. Jeg kan tipse deg om noen steder i Oslo, men har ikke peiling på andre steder i landet.
SesameStreet Skrevet 27. mars 2018 #9 Skrevet 27. mars 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts: Det er jo veldig fælt å få trekk. Jeg får sosialstønad, og får dermed ikke mye. Jeg leverte allt.. for sent. Jeg får penger den 15.4 og deretter den 20.4. Så om jeg ikke får penger den 15. vil jeg est sannsynlig bli uten mat. Anonymkode: c5298...847 Isåfall så burde du være veldig nøye på at de blir sendt inn i tide. Om det var frist den 18.03 så har du vært ekstrem sløv og har ingen andre å klandre enn deg selv.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2018 #10 Skrevet 27. mars 2018 4 timer siden, Daria skrev: Sender du ikke inn i tide, får du trekk i utbetalingen - så enkelt er det. Meldekortene er tilgjengelige i nesten en uke, det burde ikke være så vanskelig å huske på hvis du er så avhengig av de pengene at et trekk betyr full krise. Et minimum av ansvar bør man klare å ta, det er ikke et veldig uoverkommelig krav. Alarm på mobilen, lapp på kjøleskapsdøra... Hva vil trekk si? Trekk i utbetaling eller ingenting? Det står på nav at dette gjelder aap penger og dagpenger. Det står ingenting om at man får trekk om man får sosialstønad? Anonymkode: c5298...847
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2018 #11 Skrevet 27. mars 2018 3 timer siden, SesameStreet skrev: Isåfall så burde du være veldig nøye på at de blir sendt inn i tide. Om det var frist den 18.03 så har du vært ekstrem sløv og har ingen andre å klandre enn deg selv. Det er jo fordi jeg ikke er en arbeidssøker.... Det er bare noe du skal gjøre for å gjøre det. Huker jo av på samme svar erntalativ hver eneste gang, for jeg har jo fått jobb.. Anonymkode: c5298...847
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2018 #12 Skrevet 27. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er jo fordi jeg ikke er en arbeidssøker.... Det er bare noe du skal gjøre for å gjøre det. Huker jo av på samme svar erntalativ hver eneste gang, for jeg har jo fått jobb.. Anonymkode: c5298...847 Jeg har aldri vært jobbsøker(er jo registrert som det, men er for syk), men klarer da likevel å sende meldekort. Er ikke vanskeligere enn å legge inn alarm på kalenderen på mobilen. Anonymkode: 6d8aa...174 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2018 #13 Skrevet 27. mars 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har aldri vært jobbsøker(er jo registrert som det, men er for syk), men klarer da likevel å sende meldekort. Er ikke vanskeligere enn å legge inn alarm på kalenderen på mobilen. Anonymkode: 6d8aa...174 OK, jeg har alltid huska det men glemte det denne gangen. Gjør meg ikke helt skrudd i hue allikevel. Du vet ingen ting o min helsetilstand. Får penger først om 15 dager, den 15. Så om jeg ikke får penger da, får jeg ikke før 22, som vil si at jeg vil være leeenge uten penger. Anonymkode: c5298...847
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2018 #14 Skrevet 27. mars 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: OK, jeg har alltid huska det men glemte det denne gangen. Gjør meg ikke helt skrudd i hue allikevel. Du vet ingen ting o min helsetilstand. Får penger først om 15 dager, den 15. Så om jeg ikke får penger da, får jeg ikke før 22, som vil si at jeg vil være leeenge uten penger. Anonymkode: c5298...847 Det er ingen her som har sagt noenting om din helsetilstand, men såvidt jeg har fått med meg så har du flere ganger fått forslag om å sette alarm på mobilen slik at du husker å sende meldekort. Ellers håper jeg du får sendt en melding til saksbehandler og forklart problemet slik at du får hjelp til å få de pengene du har fått vedtak om og at du får sendt meldekort til riktig tid framover. Anonymkode: 609d5...6c9
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2018 #15 Skrevet 27. mars 2018 16 hours ago, AnonymBruker said: Ts: Det er jo veldig fælt å få trekk. Jeg får sosialstønad, og får dermed ikke mye. Jeg leverte allt.. for sent. Jeg får penger den 15.4 og deretter den 20.4. Så om jeg ikke får penger den 15. vil jeg est sannsynlig bli uten mat. Anonymkode: c5298...847 "jobben" din er å sende inn meldekort, andre har "jobb" å møte på tiltak, andre har vanlig jobb, felles for absolutt alle er at man ikke får betalt om man ikke gjør jobben sin. Anonymkode: 171b1...7d9
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2018 #16 Skrevet 27. mars 2018 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: "jobben" din er å sende inn meldekort, andre har "jobb" å møte på tiltak, andre har vanlig jobb, felles for absolutt alle er at man ikke får betalt om man ikke gjør jobben sin. Anonymkode: 171b1...7d9 Ts: Men det står : Sender du ikke innnen fristen får du trekk, så sier de videre at du får pengene utbetalt 1-2 etter at du har sendt meldekortet ditt. Så fåre man penger da, bare litt senere etter man har sendt meldekortet? Siden jeg skal få penger den 15, og jeg kommer jo til å sende neste meldekort den 31. mars. Da blir det vel ordna opp pi ? Anonymkode: c5298...847
SesameStreet Skrevet 27. mars 2018 #17 Skrevet 27. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er jo fordi jeg ikke er en arbeidssøker.... Det er bare noe du skal gjøre for å gjøre det. Huker jo av på samme svar erntalativ hver eneste gang, for jeg har jo fått jobb.. Anonymkode: c5298...847 Også? Sosialkontoret mener at du skal sende inn og da er det ditt ansvar å passe på at du gjør det hver 14. dag.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2018 #18 Skrevet 27. mars 2018 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts: Men det står : Sender du ikke innnen fristen får du trekk, så sier de videre at du får pengene utbetalt 1-2 etter at du har sendt meldekortet ditt. Så fåre man penger da, bare litt senere etter man har sendt meldekortet? Siden jeg skal få penger den 15, og jeg kommer jo til å sende neste meldekort den 31. mars. Da blir det vel ordna opp pi ? Anonymkode: c5298...847 Hvis du sender inn altfor sent så får du trekk. Da må du søke på nytt. Hvis du har sendt inn for sent, men ikke altfor sent så får du penger 1-2 (dager eller uker, alt ettersom vedtaket ditt sier) uten trekk. Alt det der kommer an på vedtaket ditt og hva som står på "ditt nav" - logg inn der og se. Send evt. et brev fra din personlige side der. Anonymkode: 609d5...6c9
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2018 #19 Skrevet 27. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvis du sender inn altfor sent så får du trekk. Da må du søke på nytt. Hvis du har sendt inn for sent, men ikke altfor sent så får du penger 1-2 (dager eller uker, alt ettersom vedtaket ditt sier) uten trekk. Alt det der kommer an på vedtaket ditt og hva som står på "ditt nav" - logg inn der og se. Send evt. et brev fra din personlige side der. Anonymkode: 609d5...6c9 Ts: Hei på ditt nav, så står det utbetalinger. Det kommer ikke opp noen ting. Ingen utbetalinger står det. Det står ingen ting på ditt nav, kun noen meldinger fra nav. Om noe annet, som er send til meg for lenge siden. Jeg har ingen vedtak. Jeg får kun sosial økonomisk hjelp. Hvordan søker jeg på nytt da? Anonymkode: c5298...847
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2018 #20 Skrevet 27. mars 2018 30 minutter siden, AnonymBruker said: Ts: Men det står : Sender du ikke innnen fristen får du trekk, så sier de videre at du får pengene utbetalt 1-2 etter at du har sendt meldekortet ditt. Så fåre man penger da, bare litt senere etter man har sendt meldekortet? Siden jeg skal få penger den 15, og jeg kommer jo til å sende neste meldekort den 31. mars. Da blir det vel ordna opp pi ? Anonymkode: c5298...847 Du får trekk for alle dagene fra meldekortets utløp. https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Dagpenger+ved+arbeidsloshet+og+permittering/Meldekort+hvordan+gjor+du+det/Slik+sender+du+elektroniske+meldekort Anonymkode: 171b1...7d9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå