Gå til innhold

Flytte til Australia

ladyleah

Anbefalte innlegg

Som andre er jeg ganske lei av dette nisse landet.
Alt blir stadig dyrere og samfunnet går mer og mer til h*elvete pga dårlig politikk.
Har i mange år ønsket å flytte til et annet land. Holland/Australia f.eks.

Har ikke så mye arb.erfaring, men jobb messig tenker jeg på jobb som yrkessjåfør på singel lastebil (over 7.5 tonn) eller vogntog.
Har en del kontakter i denne bransjen både i New South Wales området hvis jeg er venn med en som kjører for et firma + sjefen hans, også har jeg en god kontakt i Tasmania. Selv har jeg førerkort klasse T (traktor), B, C1 og C.
Holder på å gjøre meg ferdig med CE som er lastebil med henger over 750 kg ink last.

Mye av grunnen og til at jeg ønsker å flytte er fordi her i Norge stilles det krav til det som heter yrkessjåførkompetanse (YSK) før man får lov å kjøre mot vederlag (lønn). Et krav som kom fra Statens Vegvesen i 2008. De som tok C og CE før den tid slapp dette.
Dem har kun nå et etterutdanningskurs på 35 timer hver 5 år hvor man itilegg må fornye førerkortet sitt.

Men de som tar C/CE etter YSK kravet kom må man ha et kurs på 140 timer (8 timer, 5 dager i uka i 1 mnd) + en bestått teoretisk eksamen hos SVV på 50 spørsmål med max 8 tillate feil. Dette er noe man slipper i både Australia og Tasmania.

Å flytte til et annet land er jo såklart ingen enkel jobb.
Men det jeg lurer på er om noen kan gi meg noen retningslinjer å gå etter for krav og evt hvem jeg kan kontakte for mer informasjon?
Oppholdstillatelse og arb.visum/tillatelse er jo og såklart et must.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tasmania ligger i Australia...

Skjønner ikke hva du spør om? Vil du ha tips til å leve og bo i Australia, eller på krav til yrkessjåfører der? Om det er sistnevnte får du bruke denne kompisen da...

Anonymkode: 296f8...c18

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tasmania er en øy utenfor selve australia. :P

Er ute etter informasjon om krav som stilles til krav for å flytte dit.
Krav til jobb, fast bopel etc...
Har hørt litt forskjellig så vet ikke helt hva jeg skal gå etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Australia har for øvrig en ekstrem streng innvandringspolitikk, men det vet du vel allerede. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke så mye om arbeidsforholdene i Australia, men utfra det du skriver, synes jeg det er veldig bra at du vil flytte langt vekk. Du har tydeligvis problemer med å oppfylle kravene til å kjøre lastebil/vogntog i Norge. Det synes du er urettferdig, og så legger du skylden på "dårlig politikk" og at "alt blir dyrere"?

Kravene til sjåførers ferdighet er lavere i Australia, så derfor vil du reise dit? God tur.

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

https://www.australia.gov.au/information-and-services/immigration-and-visas/migration-to-australia

Du kan vel finne det du lurer på der?

Ettersom Australia har strenge lover for immigrasjon tviler jeg på at det er mulig å få arbeidstillatelse som lastebilsjåfør, særlig om du ikke har jobb når du søker om visum... 

Anonymkode: 56d59...bf2

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt gøy at ts mener at et kurs på en måned (what?!??) åpenbart er så uoverkommelig at hun heller vil flytte til Australia. 

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
25 minutter siden, Guidet Kvinne skrev:

Litt gøy at ts mener at et kurs på en måned (what?!??) åpenbart er så uoverkommelig at hun heller vil flytte til Australia. 

My thoughts exactly...🙄 Å få arbeidstillatelse for en så "basic" jobb som lastebilsjåfør er bortimot umulig, de fleste land gir kun arbeidstillatelse til høyt utdannede mennesker i yrker det er mangel på der for å beskytte egne innbyggeres interesser i arbeidslivet. 

Og TS; Tasmania er en australsk stat. Det er i Australia. Akkurat som Hawaii er en amerikansk stat og i USA.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Røyker du? Det er enda dyrere enn her, feks. 

Kjører lastebil selv. Skulle jeg flyttet til utlandet for å gjøre det, hadde jeg gått for betongbil i Mexico. 

Anonymkode: f7562...cc0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 timer siden, ladyleah skrev:

Alt blir stadig dyrere og samfunnet går mer og mer til h*elvete pga dårlig politikk.

Har ikke så mye arb.erfaring, men jobb messig tenker jeg på jobb som yrkessjåfør på singel lastebil (over 7.5 tonn) eller vogntog.
Har en del kontakter i denne bransjen både i New South Wales området hvis jeg er venn med en som kjører for et firma + sjefen hans, også har jeg en god kontakt i Tasmania. Selv har jeg førerkort klasse T (traktor), B, C1 og C.
Holder på å gjøre meg ferdig med CE som er lastebil med henger over 750 kg ink last.

Mye av grunnen og til at jeg ønsker å flytte er fordi her i Norge stilles det krav til det som heter yrkessjåførkompetanse (YSK) før man får lov å kjøre mot vederlag (lønn). Et krav som kom fra Statens Vegvesen i 2008. De som tok C og CE før den tid slapp dette.
Dem har kun nå et etterutdanningskurs på 35 timer hver 5 år hvor man itilegg må fornye førerkortet sitt.

Men de som tar C/CE etter YSK kravet kom må man ha et kurs på 140 timer (8 timer, 5 dager i uka i 1 mnd) + en bestått teoretisk eksamen hos SVV på 50 spørsmål med max 8 tillate feil. Dette er noe man slipper i både Australia og Tasmania.

Å flytte til et annet land er jo såklart ingen enkel jobb.
Men det jeg lurer på er om noen kan gi meg noen retningslinjer å gå etter for krav og evt hvem jeg kan kontakte for mer informasjon?
Oppholdstillatelse og arb.visum/tillatelse er jo og såklart et must.

Du vet at når du har førerkort klasse C, så har du automatisk også for C1. Det virker som om du prøver å ramse opp for å imponere. Det gjør du ikke. 

Anonymkode: 1c0d3...380

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres ut som en god ide å komme seg litt bort. 
Men som allerede nevnt er det ikke lett å få arbeidstillatelse i Australia. 

Det du derimot kan gjøre er å reise på working Holliday. Da kan du være opp mot to år i Australia med arbeidsvisum gjennom foreningen du reiser med. Om du får deg jobb med å kjøre lastebil er ikke sikkert, men da er du inne i landet, kan se om det er et sted du trives på. Får du deg da fast jobb et sted under WH så har du mulighet til oppholdstillatelse etter det. 
Jeg antar at du er ung nok, under 30 år,  til ha WH (working holliday)

Men Australia er ikke et billig land å bo i, og de får gjerne litt lavere lønn en det vi har i Norge.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker said:

Du vet at når du har førerkort klasse C, så har du automatisk også for C1. Det virker som om du prøver å ramse opp for å imponere. Det gjør du ikke. 

Makan til negativ holdning da. Herregud.
Du får tro hva du vil.

Anonymkode: 1c0d3...380

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, kaleidoskop said:

Synes det høres ut som en god ide å komme seg litt bort. 
Men som allerede nevnt er det ikke lett å få arbeidstillatelse i Australia. 

Det du derimot kan gjøre er å reise på working Holliday. Da kan du være opp mot to år i Australia med arbeidsvisum gjennom foreningen du reiser med. Om du får deg jobb med å kjøre lastebil er ikke sikkert, men da er du inne i landet, kan se om det er et sted du trives på. Får du deg da fast jobb et sted under WH så har du mulighet til oppholdstillatelse etter det. 
Jeg antar at du er ung nok, under 30 år,  til ha WH (working holliday)

Men Australia er ikke et billig land å bo i, og de får gjerne litt lavere lønn en det vi har i Norge.

Som en kompis i australia sa at det slippes inn mange tullinger som ikke burde ha blitt sluppet inn og.
Og når det gjelder arbeid så kan det være like variabelt som her. Når det gjelder å ha en plass å bo, som i Norge er det veldig avhengig av hvor du bor. Bor du midt i Sydney f.eks er det veldig dyrt. På lik linje som Oslo og mange andre byer i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

My thoughts exactly...🙄 Å få arbeidstillatelse for en så "basic" jobb som lastebilsjåfør er bortimot umulig, de fleste land gir kun arbeidstillatelse til høyt utdannede mennesker i yrker det er mangel på der for å beskytte egne innbyggeres interesser i arbeidslivet. 

Og TS; Tasmania er en australsk stat. Det er i Australia. Akkurat som Hawaii er en amerikansk stat og i USA.

En så "basic" jobb?
Har du kjørt lastebil før eller?
Har du noe kjennskap til dette yrket?
Å være yrkessjåfør på singel på (opp mot 26/27 tonn) eller 50/52 tonn på vanlig transport som vi har i Norge, er ikke for enhver person. Uten lastebilen stopper verden. Sånn er det bare. Som i Norge er det alltid behov for flere sjåfører.

Men å få gull kjøring er heller ingen enkel jobb.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor skal noen arbeidsgivere i Australia ansette en person fra Norge som yrkessjåfør, isteden for å ansette noen fra Australia til en slik jobb? :P

Anonymkode: 7d4ec...f96

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
34 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor skal noen arbeidsgivere i Australia ansette en person fra Norge som yrkessjåfør, isteden for å ansette noen fra Australia til en slik jobb? :P

Anonymkode: 7d4ec...f96

Ja det blir jo det samme som å stille spørsmål til hvorfor vi i Norge skal ansette svensker til samme jobb som en norsk person kan gjøre. :alice:

Forøvrig kjenner jeg til flere Norske Transport firma som har både polakker, svensker og dansker som kjører hos de. ;)

Endret av ladyleah
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 timer siden, ladyleah skrev:

Holland kan du jo bare flytte til. Australia kan du nok bare glemme uten en utdannelse de har bruk for.

Anonymkode: 86c0e...bbb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Holland kan du jo bare flytte til. Australia kan du nok bare glemme uten en utdannelse de har bruk for.

Anonymkode: 86c0e...bbb

Så yrkessjåfør er ingen utdannelse noen land har bruk for?
En fra canada flyttet til australia for mange år siden og jobber som sjåfør der.
Du skjønte jo heller ikke poenget mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, ladyleah said:

Ja det blir jo det samme som å stille spørsmål til hvorfor vi i Norge skal ansette svensker til samme jobb som en norsk person kan gjøre. :alice:

Forøvrig kjenner jeg til flere Norske Transport firma som har både polakker, svensker og dansker som kjører hos de. ;)

Det er jo noe helt annerledes når det er innenfor EØS at arbeidsinnvandringen foregår. Nei, yrkessjåfør er ikke så etterlengtet at Australia vil endre på reglene sine for å ta inn en nordmann, spesielt en som ikke gidder å ta et kurs på en måned her i Norge. Det finnes nok tusenvis av yrkessjåfører fra andre land som gjerne vil jobbe i Australia, men de får ikke lov pga. innvandringspolitikken.

Når det er sagt, som noen nevnte over her, Working Holiday Visa kan være din venn om du er under 30. Da får du vært der i et år i hvert fall.

Anonymkode: 2e7c2...d64

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...