Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, Knirke skrev:

Nå er det sånn at NIS (norsk internsjonalt skipsregister) som Color Line evt skal flagge «ut» til, er et register som gir gode støtteordninger for norske sjøfolk. Som noen over sa, så har mange rederier flagget inn båtene sine fra utlandet til NIS de siste årene. Det er en positiv utvikling for Norge som sjøfartsnasjon, også for arbeidstakerne som da er sikret norske lønninger. Støtteordningen gjelder dog kun for maritimt personell, ikke for hotellansatte. 

Det spiller ingen rolle hvor skipene er registrert, når de likevel stort sett er besatt av utenlandske sjøfolk. Det finnes knapt noen norske sjøfolk igjen, bortsett fra en og annen dekksoffiser eller kanskje maskinist. 

Anonymkode: 30d33...179

Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Det spiller ingen rolle hvor skipene er registrert, når de likevel stort sett er besatt av utenlandske sjøfolk. Det finnes knapt noen norske sjøfolk igjen, bortsett fra en og annen dekksoffiser eller kanskje maskinist. 

Anonymkode: 30d33...179

Jo, det spiller faktisk veldig stor rolle hvor skipet er registrert... NIS skip må ha en viss andel nordmenn for at rederiet skal få skattefordeler. Og ja, det er dekks- og maskinoffiserer det er snakk om, samt lærlinger og kadetter. Servitører og butikkpersonell er underlagt hotellavdelingen og telles ikke.

Om de hotellansatte i Color Line har så fryktelig lyst til å fortsette å jobbe på sjøen, så kan de ta utdannelse på lik linje med resten av oss.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Knirke skrev:

Jo, det spiller faktisk veldig stor rolle hvor skipet er registrert... NIS skip må ha en viss andel nordmenn for at rederiet skal få skattefordeler. Og ja, det er dekks- og maskinoffiserer det er snakk om, samt lærlinger og kadetter. Servitører og butikkpersonell er underlagt hotellavdelingen og telles ikke.

Om de hotellansatte i Color Line har så fryktelig lyst til å fortsette å jobbe på sjøen, så kan de ta utdannelse på lik linje med resten av oss.

Og hvor stor er denne andelen? 

Jeg syntes ikke det hjelper uansett, hvis nesten samtlige matroser er lavkostarbeidere fra lavkostland, slik det gjerne er på sjøen. 

Alle kan ikke være dekksoffiserer, for at de flytende hotellene som passasjerskip som regel er, så trenger man nettopp også folk som ikke har en maritim utdannelse, men som har bakgrunn i de serviceyrkene de faktisk skal utføre. Dersom man ikke har disse ansatte, så har man heller ikke et servicetilbud ti passasjerene. Og uten servicetilbud til passasjerer, så har heller ikke dekksoffiseren noen jobb, og skipet kan like gjerne legges i opplag. 

Spørsmålet her er da ikke hvorvidt man trenger disse "hotellansatte", men hvor de skal være fra. Og jeg mener nå at det er fint at flest mulig er fra Skandinavia, vi må holde på de arbeidsplassene vi kan. 

Anonymkode: 30d33...179

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Og hvor stor er denne andelen? 

Jeg syntes ikke det hjelper uansett, hvis nesten samtlige matroser er lavkostarbeidere fra lavkostland, slik det gjerne er på sjøen. 

Alle kan ikke være dekksoffiserer, for at de flytende hotellene som passasjerskip som regel er, så trenger man nettopp også folk som ikke har en maritim utdannelse, men som har bakgrunn i de serviceyrkene de faktisk skal utføre. Dersom man ikke har disse ansatte, så har man heller ikke et servicetilbud ti passasjerene. Og uten servicetilbud til passasjerer, så har heller ikke dekksoffiseren noen jobb, og skipet kan like gjerne legges i opplag. 

Spørsmålet her er da ikke hvorvidt man trenger disse "hotellansatte", men hvor de skal være fra. Og jeg mener nå at det er fint at flest mulig er fra Skandinavia, vi må holde på de arbeidsplassene vi kan. 

Anonymkode: 30d33...179

Jaja, du får bare mene det... Men hva når Color Line ikke er konkurransedyktige lengre? Hvem skal betale lønningene til disse svinedyre servitørene? Passasjerene er ikke villige til å kjøpe dyrere billetter, det er i hvert fall sikkert. Noen av rutene til Color Line konkurrerer jo mot Fjordline som kun har utenlandsk arbeidskraft. Begge selskapene må gi bort billettene gratis for å kunne tjene penger på taxfreesalget. Dette er båter som koster flerfoldige millioner i året i vedlikehold og drift. Hvem tror du holder ut lengst? De med de høyeste personalkostnadene, eller de med de laveste?

Utenlandsk servicepersonell er forresten like flinke til å yte service som nordmenn, i mange tilfeller flinkere også. 

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Knirke skrev:

Jaja, du får bare mene det... Men hva når Color Line ikke er konkurransedyktige lengre? Hvem skal betale lønningene til disse svinedyre servitørene? Passasjerene er ikke villige til å kjøpe dyrere billetter, det er i hvert fall sikkert. Noen av rutene til Color Line konkurrerer jo mot Fjordline som kun har utenlandsk arbeidskraft. Begge selskapene må gi bort billettene gratis for å kunne tjene penger på taxfreesalget. Dette er båter som koster flerfoldige millioner i året i vedlikehold og drift. Hvem tror du holder ut lengst? De med de høyeste personalkostnadene, eller de med de laveste?

Utenlandsk servicepersonell er forresten like flinke til å yte service som nordmenn, i mange tilfeller flinkere også. 

Er da heller ikke noe tilhenger av at Fjord Line fikk lov til å være i NIS, ingen passasjerskip som i hovedsak opererer fra Norge burde ha fått lov til det. (Handelsskip o.l. som egentlig ikke opererer i Norge er en helt annen debatt, ikke de jeg snakker om her). 

Likevel har jo Color Line monopol på Oslo-Kiel blant annet, det er ingen andre selskaper som seiler dit. Meg bekjent er det ikke store vansker i økonomien til CL på denne ruten. Da kan man godt bidra til det norske arbeidsmarkedet.

Ikke noe galt med mange utenlandske arbeidere som sådan, men det ER et problem at så mange utenlandske arbeidstakere i Norge jobber for så lav lønn at det ikke er til å leve av. Vi trenger å ikke å akselerere denne utviklingen ennå mer. 

Anonymkode: 30d33...179

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Er da heller ikke noe tilhenger av at Fjord Line fikk lov til å være i NIS, ingen passasjerskip som i hovedsak opererer fra Norge burde ha fått lov til det. (Handelsskip o.l. som egentlig ikke opererer i Norge er en helt annen debatt, ikke de jeg snakker om her). 

Likevel har jo Color Line monopol på Oslo-Kiel blant annet, det er ingen andre selskaper som seiler dit. Meg bekjent er det ikke store vansker i økonomien til CL på denne ruten. Da kan man godt bidra til det norske arbeidsmarkedet.

Ikke noe galt med mange utenlandske arbeidere som sådan, men det ER et problem at så mange utenlandske arbeidstakere i Norge jobber for så lav lønn at det ikke er til å leve av. Vi trenger å ikke å akselerere denne utviklingen ennå mer. 

Anonymkode: 30d33...179

Fjordline er ikke i NIS. De er flagget i Danmark (DIS) og de ansatte er danske. Det samme er DFDS. Stena Line er svenske. Alle disse trafikkerer norske havner.

Om Color Line hadde flagget til f.eks DIS kunne man vinket farvel til alle norske ansatte, ikke bare hotellavdelingen. 

 

 

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, Knirke skrev:

Fjordline er ikke i NIS. De er flagget i Danmark (DIS) og de ansatte er danske. Det samme er DFDS. Stena Line er svenske. Alle disse trafikkerer norske havner.

Om Color Line hadde flagget til f.eks DIS kunne man vinket farvel til alle norske ansatte, ikke bare hotellavdelingen. 

 

 

Ja, det er alle norske havner, men ikke samme ruter og destinasjoner. Fjordline går ikke fra Oslo. DFDS går til Køben, ikke Kiel. Stena går til Fredrikshavn, så de konkurrerer jo ikke om de samme rutene. Color line har en rimelig grei monopolsituasjon Oslo - Kiel, det skulle være mulig å beholde dette som en lønnsom greie. 

Dessuten er det neppe andre skandinaviske arbeidstakere Color Line har i tankene om de flagger til NIS. Både svenske og danske arbeidstakere har greie vilkår sett opp mot arbeidstakere fra lavkostland. 

Anonymkode: 30d33...179

Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, det er alle norske havner, men ikke samme ruter og destinasjoner. Fjordline går ikke fra Oslo. DFDS går til Køben, ikke Kiel. Stena går til Fredrikshavn, så de konkurrerer jo ikke om de samme rutene. Color line har en rimelig grei monopolsituasjon Oslo - Kiel, det skulle være mulig å beholde dette som en lønnsom greie. 

Dessuten er det neppe andre skandinaviske arbeidstakere Color Line har i tankene om de flagger til NIS. Både svenske og danske arbeidstakere har greie vilkår sett opp mot arbeidstakere fra lavkostland. 

Anonymkode: 30d33...179

Hvilken rolle spiller det hvor båtene går og hvilket land de andre arbeidstakerne kommer fra? Var ikke poenget ditt å beskytte nordmenns arbeidsplasser? Den norske servitøren mister jo like fullt jobben om båten flagger til NIS eller DIS. I det ene scenarioet blir han erstattet av en filippiner og i det andre av en danske. Flagger de til NIS får nordmennene i maritime stillinger beholde jobben, i det andre tilfellet må de gå.

Jeg følger ikke helt tankegangen din...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor regjeringen ønsker å gjøre en slik endring. Er det kun basert på ideologi? Artiklene gir  inntrykk av at Color Line går bra økonomisk og at de dermed ikke skulle ha noe behov for å erstatte store deler av arbeidsstyrken med utenlandsk arbeidskraft. 

Anonymkode: 2bec2...8c3

AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, Knirke skrev:

Hvilken rolle spiller det hvor båtene går og hvilket land de andre arbeidstakerne kommer fra? Var ikke poenget ditt å beskytte nordmenns arbeidsplasser? Den norske servitøren mister jo like fullt jobben om båten flagger til NIS eller DIS. I det ene scenarioet blir han erstattet av en filippiner og i det andre av en danske. Flagger de til NIS får nordmennene i maritime stillinger beholde jobben, i det andre tilfellet må de gå.

Jeg følger ikke helt tankegangen din...

Det spiller jo naturlig nok en rolle hvor båtene går, for hadde det vært flere selskaper på en gitt rute så hadde man jo hatt tøffere konkurranse. Men det er det jo ikke. Fjord Line seiler ikke fra Oslo i det hele tatt, så det gir ingen stor konkurranse for Color Line. Heller ikke DFS og Stena i særlig stor grad, for selv om de seiler fra Oslo så går de jo til andre havner. Når man ser på den reelle konkurransesituasjonen, så må man jo se på andre selskaper som tilbyr så å si et identisk produkt, og det gjør man jo ikke når rederiene benytter seg av forskjellige destinasjoner for båtene som går fra/til Oslo. 

Jeg har vel ikke påstått at jeg ønsker at båtene skal flagge til DIS heller, det var mer for å trekke en parallell. Det er vel bare flaks at danskene ikke ble erstattet av arbeidskraft fra lavkostland i større grad da bla. Stena ble flyttet til DIS. Hvis Color Line på tilsvarende måte flytter til NIS her på berget, så vil man neppe se så mange norske arbeidere igjen. 

Det andre poenget med denne sammenligningen var at hvis forskyvning av norsk arbeidskraft likevel skjer, så er det i hvert fall mye bedre at det skjer med skandinavisk arbeiskraft, noe som i noen grad er tilfelle på CL allerede - der har jeg jo truffet både norske, svenske og danske "hotellansatte". Men i Norge vet vi jo erfaringsmessig at det ikke er andre skandinaviske arbeidstakere bedriftene først og fremst tenker på når de tenker arbeidskraft fra lavkostland, det har på mange vis blitt synonymt med arbeidskraft fra tidligere østblokkland, som ofte er ansatt på langt dårligere vilkår enn ikke bare norske arbeidstakere, men også skandinavisk arbeidskraft generelt. Kort sagt: Jeg tror sannsynligheten for at CL velger polakker og litauere er mye større ved utflagging til NIS, enn det var da danskene flagget Stena til DIS. 

Anonymkode: 30d33...179

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Det spiller jo naturlig nok en rolle hvor båtene går, for hadde det vært flere selskaper på en gitt rute så hadde man jo hatt tøffere konkurranse. Men det er det jo ikke. Fjord Line seiler ikke fra Oslo i det hele tatt, så det gir ingen stor konkurranse for Color Line. Heller ikke DFS og Stena i særlig stor grad, for selv om de seiler fra Oslo så går de jo til andre havner. Når man ser på den reelle konkurransesituasjonen, så må man jo se på andre selskaper som tilbyr så å si et identisk produkt, og det gjør man jo ikke når rederiene benytter seg av forskjellige destinasjoner for båtene som går fra/til Oslo. 

Jeg har vel ikke påstått at jeg ønsker at båtene skal flagge til DIS heller, det var mer for å trekke en parallell. Det er vel bare flaks at danskene ikke ble erstattet av arbeidskraft fra lavkostland i større grad da bla. Stena ble flyttet til DIS. Hvis Color Line på tilsvarende måte flytter til NIS her på berget, så vil man neppe se så mange norske arbeidere igjen. 

Det andre poenget med denne sammenligningen var at hvis forskyvning av norsk arbeidskraft likevel skjer, så er det i hvert fall mye bedre at det skjer med skandinavisk arbeiskraft, noe som i noen grad er tilfelle på CL allerede - der har jeg jo truffet både norske, svenske og danske "hotellansatte". Men i Norge vet vi jo erfaringsmessig at det ikke er andre skandinaviske arbeidstakere bedriftene først og fremst tenker på når de tenker arbeidskraft fra lavkostland, det har på mange vis blitt synonymt med arbeidskraft fra tidligere østblokkland, som ofte er ansatt på langt dårligere vilkår enn ikke bare norske arbeidstakere, men også skandinavisk arbeidskraft generelt. Kort sagt: Jeg tror sannsynligheten for at CL velger polakker og litauere er mye større ved utflagging til NIS, enn det var da danskene flagget Stena til DIS. 

Anonymkode: 30d33...179

Jeg følger deg fortsatt ikke helt... Stena Line er forresten svensk. Color Line har truet med å flagge til DIS, derfor har de selv foreslått en oppmykning av reglene i NIS for å kunne fortsette å være norske. Det vil si at de norske hotellarbeiderne forsvinner uansett. I NIS får i det minste det norske maritime personellet beholde jobben, er ikke det det beste alternativet? CL kommer selvfølgelig ikke til å velge det minst lønnsomme alternativet (NOR) bare for å være snille mot de hotellansatte, det sier seg jo selv.

Å dra inn vilkårene til lavkost-arbeiderne har ingen relevans. Lønn og vilkår i NIS blir regnet ut ifra standarden i hjemlandet, så selv om det ser ut som filippinerne jobber for luselønn har de mer kjøpekraft på Filipinene enn det jeg har her i Norge. Samme med østblokkland. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Knirke skrev:

Jeg følger deg fortsatt ikke helt... Stena Line er forresten svensk. Color Line har truet med å flagge til DIS, derfor har de selv foreslått en oppmykning av reglene i NIS for å kunne fortsette å være norske. Det vil si at de norske hotellarbeiderne forsvinner uansett. I NIS får i det minste det norske maritime personellet beholde jobben, er ikke det det beste alternativet? CL kommer selvfølgelig ikke til å velge det minst lønnsomme alternativet (NOR) bare for å være snille mot de hotellansatte, det sier seg jo selv.

Å dra inn vilkårene til lavkost-arbeiderne har ingen relevans. Lønn og vilkår i NIS blir regnet ut ifra standarden i hjemlandet, så selv om det ser ut som filippinerne jobber for luselønn har de mer kjøpekraft på Filipinene enn det jeg har her i Norge. Samme med østblokkland. 

Mitt poeng er at jeg tror det blir langt flere arbeidere fra lavkostland (dvs. ikke noen av de skandinaviske landene) hvis man flagger til NIS, enn hvis de flagger til DIS. Stena har jo i følge deg flagget til DIS, og der er det jo ennå både svenske, danske og norske arbeidstakere. Så jeg ser ikke hvorfor det samme ikke da skulle være gjeldende for f. eks. CL. Det kan da hende de blir ansatt på danske vilkår hvilket kan være noe dårligere enn de norske, men det er i det minste en skandinavisk ordning som stort sett er minnelig for de fleste arbeidstakere. Jeg syntes faktisk ikke det er like "skummelt" som arbeidstakere fra østblokklandene, som jobber under betydelig dårligere vilkår enn skandinaviske arbeidstakere (hvis det er enklere for diskusjonen kan vi godt se skandinaviske arbeidstakere under ett siden vilkårene for de fleste skandinaver ikke kan betegnes som sosial dumping). Men optimalt sett ser jeg egentlig ikke behovet for å gamble med noe av dette så lenge CL går så godt som de gjør. Hvorfor gamble med NIS eller DIS når vi vet at nåværende ordning sikrer mange norske arbeidsplasser om bord? For som sagt, jeg tror ikke det er andre skandinaver CL tenker på hvis de først får flagge ut, gitt det store inntoget av arbeidere fra østblokklandene i Norge for øvrig. 

Ja, de fleste arbeidstakere jobber under betingelser som er standarden i sine hjemland, og jeg er klar over at det i en del tilfeller kan være gode vilkår lokalt i landene de kommer fra, men det betyr jo også at det ikke vil bli mulig å ha en slik jobb som nordmann hvis man lever i Norge og ellers må forholde seg til et norsk kostnadsnivå. Det er dette som er problemet med personale fra lavkostland, ikke at nordmenn ikke formelt har retten til å søke på disse jobbene. Men hvem er det egentlig som har mulighet til å leve i Norge, men jobbe for en arbeidsgiver som gir deg 1/3 av et vanlig norsk lønnsnivå? Det er faktisk ikke mange, og dermed ser man i realiteten økt arbeidsløshet siden de norske "hotellansatte" da blir satt på land. 

Anonymkode: 30d33...179

Skrevet (endret)
17 timer siden, Knirke skrev:

Jaja, du får bare mene det... Men hva når Color Line ikke er konkurransedyktige lengre? Hvem skal betale lønningene til disse svinedyre servitørene? Passasjerene er ikke villige til å kjøpe dyrere billetter, det er i hvert fall sikkert. Noen av rutene til Color Line konkurrerer jo mot Fjordline som kun har utenlandsk arbeidskraft. Begge selskapene må gi bort billettene gratis for å kunne tjene penger på taxfreesalget. Dette er båter som koster flerfoldige millioner i året i vedlikehold og drift. Hvem tror du holder ut lengst? De med de høyeste personalkostnadene, eller de med de laveste?

Utenlandsk servicepersonell er forresten like flinke til å yte service som nordmenn, i mange tilfeller flinkere også. 

Nå tok eierne ut 400 millioner i utbytte av 600. Så her er nok ikke problemet å ikke være konkurransedyktig eller dårlig inntjening. Det dreier seg rett og slett  om at eierne glemmer sitt samfunnsansvar ovenfor et samfunn de har tjent sine formuer fra..

Endret av Onar
  • Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Mitt poeng er at jeg tror det blir langt flere arbeidere fra lavkostland (dvs. ikke noen av de skandinaviske landene) hvis man flagger til NIS, enn hvis de flagger til DIS. Stena har jo i følge deg flagget til DIS, og der er det jo ennå både svenske, danske og norske arbeidstakere. Så jeg ser ikke hvorfor det samme ikke da skulle være gjeldende for f. eks. CL. Det kan da hende de blir ansatt på danske vilkår hvilket kan være noe dårligere enn de norske, men det er i det minste en skandinavisk ordning som stort sett er minnelig for de fleste arbeidstakere. Jeg syntes faktisk ikke det er like "skummelt" som arbeidstakere fra østblokklandene, som jobber under betydelig dårligere vilkår enn skandinaviske arbeidstakere (hvis det er enklere for diskusjonen kan vi godt se skandinaviske arbeidstakere under ett siden vilkårene for de fleste skandinaver ikke kan betegnes som sosial dumping). Men optimalt sett ser jeg egentlig ikke behovet for å gamble med noe av dette så lenge CL går så godt som de gjør. Hvorfor gamble med NIS eller DIS når vi vet at nåværende ordning sikrer mange norske arbeidsplasser om bord? For som sagt, jeg tror ikke det er andre skandinaver CL tenker på hvis de først får flagge ut, gitt det store inntoget av arbeidere fra østblokklandene i Norge for øvrig. 

Ja, de fleste arbeidstakere jobber under betingelser som er standarden i sine hjemland, og jeg er klar over at det i en del tilfeller kan være gode vilkår lokalt i landene de kommer fra, men det betyr jo også at det ikke vil bli mulig å ha en slik jobb som nordmann hvis man lever i Norge og ellers må forholde seg til et norsk kostnadsnivå. Det er dette som er problemet med personale fra lavkostland, ikke at nordmenn ikke formelt har retten til å søke på disse jobbene. Men hvem er det egentlig som har mulighet til å leve i Norge, men jobbe for en arbeidsgiver som gir deg 1/3 av et vanlig norsk lønnsnivå? Det er faktisk ikke mange, og dermed ser man i realiteten økt arbeidsløshet siden de norske "hotellansatte" da blir satt på land. 

Anonymkode: 30d33...179

Nå går det mye i sirkel her... Stena er fortsatt svensk, og har aldri vært i DIS. Mulig du mener Fjordline, men det har i grunn ikke noen betydning.. Det du sier er først at du vil beskytte 700 norske arbeidsplasser ved å nekte CL å flagge til NIS, med den følge at de flagger til DIS isteden og alle de 1200 ansatte ombord mister jobben. Jeg betviler meget sterkt at nordmennene i CL er villig til å gå ned til lønnen i DIS (som er på nivå med polakk-lønn hvis man skal tro de som jobber der). Jeg har fortsatt problemer med å forstå logikken bak resonnementet ditt. Du har altså ikke noe problem med at utlendinger tar over norske arbeidsplasser så lenge de er skandinaver, men ikke hvis de er østeuropeere eller asiater? 

21 minutter siden, Onar said:

Nå tok eierne ut 400 millioner i utbytte av 600. Så her er nok ikke problemet å ikke være konkurransedyktig eller dårlig inntjening. Det dreier seg rett og slett  om at eierne glemmer sitt samfunnsansvar ovenfor et samfunn de har tjent sine formuer fra..

Om et firma går med overskudd, så betyr ikke det at de ikke får lov til å spare inn på utgiftene. Det blir som å nekte Petter Stordalen å kjøpe First Price produkter fordi han er millionær. Du kan synse det er så urettferdig som du bare vil, men sånn er verden.

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, Knirke skrev:

Nå går det mye i sirkel her... Stena er fortsatt svensk, og har aldri vært i DIS. Mulig du mener Fjordline, men det har i grunn ikke noen betydning.. Det du sier er først at du vil beskytte 700 norske arbeidsplasser ved å nekte CL å flagge til NIS, med den følge at de flagger til DIS isteden og alle de 1200 ansatte ombord mister jobben. Jeg betviler meget sterkt at nordmennene i CL er villig til å gå ned til lønnen i DIS (som er på nivå med polakk-lønn hvis man skal tro de som jobber der). Jeg har fortsatt problemer med å forstå logikken bak resonnementet ditt. Du har altså ikke noe problem med at utlendinger tar over norske arbeidsplasser så lenge de er skandinaver, men ikke hvis de er østeuropeere eller asiater? 

Om et firma går med overskudd, så betyr ikke det at de ikke får lov til å spare inn på utgiftene. Det blir som å nekte Petter Stordalen å kjøpe First Price produkter fordi han er millionær. Du kan synse det er så urettferdig som du bare vil, men sånn er verden.

Sånn er verden, men da får de innføre straffegebyr for firmaer som flagger ut når de går med høyt overskudd og det ikke er deiftskostnader og konkurransekraft som er problemet.

Skal de serve norskt/nordisk marked så får de ha minimum nordisk ansatte. Hvis ikke er nok andre klare til å ta over markedsandeler når de ikke vil tjene på norsk/nordiskmarked, fordi de vil tjene mer for å ta ut mer utbytte til eierne. Da får de legge ned driften og la firmaer som vil tjene penger og som har samfunnsansvar ta over. Dette kan la seg lovregulere, sim gjøres med alt annet.

Hvis et firma går med overskudd slik at de kan ta ut 400 millioner i overskudd av 600 inn da er det uredelig og moralsk at norske/nordiske ansatte skal byttes ut. Hvis ikke har vi bare rå kapitalusme igjen og på sikt taper landet på det.

mye vil ha mer, og fanden fler

Anonymkode: 600a5...21f

  • Liker 1
Skrevet
21 hours ago, AnonymBruker said:

Sånn er verden, men da får de innføre straffegebyr for firmaer som flagger ut når de går med høyt overskudd og det ikke er deiftskostnader og konkurransekraft som er problemet.

Skal de serve norskt/nordisk marked så får de ha minimum nordisk ansatte. Hvis ikke er nok andre klare til å ta over markedsandeler når de ikke vil tjene på norsk/nordiskmarked, fordi de vil tjene mer for å ta ut mer utbytte til eierne. Da får de legge ned driften og la firmaer som vil tjene penger og som har samfunnsansvar ta over. Dette kan la seg lovregulere, sim gjøres med alt annet.

Hvis et firma går med overskudd slik at de kan ta ut 400 millioner i overskudd av 600 inn da er det uredelig og moralsk at norske/nordiske ansatte skal byttes ut. Hvis ikke har vi bare rå kapitalusme igjen og på sikt taper landet på det.

mye vil ha mer, og fanden fler

Anonymkode: 600a5...21f

Ja, da synes jeg du skal gå og fortelle det til Stena Line, DFDS og Fjord Line.. De går i rutetrafikk mellom Norge og sverige/Danmark, majoriteten av kundene er norske, men de har ikke en eneste nordmann i mannskapet. Skal Color Line flagge om, så er NIS det beste alternativet, er mitt poeng. Da blir norske sjømenn ivaretatt (på norske vilkår), og skatten går til Norge.

Skrevet
På 31.3.2018 den 18.48, Knirke skrev:

Jaja, du får bare mene det... Men hva når Color Line ikke er konkurransedyktige lengre? Hvem skal betale lønningene til disse svinedyre servitørene? Passasjerene er ikke villige til å kjøpe dyrere billetter, det er i hvert fall sikkert. Noen av rutene til Color Line konkurrerer jo mot Fjordline som kun har utenlandsk arbeidskraft. Begge selskapene må gi bort billettene gratis for å kunne tjene penger på taxfreesalget. Dette er båter som koster flerfoldige millioner i året i vedlikehold og drift. Hvem tror du holder ut lengst? De med de høyeste personalkostnadene, eller de med de laveste?

Utenlandsk servicepersonell er forresten like flinke til å yte service som nordmenn, i mange tilfeller flinkere også. 

Du leste hva overskuddet var? Til tross for at de betaler norske lønninger...

Skrevet
På 1.4.2018 den 12.33, Onar skrev:

Nå tok eierne ut 400 millioner i utbytte av 600. Så her er nok ikke problemet å ikke være konkurransedyktig eller dårlig inntjening. Det dreier seg rett og slett  om at eierne glemmer sitt samfunnsansvar ovenfor et samfunn de har tjent sine formuer fra..

Nettopp.

Skrevet
1 hour ago, O.G. said:

Du leste hva overskuddet var? Til tross for at de betaler norske lønninger...

Var det ikke du som skulle ignorere meg?

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...