Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Får man telefon eller abonnement gjennom arbeidsgiver i offentlig sektor slik man gjør i privat? Er snakk om IT-bransjen.

Anonymkode: bac95...999

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Får man telefon eller abonnement gjennom arbeidsgiver i offentlig sektor slik man gjør i privat? Er snakk om IT-bransjen.

Anonymkode: bac95...999

Kommer helt an på stillingen og behovet for å være tilgjengelig. Ledere på øverste plan har ofte, men ikke alltid, telefonabn. betalt av arb.giver.

Anonymkode: 7226d...37f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

På IKT-avdelingen i kommunen her får man hvertfall det

Anonymkode: 1cb37...161

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som saksbehandler i Oslo kommune, og her får de aller fleste (iallfall i min etat) det, hvis de ønsker. (Er jo ikke alle som ønsker å være tilgjengelig 24/7).

Anonymkode: c8a98...267

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det på jobben min (statlig kontorjobb), og mannen min har det i sin jobb også (kommunal kontorjobb). Hos oss har vi gått (nesten) helt bort fra fasttelefon, så mobiltelefon til alle ansatte er i praksis et must (tross en godt fungerende Skype-løsning som erstatning for kontortelefonen). 

Anonymkode: b4972...237

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber som saksbehandler i Oslo kommune, og her får de aller fleste (iallfall i min etat) det, hvis de ønsker. (Er jo ikke alle som ønsker å være tilgjengelig 24/7).

Hos oss kommer ikke mobiltelefonen med et krav om å være tilgjengelig døgnet rundt, heldigvis, med mindre man har en jobb der slikt er en naturlig del av stillingen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hos oss kommer ikke mobiltelefonen med et krav om å være tilgjengelig døgnet rundt, heldigvis, med mindre man har en jobb der slikt er en naturlig del av stillingen. 

Det er selvsagt ikke noe uttalt krav- men de aller fleste samvittighetsfulle arbeidstakere svarer vel mest sannsynlig dersom sjefen eller kolleger skulle ringe selv om man har gått fra kontoret for dagen..?! Eller er det kanskje bare jeg (og mine kolleger) som har veldig høy arbeidsmoral?

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er selvsagt ikke noe uttalt krav- men de aller fleste samvittighetsfulle arbeidstakere svarer vel mest sannsynlig dersom sjefen eller kolleger skulle ringe selv om man har gått fra kontoret for dagen..?! Eller er det kanskje bare jeg (og mine kolleger) som har veldig høy arbeidsmoral?

Jeg hører ikke helt hva du sier der oppefra, hesten din er så høy! 

Hvordan i alle dager klarte du å trekke negative konklusjoner om min og mine kollegaers arbeidsmoral ut fra det jeg skrev? 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hører ikke helt hva du sier der oppefra, hesten din er så høy! 

Hvordan i alle dager klarte du å trekke negative konklusjoner om min og mine kollegaers arbeidsmoral ut fra det jeg skrev? 

Oi, noen følte seg truffet :ler: 

• Liker 2
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette handler da ikke om arbeidsmoral eller ei. Er man ferdig på jobb så er man ferdig, man må respektetr at mennesker har et liv utenom jobben. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, TulleJenny skrev:

Dette handler da ikke om arbeidsmoral eller ei. Er man ferdig på jobb så er man ferdig, man må respektetr at mennesker har et liv utenom jobben. 

Selvsagt skal det respekteres at man har et liv utenom jobben. Men den dagen sjefen skal bestemme hvem som får opprykk og hvem som får flere lønnstrinn- hvem tror du da stiller fremst i køen? Den som er serviceminded og tilgjengelig, og gir inntrykk av at man har et personlig engasjement for jobben? Eller den som skiller skarpt mellom jobb og fritid- og med det signaliserer at jobben i første rekke kun er noe man driver med for å få lønn?

Hver og en må selvsagt gjøre som de vil. Men med 20 års arbeidserfaring i bagasjen har jeg bevitnet veldig mange ganger hvem som får og hvem som ikke får fordeler av arbeidsgiver. De som yter mest er uten unntak bestandig de som også får mest tilbake- på alle måter. (Og derfor har jeg alltid strukket meg langt for arbeidsgiver- og derfor har jeg også en lønn langt over det som er «vanlig» for en med tilsvarende utdanning og ansiennitet som meg ;) )

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt skal det respekteres at man har et liv utenom jobben. Men den dagen sjefen skal bestemme hvem som får opprykk og hvem som får flere lønnstrinn- hvem tror du da stiller fremst i køen? Den som er serviceminded og tilgjengelig, og gir inntrykk av at man har et personlig engasjement for jobben? Eller den som skiller skarpt mellom jobb og fritid- og med det signaliserer at jobben i første rekke kun er noe man driver med for å få lønn?

Hver og en må selvsagt gjøre som de vil. Men med 20 års arbeidserfaring i bagasjen har jeg bevitnet veldig mange ganger hvem som får og hvem som ikke får fordeler av arbeidsgiver. De som yter mest er uten unntak bestandig de som også får mest tilbake- på alle måter. (Og derfor har jeg alltid strukket meg langt for arbeidsgiver- og derfor har jeg også en lønn langt over det som er «vanlig» for en med tilsvarende utdanning og ansiennitet som meg ;) )

Ja, dette kan jeg være enig i. Men om ansatte skiller privatliv og jobb så betyr det ikke at de har dårlig arbeidsmoral av den grunn. Alle ønsker ikke det samme av en jobb. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, TulleJenny skrev:

Ja, dette kan jeg være enig i. Men om ansatte skiller privatliv og jobb så betyr det ikke at de har dårlig arbeidsmoral av den grunn. Alle ønsker ikke det samme av en jobb. 

Det å være tilgjengelig og serviceminded regnes normalt blant egenskapene som kjennetegner en person med høy arbeidsmoral, jo. Iallfall blant alle ledere jeg har jobbet for. Men dette er digresjoner, nå skal ikke jeg spolere denne tråden mer. 

Vil forøvrig bare legge til for Ts at det nå (som mobiltelefoni generelt uansett er blitt så billig) er minimalt å «spare» på å ha jobbmobil. Man må jo uansett også skatte av jobbmobilen.  Jeg regnet på det i fjor, og kom til at jeg nå sparer omtrent en hundrings i året på å ha jobbmobil. M.a.o ingenting- og iallfall ikke noe jeg ville ha vektlagt ved et eventuelt jobbskifte.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om man har telefon, og nett dekket av jobben eller ikke har da ingenting med om man er tilgjengelig på kveldstid å gjøre eller ikke. 

Anonymkode: 45bd0...9ba

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om man har telefon, og nett dekket av jobben eller ikke har da ingenting med om man er tilgjengelig på kveldstid å gjøre eller ikke. 

Anonymkode: 45bd0...9ba

Nei, som sagt velger jo hver og en selv hvor tilgjengelig man ønsker å være. Men da bør man jo også være klar over at valget man tar, med overveiende sannsynlighet vil ha betydning for fremtidige karrieremuligheter ;) 

Skrevet (endret)

Ja, det har vi, men vi har nylig fått. På høy tid! Ingen krever at vi tar telefonen etter arbeidstid, og mange velger å legge den igjen på kontoret når de går for dagen. Hovedsaken er å være tilgjengelig i løpet av arbeidstiden, også når vi ikke sitter ved pulten.

Edit: Altså, nå svarte jeg uten å lese spørsmålet. Det er en jobbtelefon, ja, ikke en personlig. Så den er jo ikke til fritt bruk.

Endret av Søgni
AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi, noen følte seg truffet :ler: 

Ikke i det hele tatt. Men jeg reagerer på å bli beskyldt for å ha dårlig arbeidsmoral på så sviktende grunnlag. 

Til informasjon: Min arbeidsgiver krever ikke at vi skal være tilgjengelige for jobb døgnet rundt selv om vi har jobbtelefon. Det betyr ikke at vi ikke er villige til å svare telefonen om sjefen eller kollegaer ringer utenom arbeidstid, her trekker du konklusjoner ut av løse lufta.

MEN: I og med at mine sjefer og kollegaer faktisk har respekt for skillet mellom arbeidstid og fritid og ikke ringer om uvesentligheter til alle døgnets tider sitter det langt inne å ikke ta telefonen om den ringer på kvelden, nettopp fordi vi vet at det sannsynligvis er viktig.  

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, TulleJenny said:

Er man ferdig på jobb så er man ferdig, man må respektetr at mennesker har et liv utenom jobben. 

Jeg misunner deg. Jeg har i alle år arbeidet innen helsevesenet, og har lovpålagt plikt til å rykke ut ved behov, uansett tidspunkt på døgnet (om en ikke vet at det fins andre som kan ta det, og det gjør det normalt ikke). Eneste gyldige grunn for å nekte, er at en har tatt seg et glass, men bruker en den unnskyldningen for ofte og/eller på upassende klokkeslett, begynner jo folk å lure...

Anonymkode: b3c1c...0f4

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg misunner deg. Jeg har i alle år arbeidet innen helsevesenet, og har lovpålagt plikt til å rykke ut ved behov, uansett tidspunkt på døgnet (om en ikke vet at det fins andre som kan ta det, og det gjør det normalt ikke). Eneste gyldige grunn for å nekte, er at en har tatt seg et glass, men bruker en den unnskyldningen for ofte og/eller på upassende klokkeslett, begynner jo folk å lure...

Anonymkode: b3c1c...0f4

Alle er jo såklart forskjellige og ønsker forskjellige ting. I noen yrker så følger det selvfølgelig med å være tilgjengelig. Men det er en uting at man alltid skal være tilgjengelig for sjefer og kollegaer for å bli sett på som en med god arbeidsmoral. Jeg har tidligere hatt en jobb der jeg ble nedringt nesten hver dag før og etter arbeidstid. Fant ut at det er ikke noe jeg er interessert i å fortsette med, og det har ingenting med min arbeidsmoral og gjøre. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så, så. Pust med magen nå.

Det handler ikke om at du alltid velger ethvert lite pip fra jobben fremfor fortjent fritid. Det handler faktisk mye mer om hvordan du løser de oppgavene du har tatt på deg, og de oppgavene andre har tatt på deg.

Individuell avlønning i stat og kommune er en fremtidsdrøm i de fleste bransjer. Sånn sett er det egentlig imponerende at du har hatt det i 20 år i stat eller kommune.

Kloke personalledere jager folk hjem for å sikre at de har de samme ressursene også neste år og året etter. Dessuten er det noe med overtidsregler som også spiller inn her.

Så til TS sitt spørsmål: Ja, i min bransje får alle mobil av arbeidsgiver (jobber i en kommunal etat). Du kan velge om du vil bruke mobilen som privat mobil også, og skatte litt av fordelen, eller om du vil ha egen privat mobil. Begge deler har fordeler og ulemper.

Anonymkode: 581fa...bf4

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...