ladyleah Skrevet 27. mars 2018 Forfatter #21 Skrevet 27. mars 2018 8 minutter siden, AnonymBruker said: Det er jo noe helt annerledes når det er innenfor EØS at arbeidsinnvandringen foregår. Nei, yrkessjåfør er ikke så etterlengtet at Australia vil endre på reglene sine for å ta inn en nordmann, spesielt en som ikke gidder å ta et kurs på en måned her i Norge. Det finnes nok tusenvis av yrkessjåfører fra andre land som gjerne vil jobbe i Australia, men de får ikke lov pga. innvandringspolitikken. Når det er sagt, som noen nevnte over her, Working Holiday Visa kan være din venn om du er under 30. Da får du vært der i et år i hvert fall. Anonymkode: 2e7c2...d64 Ingen som sa det ville være enkelt, noe jeg heller aldri har trodd eller sagt. Som jeg prøver å si men som det er tydelig fryktelig lett å ignorere er at jeg kun er ute etter informasjon. Er ikke under 30 desverre. Her vare fokuset da på å kansje søke lykken i et annet land hvor dette tullete kravet fra EU ikke eksisterer for så få seg jobb. Ikke leve på velferdstrygd. Ingen har heller sagt at noen som helst type arb.innvandring er en enkel jobb. Er bare her i Norge det virker som om vi har "åpne grenser" hvor desverre i mange tilfeller utlendinger kommer forran etnisk Norske. 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2018 #22 Skrevet 27. mars 2018 Litt rask googling bekrefter det jeg trodde: du må finne en arbeidsgiver som vil ansette deg, før du kan søke arbeidsvisum. Så du kan jo begynne der. Det er også en forutsetning at det er mangel på lokal arbeidskraft som kan utføre jobben. Anonymkode: 7585b...143 4
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2018 #23 Skrevet 27. mars 2018 4 timer siden, ladyleah skrev: En så "basic" jobb? Har du kjørt lastebil før eller? Har du noe kjennskap til dette yrket? Å være yrkessjåfør på singel på (opp mot 26/27 tonn) eller 50/52 tonn på vanlig transport som vi har i Norge, er ikke for enhver person. Uten lastebilen stopper verden. Sånn er det bare. Som i Norge er det alltid behov for flere sjåfører. Men å få gull kjøring er heller ingen enkel jobb. Jeg sier ikke at det ikke kan være et krevende yrke, men faktum er at det er et yrke som krever lite utdanning. Du må ha førerkortet i orden og et månedslangt kurs. Vi snakker ikke akkurat fem+ år med høyere utdanning her. Det er faktisk en ganske "basic" jobb, på lik linje med å jobbe i butikk, som renholder, servitør osv. Ikke noe galt i slike yrker, uten dem stopper samfunnet opp, de er viktige bidragsytere. MEN det er ikke yrker man får arbeids- og oppholdstillatelse for å utføre i f.eks. Australia og USA. Jeg har en venn som har er forsker, han er en av de ledende i verden på sitt fagfelt, og han ble tilbudt en stilling ved et australsk universitet etter at han fullførte doktorgraden sin. Det var en voldsom papirmølle å få på plass arbeids- og oppholdstillatelse, masse dokumentasjon fra både ham og arbeidsgiver måtte sendes til immigrasjonsmyndighetene før det var i orden. Unntaket er vel working-holiday visum for folk under 30 i Australia, men det kan være ganske tøft å få jobber som utlending i følge en kompis av meg som reiste på sånt visum og planla å være der et år. Han kom hjem etter 5 måneder. Da var sparekontoen tom fordi lønna var lav og levekostnadene høye. Han hadde håpet å finne seg jobb på et småsted med lavere levekostnader enn i storbyene, men det gikk dårlig og han fikk til slutt jobb som servitør i en større by på kysten. Der tjente han ikke nok til å dekke husleie etc. uten å supplere med sparepengene sine. 2 timer siden, ladyleah skrev: Så yrkessjåfør er ingen utdannelse noen land har bruk for? En fra canada flyttet til australia for mange år siden og jobber som sjåfør der. Du skjønte jo heller ikke poenget mitt. Og TS: Du er jo ikke villig til å ta utdannelsen som kreves for å være yrkessjåfør, du vil jo flytte utenlands for å slippe det månedslange kurset som kreves for å få lov til å jobbe som det her i Norge. Du har førerkort kl. C (og snart CE). That's it. Anonymkode: 56d59...bf2 7
kaleidoskop Skrevet 27. mars 2018 #24 Skrevet 27. mars 2018 4 hours ago, ladyleah said: Som en kompis i australia sa at det slippes inn mange tullinger som ikke burde ha blitt sluppet inn og. Og når det gjelder arbeid så kan det være like variabelt som her. Når det gjelder å ha en plass å bo, som i Norge er det veldig avhengig av hvor du bor. Bor du midt i Sydney f.eks er det veldig dyrt. På lik linje som Oslo og mange andre byer i Norge. Jeg mente arbeid som i working holliday. Ikke sikkert du får deg jobb med hva som helst da. (lastebil f.eks) Dette er for de som vil reise et år eller to og kunne jobbe med å tjene seg litt penger underveis. Jeg tenkte på dette som et alternativ om ønsket ditt var å komme seg litt bort. Da får du testet et nytt land og kjent litt på det, uten for mye "styr" med arbeids og oppholdstillatelse. 1
ladyleah Skrevet 27. mars 2018 Forfatter #25 Skrevet 27. mars 2018 2 minutter siden, kaleidoskop said: Jeg mente arbeid som i working holliday. Ikke sikkert du får deg jobb med hva som helst da. (lastebil f.eks) Dette er for de som vil reise et år eller to og kunne jobbe med å tjene seg litt penger underveis. Jeg tenkte på dette som et alternativ om ønsket ditt var å komme seg litt bort. Da får du testet et nytt land og kjent litt på det, uten for mye "styr" med arbeids og oppholdstillatelse. Joda, men uansett så tenker jeg det mest fornuftige er å få alle førerkortklasse i orden først og fremst (i dette tilfelle CE), så bygge litt erfaring fremfor å prøve å komme inn i et firma der nede med 0 erfaring. Ingen sier det er lett. Hadde det vært det hadde alle gjort det. Broren til en britisk venn av meg dro ned som 29 åring med 10 års erfaring som sjåfør og han hadde det tøft i starten for å komme seg på beina. Derfor jeg og sier at det ikke er noen enkel jobb. Er mye planlegging osv som må gjennomføres. Mye papirarbeid, tid og penger... Noe jeg er fullt klar over. Men er kun nysjerrig på muligtene.
Carrot Skrevet 27. mars 2018 #26 Skrevet 27. mars 2018 Ts, hvis du kjenner noen som bor der og jobber der spør de om råd. Kanskje det er enjobb ledig som du kan søke på og få og at de kan sette deg i kontakt med som kan hjelpe deg med de papirene du trenger. Australia har ganske streng grensekontroll, men denne siden kan hjelpe for arbeidsvisum: https://www.australia.gov.au/information-and-services/immigration-and-visas/work-visas Det er ulike visumordninger å komme inn for å arbeide på Lykke til, det er et vakkert land som har mye å by på! 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2018 #27 Skrevet 27. mars 2018 2 timer siden, ladyleah skrev: Så yrkessjåfør er ingen utdannelse noen land har bruk for? En fra canada flyttet til australia for mange år siden og jobber som sjåfør der. Du skjønte jo heller ikke poenget mitt. Har aldri hørt om noe land som (i nyere tid) har mangel på yrkessjåfører dessverre. Heldigvis for deg er det fri bevegelse av arbeidskraft innen EU/Schengen, så du kan finne deg en jobb i f.eks Spania eller Nederland, men som utlending må du nok regne med å få dårligere betalt enn de lokale. Anonymkode: 86c0e...bbb 3
ladyleah Skrevet 27. mars 2018 Forfatter #28 Skrevet 27. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Har aldri hørt om noe land som (i nyere tid) har mangel på yrkessjåfører dessverre. Heldigvis for deg er det fri bevegelse av arbeidskraft innen EU/Schengen, så du kan finne deg en jobb i f.eks Spania eller Nederland, men som utlending må du nok regne med å få dårligere betalt enn de lokale. Anonymkode: 86c0e...bbb Ja det ligger mye i det og. Mange sier av saken som spiller inn i helheten.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2018 #29 Skrevet 27. mars 2018 Da bør du bruke kontaktnettverket ditt i AU aktivt, men jeg tror neppe det blir lett å få jobb som sjåfør der nede. At det er polske, svenske og andre europeiske folk som jobber i Norge er på grunn av EØS avtalen, så det er relativt lett å få til. Men Norge har ingen gjensidig avtale med Australia om fri flyt av arbeidskraft, noe som i praksis betyr at man må ha en faglig bakgrunn i noe det er mangel på i Australia for å få jobbe der. Anonymkode: ac1b7...692 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2018 #30 Skrevet 27. mars 2018 3 timer siden, ladyleah skrev: hvor desverre i mange tilfeller utlendinger kommer forran etnisk Norske. Det er jo bare tull at vi har «åpne grenser». Jeg kjenner folk fra forskjellige land utenfor EU/Schengen som ga opp å få jobb i Norge. Anonymkode: 26606...adc
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2018 #31 Skrevet 27. mars 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Det er jo bare tull at vi har «åpne grenser». Jeg kjenner folk fra forskjellige land utenfor EU/Schengen som ga opp å få jobb i Norge. Anonymkode: 26606...adc Det er mulig å flytte til Norge fra land utenfor EU, om en har spisskompetanse innen et felt hvor Norge mangler fagfolk. Akkurat tilsvarende det å flytte til Australia. Men også i Norge er det en h...tes papirmølle, selv med en velvillig arbeidsgiver, akkurat som i Australia. Anonymkode: 7585b...143 3
HalldirV2 Skrevet 27. mars 2018 #32 Skrevet 27. mars 2018 Topp at man må gjennom en rekke kurs og prøver før man kan sette seg bak rattet i såpass store kjøretøy. Skulle bare mangle. 9
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2018 #33 Skrevet 27. mars 2018 5 timer siden, ladyleah skrev: Ingen som sa det ville være enkelt, noe jeg heller aldri har trodd eller sagt. Som jeg prøver å si men som det er tydelig fryktelig lett å ignorere er at jeg kun er ute etter informasjon. Er ikke under 30 desverre. Her vare fokuset da på å kansje søke lykken i et annet land hvor dette tullete kravet fra EU ikke eksisterer for så få seg jobb. Ikke leve på velferdstrygd. Ingen har heller sagt at noen som helst type arb.innvandring er en enkel jobb. Er bare her i Norge det virker som om vi har "åpne grenser" hvor desverre i mange tilfeller utlendinger kommer forran etnisk Norske. Det er bullshit. Innen EU er det lett for utlendinger å komme til Norge for å jobbe, men det er IKKE lett å få arbeidstillatelse i Norge hvis man ikke er fra et EU-land, evt er gift med en nordmann. Spesielt ikke hvis man ikke har en ettertraktet utdannelse/kompetanse som landet trenger. Sånn er det i Australia også, bare at der er det enda strengere enn i Norge. Sjekk reglene for å få arbeidstillatelse i Australia - de som får ekstra poeng (om man får arbeidtstillatelse var i alle fall sist jeg sjekket poengbasert) er spesifikke høyt kvalifiserte grupper. Ala kirurger. Sorry, lastebilsjåfør er ikke en av dem. I en setning: der er veldig vanskelig (og dyrt) å få arbeidstillatelse i Australia, og det vil være mye enklere for deg å slutte å sutre og ta de kursene som trengs for å jobbe i Norge. Australia vil neppe ha deg. Anonymkode: ff221...00f 7
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2018 #34 Skrevet 27. mars 2018 For en som kommer utenfra, er det omtrent like vanskelig å få arbeids- og oppholdstillatelse i USA, Australia og Norge. Men Melania Trump kom inn i USA på såkalt Einstein-løyve. Så det er håp for mange. Anonymkode: 7585b...143 2
Jubatus Skrevet 27. mars 2018 #35 Skrevet 27. mars 2018 6 timer siden, ladyleah skrev: Så yrkessjåfør er ingen utdannelse noen land har bruk for? En fra canada flyttet til australia for mange år siden og jobber som sjåfør der. Du skjønte jo heller ikke poenget mitt. De andre kommer med mange gode poeng som forklarer hvorfor planene dine om å flytte til/jobbe i Australia er lite realistiske. Du sier at en fra Canada og en britisk venn av deg har flyttet dit, og jeg vil bare påpeke at Australia, Canada og UK er en del av det britiske samveldet og har egne regler mtp det å bevege seg mellom landene i jobbsammenheng. 3
ladyleah Skrevet 27. mars 2018 Forfatter #36 Skrevet 27. mars 2018 1 hour ago, HalldirV2 said: Topp at man må gjennom en rekke kurs og prøver før man kan sette seg bak rattet i såpass store kjøretøy. Skulle bare mangle. Som jeg har skrevet så har jeg førerkort klasse C. Kjøretøy over 7500kg. Holder på å gjøre meg ferdig med CE. Lastebil over 7500kg med tilhenger koblet på med tillat totalvekt ink last over 750kg. Eneste hvis jeg hadde flytta så måtte jeg ha sørget for at Norskt førerkort er gyldig i australia. Hvis ikke kommer jeg ingen vei.
ladyleah Skrevet 27. mars 2018 Forfatter #37 Skrevet 27. mars 2018 32 minutter siden, AnonymBruker said: Det er bullshit. Innen EU er det lett for utlendinger å komme til Norge for å jobbe, men det er IKKE lett å få arbeidstillatelse i Norge hvis man ikke er fra et EU-land, evt er gift med en nordmann. Spesielt ikke hvis man ikke har en ettertraktet utdannelse/kompetanse som landet trenger. Sånn er det i Australia også, bare at der er det enda strengere enn i Norge. Sjekk reglene for å få arbeidstillatelse i Australia - de som får ekstra poeng (om man får arbeidtstillatelse var i alle fall sist jeg sjekket poengbasert) er spesifikke høyt kvalifiserte grupper. Ala kirurger. Sorry, lastebilsjåfør er ikke en av dem. I en setning: der er veldig vanskelig (og dyrt) å få arbeidstillatelse i Australia, og det vil være mye enklere for deg å slutte å sutre og ta de kursene som trengs for å jobbe i Norge. Australia vil neppe ha deg. Anonymkode: ff221...00f "Australia vil neppe ha deg." Hva f*en er det for en slags kommentar?
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2018 #38 Skrevet 27. mars 2018 12 minutter siden, ladyleah skrev: "Australia vil neppe ha deg." Hva f*en er det for en slags kommentar? En realistisk en. Det er veldig vanskelig å få arbeidstillatelse i Australia, og lastebilsjåfør er ikke et yrke Australia er ute etter å rekruttere. Forøvrig skriver jeg under kommentaren over vedr Commonwealth. Det hadde vært enklere hvis man var fra UK eller Canada. Anonymkode: ff221...00f 8
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2018 #39 Skrevet 27. mars 2018 Men du nevner Nederland - det vil være noe helt annet og mye enklere å få til. Men det er mulig lønna er dårligere enn i Norge. Hvorfor ikke bare ta de kursene som trengs? Å se på Australia som en «enkel løsning» er i alle fall noe du må revurdere. Anonymkode: ff221...00f 3
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2018 #40 Skrevet 27. mars 2018 Jeg tror ikke du helt skjønner hvor godt der i Norge, TS. Jeg forstår virkelig ikke hvorfor du ønsker å flytte. Anonymkode: 1d5f1...8a8 5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå