Chiyo Skrevet 26. mars 2018 #1 Skrevet 26. mars 2018 Jeg har tatt DNA test og jeg har fått resultatene mine, men jeg forstår ikke helt "last opp DNA" funksjonen. Hva er dette for noe?
Chiyo Skrevet 26. mars 2018 Forfatter #2 Skrevet 26. mars 2018 Åja... tror jeg skjønner det nå. Man kan laste opp DNA om man har brukt noe annet en myheritage? Så da er det ikke relevant for meg kanskje.
Polly Ester Skrevet 26. mars 2018 #3 Skrevet 26. mars 2018 Jeg venter fortsatt på resultatet mitt, så jeg har ingen erfaring, men ettersom jeg har skjønt så får du en zip-fil eller ett eller annet rådata eller noe sånt? Det laster du opp på MH eller andre steder der du ønsker å legge ut resultatet. Det er også en gruppe som samler inn og katalogiserer alle norske som har tatt DNA-test på Norwaydna.no som du kan laste opp DNA til. Hvor lang tid tok det fra de mottok testen til du hadde resultatet?
Gjest Elseby13 Skrevet 27. mars 2018 #4 Skrevet 27. mars 2018 Jeg skjønner ikke at folk vil kaste bort penger på dette tullet. Men så er det jo bare 500 kr, da. Liten pris for litt moro? En sånn billig gen-test kan umulig vise om dine forfedre bodde i Afrika eller Amerika for 1200 år siden. Denne testen er i beste fall unøyaktig, i verste fall helt feil.
Chiyo Skrevet 27. mars 2018 Forfatter #5 Skrevet 27. mars 2018 15 timer siden, Polly Ester skrev: Hvor lang tid tok det fra de mottok testen til du hadde resultatet? Ganske lenge. Jeg sendte DNAet mitt i begynnelsen av februar og det tok over tre uker får jeg fikk beskjed om at laboratoriet hadde fått det. Tok til sammen 7 uker tror jeg, fra jeg sendte det til jeg fikk svar.
Polly Ester Skrevet 27. mars 2018 #6 Skrevet 27. mars 2018 Jeg sendte tilbake mitt 1.mars og det står at de driver med mikroskop-prosess. Regner med at jeg får svar om en ukes tid eller noe sånt da. Men, jeg sendte også inn et for broren min. Det ble sendt 6. eller 7.mars og det står bare som aktivert. Jeg syns de har brukt veldig lang tid på å motta det, men det er tre uker siden, så da er det vel håp om at det skjer snart. Nå er det jo påske, så det kan hende det tar noen ekstra dager pga det. Har du fått resultater som forventet, Chiyo?
Chiyo Skrevet 27. mars 2018 Forfatter #7 Skrevet 27. mars 2018 4 timer siden, Elseby13 skrev: Jeg skjønner ikke at folk vil kaste bort penger på dette tullet. Men så er det jo bare 500 kr, da. Liten pris for litt moro? En sånn billig gen-test kan umulig vise om dine forfedre bodde i Afrika eller Amerika for 1200 år siden. Denne testen er i beste fall unøyaktig, i verste fall helt feil. Man estimerer utifra hva man vet om et folkeslags DNA. Vi vet jo at DNA er forskjellig fra plass til plass, men man kan ikke være helt nøyaktig fordi naboer kan være veldig like. Men for eksempel så fikk jeg 66% Skandinavisk og 6% Finnland, fordi vi er ikke helt like. Samtidig kan søsken få ulike resultater fordi vi har ikke likt DNA.
Chiyo Skrevet 27. mars 2018 Forfatter #8 Skrevet 27. mars 2018 5 minutter siden, Polly Ester skrev: Har du fått resultater som forventet, Chiyo? Ja, for det meste. Jeg visste at jeg ville få skandinavisk, og finsk er vel ganske normalt, og jeg trodde jeg kom til å få Irsk, skotsk of Walisisk (24,5%), men det overrasket meg at jeg ikke hadde fra andre steder i Europa. Jeg har ikke fått noe engelsk, fransk eller tysk. Jeg har derimot fått 2,7% afrikansk (delt på Nord-Afrika og Nigeria). Jeg vet ikke helt hva signifikans et så lite tall har.
GauteS Skrevet 27. mars 2018 #9 Skrevet 27. mars 2018 4 hours ago, Elseby13 said: kan umulig vise om dine forfedre bodde i Afrika eller Amerika for 1200 år siden. Nei, våre forfedre fra 800-tallet var garantert ikke indianere eller negere. Neppe nordafrikanere heller (eller blåmenn, som datidens nordmenn kalte dem). 2
Polly Ester Skrevet 27. mars 2018 #10 Skrevet 27. mars 2018 Akkurat nå, Chiyo skrev: Ja, for det meste. Jeg visste at jeg ville få skandinavisk, og finsk er vel ganske normalt, og jeg trodde jeg kom til å få Irsk, skotsk of Walisisk (24,5%), men det overrasket meg at jeg ikke hadde fra andre steder i Europa. Jeg har ikke fått noe engelsk, fransk eller tysk. Jeg har derimot fått 2,7% afrikansk (delt på Nord-Afrika og Nigeria). Jeg vet ikke helt hva signifikans et så lite tall har. Jeg leste på en gruppe på FB at noen hadde fått forskjellige resultater på MH og en annen - My Family-ett-eller-annet? og svaret der var at de så etter forskjellige ting, men jeg skjønner ikke det der helt. DNA er vel DNA? Kan hende du hadde fått mer fra andre steder i Europa om du hadde tatt et annet sted? Den er ganske mye dyrere den som ikke er MH. Jeg er ganske spent på hva testen min sier. Såvidt jeg vet så stammer jeg bare fra norske bønder så langt tilbake jeg har kommet - sånn ca til slutten av 1700. Farssiden er litt mer usikkert, så det blir spennende.
Chiyo Skrevet 27. mars 2018 Forfatter #11 Skrevet 27. mars 2018 1 minutt siden, Polly Ester skrev: Såvidt jeg vet så stammer jeg bare fra norske bønder så langt tilbake jeg har kommet - sånn ca til slutten av 1700. Farssiden er litt mer usikkert, så det blir spennende. Jeg også. Jeg har ikke betalt for Myheritage så jeg kommer ikke så veldig langt, men de har hjulpet meg å finne slektninger helt tilbake til 1700-tallet her i området jeg bor. Jeg ble også matchet med noen folk ikke så langt vekke fra her som hadde 44,9% cM delt DNA med meg eller noe sånn. Vi er nok firmenninger eller noe slikt. Jeg vet i alle fall at en av dem har et kjempesvært slektstre, så jeg lurte på om jeg skulle finne ut om jeg kan ta en titt på det.
Polly Ester Skrevet 27. mars 2018 #12 Skrevet 27. mars 2018 Akkurat nå, Chiyo skrev: Jeg også. Jeg har ikke betalt for Myheritage så jeg kommer ikke så veldig langt, men de har hjulpet meg å finne slektninger helt tilbake til 1700-tallet her i området jeg bor. Jeg ble også matchet med noen folk ikke så langt vekke fra her som hadde 44,9% cM delt DNA med meg eller noe sånn. Vi er nok firmenninger eller noe slikt. Jeg vet i alle fall at en av dem har et kjempesvært slektstre, så jeg lurte på om jeg skulle finne ut om jeg kan ta en titt på det. Hvis du finner ut hvem som administrerer det treet så kan du vel søke om medlemskap og så få tilgang til det?
Chiyo Skrevet 27. mars 2018 Forfatter #13 Skrevet 27. mars 2018 8 minutter siden, GauteS skrev: Nei, våre forfedre fra 800-tallet var garantert ikke indianere eller negere. Neppe nordafrikanere heller (eller blåmenn, som datidens nordmenn kalte dem). Men vikingene nådde vel Afrika? Jeg har for eksempel fått 1,6% Nord-Afrikansk på min DNA test. Jeg vet ikke helt hva det betyr eller hvor det kommer fra, men jeg leste en artikkel at mange skandinavere har sport av Afrika i sitt DNA, så det kan være en forklaring.
Chiyo Skrevet 27. mars 2018 Forfatter #14 Skrevet 27. mars 2018 3 minutter siden, Polly Ester skrev: Hvis du finner ut hvem som administrerer det treet så kan du vel søke om medlemskap og så få tilgang til det? Ja, jeg kan det. Tror du at han vil dele med meg? Han er den nærmeste matchen jeg har fått på mitt dna, og han virker som en aktiv slektsforsker, så da er vel det positivt om jeg spør han. Håper det. Jeg må bare tørre å spørre.
Polly Ester Skrevet 27. mars 2018 #15 Skrevet 27. mars 2018 Krysser fingra for at han sier ja. Står det om det er mange som er medlem på siden hans fra før? Jeg har ikke hatt noe kontakt med noen av de jeg har funnet som er i slekt med meg, men hvis noen av dem hadde spurt om medlemskap så hadde jeg sagt ja i hvert fall. 1
GauteS Skrevet 27. mars 2018 #16 Skrevet 27. mars 2018 1 hour ago, Chiyo said: Men vikingene nådde vel Afrika? Jeg har for eksempel fått 1,6% Nord-Afrikansk på min DNA test. Det var vel det jeg skrev, at vikingene hadde kontakt med nord-afrikanere? Men ikke ta det bokstavelig. Tre trillinger fikk ganske ulike resultat, så det er ingen grunn til å ta det så alvorlig. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå