Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har kun lest to bøker av han, og det er Carrie og Pet Sematary. Sistnevnte har jeg hørt såå mye bra om, så hadde jo høye forhåpninger. Da jeg henta bøkene på biblioteket så jeg for det første at bøkene var veeeldig tynne.. Leste dem ut på null komma niks og var rett og slett ikke særlig imponert🤔 Virker som det bare er meg som ikke likte Pet Sematary?

Jeg veit at IT er en veldig tjukk bok, så da innbiller jeg meg at innholdet er bedre og? Er det noen som har litt samme oppfatning som meg og som har lest noe av King som VIRKELIG fenga og som ikke bare er på 200 sider? King er jo veldig populær så vil jo tru han har noe som jeg liker og. Jeg likte filmene Misery, Den grønne mil, Ondskapens Hotell og IT hvertfall😊 Sistnevnte ville jeg låne på biblioteket, men den ekke oversatt til norsk enda😐 Jeg leser altså ikke på engelsk. Har også litt lyst til å lese no annet enn de filmene jeg nevnte.

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1180054-bra-b%C3%B8ker-av-stephen-king/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pet Sematary har 374 sider på engelsk... Sikker på at du ikke har lest en forkortet utgave? Du mangler jo halve boka!

Jeg synes egentlig at filmatiseringene er bedre enn bøkene i de aller fleste tilfeller. Jeg greier ikke forestille meg overnaturlig horror og fantasy og slikt i bøker, men funker på skjerm.
Zelda er nightmare fuel! :sjokkbla:

200w.gif

bd4ba27ffc155e510b672c40f6446cdd243598dd

• Liker 2
AnonymBruker

Mine varme anbefalinger:

Ondskapens hotell!

Mørke krefter (the Dead Zone)

Langolierne (Langnovelle i "Etter midnatt I-II")

Flykt for livet (The long walk)

Hjerter i Atlantis

Kidnappet (Misery)

Ildbarnet

Så har jeg faktisk til gode å lese Det mørke tårn-serien ennå!

Anonymkode: df19b...a81

• Liker 2
48 minutter siden, Hadley skrev:

Pet Sematary har 374 sider på engelsk... Sikker på at du ikke har lest en forkortet utgave? Du mangler jo halve boka!

Jeg synes egentlig at filmatiseringene er bedre enn bøkene i de aller fleste tilfeller. Jeg greier ikke forestille meg overnaturlig horror og fantasy og slikt i bøker, men funker på skjerm.
Zelda er nightmare fuel! :sjokkbla:

200w.gif

bd4ba27ffc155e510b672c40f6446cdd243598dd

Da må jeg ha lest en forkorta utgave, for den boka jeg leste var knapt tjukkere enn ei bok fra Penny-klubben!😝 Og jeg syns handlinga gikk veldig fort og! Føltes ut som om det bare var skrivi sånn fort og gæli🤔

Annonse

AnonymBruker
13 timer siden, Lundii skrev:

Jeg har kun lest to bøker av han, og det er Carrie og Pet Sematary. Sistnevnte har jeg hørt såå mye bra om, så hadde jo høye forhåpninger. Da jeg henta bøkene på biblioteket så jeg for det første at bøkene var veeeldig tynne.. Leste dem ut på null komma niks og var rett og slett ikke særlig imponert🤔 Virker som det bare er meg som ikke likte Pet Sematary?

Jeg veit at IT er en veldig tjukk bok, så da innbiller jeg meg at innholdet er bedre og? Er det noen som har litt samme oppfatning som meg og som har lest noe av King som VIRKELIG fenga og som ikke bare er på 200 sider? King er jo veldig populær så vil jo tru han har noe som jeg liker og. Jeg likte filmene Misery, Den grønne mil, Ondskapens Hotell og IT hvertfall😊 Sistnevnte ville jeg låne på biblioteket, men den ekke oversatt til norsk enda😐 Jeg leser altså ikke på engelsk. Har også litt lyst til å lese no annet enn de filmene jeg nevnte.

Om du liker King vil jeg anbefale deg bøkene til Dean Koontz. jeg synes de er vel så gode. Midnatt kan du for eksempel starte med. Bare et forslag.

Anonymkode: 17548...563

• Liker 1
AnonymBruker

Salem's Lot (Nattens hus på norsk).

IT synes jeg var veldig bra skrevet men tror dessverre ikke den finnes på norsk.

Ellers syns jeg Stephen King's bøker varierer veldig i kvalitet. Noen av bøkene elsker jeg mens andre syns jeg har vært gørr kjedelige. Feks Joyland må være noe av det mest kjedelige jeg har lest, orket ikke fullføre den en gang.

Men alt i alt liker jeg han som forfatter.

Anonymkode: fc567...0ea

Annonse

AnonymBruker

Jeg leste "the girl who loved Tim Gordon" i sommer, og likte den veldig godt. Dette skrev jeg om den i boklista mi: "Ikke spennende, men vanskelig å legge ned. Umulig å forutse hvordan det ender. Følger jenta, men smart bruk av allvitende forfatter." Det var den boka som fikk meg til å ville lese mer av King, og nå har jeg snart kommet gjennom "The dark tower", en serie jeg også liker veldig godt.

Jeg vet ikke hvordan de norske oversettelsene er.

Anonymkode: 3e46b...a96

Annonse
AnonymBruker

Stephen King skriver i sjangre som jeg vanligvis ikke liker eller oppsøker, til tross for dette har jeg endt opp med å lese en god del av bøkene hans, rett og slett fordi han skriver godt og ofte har med overbevisende karakterer, noe som er veldig undervurdert i horror-sjangeren, spør du meg. 

Uansett, her er mine favoritter: 

1. The Shining. Rett og slett en kjempegod bok. Jeg likte Kubrick-filmen også, men boka får frem mye mer enn filmen, og viktige plotlines er fjernet fra filmen, så her er rett og slett boka best. 

2. IT. Denne elsker jeg også, MEN boka er ganske treig. Det er mange historier som er flettet sammen og de som plukker opp denne bare for å bli skremt blir nok skuffet. Misforstå meg rett: boka er kjempeuhyggelig, men den er også proppfull av bihistorier som jeg elsket, men som jeg kan skjønne hvis andre hater. Anbefaler den først og fremst som lydbok. 

3. Hearts in Atlantis. Veldig annerledes enn de to første som er mer "typisk King", hvis det er noe som heter det, men absolutt en fantastisk bok. Om du forventer en tradisjonell roman kan den skuffe da det er mer som fire ulike fortellinger som er flettet sammen (og som faktisk kan leses uavhengig av hverandre også). To av de er på størrelse med en roman eller kortroman, mens de siste er kortere. 

4. The Green Mile. I likhet med Hearts of Atlantis er denne også veldig annerledes, både i tematikk, men også fordi den ble utgitt som en føljetongroman (altså som en bokserie), noe som gjør at oppbyggingen med flere små spenningstopper underveis blir litt annerledes enn i en tradisjonell roman. 

5. 11.22.63. På den ene siden er det science fiction, i og med at tidsreiser spiller en stor rolle, men samtidig er det også en veldig nostalgisk roman som ikke bare tar for seg Kennedy-drapet, men også hele 60-tallet. 

6. Different seasons. Dette er heller ikke en roman, men fire kortromaner i ett. Historiene kan leses helt uavhengig av hverandre. Veldig gode historier som blant annet inspirerte filmene "Shawshank redemption" og "Stand by me"

Anonymkode: 8215a...374

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

11.22.63. På den ene siden er det science fiction, i og med at tidsreiser spiller en stor rolle, men samtidig er det også en veldig nostalgisk roman som ikke bare tar for seg Kennedy-drapet, men også hele 60-tallet. 

Denne laget de en serie av og den er veldig interessant og fin. Håper det kommer mer av det samme. 

Anonymkode: 3d14f...19a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...