AnonymBruker Skrevet 28. mars 2018 #61 Skrevet 28. mars 2018 Er du sur fordi Sylvi måtte trekke seg? Anonymkode: ca8ba...541 4
ladyleah Skrevet 28. mars 2018 Forfatter #62 Skrevet 28. mars 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Er du sur fordi Sylvi måtte trekke seg? Anonymkode: ca8ba...541 Nei hvorfor skal jeg være sur for det? Er ikke sur i det hele tatt. Bare lei av såkalt "norsk politikK" som ikke dreier som om politikk i det hele tatt. Helt greit at det stilles krav til YSK, men hele YSK er bare tull. Sjåfører klarte seg i flere tiår uten før det kom som et krav takket være EU regimet, som igjen gjenspeieler seg til politikerne. 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2018 #63 Skrevet 28. mars 2018 På 27.03.2018 den 12.05, ladyleah skrev: Ingen som sa det ville være enkelt, noe jeg heller aldri har trodd eller sagt. Som jeg prøver å si men som det er tydelig fryktelig lett å ignorere er at jeg kun er ute etter informasjon. Er ikke under 30 desverre. Her vare fokuset da på å kansje søke lykken i et annet land hvor dette tullete kravet fra EU ikke eksisterer for så få seg jobb. Ikke leve på velferdstrygd. Ingen har heller sagt at noen som helst type arb.innvandring er en enkel jobb. Er bare her i Norge det virker som om vi har "åpne grenser" hvor desverre i mange tilfeller utlendinger kommer forran etnisk Norske. håper du ikke blir helt forvirret av svarene du får fra mange som kanskje virker å være selvskreven eksperter. Men hvis svarene e viktig for deg igjennom kvinneguiden forum, og som du kommer til å vektlegge vil jeg si det er sterkt. Tror du må ta kontakt direkte med landene du referer til å ta spørsmålene direkte med arbeidsfolk som bor i landene. Det handler om en telefon, og svarene vil være mer håndfast enn at du spør selvskrevne eksperter i Norge uten erfaringer. Lykke til. R.H Anonymkode: f8fd5...da6
ladyleah Skrevet 28. mars 2018 Forfatter #64 Skrevet 28. mars 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: håper du ikke blir helt forvirret av svarene du får fra mange som kanskje virker å være selvskreven eksperter. Men hvis svarene e viktig for deg igjennom kvinneguiden forum, og som du kommer til å vektlegge vil jeg si det er sterkt. Tror du må ta kontakt direkte med landene du referer til å ta spørsmålene direkte med arbeidsfolk som bor i landene. Det handler om en telefon, og svarene vil være mer håndfast enn at du spør selvskrevne eksperter i Norge uten erfaringer. Lykke til. R.H Anonymkode: f8fd5...da6 Er ikke nordmenn eksperter på det meste da? Slik jeg ser det er det ett 2-3 personer som har komt med saklige tips som jeg vil ha nytte av. Er jo ingen overraskelse at det oppstår drama.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2018 #65 Skrevet 28. mars 2018 En ting jeg ikke skjønner, er hvorfor du er så imot YSK ? Har du klart å ta førerkortet, så klarer du YSK og. At du er ung og eventyrlysten å vil ut, skjønner jeg godt. Da tror jeg faktisk det er lettere å få jobb i USA eller Canada. Men å flytte til Australia for å slippe YSK, det gir for meg ingen mening og jeg har vært i bransjen i over 25 år. Det er bruk for folk i bransjen, så jeg vil anbefale deg å ta YSK, og evt. senere fagbrevet. Da får du i alle fall en skikkelig lønn. Men for all del, reis ut en periode og kos deg. Men ikke for å slippe YSK, det blir for dumt ! Anonymkode: 0f2ed...bf0 2
ladyleah Skrevet 28. mars 2018 Forfatter #66 Skrevet 28. mars 2018 5 minutter siden, AnonymBruker said: En ting jeg ikke skjønner, er hvorfor du er så imot YSK ? Har du klart å ta førerkortet, så klarer du YSK og. At du er ung og eventyrlysten å vil ut, skjønner jeg godt. Da tror jeg faktisk det er lettere å få jobb i USA eller Canada. Men å flytte til Australia for å slippe YSK, det gir for meg ingen mening og jeg har vært i bransjen i over 25 år. Det er bruk for folk i bransjen, så jeg vil anbefale deg å ta YSK, og evt. senere fagbrevet. Da får du i alle fall en skikkelig lønn. Men for all del, reis ut en periode og kos deg. Men ikke for å slippe YSK, det blir for dumt ! Anonymkode: 0f2ed...bf0 Hvorfor jeg er imot YSK? Fordi hele greia bare er tull og kun for å dra penger inn fra folk. En kompis var på etterutdanning for noen år siden. Var mye fokus på å dette med mat. Da fikk han beskjed om at fastfood, godus og brus var USUNT! Godt man får lære sånn på kurs asså...Snakker om å idiotforklare for en heil yrkessgruppe. Hvorfor skal du lære om det å drive selvstendig når du like så må ta løyvekurs for å drive selvstendig med lastebil over 3500kg? YSK burde vært kun HLR, brannslukking, last sikring og økonomi kjøring. Alt annet er unødvendig tull. Har hørt mange si det. Å lære om hvordan bruke zepro lift og krav til den osv skal du like så ha opplæring i innad i bedriften. Å sitte å regne på nyttelast kunne de tatt bort fra prøven fordi du ikke finner noen sjåfører der ute som sitter å kuker med det tullet der. Har du fast bil med fast tralle/henger så lærer du fort hvor mye du kan ha med deg osv... Plassering av last. Vel det er lov å tenke selv er det ikke?
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2018 #67 Skrevet 28. mars 2018 Skal ikke kuppe tråden til ts, men tillater meg og spørre her ( siden det er så mange folk med kunnskap ) Min eks er født i australia&bodd der halve livet med australsk mor&norsk far. Jeg har fått en sønn med min eks, min sønn har haugevis av slekt i australia som jeg vil han skal møte. Vurderer og bosette meg der, derfor lurer jeg på om det er lettere for min sønn ( han har ikke australsk pass, men kan vel få det ? faren er jo halvt australsk og nanna er det 100%. Anonymkode: 1ead8...c40
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2018 #68 Skrevet 28. mars 2018 36 minutter siden, ladyleah skrev: Hvorfor jeg er imot YSK? Fordi hele greia bare er tull og kun for å dra penger inn fra folk. En kompis var på etterutdanning for noen år siden. Var mye fokus på å dette med mat. Da fikk han beskjed om at fastfood, godus og brus var USUNT! Godt man får lære sånn på kurs asså...Snakker om å idiotforklare for en heil yrkessgruppe. Hvorfor skal du lære om det å drive selvstendig når du like så må ta løyvekurs for å drive selvstendig med lastebil over 3500kg? YSK burde vært kun HLR, brannslukking, last sikring og økonomi kjøring. Alt annet er unødvendig tull. Har hørt mange si det. Å lære om hvordan bruke zepro lift og krav til den osv skal du like så ha opplæring i innad i bedriften. Å sitte å regne på nyttelast kunne de tatt bort fra prøven fordi du ikke finner noen sjåfører der ute som sitter å kuker med det tullet der. Har du fast bil med fast tralle/henger så lærer du fort hvor mye du kan ha med deg osv... Plassering av last. Vel det er lov å tenke selv er det ikke? Ja, med den sutrete holdningen din kommer du sikkert langt. Klag og syt å stem Frp videre, lykke til ! Anonymkode: 0f2ed...bf0
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2018 #69 Skrevet 28. mars 2018 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal ikke kuppe tråden til ts, men tillater meg og spørre her ( siden det er så mange folk med kunnskap ) Min eks er født i australia&bodd der halve livet med australsk mor&norsk far. Jeg har fått en sønn med min eks, min sønn har haugevis av slekt i australia som jeg vil han skal møte. Vurderer og bosette meg der, derfor lurer jeg på om det er lettere for min sønn ( han har ikke australsk pass, men kan vel få det ? faren er jo halvt australsk og nanna er det 100%. Anonymkode: 1ead8...c40 Hvis han skal ha australsk pass må han søke om australsk statsborgerskap. Hvis han får det mister han det norske statsborgerskapet. Reglene er i endring, men ikke vedtatt enda. Jeg tror dere bare får vanlig turistvisum. Anonymkode: fcad0...f12
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2018 #70 Skrevet 28. mars 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis han skal ha australsk pass må han søke om australsk statsborgerskap. Hvis han får det mister han det norske statsborgerskapet. Reglene er i endring, men ikke vedtatt enda. Jeg tror dere bare får vanlig turistvisum. Anonymkode: fcad0...f12 Ok, jeg trodde virkelig han kunne ha to pass, og beholde det norske stasborgerskapet, han er jo født i Norge:) Tusen takk for svar, skal lese meg opp på regler som er i endring, hvis noen har peiling på hvor jeg kan lese om slike ting, så go en lyd. men du som svarte: Ønsker deg en god påske, du er kul du :) Anonymkode: 1ead8...c40
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2018 #71 Skrevet 29. mars 2018 På 28.3.2018 den 10.27, ladyleah skrev: Det kommer helt annpå om norsk førerkort er gyldig eller ei i australia. Hvis du reiser på ferie til USA som flere av mine venner har gjort som atpå har leid bil der borte. Det tyder jo på at Norsk førerkort er gydlig der borte. Hvorfor skal de da ha ny førerprøve hvis førerkortet er gyldig? Nja, man får leie bil de fleste steder med norsk førerkort, men feks i New York må man ha amerikansk førerkort for å få registrert og forsikret kjøretøy på seg. Det slipper man i Florida da, så det er mye variasjoner fra stat til stat. Anonymkode: f7562...cc0
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2018 #72 Skrevet 29. mars 2018 På 28.3.2018 den 10.46, AnonymBruker skrev: Min australske samboer sier at de har en «shortage of truck drivers at the moment» så kanskje du er heldig. Anonymkode: fcad0...f12 Det er det i USA og, men det gjør det ikke enklere for nordmenn å få jobb der fordet... Anonymkode: f7562...cc0
Gjest Linaria Skrevet 29. mars 2018 #73 Skrevet 29. mars 2018 Jeg bor i utlandet (Storbritannia) og det er når man ikke bor i Norge at man innser hvor bra ting er i Norge (Unntatt nesten gratis tannlege her. Det elsker jeg.)
H80 Skrevet 30. mars 2018 #74 Skrevet 30. mars 2018 On 28/03/2018 at 4:07 PM, ladyleah said: Hvorfor jeg er imot YSK? Fordi hele greia bare er tull og kun for å dra penger inn fra folk. Å lære om hvordan bruke zepro lift og krav til den osv skal du like så ha opplæring i innad i bedriften. Å sitte å regne på nyttelast kunne de tatt bort fra prøven fordi du ikke finner noen sjåfører der ute som sitter å kuker med det tullet der. Har du fast bil med fast tralle/henger så lærer du fort hvor mye du kan ha med deg osv... Plassering av last. Vel det er lov å tenke selv er det ikke? Hvis du hadde vært noen uker i et land som ikke tar føreropplæring så nøye, så ville du forstått hvorfor det er viktig at alle innen transportnæringen er bevisste på for eksempel aksellaster, lastsikring og vektbegrensninger ved bruk av lift. Du behøver egentlig ikke reise lenger enn til Youtube for å finne eksempler på overlast, feilberegning av tyngdepunkt og hvilke konsekvenser det kan få. Slik jeg forstår deg, så er det den teoretiske delen av utdanningen du ikke liker. Du takler ikke matematikk og teori, liker ikke klasseromsundervisning, liker ikke teoretiske prøver og beregninger, og henviser til sunn fornuft og å "tenke selv". Du kan nok på mange måter ha rett i disse betraktningene. Jeg ville bitt tenna sammen og tatt det kurset uansett. Det å flykte til Australia er nok ikke en god løsning på problemet. 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2018 #75 Skrevet 30. mars 2018 På 28.3.2018 den 17.00, AnonymBruker skrev: Ok, jeg trodde virkelig han kunne ha to pass, og beholde det norske stasborgerskapet, han er jo født i Norge:) Tusen takk for svar, skal lese meg opp på regler som er i endring, hvis noen har peiling på hvor jeg kan lese om slike ting, så go en lyd. men du som svarte: Ønsker deg en god påske, du er kul du :) Anonymkode: 1ead8...c40 Nåværende regler er sånn: Han kunne fått to pass om han var født i Australia, men siden han er født i Norge så vil ha miste sitt norske statsborgerskap om han får et australsk statsborgerskap. Det har vært skrevet avisartikler om dette, så jeg regner med at du finner mer informasjon om du googler det. Og om jeg husker korrekt, så kan ikke du søke om australsk statsborgerskap for deres felles sønn. Du kan selvfølgelig skrive navnet ditt på søknaden, hvis du har lyst, men du kommer ingen vei uten samtykke fra han som har det australske statsborgerskapet som da er din eks. Det er også han som vil være den som vil måtte ta ansvar for søknaden om familiegjenforening med felles barn og han etter at deres felles barn har fått det australske statsborgerskapet (og ikke lenger er norsk statsborger). Med mindre du har noen form for ettertraktet kompetanse som gjør at du er ettertraktet? Anonymkode: 23ed4...da5 2
ladyleah Skrevet 30. mars 2018 Forfatter #76 Skrevet 30. mars 2018 1 hour ago, H80 said: Hvis du hadde vært noen uker i et land som ikke tar føreropplæring så nøye, så ville du forstått hvorfor det er viktig at alle innen transportnæringen er bevisste på for eksempel aksellaster, lastsikring og vektbegrensninger ved bruk av lift. Du behøver egentlig ikke reise lenger enn til Youtube for å finne eksempler på overlast, feilberegning av tyngdepunkt og hvilke konsekvenser det kan få. Slik jeg forstår deg, så er det den teoretiske delen av utdanningen du ikke liker. Du takler ikke matematikk og teori, liker ikke klasseromsundervisning, liker ikke teoretiske prøver og beregninger, og henviser til sunn fornuft og å "tenke selv". Du kan nok på mange måter ha rett i disse betraktningene. Jeg ville bitt tenna sammen og tatt det kurset uansett. Det å flykte til Australia er nok ikke en god løsning på problemet. Man lærer å tenke selv når man er ute i praksis. Men sitter ikke å pugger teoribøker så fort man starter å kjøre selvstendig. Samme gjelder lastsikring og alt annet. At det blir gjort feil har alltid skjedd. Selv i de gamle dager når Sties var populære i bransjen. Teori og praksis pleier i de fleste tilfeller ikke alltid å klare å klaffe sammen. Jeg har ingenting imot prøver, men synes det er unødvendig å ha spørsmål om samme ting man lærer på andre kurs igjen. Skal du drive selvstendig i tungtransporten over 3.5 tonn kreves det løyekurs og løyve med egen prøve. Hvis du ikke har planer om å starte eget firma, hvorfor skal du da ha spørsmål om det å drive selvstendig på ysk prøve? Ja de aller fleste sjåfører tenker selv når det gjelder plassering av last, lastsikring osv...
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2018 #77 Skrevet 31. mars 2018 På 28.3.2018 den 10.24, AnonymBruker skrev: Husk at de kjører på andre siden av veien i Australia da. Du må antakelig ta førerprøve og oppkjøring på vanlig bil og tyngre kjøretøy i Australia også, slik som de må når de kommer hit. Og det er like dyrt der som her. Anonymkode: fcad0...f12 Det er ikke noe problem å kjøre bil med norsk førerkort i Australia, det har jeg gjort selv. Men det er noe helt annet enn å være yrkessjåfør, selvsagt. Jeg tror også man må regne med å ta endel prøver i Australia.. men det hjelper jo ikke akkurat på at man faktisk ikke er kvalifisert til å kjøre i hjemlandet engang. Og at Norge er et nisseland, vel... åpenbart er det noen nisser her. 🙄 Hvis du følger med litt på australsk politikk, ser du at det er mye rart der også, gitt. Anonymkode: ff221...00f 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2018 #78 Skrevet 31. mars 2018 På 28.3.2018 den 16.07, ladyleah skrev: Hvorfor jeg er imot YSK? Fordi hele greia bare er tull og kun for å dra penger inn fra folk. En kompis var på etterutdanning for noen år siden. Var mye fokus på å dette med mat. Da fikk han beskjed om at fastfood, godus og brus var USUNT! Godt man får lære sånn på kurs asså...Snakker om å idiotforklare for en heil yrkessgruppe. Hvorfor skal du lære om det å drive selvstendig når du like så må ta løyvekurs for å drive selvstendig med lastebil over 3500kg? YSK burde vært kun HLR, brannslukking, last sikring og økonomi kjøring. Alt annet er unødvendig tull. Har hørt mange si det. Å lære om hvordan bruke zepro lift og krav til den osv skal du like så ha opplæring i innad i bedriften. Å sitte å regne på nyttelast kunne de tatt bort fra prøven fordi du ikke finner noen sjåfører der ute som sitter å kuker med det tullet der. Har du fast bil med fast tralle/henger så lærer du fort hvor mye du kan ha med deg osv... Plassering av last. Vel det er lov å tenke selv er det ikke? Vet du, det er nå engang slik at man ikke alltid er enig i alt man blir pålagt å gjøre. Man kan være uenig i lisensavgift til NRK, hvor mye skatt man skal betale, hva som inngår i et fag på skolen, at man skal møte på foreldresamtaler på skolen, at man må ha på setebelte i bilen +++. Men ofte må man rett og slett suck it up og bare gjøre det. Du kan bruke masse energi på å protestere og fable om å jobbe i Australia, men realiteten er at det vil være svært vanskelig for deg å få arbeidstillatelse, og det (sammen med prøvene du sikkert må ta for å få kjøre der) vil koste en formue. Så: suck it up. Ikke bruk energi på å være forbannet på regelverket. Bruk energien på å lære deg det du må for å stå på den prøven. Anonymkode: ff221...00f 2
ladyleah Skrevet 31. mars 2018 Forfatter #79 Skrevet 31. mars 2018 8 hours ago, AnonymBruker said: Det er ikke noe problem å kjøre bil med norsk førerkort i Australia, det har jeg gjort selv. Men det er noe helt annet enn å være yrkessjåfør, selvsagt. Jeg tror også man må regne med å ta endel prøver i Australia.. men det hjelper jo ikke akkurat på at man faktisk ikke er kvalifisert til å kjøre i hjemlandet engang. Og at Norge er et nisseland, vel... åpenbart er det noen nisser her. 🙄 Hvis du følger med litt på australsk politikk, ser du at det er mye rart der også, gitt. Anonymkode: ff221...00f Ikke kvalifisert til å kjøre i sitt eget hjemland engang? Vet ikke om du fikk med deg at jeg har førerkort på klasse C som gir meg tillatelse til å kjøre singel lastebil ink last med vekt på 26/27 tonn. Er ikke kvalifisert enda til å kjøre med henger kobla på via svv, men av alle jeg har kjørt med ink kjøreskolen gir meg veldig gode tilbake meldinger på kjøringa så tror nok ikke oppkjøring blir noe stort problem. Norge er og forlbir et nisse land på mange forskjellige områder. Inntrykket du gir sier meg bare at du er veldig trangsynt til å forstå hva som skjer rundt omkring. Norge er ikke slik det var for 20+ år siden. Mye av dette pga ekstremt elendig politikk som ødelegger landet.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2018 #80 Skrevet 31. mars 2018 På 30.3.2018 den 13.40, AnonymBruker skrev: Nåværende regler er sånn: Han kunne fått to pass om han var født i Australia, men siden han er født i Norge så vil ha miste sitt norske statsborgerskap om han får et australsk statsborgerskap. Det har vært skrevet avisartikler om dette, så jeg regner med at du finner mer informasjon om du googler det. Og om jeg husker korrekt, så kan ikke du søke om australsk statsborgerskap for deres felles sønn. Du kan selvfølgelig skrive navnet ditt på søknaden, hvis du har lyst, men du kommer ingen vei uten samtykke fra han som har det australske statsborgerskapet som da er din eks. Det er også han som vil være den som vil måtte ta ansvar for søknaden om familiegjenforening med felles barn og han etter at deres felles barn har fått det australske statsborgerskapet (og ikke lenger er norsk statsborger). Med mindre du har noen form for ettertraktet kompetanse som gjør at du er ettertraktet? Anonymkode: 23ed4...da5 Nei, utdannet sosionom, regner med et ikke er særlig ettertraktet takk for svar! Anonymkode: 1ead8...c40
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå